Korte citaten en spreuken

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. R.C. Sproul schreef:Wie in de Heere sterft, gaat in een ogenblik vanuit de grootste ellende over in de grootste heerlijkheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. R.C. Sproul schreef:The Bible doesn’t say that God is Holy. It doesn’t even say that God is holy, holy, but that He is holy, holy, holy. Scripture doesn’t say that he’s love, love, love, or mercy, mercy, mercy or wrath, wrath, wrath, but that he’s holy, holy, holy; exalting this character of God to the supreme degree.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door helma »

J.C. Philpot schreef:
Ds. R.C. Sproul schreef:The Bible doesn’t say that God is Holy. It doesn’t even say that God is holy, holy, but that He is holy, holy, holy. Scripture doesn’t say that he’s love, love, love, or mercy, mercy, mercy or wrath, wrath, wrath, but that he’s holy, holy, holy; exalting this character of God to the supreme degree.
Paul Washer?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

helma schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ds. R.C. Sproul schreef:The Bible doesn’t say that God is Holy. It doesn’t even say that God is holy, holy, but that He is holy, holy, holy. Scripture doesn’t say that he’s love, love, love, or mercy, mercy, mercy or wrath, wrath, wrath, but that he’s holy, holy, holy; exalting this character of God to the supreme degree.
Paul Washer?
Nee, R.C. Sproul: https://www.ligonier.org/learn/conferen ... -national/

Maar ik heb Paul Washer hier inderdaad ook weleens over gehoord.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door John Galt »

J.C. Philpot schreef:
Ds. R.C. Sproul schreef:Wie in de Heere sterft, gaat in een ogenblik vanuit de grootste ellende over in de grootste heerlijkheid.
Is dat zo? Wie met de Heere sterft, heeft ook met de Heere geleefd. Is dat leven in "de grootste ellende"?
Who is John Galt? :quoi
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door eilander »

John Galt schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ds. R.C. Sproul schreef:Wie in de Heere sterft, gaat in een ogenblik vanuit de grootste ellende over in de grootste heerlijkheid.
Is dat zo? Wie met de Heere sterft, heeft ook met de Heere geleefd. Is dat leven in "de grootste ellende"?
Dan is de strijd voorbij, je bent van de zonde af, van alle zorg over bv. je kinderen die denken dat ze afscheid van God kunnen nemen, van alle onrecht en leed in deze wereld die je soms kan benauwen. Ja, dat is soms wel ellende ja.
Dan hebben we het nog niet over mensen die te maken hebben met vervolging en verdrukking.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:
John Galt schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ds. R.C. Sproul schreef:Wie in de Heere sterft, gaat in een ogenblik vanuit de grootste ellende over in de grootste heerlijkheid.
Is dat zo? Wie met de Heere sterft, heeft ook met de Heere geleefd. Is dat leven in "de grootste ellende"?
Dan is de strijd voorbij, je bent van de zonde af, van alle zorg over bv. je kinderen die denken dat ze afscheid van God kunnen nemen, van alle onrecht en leed in deze wereld die je soms kan benauwen. Ja, dat is soms wel ellende ja.
Dan hebben we het nog niet over mensen die te maken hebben met vervolging en verdrukking.
Precies.
Mozes zei al (in Psalm 90) dat het uitnemenste van dit leven moeite en verdriet is. En ook het Doopsformulier heeft het over 'dit leven hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood'.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Adagio »

John Galt schreef:
Ds. R.C. Sproul schreef:Wie in de Heere sterft, gaat in een ogenblik vanuit de grootste ellende over in de grootste heerlijkheid.
Is dat zo? Wie met de Heere sterft, heeft ook met de Heere geleefd. Is dat leven in "de grootste ellende"?
Nadenken hierover heeft snel iets van een woordenspel, en dat hoeft ook weer niet. Paulus schrijft in Filip. 1:21 dat ook al was het leven hem Christus, het sterven hem toch gewin was.
Je hebt vast wel eens van een de uitdrukking 'tweemens' gehoord, denk bijv. aan Gal. 5, of Rom. 7: "Want ik heb een vermaak in de wet Gods naar den inwendigen mens, maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangenneemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is."
In Lukas staat dat de Heere gezegd heeft: "Als nu deze dingen beginnen te geschieden, zo ziet omhoog en heft uw hoofden opwaarts, omdat uw verlossing nabij is." Dan heeft men een verwijzing opgenomen naar Rom. 8:23, waar Paulus weer schrijft over "de verlossing onzes lichaams".
"Hoe dichter ik nader, tot het huis van mijn Vader, hoe sterker ik hijg, naar het eind van de krijg". Ook de krijg in het al genoemde Rom. 7.

Als je daar weer van leest, spreekt er weer steeds meer tot verbeelding: "Want ik word van deze twee gedrongen, hebbende begeerte om ontbonden te worden en met Christus te zijn; want dat is zeer verre het beste; maar in het vlees te blijven is nodiger om uwentwil. En dit vertrouw en weet ik, dat ik zal blijven en met u allen zal verblijven tot uw bevordering en blijdschap des geloofs".
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Vern Poythress schreef:Communion with God does not imply turning off your mind but turning it on - to be renewed in our minds. We're to love God with all our mind as well as heart. So true communion with God empowers hard work with the Bible, rather than bypassing work in favor of pure passivity.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door KDD »

J.C. Philpot schreef:
Ds. R.C. Sproul schreef:Wie in de Heere sterft, gaat in een ogenblik vanuit de grootste ellende over in de grootste heerlijkheid.
Kort nadat hij stierf kreeg ik een verhuis bericht in de post met zijn handtekening eronder - hij was verhuisd naar de hemel. Ik vond dat wel vreemd.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Erskinees »

Dat is toch mooi? Wij zouden het zelf niet zo verwoorden, maar Sproul was een Amerikaan en daar verwoord men dingen toch vrijer. Bovendien, met een getuigenis in de vorm van een verhuisbericht lijkt me niets mis. De Schrift bevat ook teksten die deze richting opwijzen. Denk alleen maar aan:
2 Kor 5 Wij weten immers dat, wanneer ons aardse huis, deze tent, afgebroken wordt, wij een gebouw van God hebben, een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen.
of Joh. 14 In het huis van Mijn Vader zijn veel woningen etc.

Misschien zouden we er zelfs wel iets van moeten leren...
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door John Galt »

Zo zie je maar dat Amerikanen en Canadezen heel verschillend zijn!
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Zita »

John Galt schreef:Zo zie je maar dat Amerikanen en Canadezen heel verschillend zijn!
'k Heb weleens gehoord dat je binnen die volken ook nog variaties aan mensen hebt :huhu
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Susanna »

"Is het niet verbazingwekkend dat bijna iedereen een mening heeft over de Bijbel, en toch hebben zo weinigen hem bestudeerd." R.C. Sproul
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Adagio »

Susanna schreef:"Is het niet verbazingwekkend dat bijna iedereen een mening heeft over de Bijbel, en toch hebben zo weinigen hem bestudeerd." R.C. Sproul
Maar dan, welke mening heeft 'de Bijbel' over ons.
Plaats reactie