Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Posthoorn »

Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Wie zegt dat?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Johannes S »

Posthoorn schreef:
Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Wie zegt dat?
Dat staat in de Bijbel. Maar daar is de reformatie (nog) nooit aan toegekomen. Heb je je weleens verdiept in de 70 jaarweken van Daniel?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Posthoorn »

Johannes S schreef:
Posthoorn schreef:
Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Wie zegt dat?
Dat staat in de Bijbel. Maar daar is de reformatie (nog) nooit aan toegekomen. Heb je je weleens verdiept in de 70 jaarweken van Daniel?
Je moest eens weten waar ik me allemaal in verdiept heb. ;)
Maar voor mij is de uitleg van het NT leidend. In Romeinen 11 lees ik dat zolang de volheid van de heidenen ingaat - dat is wat nú gebeurt - zolang zal er ook een overblijfsel van Israël zalig worden. De 'rest die behouden zal worden'. Ook bij Israël gaat het om de 'zaligheid der zielen', 1 Petr. 1:9.
Er is enorm veel gespeculeerd over de profetieën, maar als we de lijn van het NT vasthouden, is het allemaal niet zo ingewikkeld. En wat het boek Daniël betreft, vind ik de 'nieuwere' uitleg, waarin steeds de komst van Antiochus Epifanes centraal staat als type van de antichrist, het meest verhelderend.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Johannes S »

Posthoorn schreef:
Johannes S schreef:
Posthoorn schreef:
Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Wie zegt dat?
Dat staat in de Bijbel. Maar daar is de reformatie (nog) nooit aan toegekomen. Heb je je weleens verdiept in de 70 jaarweken van Daniel?
Je moest eens weten waar ik me allemaal in verdiept heb. ;)
Maar voor mij is de uitleg van het NT leidend. In Romeinen 11 lees ik dat zolang de volheid van de heidenen ingaat - dat is wat nú gebeurt - zolang zal er ook een overblijfsel van Israël zalig worden. De 'rest die behouden zal worden'. Ook bij Israël gaat het om de 'zaligheid der zielen', 1 Petr. 1:9.
Er is enorm veel gespeculeerd over de profetieën, maar als we de lijn van het NT vasthouden, is het allemaal niet zo ingewikkeld. En wat het boek Daniël betreft, vind ik de 'nieuwere' uitleg, waarin steeds de komst van Antiochus Epifanes centraal staat als type van de antichrist, het meest verhelderend.
Hier en daar zijn wel wat mensen (geweest) die zich ook erin verdiept hebben.
Zie hier bijvoorbeeld: http://theologienet.nl/israeltoekomst.html#mobachius
Of de interpretatie altijd 100% juist/zuiver is is wat anders, maar het leefde wel bij ze.
Als ik het woord vv-leer laat vallen is de mogelijkheid aanwezig dat we verzanden in koude harten.
Daarom wil ik graag alleen naar de inhoud kijken.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
Johannes S schreef:
Posthoorn schreef:
Johannes S schreef:Als deze bedeling waarin God Zijn gemeente vergadert is afgelopen, gaat God weer verder met Israël als volk.
Wie zegt dat?
Dat staat in de Bijbel. Maar daar is de reformatie (nog) nooit aan toegekomen. Heb je je weleens verdiept in de 70 jaarweken van Daniel?
Je moest eens weten waar ik me allemaal in verdiept heb. ;)
Maar voor mij is de uitleg van het NT leidend. In Romeinen 11 lees ik dat zolang de volheid van de heidenen ingaat - dat is wat nú gebeurt - zolang zal er ook een overblijfsel van Israël zalig worden. De 'rest die behouden zal worden'. Ook bij Israël gaat het om de 'zaligheid der zielen', 1 Petr. 1:9.
Er is enorm veel gespeculeerd over de profetieën, maar als we de lijn van het NT vasthouden, is het allemaal niet zo ingewikkeld. En wat het boek Daniël betreft, vind ik de 'nieuwere' uitleg, waarin steeds de komst van Antiochus Epifanes centraal staat als type van de antichrist, het meest verhelderend.
Je wilt geen discussie, zei je gisteren. Prima wat mij betreft, maar ik laat wel even weten dat ik je visie op Israël voor 95% niet deel. Jij weet dat wel, maar anderen niet altijd. En omdat je hier toch je visie gaat weergeven, zeg ik het ook maar even ;)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Posthoorn »

Inderdaad heb ik gezegd niet zo veel zin te hebben in deze discussie. Anderzijds voel ik mij toch gedrongen wat tegengeluid te laten horen in deze topic, temeer daar niemand anders dit doet. ;)
Daarbij zal ik indien nodig een discussie zeker niet uit de weg gaan.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Arja »

Johannes S schreef:
Arja schreef:
Johannes S schreef:
samanthi schreef:
Weet je wat dat inhoudt dat recht?
Gods recht tegenover de onrecht van een mens. God eist gerechtigheid van de mens en gaat verlossen door Jezus. Het principe zoals het met het volk Israël als volk geschiedt, zo geschiedt ook de persoonlijke besnijdenis van het hart en wedergeboorte. Bekering, door de benauwdheid en verdrukking heen ingaan>>>een verslagen hart, en dan verlossing. Zie Kolossenzen 2, Galaten 2:15-21, Romeinen 6... Ondergaan, in het zondegraf liggen, en opstaan in een nieuw leven. De Doop met de Heilige Geest. Dat wordt achteraf gesymboliseerd door de doop met water.
Ik denk dat je daar achter kunt komen door de tekst in het verband te lezen. Ik kan dat wat jij schrijft er niet erin lezen, Johannes. Als zijn het op zich wel een Bijbelse waarheden die je opschrijft. Maar ze komen niet op uit de tekst.
Ik vind dit een vreemde reactie met tegenstrijdigheden die ik niet goed begrijp @Arja.
Je legt heel mooi aan Samanthi uit wat "dat recht" betekent in "Sion zal door recht verlost worden". Want dat vroeg ze. Je legt "dat recht" uit uit door te zeggen dat God gerechtigheid eist van de mens en gaat verlossen door Jezus. En dat het ook zo gaat in de persoonlijke besnijdenis van het hart.

Ik vertelde je dat niet in die tekst lees. Ook niet in de context overigens. Op wat voor manier is is de ballingschap van de Joden en hun terugkeer een voorbeeld van de persoonlijke besnijdenis van het hart?

Maar ik lees nu dat je deze tekst uit Jesaja niet naar voren wilde halen. Je had hem eigenlijk al weggehaald en weer teruggezet omdat Samanthi er op reageerde. Dus sorry dat ik me zo op de tekst uit Jesaja richtte.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door samanthi »

Ik zelf vind deze teksrerg mooi slaan op het recht van God.
Niet ik hoef dat recht te voldoen maar God Zelf in Christus
Jesaja 1

18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Valcke »

Romeinen 11 spreekt oa over een opwekking uit de doden en over het opnieuw ingeënt worden van de natuurlijke takken. Dat wijst duidelijk aan dat er ook in déze bedeling (onder het NT) er verandering optreedt aangaande Israël, aangeduid als de bekering van Israël. De apostel Paulus spreekt niet over een zaak die er in zijn tijd al was, maar als iets dat hij nog verwachtte. (Dit even contra Posthoorn. Niet dat ik overigens de hele discussie met Posthoorn ga herhalen. Maar ook ik wil het graag wel duidelijk hebben dat ik met haar hier verschil.)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Arja »

samanthi schreef:Ik zelf vind deze teksrerg mooi slaan op het recht van God.
Niet ik hoef dat recht te voldoen maar God Zelf in Christus
Jesaja 1

18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
Heel mooi. Dat haalde ik ook aan in mijn stukje (scroll heel ver naar beneden) Daarnaast lees ik graag Jesaja 53.

En deze tekst: Want zo'n Hogepriester betaamt ons [hebben wij nodig]: heilig, zonder zonde, onbesmet, afgescheiden van de zondaren ..." (Hebreeën 7 vers 26)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door eilander »

On-topic graag. Nu lopen er twee discussies door elkaar heen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Arja »

eilander schreef:On-topic graag. Nu lopen er twee discussies door elkaar heen.
Wil je helpen. Wat is nu precies de hoofd-discussie? :bobo
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door Valcke »

Overigens gaan de 70 jaarweken naar mijn overtuiging niet over een toekomstige antichrist. Het gast daar over de Vorst Messias. Hij trad op in de helft van de 70e jaarweek, wat tijdrekenkundig letterlijk vervuld is. Andere profetieën van Daniël gaan deels wel over de antichrist. Ik haal daar echter niet allerlei theorieën uit over de eindtijd, zoals bij sommigen gebruikelijk. In dit opzicht ben in het dus wél met Posthoorn eens.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door eilander »

Arja schreef:
eilander schreef:On-topic graag. Nu lopen er twee discussies door elkaar heen.
Wil je helpen. Wat is nu precies de hoofd-discussie? :bobo
Die gaat over "Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israël?"
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoe ga je om met Bijbelteksten voor Israel

Bericht door samanthi »

Arja schreef:
samanthi schreef:Ik zelf vind deze teksrerg mooi slaan op het recht van God.
Niet ik hoef dat recht te voldoen maar God Zelf in Christus
Jesaja 1

18 Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
Heel mooi. Dat haalde ik ook aan in mijn stukje (scroll heel ver naar beneden) Daarnaast lees ik graag Jesaja 53.

En deze tekst: Want zo'n Hogepriester betaamt ons [hebben wij nodig]: heilig, zonder zonde, onbesmet, afgescheiden van de zondaren ..." (Hebreeën 7 vers 26)
Ja erg mooi, alleen Hij heeft alles volbrachte, niet voor vrienden, maar voor schuldige vijanden.
Dat is het wonder.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie