Re: Korte citaten en spreuken
Geplaatst: 04 feb 2021, 20:47
"Als de dienst in de kerk is afgelopen, begint de echte dienst pas, de dienst aan de Here"
Ds J.H. Velema
Ds J.H. Velema
Hier wil ik toch even op reageren. Ik verwachtte deze quote niet op dit forum. Als het om wedergeboren gelovigen gaat, is het misschien nog een beetje gepast om te zeggen. Maar niet universeel.John Galt schreef:"God houdt van zondaren zoals een moeder houdt van haar verslaafde zoon"
(Ds. C.M.A. van Ekris #EerstDit)
Daar moet ik even over nadenken. Want ik was niet uit om een discussie. Juist omdat ik in het verleden Zijn toorn heb ervaren en nu mag delen in Zijn liefde schreef ik wat ik schreef. En eens hoor. We zijn nooit dichter bij Christus dan wanneer we ons verliezen in een heilige verbazing over Zijn onuitsprekelijke liefde.John Galt schreef:Ik discussieer liever niet over Gods liefde, ik bewonder het liever.
Het verschil zit hem hierin: de zoon is een kind van zijn moeder.John Galt schreef:Maar toorn is niet het tegenovergeelde van liefde. Juist niet zou ik zeggen. Onverschilligheid is een bewijs van geen liefde.
Wat het beeld zo sterk maakt, is het gevoel van die moeder. Soms moet je zeggen tegen je verslaafde zoon: Jongen, er is geen plaats voor jou in dit huis zolang jij gebruikt. Het snijdt je door je ziel, maa rhet kan niet anders. Of je moet de politie bellen als hij toch voor de deur staat. Je kind moeten afwijzen, maar toch onvoorwaardelijk van hem blijven houden.
Mooie opscherper, dank je!Susanna schreef:Het verschil zit hem hierin: de zoon is een kind van zijn moeder.John Galt schreef:Maar toorn is niet het tegenovergeelde van liefde. Juist niet zou ik zeggen. Onverschilligheid is een bewijs van geen liefde.
Wat het beeld zo sterk maakt, is het gevoel van die moeder. Soms moet je zeggen tegen je verslaafde zoon: Jongen, er is geen plaats voor jou in dit huis zolang jij gebruikt. Het snijdt je door je ziel, maa rhet kan niet anders. Of je moet de politie bellen als hij toch voor de deur staat. Je kind moeten afwijzen, maar toch onvoorwaardelijk van hem blijven houden.
Iemand buiten Christus is echter geen kind van God.
De Bijbel is duidelijk dat alle mensen Gods schepping zijn ( Kolossenzen 1:16 ), maar alleen degenen die wedergeboren zijn, zijn kinderen van God (Johannes 1:12; 11:52; Romeinen 8:16; 1 Johannes 3:1-10).
Alle ware gelovigen ontvangen uit de volheid van Christus. Ook de beste en grootste heiligen kunnen niet leven ZONDER Hem, maar ook de geringste en de zwakste kunnen leven DOOR Hem. Dit sluit beiden uit dat wij zouden roemen, aangezien wij niets hebben of wij hebben het ontvangen.Mara schreef:De Heere heeft veel zwakke kinderen in Zijn huisgezin, veel onbeholpen knechten onder Zijn strijders, veel lamme schapen onder Zijn kudde.
Hij verdraagt hen echter allemaal en werpt geen van hen weg
J.C. Ryle
Ooit leerde ik van Prof. Graafland dat er 3 soorten kinderen van God zijn:pierre27 schreef:Mooie opscherper, dank je!Susanna schreef:Het verschil zit hem hierin: de zoon is een kind van zijn moeder.John Galt schreef:Maar toorn is niet het tegenovergeelde van liefde. Juist niet zou ik zeggen. Onverschilligheid is een bewijs van geen liefde.
Wat het beeld zo sterk maakt, is het gevoel van die moeder. Soms moet je zeggen tegen je verslaafde zoon: Jongen, er is geen plaats voor jou in dit huis zolang jij gebruikt. Het snijdt je door je ziel, maa rhet kan niet anders. Of je moet de politie bellen als hij toch voor de deur staat. Je kind moeten afwijzen, maar toch onvoorwaardelijk van hem blijven houden.
Iemand buiten Christus is echter geen kind van God.
De Bijbel is duidelijk dat alle mensen Gods schepping zijn ( Kolossenzen 1:16 ), maar alleen degenen die wedergeboren zijn, zijn kinderen van God (Johannes 1:12; 11:52; Romeinen 8:16; 1 Johannes 3:1-10).
Ik begrijp wat wordt bedoeld. Maar of het echt het na-spreken van de Bijbel is, dat betwijfel ik. Er is een Schepper-schepsel-relatie tussen de God en de hele mensheid. Dit is echter heel anders dan de vader-zoonrelatie die de Bijbel in gedachten heeft wanneer hij verwijst naar de Heere als onze Vader - een relatie waarin we persoonlijke, liefdevolle gemeenschap hebben met onze God en toegang hebben tot Zijn aanwezigheid (Rom. 5: 1–2 ; Efeziërs 3: 11–12) We worden niet in deze relatie geboren door simpelweg uit de baarmoeder van onze moeder te komen; God moet ons eerder adopteren. Deze relatie is alleen van ons als we door geloof met Christus verenigd zijn en 'het recht krijgen om kinderen van God te worden' ( Johannes 1:12 ). We moeten verenigd zijn met de Enige die van nature de Zoon van God is, de Heer Jezus Christus. Als we niet op Hem vertrouwen als onze borg en zaligmaker, is onze relatie met God slechts die van een schepsel tot zijn Schepper, en staan we onder de heilige toorn van God ( Rom. 1: 18–32 ).John Galt schreef:Ooit leerde ik van Prof. Graafland dat er 3 soorten kinderen van God zijn:pierre27 schreef:Mooie opscherper, dank je!Susanna schreef:Het verschil zit hem hierin: de zoon is een kind van zijn moeder.John Galt schreef:Maar toorn is niet het tegenovergeelde van liefde. Juist niet zou ik zeggen. Onverschilligheid is een bewijs van geen liefde.
Wat het beeld zo sterk maakt, is het gevoel van die moeder. Soms moet je zeggen tegen je verslaafde zoon: Jongen, er is geen plaats voor jou in dit huis zolang jij gebruikt. Het snijdt je door je ziel, maa rhet kan niet anders. Of je moet de politie bellen als hij toch voor de deur staat. Je kind moeten afwijzen, maar toch onvoorwaardelijk van hem blijven houden.
Iemand buiten Christus is echter geen kind van God.
De Bijbel is duidelijk dat alle mensen Gods schepping zijn ( Kolossenzen 1:16 ), maar alleen degenen die wedergeboren zijn, zijn kinderen van God (Johannes 1:12; 11:52; Romeinen 8:16; 1 Johannes 3:1-10).
- door de schepping;
- door het verbond;
- door wedergeboorte en aanneming.
God noemt zich "uw Vader" als Hij het volk Israël aanspreekt, juist als zij ongelovig en ongehoorzaam zijn. ZIe Deut 32:6; Mal 1:6. Zelfs heidenen worden "Gods geslacht" genoemd (Hand 17:28).
Dat is waar.John Galt schreef:Ik denk dat het feit dat God zichzelf als Vader noemt in b.v. de verbondsrelatie aangeeft dat er verschillende lagen in de Bijbel zitten. Als de Bijbel over zowel engelen als gelovigen spreekt als "zonen Gods" wordt ook niet bedoeld dat die op dezelfde trede staan als de "eniggeboren Zoon van God".