Arja schreef:Johannes S schreef:samanthi schreef:
Weet je wat dat inhoudt dat recht?
Gods recht tegenover de onrecht van een mens. God eist gerechtigheid van de mens en gaat verlossen door Jezus. Het principe zoals het met het volk Israël als volk geschiedt, zo geschiedt ook de persoonlijke besnijdenis van het hart en wedergeboorte. Bekering, door de benauwdheid en verdrukking heen ingaan>>>een verslagen hart, en dan verlossing. Zie Kolossenzen 2, Galaten 2:15-21, Romeinen 6... Ondergaan, in het zondegraf liggen, en opstaan in een nieuw leven. De Doop met de Heilige Geest. Dat wordt achteraf gesymboliseerd door de doop met water.
Ik denk dat je daar achter kunt komen door de tekst in het verband te lezen. Ik kan dat wat jij schrijft er niet erin lezen, Johannes. Als zijn het op zich wel een Bijbelse waarheden die je opschrijft. Maar ze komen niet op uit de tekst.
Ik vind dit een vreemde reactie met tegenstrijdigheden die ik niet goed begrijp @Arja.
Ik heb die tekst waarin die zin staat helemaal niet aangehaald, maar ik noemde juist een aantal teksten in het verband waaruit het principe blijkt dat God door recht verlost. Zowel over de vijanden van Zijn uitverkorenen als over hun eigen zonden, waarvan ze verlost moeten worden. Dat principe geldt Israël als volk steeds (waarbij je steeds ziet dat het gelovig overblijfsel behouden wordt uiteindelijk) en alle gelovigen individueel.
Ook in de Gemeente is onkruid met het goede kruid vermengd. Gelovigen en ongelovigen. God strooit het zaad door Zijn Woord en kan ook alleen de wasdom geven. Heel de heilsgeschiedenis en de toekomst is eigenlijk Gods werk/plan. God stapt tegelijkertijd niet over de zonden heen en God verkiest, anders werd er niemand zalig. Of zie je dat anders? Geen mens zoekt God van nature hoor. Lees ook eens het hoofdstuk van de Pottenbakker in de Romeinenbrief.
Daarom spreekt de Heere, HEERE der heirscharen, de Machtige Israëls: O wee! Ik zal Mij troosten van Mijn wederpartijders. Ik zal Mij wreken van Mijn vijanden. En Ik zal Mijn hand tegen u keren, en Ik zal uw schuim op het allerreinste afzuiveren, en Ik zal al uw tin wegnemen. En Ik zal u uw rechters wedergeven, als in het eerste, en uw raadslieden als in den beginne; daarna zult gij een stad der gerechtigheid, een getrouwe stad, genoemd worden. Sion zal door recht verlost worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid.
Het staat ook in de tekst geloof ik overigens, al heb ik die niet goed bestudeerd (in de context)
Ik noemde u al:
Lees ook Hosea 3:4,5:
Want de kinderen Israëls zullen vele dagen blijven zitten, zonder koning, en zonder vorst, en zonder offer, en zonder opgericht beeld, en zonder efod en terafim.
Daarna zullen zich de kinderen Israëls bekeren, en zoeken den HEERE, hun God, en David, hun Koning; en zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen. (S.V.)
en Deuteronomium 4:30,31:
Wanneer gij in angst zult zijn, en u al deze dingen zullen treffen; in het laatste der dagen, dan zult gij wederkeren tot den HEERE, uw God, en Zijn stem gehoorzaam zijn.
Want de HEERE, uw God, is een barmhartig God; Hij zal u niet verlaten, noch u verderven; en Hij zal het verbond uwer vaderen, dat Hij hun gezworen heeft, niet vergeten. (S.V.)
Zacharia 13: 7-9
Zwaard! ontwaak tegen Mijn Herder, en tegen den Man, Die Mijn Metgezel is, spreekt de HEERE der heirscharen; sla dien Herder, en de schapen zullen verstrooid worden; maar Ik zal Mijn hand tot de kleinen wenden.
En het zal geschieden in het ganse land, spreekt de HEERE, de twee delen daarin zullen uitgeroeid worden, en den geest geven; maar het derde deel zal daarin overblijven.
En Ik zal dat derde deel in het vuur brengen, en Ik zal het louteren, gelijk men zilver loutert, en Ik zal het beproeven, gelijk men goud beproeft; het zal Mijn Naam aanroepen, en Ik zal het verhoren; Ik zal zeggen: Het is Mijn volk; en het zal zeggen: De HEERE is mijn God.
Ik kan veel meer teksten noemen, de Bijbel is er vol van dat het gaat over zonde en genade.