Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Arja »

Ik vind het heel moeilijk om beloften, speciaal aan Israël gericht, op mezelf toe te passen. De teksten leren mij wel heel veel over Wie God is, hoe trouw in Zijn rechtvaardigheid en hoe vasthoudend in Zijn liefde.

Ik heb wel eens een dominee gehoord die Gods weg met Israël zelfs niet noemde bij de uitleg van Jeremia 31. Dat vind ik heel erg.

Hoe kan ik toch troost putten of lessen leren uit teksten die alleen voor Israël gelden

Voorbeeld 1. “Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. Wanneer gij zult gaan door het water, Ik zal bij u zijn, en door de rivieren, zij zullen u niet overstromen; wanneer gij door het vuur zult gaan, zult gij niet verbranden, en de vlam zal u niet aansteken. Want Ik ben de HEERE, uw God, de Heilige Israëls, uw Heiland; Ik heb Egypte, Morenland en Seba gegeven tot uw losgeld in uw plaats. Van toen af, dat gij kostelijk zijt geweest in Mijn ogen, zijt gij verheerlijkt geweest, en Ik heb u liefgehad; daarom heb Ik mensen in uw plaats gegeven, en volken in plaats van uw ziel." Jesaja 43:1-4

Voorbeeld 2. "Mij aangaande, dit is Mijn Verbond met hen, zegt de HEERE: Mijn Geest, Die op u is, en Mijn woorden, die Ik in uw mond gelegd heb, die zullen van uw mond niet wijken, noch van den mond van uw zaad, noch van den mond van het zaad uws zaads, zegt de HEERE, van nu aan tot in eeuwigheid toe. Maak u op, word verlicht, want uw Licht komt, en de heerlijkheid des HEEREN gaat over u op. 2 Want zie, de duisternis zal de aarde bedekken, en donkerheid de volken; doch over u zal de HEERE opgaan, en Zijn heerlijkheid zal over u gezien worden." Jesaja 59:21- 60:1-3

Voorbeeld 3: Ter zelfder tijd, spreekt de HEERE, zal Ik allen geslachten Israëls tot een God zijn; en zij zullen Mij tot een volk zijn. Zo zegt de HEERE: Het volk der overgeblevenen van het zwaard heeft genade gevonden in de woestijn, namelijk Israël, als Ik henenging om hem tot rust te brengen. De HEERE is mij verschenen van verre tijden! Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid. Ik zal u weder bouwen, en gij zult gebouwd worden, o jonkvrouw Israëls! gij zult weder versierd zijn met uw trommelen, en uitgaan met den rei der spelenden. Gij zult weder wijngaarden planten op de bergen van Samaria; de planters zullen planten, en de vrucht genieten. Want er zal een dag zijn, waarin de hoeders op Efraïms gebergte zullen roepen: Maakt ulieden op, en laat ons opgaan naar Sion, tot den HEERE, onzen God! Want zo zegt de HEERE: Roept luide over Jakob met vreugde, en juicht vanwege het hoofd der heidenen; doet het horen, lofzingt, en zegt: O HEERE! behoud Uw volk, het overblijfsel van Israël.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Delftenaar »

In deze teksten kun je Israël wel aanvullen met de christenen uit andere volken. Ook voor hen hebben deze beloften zeggingskracht. In het Oude Testament is de Bijbelse boodschap nog specifiek voor het volk Israël bedoeld. Vandaar dat zij in deze profetieën als enige worden aangesproken.
In het Nieuwe Testament wordt dit breder en geldt het heil voor alle volken. In het offer van Jezus is immers voor iedereen Gods heil te vinden. Tegelijk blijft wel staan dat Israël een speciale plek bij God heeft, als Zijn uitverkoren volk. En een belofte als dat Israël in vrede met de buurvolken zal leven geldt uiteraard alleen voor Israël zelf.

Eerst de Jood en dan de Griek zegt Paulus. En zo legde een predikant uit onze stad het ook altijd uit: als christenen vanuit de heidenen mogen we delen in alle beloften voor het volk Israël. Dan blijft het aspect van een belofte aan Israël ook staan. In het verleden is nogal makkelijk gezegd dat die beloften voor alle christenen gelden, het geestelijke Israël, maar daarmee stap je te makkelijk over het feit heen dat Israël Gods eigen uitverkoren volk is.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Arja »

Delftenaar schreef:In deze teksten kun je Israël wel aanvullen met de christenen uit andere volken. Ook voor hen hebben deze beloften zeggingskracht. In het Oude Testament is de Bijbelse boodschap nog specifiek voor het volk Israël bedoeld. Vandaar dat zij in deze profetieën als enige worden aangesproken.
In het Nieuwe Testament wordt dit breder en geldt het heil voor alle volken. In het offer van Jezus is immers voor iedereen Gods heil te vinden. Tegelijk blijft wel staan dat Israël een speciale plek bij God heeft, als Zijn uitverkoren volk. En een belofte als dat Israël in vrede met de buurvolken zal leven geldt uiteraard alleen voor Israël zelf.

Eerst de Jood en dan de Griek zegt Paulus. En zo legde een predikant uit onze stad het ook altijd uit: als christenen vanuit de heidenen mogen we delen in alle beloften voor het volk Israël. Dan blijft het aspect van een belofte aan Israël ook staan. In het verleden is nogal makkelijk gezegd dat die beloften voor alle christenen gelden, het geestelijke Israël, maar daarmee stap je te makkelijk over het feit heen dat Israël Gods eigen uitverkoren volk is.
Dank je wel!
Ook voor dat je de moeite neemt om het uit te leggen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Arja »

Delftenaar schreef: .... als christenen vanuit de heidenen mogen we delen in alle beloften voor het volk Israël. Dan blijft het aspect van een belofte aan Israël ook staan. In het verleden is nogal makkelijk gezegd dat die beloften voor alle christenen gelden, het geestelijke Israël, maar daarmee stap je te makkelijk over het feit heen dat Israël Gods eigen uitverkoren volk is.
Maar hoe dan bij voorbeeld 3 (zie startbericht). Pas in Jesaja 60:4 gaat het over heidenen. Daarvoor niet. Terwijl heel veel christenen deze verzen, die over Jeruzalem gaan op zichzelf betrekken. Sta op, wordt verlicht - Uw licht komt | Maak u op, word verlicht, want uw Licht komt, en de heerlijkheid des HEEREN gaat over u op.


Er is hoop voor Israel. En de heidenen zullen erin delen. Ondertussen kunnen wij onszelf toch niet in de plaats van Jeruzalem zetten?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Delftenaar »

Dat derde voorbeeld heeft twee lagen. Aan de ene kant de belofte dat, na de ballingschap, Israël weer terug zal komen in het beloofde land. Ondanks alle zonden van afgoderij enz. zal God zich weer ontfermen en het Joodse volk weer doen terugkeren. Waar God weer naar hen zal omzien en hen zal zegenen (bv. die wijnstokken in Samaria). In zekere zin kun je dat voor onze tijd opnieuw toepassen in de stichting van de staat Israël in 1948.

De vraag is waarom God toch weer omkijkt naar Zijn volk. Daar zit, als tweede laag, een stuk uitverkiezing in: "Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde". De Joden zijn echt niet opeens een stuk beter geworden. Maar God heeft hen uitgekozen. En daarom kan Hij het niet verdragen dat ze in Babel lijden en brengt Hij ze weer terug in Israël. God houdt immers van hen, ondanks alles. Pure genade.

En die uitverkiezing gaat nu, na de komst van Christus verder. Iedereen die in Hem gelooft is uitverkoren. En, ondanks alle zonden die we doen, heeft God ons uitverkoren en daarmee tot Zijn kind gemaakt. Immers, ondanks onze zonden zijn we rein in het bloed van Christus. En hoewel de herbouw/verrijzing van het letterlijke Jeruzalem dan meer voor de Joden is, geldt de belofte van het nieuwe Jeruzalem (zie Openbaring) zeker ook voor ons als christenen vanuit de heidenvolken. Openbaring schrijft heel duidelijk dat daar mensen uit elk volk, taal, etc. zullen zijn (en dus Nederlanders).

Als je worstelt met de vraag of je alles wel op jezelf mag toepassen (en daarmee het heil van God) moet je bedenken dat Jeruzalem in Israël ligt, maar de buitenwijken in een ander land (sommige wijken liggen op Palestijns gebied. Het gaat me nu niet over het Israelisch/Palestijns conflict, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel) terwijl alles samen toch Jeruzalem wordt genoemd.
En van dat grote, nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel neerdaalt mogen wij ook burgers zijn.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Arja »

Delftenaar schreef:Dat derde voorbeeld heeft twee lagen. Aan de ene kant de belofte dat, na de ballingschap, Israël weer terug zal komen in het beloofde land. Ondanks alle zonden van afgoderij enz. zal God zich weer ontfermen en het Joodse volk weer doen terugkeren. Waar God weer naar hen zal omzien en hen zal zegenen (bv. die wijnstokken in Samaria). In zekere zin kun je dat voor onze tijd opnieuw toepassen in de stichting van de staat Israël in 1948.

De vraag is waarom God toch weer omkijkt naar Zijn volk. Daar zit, als tweede laag, een stuk uitverkiezing in: "Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde". De Joden zijn echt niet opeens een stuk beter geworden. Maar God heeft hen uitgekozen. En daarom kan Hij het niet verdragen dat ze in Babel lijden en brengt Hij ze weer terug in Israël. God houdt immers van hen, ondanks alles. Pure genade.

En die uitverkiezing gaat nu, na de komst van Christus verder. Iedereen die in Hem gelooft is uitverkoren. En, ondanks alle zonden die we doen, heeft God ons uitverkoren en daarmee tot Zijn kind gemaakt. Immers, ondanks onze zonden zijn we rein in het bloed van Christus. En hoewel de herbouw/verrijzing van het letterlijke Jeruzalem dan meer voor de Joden is, geldt de belofte van het nieuwe Jeruzalem (zie Openbaring) zeker ook voor ons als christenen vanuit de heidenvolken. Openbaring schrijft heel duidelijk dat daar mensen uit elk volk, taal, etc. zullen zijn (en dus Nederlanders).

Als je worstelt met de vraag of je alles wel op jezelf mag toepassen (en daarmee het heil van God) moet je bedenken dat Jeruzalem in Israël ligt, maar de buitenwijken in een ander land (sommige wijken liggen op Palestijns gebied. Het gaat me nu niet over het Israelisch/Palestijns conflict, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel) terwijl alles samen toch Jeruzalem wordt genoemd.
En van dat grote, nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel neerdaalt mogen wij ook burgers zijn.
Ja, heel mooi. Nu is het duidelijker.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Arja »

Ik blijf het moeilijk vinden.

Hoe kan een dominee preken over: "Is niet Efraïm mij een dierbare zoon..." (Jeremia 31:20-30) en dat toepassen op gelovigen uit de heidenen zonder Israel ook maar één keer te noemen in de preek. Mag je dit zomaar vergeestelijken en gelovigen uit de heidenen ervoor in de plaats zetten?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Arja »

Ik las dit: Opmerkelijk is de stellingname van de auteur dat de aanduiding ‘Efraïm’ bij Paulus de heidenen aanduidt.
Hoe Bijbels is dat?
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6459
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Posthoorn »

Arja schreef:
Ik las dit: Opmerkelijk is de stellingname van de auteur dat de aanduiding ‘Efraïm’ bij Paulus de heidenen aanduidt.
Hoe Bijbels is dat?
Lees het boekje. Ik heb in het verleden uitvoerige Israëldiscussies gevoerd, maar heb daar nu niet zo veel zin meer in. Te oud of zo, denk ik. ;)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Arja »

Posthoorn schreef:
Arja schreef:
Ik las dit: Opmerkelijk is de stellingname van de auteur dat de aanduiding ‘Efraïm’ bij Paulus de heidenen aanduidt.
Hoe Bijbels is dat?
Lees het boekje. Ik heb in het verleden uitvoerige Israëldiscussies gevoerd, maar heb daar nu niet zo veel zin meer in. Te oud of zo, denk ik. ;)
O het gaat mij niet om een Israël-discussie. Daar ben ik niet bedreven in. Het gaat me om evenwicht tussen de historische context van de Bijbel en de boodschap ervan voor zowel Messiasbelijdende Jood als gelovige uit de volken.
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6459
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Posthoorn »

Arja schreef:O het gaat mij niet om een Israël-discussie. Daar ben ik niet bedreven in. Het gaat me om evenwicht tussen de historische context van de Bijbel en de boodschap ervan voor zowel Messiasbelijdende Jood als gelovige uit de volken.
Ja, dan kom je bij een Israëldiscussie uit. De gemeente van het NT, bestaande uit Jood en heiden, is een voortzetting van het OT Israël. En in dát licht moet je de profetieën lezen. Dat is in het kort de boodschap van Maljaars en daar kan ik mij in grote lijnen in vinden.
Ook dit is trouwens een aanrader:
https://www.boekwinkeltjes.nl/su/?qs=bo ... &prijstot=
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Arja »

Posthoorn schreef:
Arja schreef:O het gaat mij niet om een Israël-discussie. Daar ben ik niet bedreven in. Het gaat me om evenwicht tussen de historische context van de Bijbel en de boodschap ervan voor zowel Messiasbelijdende Jood als gelovige uit de volken.
Ja, dan kom je bij een Israëldiscussie uit. De gemeente van het NT, bestaande uit Jood en heiden, is een voortzetting van het OT Israël. En in dát licht moet je de profetieën lezen. Dat is in het kort de boodschap van Maljaars en daar kan ik mij in grote lijnen in vinden.
Ook dit is trouwens een aanrader:
https://www.boekwinkeltjes.nl/su/?qs=bo ... &prijstot=
Dank je. Met de gedachte dat de gemeente van het NT (de kerk) de voortzetting is van OT Israel kom ik in gewetensnood. Helaas ... niet helpend je antwoord.
Online
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6459
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Posthoorn »

Arja schreef: Dank je. Met de gedachte dat de gemeente van het NT (de kerk) de voortzetting is van OT Israel kom ik in gewetensnood. Helaas ... niet helpend je antwoord.
Je zult je er echt in moeten verdiepen, wil je hier iets zinnigs over kunnen zeggen/denken. Met zomaar wat losse dingen roepen kom je er niet.
Als je alleen wilt horen, wat je bevestigt in je gedachten, ben je bij mij aan het verkeerde adres. :)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Valcke »

Arja schreef:Ik blijf het moeilijk vinden.

Hoe kan een dominee preken over: "Is niet Efraïm mij een dierbare zoon..." (Jeremia 31:20-30) en dat toepassen op gelovigen uit de heidenen zonder Israel ook maar één keer te noemen in de preek. Mag je dit zomaar vergeestelijken en gelovigen uit de heidenen ervoor in de plaats zetten?
Ik geloof inderdaad niet dat dit goed is. De beloften in dit hoofdstuk zien allereerst op Israël, het Joodse volk. Wel mogen de heidenen sinds het NT delen in de geestelijke beloften. Maar dat is niet waarmee we de uitleg van dit hoofdstuk starten moeten.
Plaats reactie