Korte citaten en spreuken

Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door AnJa »

Arja schreef:CITAAT: Onze liefde is het antwoord op Gods liefde. Geen zondaar heeft ooit zijn hart tot God gekeerd als niet eerst het hart van de HEERE zich op ons had gericht.
Mooi !

jouw naam ..en avator :?
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Arja »

AnJa schreef:
Arja schreef:CITAAT: Onze liefde is het antwoord op Gods liefde. Geen zondaar heeft ooit zijn hart tot God gekeerd als niet eerst het hart van de HEERE zich op ons had gericht.
Mooi !

jouw naam ..en avator :?
Vergat erbij te zetten dat het citaat van John Owen was.
Hé ja, we lijken op elkaar qua plaatje en naam. Dat is toch ook wat :)
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door AnJa »

Arja schreef:
AnJa schreef:
Arja schreef:CITAAT: Onze liefde is het antwoord op Gods liefde. Geen zondaar heeft ooit zijn hart tot God gekeerd als niet eerst het hart van de HEERE zich op ons had gericht.
Mooi !

jouw naam ..en avator :?
Vergat erbij te zetten dat het citaat van John Owen was.
Hé ja, we lijken op elkaar qua plaatje en naam. Dat is toch ook wat :)
Bedankt, daar was ik idd nog benieuwd naar.

Ik was er even verbaasd over ;)
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

Uit een preek van onze predikant over Prediker 12:5 (midden)
Wat gaat Salomo hier doen? Hij gaat liefdevol schrijven en vermanen. Hij gaat twee dingen aan het einde van het Predikerboek bijzonder noemen. Dan gaat hij in de eerste plaats zo hartelijk vermanen en waarschuwen tegen de zonde. Weet je waarom? Omdat die man zelf in de diepte van de modder van de zonde gezonken is. Omdat hij weet welk een gramschap dat teweeggebracht heeft.
Tegenwoordig houdt men het voor liefde als je niet over de zonde praat niet de zonde noemt, en alles maar bagatelliseerd. Dat is liefde. Dat is geen liefde, gemeente! De liefde is, waar de de zonde uit de bewogenheid aangewezen wordt en de medereiziger naar de eeuwigheid vermaand wordt tegen de zonde. Dat gaat Salomo doen. Anderzijds wordt die man verwaardigd om zo goed van God te spreken. Dat de Heere zo’n ellendeling, die het zó voor de Heere verzondigd heeft op z’n oude dag, niet met een mannelijke wegwerping heeft weggedaan. O, het is alsof die oude ziel van die koning vertederd is en zegt: Heere, dat U nog voor naar zo’n albederver heeft willen omzien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Uit een preek van onze predikant over Prediker 12:5 (midden)
Wat gaat Salomo hier doen? Hij gaat liefdevol schrijven en vermanen. Hij gaat twee dingen aan het einde van het Predikerboek bijzonder noemen. Dan gaat hij in de eerste plaats zo hartelijk vermanen en waarschuwen tegen de zonde. Weet je waarom? Omdat die man zelf in de diepte van de modder van de zonde gezonken is. Omdat hij weet welk een gramschap dat teweeggebracht heeft.
Tegenwoordig houdt men het voor liefde als je niet over de zonde praat niet de zonde noemt, en alles maar bagatelliseerd. Dat is liefde. Dat is geen liefde, gemeente! De liefde is, waar de de zonde uit de bewogenheid aangewezen wordt en de medereiziger naar de eeuwigheid vermaand wordt tegen de zonde. Dat gaat Salomo doen. Anderzijds wordt die man verwaardigd om zo goed van God te spreken. Dat de Heere zo’n ellendeling, die het zó voor de Heere verzondigd heeft op z’n oude dag, niet met een mannelijke wegwerping heeft weggedaan. O, het is alsof die oude ziel van die koning vertederd is en zegt: Heere, dat U nog voor naar zo’n albederver heeft willen omzien.
En dan zit daar een vmbo'er van 15 in de kerk, en die denkt: waar heeft die man het over?

Bagatelliseert? (met een t, maar dat denkt die vmbo'er natuurlijk niet)
Gramschap?
Verwaardigd?
Mannelijke wegwerping?
Albederver?

Als je wilt dat de boodschap overkomt, zul je toch wel iets aan je taal moeten doen, beste man.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

Als de Heilige Geest erin meekomt verstaat zelfs een mens die geen verstand heeft! Spot niet! Een ernstige waarschuwing!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:Als de Heilige Geest erin meekomt verstaat zelfs een mens die geen verstand heeft! Spot niet! Een ernstige waarschuwing!
Dezelde discussie als de discussie over het beslag....

Zoals ik eerder opmerkte, het is gewoon jargon. Het is best belangrijk om je best te doen om dat te vermijden, vooral als je de Bijbelse boodschap door probeert te geven.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:Als de Heilige Geest erin meekomt verstaat zelfs een mens die geen verstand heeft! Spot niet! Een ernstige waarschuwing!
Dezelde discussie als de discussie over het beslag....

Zoals ik eerder opmerkte, het is gewoon jargon. Het is best belangrijk om je best te doen om dat te vermijden, vooral als je de Bijbelse boodschap door probeert te geven.
Maar er komt een geslacht op dat zich hieraan ergert. Dat is erg, erger dan we kunnen uitspreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:Als de Heilige Geest erin meekomt verstaat zelfs een mens die geen verstand heeft! Spot niet! Een ernstige waarschuwing!
Dezelde discussie als de discussie over het beslag....

Zoals ik eerder opmerkte, het is gewoon jargon. Het is best belangrijk om je best te doen om dat te vermijden, vooral als je de Bijbelse boodschap door probeert te geven.
Maar er komt een geslacht op dat zich hieraan ergert. Dat is erg, erger dan we kunnen uitspreken.
Ik zou het woord 'ergeren' niet willen gebruiken; ik ben nogal ontspannen op het moment :) . Maar ik vind wel dat een predikant zich in moet zetten om zijn woorden eenvoudig te houden, zodat iedereen het begrijpt. Dat bedoelt Hendrikus ook volgens mij.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:Als de Heilige Geest erin meekomt verstaat zelfs een mens die geen verstand heeft! Spot niet! Een ernstige waarschuwing!
Dezelde discussie als de discussie over het beslag....

Zoals ik eerder opmerkte, het is gewoon jargon. Het is best belangrijk om je best te doen om dat te vermijden, vooral als je de Bijbelse boodschap door probeert te geven.
Maar er komt een geslacht op dat zich hieraan ergert. Dat is erg, erger dan we kunnen uitspreken.
Ik zou het woord 'ergeren' niet willen gebruiken; ik ben nogal ontspannen op het moment :) . Maar ik vind wel dat een predikant zich in moet zetten om zijn woorden eenvoudig te houden, zodat iedereen het begrijpt. Dat bedoelt Hendrikus ook volgens mij.
Lees het geheel, een zich afzetten tegen de GG
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
Ik zou het woord 'ergeren' niet willen gebruiken; ik ben nogal ontspannen op het moment :) . Maar ik vind wel dat een predikant zich in moet zetten om zijn woorden eenvoudig te houden, zodat iedereen het begrijpt. Dat bedoelt Hendrikus ook volgens mij.
Lees het geheel, een zich afzetten tegen de GG
Welnee, dat maak jij er van.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
gallio schreef:
Ik zou het woord 'ergeren' niet willen gebruiken; ik ben nogal ontspannen op het moment :) . Maar ik vind wel dat een predikant zich in moet zetten om zijn woorden eenvoudig te houden, zodat iedereen het begrijpt. Dat bedoelt Hendrikus ook volgens mij.
Lees het geheel, een zich afzetten tegen de GG
Welnee, dat maak jij er van.
Lees heel het forum maar eens na. We zijn recht door zee, en ieder kan dit nalezen.
Oude taal, behoudende liturgie, en alles wat rechts van de GG is moet het helaas vaak ontgelden.
En dat heb ik vanaf het begin (al zo'n 10 jaar geleden) moeten constateren.
Ik wil er verder niets over zeggen, hert is iets wat een ieder die wat oplet zelf kan nakijken.

Vriend Hendrikus mag het zelf zeggen. Daar is hij mans genoeg voor, maar wat ik moet constateren,
in die gevallen antwoord hij vaak niet. Niet naïef zijn! U kunt ook lezen.

Ik bedoel verder niets over de persoon van vriend Hendrikus, alleen de hier verifieerbare zaken.
Hij is een kundig organist, en een fijne man, als het niet over deze dingen gaat.
Laten we dan ook de positieve zaken in het licht stellen, want het is niet mijn bedoeling om
negatief over Hendrikus te doen, alleen dus een paar feiten die hij zelf wel kan onderschrijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef:
gallio schreef:
Ik zou het woord 'ergeren' niet willen gebruiken; ik ben nogal ontspannen op het moment :) . Maar ik vind wel dat een predikant zich in moet zetten om zijn woorden eenvoudig te houden, zodat iedereen het begrijpt. Dat bedoelt Hendrikus ook volgens mij.
Lees het geheel, een zich afzetten tegen de GG
Welnee, dat maak jij er van.
Lees heel het forum maar eens na. We zijn recht door zee, en ieder kan dit nalezen.
Oude taal, behoudende liturgie, en alles wat rechts van de GG is moet het helaas vaak ontgelden.
En dat heb ik vanaf het begin (al zo'n 10 jaar geleden) moeten constateren.
Ik wil er verder niets over zeggen, hert is iets wat een ieder die wat oplet zelf kan nakijken.

Vriend Hendrikus mag het zelf zeggen. Daar is hij mans genoeg voor, maar wat ik moet constateren,
in die gevallen antwoord hij vaak niet. Niet naïef zijn! U kunt ook lezen.

Ik bedoel verder niets over de persoon van vriend Hendrikus, alleen de hier verifieerbare zaken.
Hij is een kundig organist, en een fijne man, als het niet over deze dingen gaat.
Laten we dan ook de positieve zaken in het licht stellen, want het is niet mijn bedoeling om
negatief over Hendrikus te doen, alleen dus een paar feiten die hij zelf wel kan onderschrijven.
Ik ben geen GG-er, dus afzetten tegen de GG is voor mij geen scope, dus maar terug naar de kern van de bovenstaande post:

De Bijbel spreek niet over oude taal, maar over eigen taal, zoals in Handelingen 2 te lezen is,
Hand. 2 :
En hoe horen wij hen een iegelijk in onze eigen taal, in welke wij geboren zijn?

@DIA, zo zal je het vast niet zo bedoelen, en ik ga er van uit dat je intenties oprecht zijn, maar realiseer je wel dat de duivel listig is, ook langs rechtzinnig godsdienstige weg.
De Heere Jezus heeft ooit tegen de discipelen gezegd,
Matth. 19:
13 Toen werden kinderkens tot Hem gebracht, opdat Hij de handen hun zou opleggen en bidden; en de discipelen bestraften dezelve.
14 Maar Jezus zeide: Laat af van de kinderkens, en verhindert hen niet tot Mij te komen; want derzulken is het Koninkrijk der hemelen.


Eigen taal is niks anders dan begrijpelijke taal.
Hier werden de discipelen (ja, niemand minder dan de discipelen!) door de duivel gebruikt om de kinderen te verhinderen om door de Heere Jezus gezegend te worden, en zou dat in onze tijd anders zijn? Dit staat toch niet voor niets in de Bijbel? Zou dat ook niet voor de huidige tijd gelden?

Waar zou die duistere begeerte van de discipelen uit voortgekomen zijn? Jaloezie en minachting tegenover het jongere, of het onreine vanuit de oude mens om de voortgang van Gods Koninkrijk te verhinderen; of wellicht beide - wat is de (rechtzinnige vrome) mens!

Het is onze dure plicht om ons en ons nageslacht niet te verhinderen om tot de Heere Jezus te gaan, door te verhinderen dat de Bijbelse boodschap niet meer door hen begrepen wordt.
Er zijn zoveel jongeren die afknappen op onnodig verouderd taalgebruik binnen de kerk wat voor de ouderen wel verstaanbaar is, maar voor de jongeren niet meer. Jongeren worden daar moedeloos van. Het is simpelweg niet meer hun eigen taal. Is dat niet hetzelfde als waar de satan op uit is, n.l. de kinderen (de toekomst van de kerk) verhinderen om de bijbelse boodschap te begrijpen?

De huidige, eigen taal van jongeren is niet meer de taal van 50 of 100 jaar geleden; mede door de globalisering verandert de taal steeds sneller.
Het kan toch nooit een heilzaam doel op zich zijn om oude woorden te behouden, ten koste van de zielen van ons nageslacht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door -DIA- »

Ten eerste wilde ik opmerken naar aanleiding van wat u schreef, dat we ons dat wel bewust zijn. Maar weten en bewust is twee. Om een voorbeeld te noemen weten we allen dat we gaan sterven. Maar niemand gelooft dat hij/zij (normaal gesproken, als hij/zij gezond is) dat hij/zij vandaag gaat sterven. Toch weet iedereen het.

Ook las ik gisteren i.v.m. Pinksteren in het Dagboek dat we dagelijks gebruiken:
De aandacht wordt gevraagd voor een groepje eenvoudige Galileërs, geoefend op de leerschool van Jezus en vervrijmoedigd door de Heilige Geest. De toehoorders zijn ontzette, twijfelmoedige en vragende mensen. Daartussen staan ook spotters, onvatbaar voor de grote Godsopenbaring. De aandacht valt in het bijzonder op de apostel Petrus. Hij is uit de volheid van Christus bediend om de geheimen van Gods genade te prediken. Hij verklaard het Pinksterwonder aan de menigte, en wijst naar de vervulling van de profetie van Joel.
Het is de taal van de Heilige Geest, een wonderlijke taal die altijd nieuw is. Zij is onveranderlijk en wordt door Gods kinderen verstaan en geleerd. Al is de taalvorm onderscheiden, de inhoud is gelijk. De Heilige Geest leidt en dan is de taal nuchter, niet overgeestelijk. Er wordt gesproken vanuit het kindschap en zij verklaard de geestelijke lessen, maar nooit hoogdravend. De taal van de Heilige Geest is uit Christus en doet Christus kennen. Petrus spreekt door een rechte Schriftkennis over de Schriftvervulling en over het ware Schriftgezag.


Opmerkelijk:
Ook ds. maakte een gisteren een opmerking in deze zin. Hij maakte een opmerking voor degenen die zich aan kleine uiterlijke zaken in de taal stoten. De apostelen spraken met een Galilees accent. En opmerkelijk is, dat waar de Waarheid, in welke vorm, of gebrek ook, de satan zich daartussen werkt. Dat zien we (naar mijn gedachte) ook hier. Het stichtelijke en inhoudelijke wordt weggenomen. Daarom juist, is het vaak zo moeilijk op dit forum, waar allerlei geloven en (vaak) menselijke visies door elkaar gemengd zijn. Dan wordt het onstichtelijk. En moeten we ons afvragen of dit past. Na een meditatie van wijlen ds. Bakker en een gedeelte uit een preek van ds. Van Dieren komt nu dit. Merk op!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Mara »

Lieve mensen, laten we het bij de topictitel houden. :)
KORTE citaten en spreuken.
Discussies erover kunnen eventueel in een ander topic.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie