Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Arja »

Valcke schreef:
Arja schreef:Ik blijf het moeilijk vinden.

Hoe kan een dominee preken over: "Is niet Efraïm mij een dierbare zoon..." (Jeremia 31:20-30) en dat toepassen op gelovigen uit de heidenen zonder Israel ook maar één keer te noemen in de preek. Mag je dit zomaar vergeestelijken en gelovigen uit de heidenen ervoor in de plaats zetten?
Ik geloof inderdaad niet dat dit goed is. De beloften in dit hoofdstuk zien allereerst op Israël, het Joodse volk. Wel mogen de heidenen sinds het NT delen in de geestelijke beloften. Maar dat is niet waarmee we de uitleg van dit hoofdstuk starten moeten.
Het was voor mij een eyeopener dat John Gill bij dit Jeremia 31:1 zegt dat er een tijd gaat komen - in de laatste dagen - dat de Joden de profetieën van het Oude Testament zullen overwegen en zullen zien hoe ze in Jezus zijn vervuld. Dat ze na zullen gaan denken over hun ongeloof en afwijzing van Hem. John Gill zegt: "Zij zullen zich tot Hem wenden en de Heere, hun God, en David, hun koning dienen." Hij geeft daarbij een tekstverwijzing naar Jeremia 30:9. Natuurlijk niet letterlijk David. Het betekent volgens de Targum dat zij de Messias, de zoon van David, hun koning zullen dienen (luisteren en gehoorzamen). Daarbij vers 3 over Gods eeuwige verbondstrouw en liefde. Hoe kan ik dat anders zien dan dat het betrekking heeft op Israël? En dat je dit in je gebed voor Israel mag "gebruiken".
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door eilander »

Arja schreef:
Valcke schreef:
Arja schreef:Ik blijf het moeilijk vinden.

Hoe kan een dominee preken over: "Is niet Efraïm mij een dierbare zoon..." (Jeremia 31:20-30) en dat toepassen op gelovigen uit de heidenen zonder Israel ook maar één keer te noemen in de preek. Mag je dit zomaar vergeestelijken en gelovigen uit de heidenen ervoor in de plaats zetten?
Ik geloof inderdaad niet dat dit goed is. De beloften in dit hoofdstuk zien allereerst op Israël, het Joodse volk. Wel mogen de heidenen sinds het NT delen in de geestelijke beloften. Maar dat is niet waarmee we de uitleg van dit hoofdstuk starten moeten.
Het was voor mij een eyeopener dat John Gill bij dit Jeremia 31:1 zegt dat er een tijd gaat komen - in de laatste dagen - dat de Joden de profetieën van het Oude Testament zullen overwegen en zullen zien hoe ze in Jezus zijn vervuld. Dat ze na zullen gaan denken over hun ongeloof en afwijzing van Hem. John Gill zegt: "Zij zullen zich tot Hem wenden en de Heere, hun God, en David, hun koning dienen." Hij geeft daarbij een tekstverwijzing naar Jeremia 30:9. Natuurlijk niet letterlijk David. Het betekent volgens de Targum dat zij de Messias, de zoon van David, hun koning zullen dienen (luisteren en gehoorzamen). Daarbij vers 3 over Gods eeuwige verbondstrouw en liefde. Hoe kan ik dat anders zien dan dat het betrekking heeft op Israël? En dat je dit in je gebed voor Israel mag "gebruiken".
Tja, er zijn nogal wat oudvaders die dit zeggen, en ik geloof ook dat het naar Gods Woord is.
Ik zie uit naar de vervulling van deze belofte. Als onderpand zien we nu dat God Zijn belofte over de terugkeer naar het land aan het vervullen is vanaf 1948.
Maar inderdaad, met @Posthoorn kun je hier een flinke discussie over voeren. ;)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Delftenaar »

In Romeinen komt deze lijn, waarin Israel (het Joodse volk) Jezus zal erkennen, weer terug.
Maar pas nadat alle heidenen het Evangelie gehoord hebben.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Arja »

Delftenaar schreef:In Romeinen komt deze lijn, waarin Israel (het Joodse volk) Jezus zal erkennen, weer terug.
Maar pas nadat alle heidenen het Evangelie gehoord hebben.
Kun je de tekst noemen? Over dat laatste?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Johannes S »

Arja schreef:
Delftenaar schreef:In Romeinen komt deze lijn, waarin Israel (het Joodse volk) Jezus zal erkennen, weer terug.
Maar pas nadat alle heidenen het Evangelie gehoord hebben.
Kun je de tekst noemen? Over dat laatste?
Romeinen 11:25,26.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Johannes S »

Arja schreef:
Valcke schreef:
Arja schreef:Ik blijf het moeilijk vinden.

Hoe kan een dominee preken over: "Is niet Efraïm mij een dierbare zoon..." (Jeremia 31:20-30) en dat toepassen op gelovigen uit de heidenen zonder Israel ook maar één keer te noemen in de preek. Mag je dit zomaar vergeestelijken en gelovigen uit de heidenen ervoor in de plaats zetten?
Ik geloof inderdaad niet dat dit goed is. De beloften in dit hoofdstuk zien allereerst op Israël, het Joodse volk. Wel mogen de heidenen sinds het NT delen in de geestelijke beloften. Maar dat is niet waarmee we de uitleg van dit hoofdstuk starten moeten.
Het was voor mij een eyeopener dat John Gill bij dit Jeremia 31:1 zegt dat er een tijd gaat komen - in de laatste dagen - dat de Joden de profetieën van het Oude Testament zullen overwegen en zullen zien hoe ze in Jezus zijn vervuld. Dat ze na zullen gaan denken over hun ongeloof en afwijzing van Hem. John Gill zegt: "Zij zullen zich tot Hem wenden en de Heere, hun God, en David, hun koning dienen." Hij geeft daarbij een tekstverwijzing naar Jeremia 30:9. Natuurlijk niet letterlijk David. Het betekent volgens de Targum dat zij de Messias, de zoon van David, hun koning zullen dienen (luisteren en gehoorzamen). Daarbij vers 3 over Gods eeuwige verbondstrouw en liefde. Hoe kan ik dat anders zien dan dat het betrekking heeft op Israël? En dat je dit in je gebed voor Israel mag "gebruiken".
Jeremia 31 gaat over de grote verdrukking. God zal er Zelf voor zorgen dat ze Jezus de Messias gaan aannemen door de verdrukking en benauwdheden heen. Sion zal door recht verlost worden.

Lees ook Hosea 3:4,5:
Want de kinderen Israëls zullen vele dagen blijven zitten, zonder koning, en zonder vorst, en zonder offer, en zonder opgericht beeld, en zonder efod en terafim.
Daarna zullen zich de kinderen Israëls bekeren, en zoeken den HEERE, hun God, en David, hun Koning; en zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen. (S.V.)

en Deuteronomium 4:30,31:
Wanneer gij in angst zult zijn, en u al deze dingen zullen treffen; in het laatste der dagen, dan zult gij wederkeren tot den HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzaam zijn.
Want de HEERE, uw God, is een barmhartig God; Hij zal u niet verlaten, noch u verderven; en Hij zal het verbond uwer vaderen, dat Hij hun gezworen heeft, niet vergeten. (S.V.)
Laatst gewijzigd door Johannes S op 10 aug 2019, 00:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door samanthi »

Johannes S schreef:
Arja schreef:
Valcke schreef:
Arja schreef:Ik blijf het moeilijk vinden.

Hoe kan een dominee preken over: "Is niet Efraïm mij een dierbare zoon..." (Jeremia 31:20-30) en dat toepassen op gelovigen uit de heidenen zonder Israel ook maar één keer te noemen in de preek. Mag je dit zomaar vergeestelijken en gelovigen uit de heidenen ervoor in de plaats zetten?
Ik geloof inderdaad niet dat dit goed is. De beloften in dit hoofdstuk zien allereerst op Israël, het Joodse volk. Wel mogen de heidenen sinds het NT delen in de geestelijke beloften. Maar dat is niet waarmee we de uitleg van dit hoofdstuk starten moeten.
Het was voor mij een eyeopener dat John Gill bij dit Jeremia 31:1 zegt dat er een tijd gaat komen - in de laatste dagen - dat de Joden de profetieën van het Oude Testament zullen overwegen en zullen zien hoe ze in Jezus zijn vervuld. Dat ze na zullen gaan denken over hun ongeloof en afwijzing van Hem. John Gill zegt: "Zij zullen zich tot Hem wenden en de Heere, hun God, en David, hun koning dienen." Hij geeft daarbij een tekstverwijzing naar Jeremia 30:9. Natuurlijk niet letterlijk David. Het betekent volgens de Targum dat zij de Messias, de zoon van David, hun koning zullen dienen (luisteren en gehoorzamen). Daarbij vers 3 over Gods eeuwige verbondstrouw en liefde. Hoe kan ik dat anders zien dan dat het betrekking heeft op Israël? En dat je dit in je gebed voor Israel mag "gebruiken".
Jeremia 31 gaat over de grote verdrukking. God zal er Zelf voor zorgen dat ze Jezus de Messias gaan aannemen door de verdrukking en benauwdheden heen. Sion zal door recht verlost worden.
Weet je wat dat inhoudt dat recht
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Johannes S »

samanthi schreef:
Weet je wat dat inhoudt dat recht?
Gods recht tegenover de onrecht van een mens. God eist gerechtigheid van de mens en gaat verlossen door Jezus. Het principe zoals het met het volk Israël als volk geschiedt, zo geschiedt ook de persoonlijke besnijdenis van het hart en wedergeboorte. Bekering, door de benauwdheid en verdrukking heen ingaan>>>een verslagen hart, en dan verlossing. Zie Kolossenzen 2, Galaten 2:15-21, Romeinen 6... Ondergaan, in het zondegraf liggen, en opstaan in een nieuw leven. De Doop met de Heilige Geest. Dat wordt achteraf gesymboliseerd door de doop met water.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Arja »

Johannes S schreef:
samanthi schreef:
Weet je wat dat inhoudt dat recht?
Gods recht tegenover de onrecht van een mens. God eist gerechtigheid van de mens en gaat verlossen door Jezus. Het principe zoals het met het volk Israël als volk geschiedt, zo geschiedt ook de persoonlijke besnijdenis van het hart en wedergeboorte. Bekering, door de benauwdheid en verdrukking heen ingaan>>>een verslagen hart, en dan verlossing. Zie Kolossenzen 2, Galaten 2:15-21, Romeinen 6... Ondergaan, in het zondegraf liggen, en opstaan in een nieuw leven. De Doop met de Heilige Geest. Dat wordt achteraf gesymboliseerd door de doop met water.
Ik denk dat je daar achter kunt komen door de tekst in het verband te lezen. Ik kan dat wat jij schrijft er niet erin lezen, Johannes. Als zijn het op zich wel een Bijbelse waarheden die je opschrijft. Maar ze komen niet op uit de tekst.
Daarom spreekt de Heere, HEERE der heirscharen, de Machtige Israëls: O wee! Ik zal Mij troosten van Mijn wederpartijders. Ik zal Mij wreken van Mijn vijanden. En Ik zal Mijn hand tegen u keren, en Ik zal uw schuim op het allerreinste afzuiveren, en Ik zal al uw tin wegnemen. En Ik zal u uw rechters wedergeven, als in het eerste, en uw raadslieden als in den beginne; daarna zult gij een stad der gerechtigheid, een getrouwe stad, genoemd worden. Sion zal door recht verlost worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid.
De leiders en het volk van Juda hadden zich opgesteld als tegenstanders van de HEER (wederpartijders). Ze zouden de hand van de HEER tegen zich vinden, in plaats van mèt zich. God belooft Juda te verfijnen, en hun onzuiverheden weg te nemen. Zijn doel is niet hen te vernietigen. In plaats daarvan zegt Hij: 'Ik zal weergeven” God zal Jeruzalem zuiveren. Daarna zal ze de stad der gerechtigheid, een getrouwe stad genoemd worden. God zal Zijn eigen volk redden en verlossen van het oordeel waaraan Hij hen vanwege hun zonden onderwierp. Hij verloste hen van al hun vijanden. Met - of, door door God's rechtvaardige oordeel, die hun onbarmhartige vijanden vernietigen zou. En de ballingen die terugkeerden naar Israel, verloste Hij door gerechtigheid, hetzij door Zijn trouw, door Zijn beloftes na te komen, of door Zijn goedheid.

Wat een verbondstrouw! Mooi ook als je aan Jesaja 1:18 er naast zet. "Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol."
Zij, de Joden, keken uit naar de dag waarop verzoening zou worden aangeboden, een verzoening om zelfs de meest erge zonden te bedekken. De Messias zou komen!

Deze hoop werd uiteindelijk vervuld toen Jezus de zonden van Zijn volk aan het kruis droeg. De toorn van God werd uitgestort op de Zoon zodat allen (ook gelovigen uit de heidenen) die in Hem geloven, nooit de eeuwige straf voor hun schuld hoeven te dragen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Posthoorn »

Kijk eens welke OT profetieën er allemaal op de NT gemeente in Korinthe worden toegepast:

2 Kor 6:
16 Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods lmet de afgoden? mWant gij zijt de tempel des levenden Gods, gelijkerwijs God gezegd heeft: nIk zal in hen wonen en Ik zal onder hen wandelen, en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een volk zijn. l 1 Kor. 10:7, 14. m 1 Kor. 3:16; 6:19. Ef. 2:21. Hebr. 3:6. 1 Petr. 2:5. n Ex. 29:45. Lev. 26:11. Ez. 37:26.
17 Daarom, ogaat uit het midden van hen en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen. o Jes. 52:11. Openb. 18:4.
18 pEn Ik zal u tot een Vader zijn, en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Heere, de Almachtige. p Jer. 31:1.
2 Kor. 7:
1 Dewijl wij
[de NT gemeente dus!] dan deze beloften hebben, geliefden, laat ons onszelven reinigen van alle besmetting des vleses en des geestes, voleindigende de heiligmaking in de vreze Gods.

Romeinen 9-11 leert ons dat er altijd een gelovige rest van het ‘vleselijk’ Israël zal zijn dat óók deelt in deze beloften.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Johannes S »

Arja schreef:
Johannes S schreef:
samanthi schreef:
Weet je wat dat inhoudt dat recht?
Gods recht tegenover de onrecht van een mens. God eist gerechtigheid van de mens en gaat verlossen door Jezus. Het principe zoals het met het volk Israël als volk geschiedt, zo geschiedt ook de persoonlijke besnijdenis van het hart en wedergeboorte. Bekering, door de benauwdheid en verdrukking heen ingaan>>>een verslagen hart, en dan verlossing. Zie Kolossenzen 2, Galaten 2:15-21, Romeinen 6... Ondergaan, in het zondegraf liggen, en opstaan in een nieuw leven. De Doop met de Heilige Geest. Dat wordt achteraf gesymboliseerd door de doop met water.
Ik denk dat je daar achter kunt komen door de tekst in het verband te lezen. Ik kan dat wat jij schrijft er niet erin lezen, Johannes. Als zijn het op zich wel een Bijbelse waarheden die je opschrijft. Maar ze komen niet op uit de tekst.
Ik vind dit een vreemde reactie met tegenstrijdigheden die ik niet goed begrijp @Arja.

Ik heb die tekst waarin die zin staat helemaal niet aangehaald, maar ik noemde juist een aantal teksten in het verband waaruit het principe blijkt dat God door recht verlost. Zowel over de vijanden van Zijn uitverkorenen als over hun eigen zonden, waarvan ze verlost moeten worden. Dat principe geldt Israël als volk steeds (waarbij je steeds ziet dat het gelovig overblijfsel behouden wordt uiteindelijk) en alle gelovigen individueel.

Ook in de Gemeente is onkruid met het goede kruid vermengd. Gelovigen en ongelovigen. God strooit het zaad door Zijn Woord en kan ook alleen de wasdom geven. Heel de heilsgeschiedenis en de toekomst is eigenlijk Gods werk/plan. God stapt tegelijkertijd niet over de zonden heen en God verkiest, anders werd er niemand zalig. Of zie je dat anders? Geen mens zoekt God van nature hoor. Lees ook eens het hoofdstuk van de Pottenbakker in de Romeinenbrief.
Daarom spreekt de Heere, HEERE der heirscharen, de Machtige Israëls: O wee! Ik zal Mij troosten van Mijn wederpartijders. Ik zal Mij wreken van Mijn vijanden. En Ik zal Mijn hand tegen u keren, en Ik zal uw schuim op het allerreinste afzuiveren, en Ik zal al uw tin wegnemen. En Ik zal u uw rechters wedergeven, als in het eerste, en uw raadslieden als in den beginne; daarna zult gij een stad der gerechtigheid, een getrouwe stad, genoemd worden. Sion zal door recht verlost worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid.
Het staat ook in de tekst geloof ik overigens, al heb ik die niet goed bestudeerd (in de context)

Ik noemde u al:
Lees ook Hosea 3:4,5:
Want de kinderen Israëls zullen vele dagen blijven zitten, zonder koning, en zonder vorst, en zonder offer, en zonder opgericht beeld, en zonder efod en terafim.
Daarna zullen zich de kinderen Israëls bekeren, en zoeken den HEERE, hun God, en David, hun Koning; en zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen. (S.V.)

en Deuteronomium 4:30,31:
Wanneer gij in angst zult zijn, en u al deze dingen zullen treffen; in het laatste der dagen, dan zult gij wederkeren tot den HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzaam zijn.
Want de HEERE, uw God, is een barmhartig God; Hij zal u niet verlaten, noch u verderven; en Hij zal het verbond uwer vaderen, dat Hij hun gezworen heeft, niet vergeten. (S.V.)

Zacharia 13: 7-9
Zwaard! ontwaak tegen Mijn Herder, en tegen den Man, Die Mijn Metgezel is, spreekt de HEERE der heirscharen; sla dien Herder, en de schapen zullen verstrooid worden; maar Ik zal Mijn hand tot de kleinen wenden.
En het zal geschieden in het ganse land, spreekt de HEERE, de twee delen daarin zullen uitgeroeid worden, en den geest geven; maar het derde deel zal daarin overblijven.
En Ik zal dat derde deel in het vuur brengen, en Ik zal het louteren, gelijk men zilver loutert, en Ik zal het beproeven, gelijk men goud beproeft; het zal Mijn Naam aanroepen, en Ik zal het verhoren; Ik zal zeggen: Het is Mijn volk; en het zal zeggen: De HEERE is mijn God.

Ik kan veel meer teksten noemen, de Bijbel is er vol van dat het gaat over zonde en genade.
Laatst gewijzigd door Johannes S op 10 aug 2019, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Posthoorn »

Over de exegese van Jes. 1:27: Ik denk dat deze tekst inderdaad vaak verkeerd uitgelegd wordt. Volgens mij staat er niets anders dan dat Sion pas verlost zal kunnen worden als het weer recht doet, met goede rechters, etc. Zie de hele context van dit hoofdstuk.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Johannes S »

Posthoorn schreef:Over de exegese van Jes. 1:27: Ik denk dat deze tekst inderdaad vaak verkeerd uitgelegd wordt. Volgens mij staat er niets anders dan dat Sion pas verlost zal kunnen worden als het weer recht doet, met goede rechters, etc. Zie de hele context van dit hoofdstuk.
Dat zou kunnen ja. Ik gebruikte die zinsnede 'Sion zal door recht verlost worden' omdat het principe wel geldt zoals ik het uitlegde los van hoe het in die tekst staat en hoe het daar uitgelegd moet worden. Ik had die zin overigens weggehaald in mijn bericht van 00.12u na het plaatsen en overlezen van mijn bericht om deze verwarring te voorkomen omdat ik weet dat het letterlijk ergens staat, maar samanthi had er al gelijk op gereageerd (00.22u) en toen heb ik het zinnetje teruggeplaatst. Je kunt zien dat mijn bericht van 00.12u twee keer gewijzigd is. :)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Posthoorn »

Ik maak nog even een keer mijn punt:
Posthoorn schreef:Kijk eens welke OT profetieën er allemaal op de NT gemeente in Korinthe worden toegepast:

2 Kor 6:
16 Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods lmet de afgoden? mWant gij zijt de tempel des levenden Gods, gelijkerwijs God gezegd heeft: nIk zal in hen wonen en Ik zal onder hen wandelen, en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een volk zijn. l 1 Kor. 10:7, 14. m 1 Kor. 3:16; 6:19. Ef. 2:21. Hebr. 3:6. 1 Petr. 2:5. n Ex. 29:45. Lev. 26:11. Ez. 37:26.
17 Daarom, ogaat uit het midden van hen en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen. o Jes. 52:11. Openb. 18:4.
18 pEn Ik zal u tot een Vader zijn, en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Heere, de Almachtige. p Jer. 31:1.
2 Kor. 7:
1 Dewijl wij
[de NT gemeente dus!] dan deze beloften hebben, geliefden, laat ons onszelven reinigen van alle besmetting des vleses en des geestes, voleindigende de heiligmaking in de vreze Gods.

Romeinen 9-11 leert ons dat er altijd een gelovige rest van het ‘vleselijk’ Israël zal zijn dat óók deelt in deze beloften.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Johannes S »

Posthoorn schreef:
Arja schreef:O het gaat mij niet om een Israël-discussie. Daar ben ik niet bedreven in. Het gaat me om evenwicht tussen de historische context van de Bijbel en de boodschap ervan voor zowel Messiasbelijdende Jood als gelovige uit de volken.
Ja, dan kom je bij een Israëldiscussie uit. De gemeente van het NT, bestaande uit Jood en heiden, is een voortzetting van het OT Israël. En in dát licht moet je de profetieën lezen. Dat is in het kort de boodschap van Maljaars en daar kan ik mij in grote lijnen in vinden.
Ook dit is trouwens een aanrader:
https://www.boekwinkeltjes.nl/su/?qs=bo ... &prijstot=
Maar dit is niet helemaal juist. Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie