Merkbaar beslag

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Merkbaar beslag

Bericht door -DIA- »

freek schreef:
Hendrikus schreef:
Mara schreef:Dit hoorde ik vroeger vaak, tegenwoordig niet meer. Alhoewel het er wel soms is.
Maar zo wordt het niet meer gezegd.
Het valt in dezelfde categorie als: er was overname.
Of: er was weerklank. Dat hoor je nog steeds wel - maar dan bedoelen ze iets anders ;)
En in dat geval springen de vonken er soms ook af.
Een merkbaar beslag komt alleen voor bij een paard wanneer de vonken van het hoefijzer vliegen.
Nu gaan we (ik denk met opzet) toch een totaal andere kant op....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Merkbaar beslag

Bericht door Arja »

eilander schreef:Ik vind het juist heel goed om begrippen die voor sommigen zo vertrouwd zijn (zoals voor mij), uit te leggen. Dan blijkt ook nog wel eens dat er dan tóch verschillend over gedacht wordt.
Ik denk dat het dan gaat om wat we wat oppervlakkig noemen 'je kan een speld horen vallen'. Mensen zijn onder de indruk van het Woord, omdat het hen raakt. Er is veel aandacht.

Het is overigens een woord dat in de Bijbel niet voorkomt, denk ik. Daar gaat het altijd over 'velen dan uit hen geloofden', of 'en sommigen uit hen geloofden.' Ik meen dat dat wat scherper ligt. Het zou zo maar kunnen gebeuren dat er wel beslag ligt, en dat toch het Woord verworpen wordt. Er is geen middenweg.
Dank je wel! Precies genoeg. Zo begrijp ik het.
Zeeuw
Berichten: 11609
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Merkbaar beslag

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:
eilander schreef:Ik vind het juist heel goed om begrippen die voor sommigen zo vertrouwd zijn (zoals voor mij), uit te leggen. Dan blijkt ook nog wel eens dat er dan tóch verschillend over gedacht wordt.
Ik denk dat het dan gaat om wat we wat oppervlakkig noemen 'je kan een speld horen vallen'. Mensen zijn onder de indruk van het Woord, omdat het hen raakt. Er is veel aandacht.

Het is overigens een woord dat in de Bijbel niet voorkomt, denk ik. Daar gaat het altijd over 'velen dan uit hen geloofden', of 'en sommigen uit hen geloofden.' Ik meen dat dat wat scherper ligt. Het zou zo maar kunnen gebeuren dat er wel beslag ligt, en dat toch het Woord verworpen wordt. Er is geen middenweg.
Dank je wel! Precies genoeg. Zo begrijp ik het.
Ik sluit aan bij Eilander. En Arja, het zijn zeker geen domme vragen. Het is fijn om sommige, bekend veronderstelde, begrippen samen te duiden.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Merkbaar beslag

Bericht door -DIA- »

En kan zich niemand verenigen met het stukske uit De Saambinder? Er wordt de laatste 50 jaar weinig meer over dit onderwerp gehoord, en velen zullen het ook niet kennen, vrees ik wel eens. Maar goed, ik wil er niet verder op ingaan om bekende redenen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Merkbaar beslag

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:En kan zich niemand verenigen met het stukske uit De Saambinder? Er wordt de laatste 50 jaar weinig meer over dit onderwerp gehoord, en velen zullen het ook niet kennen, vrees ik wel eens. Maar goed, ik wil er niet verder op ingaan om bekende redenen.
Zeker. Zie ook de uitleg van eilander - duidelijk genoeg en in hedendaags nederlands.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Merkbaar beslag

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:En kan zich niemand verenigen met het stukske uit De Saambinder? Er wordt de laatste 50 jaar weinig meer over dit onderwerp gehoord, en velen zullen het ook niet kennen, vrees ik wel eens. Maar goed, ik wil er niet verder op ingaan om bekende redenen.
DIA, ja! Ik vond dit vooral mooi gezegd: "We spreken van beslag leggen, als we gewaar worden, dat onze woorden ingang vinden bij de leerlingen en we die woorden kwijt kunnen; dat de ernst door de leerlingen wordt aangevoeld; dat de leerlingen ten volle beamen wat de onderwijzer of onderwijzeres zegt; ze kunnen er niet van tussen uit; zó is het!"

Dus jij ook bedankt.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Merkbaar beslag

Bericht door amateur-theoloog »

Arja schreef:Iemand schreef: Tijdens de diensten legt het Woord van God een merkbaar beslag in de gemeente.
Ik vind dat heel mooi om te lezen

Misschien een beetje domme vraag maar: wat is precies, zo'n merkbaar beslag?
Die iemand was ik. Nee, helemaal geen domme vraag, hoor. Ik bedoel dat datgene wat de dominee verkondigd de mensen raakt. Het raakt de gemeenteleden, zodat ze wat van de preek naar huis meenemen. Het zaad van het Evangelie van vrije genade wordt niet weggepikt door de vogeltjes. Het worteltje stuit niet op een steentje in de grond, zodat het plantje doodgaat door de brandende zon. Het plantje sterft niet af tussen de doornen die het omringen.
Het zaad mag vallen in de goede aarde. Het zaad van prediking mag wortel schieten en vruchten dragen, bij de één dertig, de ander zestig en weer een ander honderdvoud. Dankzij de eenvoud van de prediking, wat inhoudt de eenzijdigheid van Gods genade en barmhartigheid, bewezen aan verloren zondaren.
Niet dat de hele gemeente tot een waar zaligmakend geloof komt, maar men is over het algemeen betrokken, men voelt de ernst van de zaak aan, men is onder de indruk, men is ontroerd. En hier en daar mogen mensen ervan en eruit vertellen wat God aan hun ziel gedaan heeft. Hoe God ze door middel van Zijn Evangelie riep en lokte vanuit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. Hoe Hij bij hen de verharde, steenachtige en met doornen begroeide aarde bewerkte en zuiverde en hier Zijn zaad zaaide, wat wortel mocht schieten en vruchten mocht dragen van geloof en bekering waardig. Is dat niet mooi?
Dat is beslag. God legt beslag op het hart van de zondaar, Hij neemt het ook ín beslag. De prediking legt beslag op de ziel en neemt die ook ín beslag. Het komt openbaar in vruchten van liefde, vrede en eensgezindheid, ernst en betrokkenheid.
Laatst gewijzigd door amateur-theoloog op 07 jun 2019, 20:56, 5 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Merkbaar beslag

Bericht door Bezorgd »

Arja schreef:Iemand schreef: Tijdens de diensten legt het Woord van God een merkbaar beslag in de gemeente.
Ik vind dat heel mooi om te lezen

Misschien een beetje domme vraag maar: wat is precies, zo'n merkbaar beslag?

Het is de vraag of je dit soort termen nog moet gebruiken.
Bij het lezen moest ik gelijk denk en aan een beslagkom, die toevallig op de aanrecht stond omdat mijn dochter koekjes aan het bakken is.

Maar het heeft te maken met aandacht. Soms wordt er zo geluisterd dat je een speld kan horen vallen.
Ik denk dat je beter in zulke termen kunt spreken. Dat begrijpt iedereen. Ook de onkerkelijke buurman.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Merkbaar beslag

Bericht door amateur-theoloog »

Bezorgd schreef:
Arja schreef:Iemand schreef: Tijdens de diensten legt het Woord van God een merkbaar beslag in de gemeente.
Ik vind dat heel mooi om te lezen

Misschien een beetje domme vraag maar: wat is precies, zo'n merkbaar beslag?

Het is de vraag of je dit soort termen nog moet gebruiken.
Bij het lezen moest ik gelijk denk en aan een beslagkom, die toevallig op de aanrecht stond omdat mijn dochter koekjes aan het bakken is.

Maar het heeft te maken met aandacht. Soms wordt er zo geluisterd dat je een speld kan horen vallen.
Ik denk dat je beter in zulke termen kunt spreken. Dat begrijpt iedereen. Ook de onkerkelijke buurman.
Misschien wel, misschien niet. Je zou het woord ook aan je onkerkelijke buurman uit kunnen leggen. Moeilijke taal is er om dat te verklaren, makkelijke taal om te begrijpen.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Merkbaar beslag

Bericht door gallio »

amateur-theoloog schreef:... Je zou het woord ook aan je onkerkelijke buurman uit kunnen leggen. Moeilijke taal is er om dat te verklaren, makkelijke taal om te begrijpen.
Om al zulk soort verouderde taal aan je buurman uit te leggen heb je wel even tijd nodig. Mijn onkerkelijke buurman heeft daar de tijd niet voor, of de interesse. Dan kan je beter de kern benoemen met woorden die hij wel begrijpt.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Merkbaar beslag

Bericht door amateur-theoloog »

gallio schreef:
amateur-theoloog schreef:... Je zou het woord ook aan je onkerkelijke buurman uit kunnen leggen. Moeilijke taal is er om dat te verklaren, makkelijke taal om te begrijpen.
Om al zulk soort verouderde taal aan je buurman uit te leggen heb je wel even tijd nodig. Mijn onkerkelijke buurman heeft daar de tijd niet voor, of de interesse. Dan kan je beter de kern benoemen met woorden die hij wel begrijpt.
Zorg er dan tenminste voor dat datgene wat jij verteld beslag mag leggen op je onkerkelijke buurman en dat wat jij verteld zijn hart in beslag mag nemen!

Maar je hebt wel gelijk, het is verouderd taalgebruik. Ik heb er persoonlijk geen moeite mee, maar veel mensen om me heen wel. En vooral bij het bedrijven van zending en evangelisatie is het goed om je aan te passen aan de leefwereld van de onkerkelijken.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Merkbaar beslag

Bericht door gallio »

amateur-theoloog schreef:
.... Het zaad mag vallen in de goede aarde. Het zaad van prediking mag wortel schieten en vruchten dragen, bij de één dertig, de ander zestig en weer een ander honderdvoud. Dankzij de eenvoud van de prediking, wat inhoudt de eenzijdigheid van Gods genade en barmhartigheid, bewezen aan verloren zondaren.
.....
Ik zou niet willen stellen dat aandachtig luisteren in de gemeente altijd gekoppeld is aan de werking van Gods Geest in het werk van bekering van zondaren.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Merkbaar beslag

Bericht door amateur-theoloog »

gallio schreef:
amateur-theoloog schreef:
.... Het zaad mag vallen in de goede aarde. Het zaad van prediking mag wortel schieten en vruchten dragen, bij de één dertig, de ander zestig en weer een ander honderdvoud. Dankzij de eenvoud van de prediking, wat inhoudt de eenzijdigheid van Gods genade en barmhartigheid, bewezen aan verloren zondaren.
.....
Ik zou niet willen stellen dat aandachtig luisteren in de gemeente altijd gekoppeld is aan de werking van Gods Geest in het werk van bekering van zondaren.
Ik heb gezegd dat niet heel de gemeente tot het ware, zaligmakende geloof komt en is gekomen. Iedereen heeft een lampje wat brandt met de olie van zijn of haar belijdenis, maar het is de vraag of er ook olie in het kruikje zit. Dat is de olie die als genade op de lippen van de Heere Jezus is uitgestort en dat toegepast door de werking van de Heilige Geest in eigen hart en leven. Er zijn dus altijd wijze en dwaze maagden. Ik heb gezeg dat ik met 'beslag' bedoel dat de prediking bij de hoorders wat nalaat: ernst, indruk, maar ook een oprecht geloof en bekering door en tot de Heere God. Da bedoel ik. Aandachtig luisteren heb ik in dit verband daarom ook niet genoemd.
Laatst gewijzigd door amateur-theoloog op 07 jun 2019, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Merkbaar beslag

Bericht door Dodo »

amateur-theoloog schreef:
Ik heb gezegd dat niet heel de gemeente tot het ware, zaligmakende geloof komt en is gekomen. Iedereen heeft een lampje wat brandt met de olie van zijn of haar belijdenis, maar het is de vraag of er ook olie in het kruikje zit. Dat is de olie die als genade op de lippen van de Heere Jezus is uitgestort en dat toegepast door de werking van de Heilige Geest. Ik heb gezeg dat ik met 'beslag' bedoel dat de prediking bij de hoorders wat nalaat: ernst, indruk, maar ook een oprecht geloof en bekering door en tot de Heere God. Da bedoel ik. Aandachtig luisteren heb ik in dit verband daarom ook niet genoemd.
Die uitdrukking heb ik nog nooit gehoord.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Merkbaar beslag

Bericht door amateur-theoloog »

Dodo schreef:
amateur-theoloog schreef:
Ik heb gezegd dat niet heel de gemeente tot het ware, zaligmakende geloof komt en is gekomen. Iedereen heeft een lampje wat brandt met de olie van zijn of haar belijdenis, maar het is de vraag of er ook olie in het kruikje zit. Dat is de olie die als genade op de lippen van de Heere Jezus is uitgestort en dat toegepast door de werking van de Heilige Geest. Ik heb gezeg dat ik met 'beslag' bedoel dat de prediking bij de hoorders wat nalaat: ernst, indruk, maar ook een oprecht geloof en bekering door en tot de Heere God. Da bedoel ik. Aandachtig luisteren heb ik in dit verband daarom ook niet genoemd.
Die uitdrukking heb ik nog nooit gehoord.
Iedereen die kerkelijk verbonden is, die heeft dat. Je bent zelf ook belijdend lid als het goed is. Je hebt een historisch geloof, ik had het ook over de olie van een historisch geloof kunnen hebben.
Plaats reactie