Vreugde in de hemel (uit: Kleine ergernissen)

Plaats reactie
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Vreugde in de hemel (uit: Kleine ergernissen)

Bericht door Bruna »

J.C. Philpot schreef:Volgens mij is er in het verleden aangegeven dat discussie in het in memoriam topic niet gewenst is.

Als de engelen vreugde bedrijven als een zondaar zich bekeerd, lijkt het me geen vreemde gedachte als ze samen met de heiligen rond Gods troon vreugdevol zijn als er weer 1tje de eindstreep van de wedloop van het geloof heeft gehaald door Gods genade. Maar inderdaad staat het naar mijn weten niet letterlijk zo in de bijbel, en gaat het om Christus.

Maar nogmaals, laten we verdraagzaam zijn, en niet discusseren over de woordkeuze van forummer die met weemoed een geliefde predikant nastaart.
Hier ben ik het heel erg mee eens, laten we ds. Blok in jaloersheid nastaren.
Om het topic in memoriam niet te vervuilen plaats ik het hier.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kleine ergernissen [4]

Bericht door gallio »

Bruna schreef:
J.C. Philpot schreef:Volgens mij is er in het verleden aangegeven dat discussie in het in memoriam topic niet gewenst is.

Als de engelen vreugde bedrijven als een zondaar zich bekeerd, lijkt het me geen vreemde gedachte als ze samen met de heiligen rond Gods troon vreugdevol zijn als er weer 1tje de eindstreep van de wedloop van het geloof heeft gehaald door Gods genade. Maar inderdaad staat het naar mijn weten niet letterlijk zo in de bijbel, en gaat het om Christus.

Maar nogmaals, laten we verdraagzaam zijn, en niet discusseren over de woordkeuze van forummer die met weemoed een geliefde predikant nastaart.
Hier ben ik het heel erg mee eens, laten we ds. Blok in jaloersheid nastaren.
Om het topic in memoriam niet te vervuilen plaats ik het hier.
Ik geloof toch niet dat de vreugde in de hemel onvolmaakt is, en dat die vreugde vermeerderd wordt als er een zondaar binnenkomt.
Online
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen [4]

Bericht door DDD »

@gallio:
Dat lijkt mij vooralsnog een redeneerfout op grond van aan de Griekse filosofie ontleende logica. De bijbel zegt juist duidelijk dat gebeurtenissen op aarde invloed hebben op ervaringen in de hemel. Niet alleen de geschiedenis van de rijke man en de arme Lazarus, maar ook het gebed van de martelaren onder het altaar in de Openbaring spreekt daar duidelijk over.

Overigens sluit volmaaktheid droefheid zeker niet uit. Jezus was ook volmaakt, maar hij huilde wel. Dat was natuurlijk op aarde, maar het maakte hem niet minder God.

Ik ben trouwens wel benieuwd waaruit je ontleent dat in de hemel de vreugde volkomen is. Ik kan me geen bijbeltekst herinneren waaruit dat blijkt, maar dat zegt natuurlijk niet alles. Misschien kun je deze teksten ook anders uitleggen?
Laatst gewijzigd door DDD op 06 jul 2019, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kleine ergernissen [4]

Bericht door Arja »

gallio schreef:
Bruna schreef:
J.C. Philpot schreef:Volgens mij is er in het verleden aangegeven dat discussie in het in memoriam topic niet gewenst is.

Als de engelen vreugde bedrijven als een zondaar zich bekeerd, lijkt het me geen vreemde gedachte als ze samen met de heiligen rond Gods troon vreugdevol zijn als er weer 1tje de eindstreep van de wedloop van het geloof heeft gehaald door Gods genade. Maar inderdaad staat het naar mijn weten niet letterlijk zo in de bijbel, en gaat het om Christus.

Maar nogmaals, laten we verdraagzaam zijn, en niet discusseren over de woordkeuze van forummer die met weemoed een geliefde predikant nastaart.
Hier ben ik het heel erg mee eens, laten we ds. Blok in jaloersheid nastaren.
Om het topic in memoriam niet te vervuilen plaats ik het hier.
Ik geloof toch niet dat de vreugde in de hemel onvolmaakt is, en dat die vreugde vermeerderd wordt als er een zondaar binnenkomt.
De hemelse situatie nog niet de volkomen volmaaktheid. Het is in zekere zin nog voorlopig. Denk maar aan Openbaring 6:9-11
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleine ergernissen [4]

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Dat ben ik helemaal met je eens. Pas na de wederkomst en het oordelen van de levenden en doden, zal het voor Gods kinderen een volkomen blijdschap wezen op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, omdat ze dan naar ziel én lichaam met Christus verenigd zullen wezen. Daarom zien Gods kinderen in de hemel ook zo uit naar de wederkomst.
Laatst gewijzigd door Jantje op 06 jul 2019, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen [4]

Bericht door DDD »

Eens met dat eerste. Maar waarom zou een situatie van volkomen volmaaktheid ook volkomen stabiel moeten zijn? Ik begrijp die hele aanname niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleine ergernissen [4]

Bericht door Jantje »

Wat bedoel je nu met 'volkomen stabiel'?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleine ergernissen [4]

Bericht door DDD »

Geen idee wat ik mij daar voor ongelukkige toestand bij voor moet stellen.

Maar dat is toch zoals ik het van de omschrijving van gallio begreep, als er geen verschil kan zijn als iemand in de hemel aankomt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kleine ergernissen [4]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Geen idee wat ik mij daar voor ongelukkige toestand bij voor moet stellen.

Maar dat is toch zoals ik het van de omschrijving van gallio begreep, als er geen verschil kan zijn als iemand in de hemel aankomt.
Ik dacht ook dat hij dat bedoelde te zeggen. Ik ben het daar dus niet mee eens. De Bijbel zegt daar toch duidelijke dingen over.

John Bunyan zei vaak: "Als ik daar binnenkom, zullen alle hemelklokken luiden." Dat is toch een andere zienswijze.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kleine ergernissen [4]

Bericht door gallio »

DDD schreef:@gallio:
Dat lijkt mij vooralsnog een redeneerfout op grond van aan de Griekse filosofie ontleende logica. De bijbel zegt juist duidelijk dat gebeurtenissen op aarde invloed hebben op ervaringen in de hemel. Niet alleen de geschiedenis van de rijke man en de arme Lazarus, maar ook het gebed van de martelaren onder het altaar in de Openbaring spreekt daar duidelijk over.

Overigens sluit volmaaktheid droefheid zeker niet uit. Jezus was ook volmaakt, maar hij huilde wel. Dat was natuurlijk op aarde, maar het maakte hem niet minder God.

Ik ben trouwens wel benieuwd waaruit je ontleent dat in de hemel de vreugde volkomen is. Ik kan me geen bijbeltekst herinneren waaruit dat blijkt, maar dat zegt natuurlijk niet alles. Misschien kun je deze teksten ook anders uitleggen?
Ik bedoel dus niet dat volmaaktheid en droefheid elkaar uitsluiten. Ik bedoel dat ik geloof de vreugde in de hemel er niet meer of minder van kan worden als er meer mensen zouden zijn of als iemand een geliefde niet terug zou zien.

De bijbel zegt hier niet zo veel over, dus ik kan je niet een aantal teksten noemen.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Kleine ergernissen [4]

Bericht door gallio »

Jantje schreef:
DDD schreef:Geen idee wat ik mij daar voor ongelukkige toestand bij voor moet stellen.

Maar dat is toch zoals ik het van de omschrijving van gallio begreep, als er geen verschil kan zijn als iemand in de hemel aankomt.
Ik dacht ook dat hij dat bedoelde te zeggen. Ik ben het daar dus niet mee eens. De Bijbel zegt daar toch duidelijke dingen over.

John Bunyan zei vaak: "Als ik daar binnenkom, zullen alle hemelklokken luiden." Dat is toch een andere zienswijze.
De bijbel zegt hier dus niet zo veel over. Die uitdrukking van Bunyan laat iets merken van verwondering over de zaligheid maar is natuurlijk geen bewijs voor wat je stelt.
Jforum
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jun 2019, 14:10

Re: Kleine ergernissen [4]

Bericht door Jforum »

Als de Heere een van Zijn kinderen thuishaalt, is dat weer een voltooiing van Zijn werk. Dit zal, denk ik, een stof zijn van allen in den hemel om Hem daarvoor te prijzen. Of het een vermeerdering tot heerlijkheid/blijdschap is, weet ik niet. Maar dat er weer stof is om Hem te prijzen, zal wel reden tot blijdschap zijn, verlangende naar de volkomen voltooiing van Zijn werk en dat alle vijanden volkomen ten onder gebracht zullen zijn (in uitvoering dan)
Plaats reactie