Korte citaten en spreuken

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J. Overduin schreef:De hele verlossing die Christus teweeg brengt in het mensenleven, die geweldige ommekeer; dat je niet meer zelf koning bent, maar dat je een andere Heer hebt gekregen, die tegelijkertijd Verlosser is. Het is de allesomvattende troost in leven en in sterven. Het is niet alleen aanzet tot stervensgenade, maar ook tot levensgenade, want je gaat voortaan Hem dienen. Ik blijf erbij dat je in Zondag 1 eigenlijk alles aantreft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. C.H. Spurgeon schreef:Filosofie en godsdienst verwerpen beide onmiddellijk de gedachte aan de vrije wil; en ik wil zover gaan als Maarten Luther, in die krachtige bewering van hem, waar hij zegt: "Als iemand iets van de zaligheid, zelfs het allerminste, toeschrijft aan de vrije wil van de mens, weet hij niets van genade, en heeft hij Jezus Christus niet werkelijk leren kennen."

Het lijkt misschien een hard oordeel, maar wie in zijn ziel gelooft dat de mens zich uit vrije wil tot God wendt, kan niet door God onderwezen zijn, want dat is een van de eerste beginselen die ons geleerd worden wanneer God met ons begint, dat wij noch wil noch kracht hebben, maar dat Hij beide geeft; dat Hij "Alpha en Omega" is in de zaligheid van de mensen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door John Galt »

Rev. Tim Keller schreef:In the end, we love people into belief. We do not argue them into belief.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. G. Voetius vlak voor zijn sterven schreef:Het vierde, vijfde en zesde kapittel van die zendbrief is vol heerlijke paradoxeni, waarvan ik de zekerheid in mijn hart gevoel. Mijn tegenwoordige paradox is: want als ik zwak ben, dan ben ik machtig. Zou ik niet zeker zijn? Daarom behoeft mij niemand te vragen waar ik heenga. Ik ga naar de plaats waar Jezus is. Wij zijn één en zullen nooit gescheiden worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. B. Smytegeld schreef:Wie is een goed Avondmaalganger? (...) Die zich de Heere vertegenwoordigt, dat hij door de rijen heengaat, en voor elkeen stilstaat, en zegt tot ieder: waarvoor geeft gij u zelf uit? Die dan in nederigheid zeggen: voor een onwaardige, Heere, voor een, die zijn ziel niet in 't leven kan houden, buiten u. die in de hel zou moeten vallen, zo gij uw hand niet ter hulp uitsteekt. Die zegt, liefste Heere Jezus, ik ben ziek om u, wat baat zilver of goud, gezondheid of ander goed als ik u zou moeten missen.
Vond ik op Digibron n.a.v. een citaat dat ik hoorde. Bron: http://digibron.nl/viewer/collectie/Dig ... ac90be6d7d
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door John Galt »

ds A. Augustinus schreef:Het is enkel vleselijke liefde als iemand meer bidt voor zichzelf dan voor God.
(n.a.v. Ps 115:1 iet ons, HEERE, niet ons, maar geef Uw Naam eer, om Uw goedertierenheid, om Uw trouw.)
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:ds A. Augustinus
:haha
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
John Galt schreef:ds A. Augustinus
:haha
Bisschop A. Augustinus.
Ik hecht aan de juiste kerkelijke titulatuur.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:
John Galt schreef:ds A. Augustinus
:haha
Bisschop A. Augustinus.
Ik hecht aan de juiste kerkelijke titulatuur.
Dat zou dan monseigneur worden. Mgr. A. Augustinus :slurp
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door John Galt »

J.C. Philpot schreef:
John Galt schreef:ds A. Augustinus
:haha
Was een knipoogje naar jou...
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J. Calvijn schreef:De vromen moeten volledig vasthouden aan deze regel: zo vaak ze de symbolen zien die de Heer heeft ingesteld, moeten ze met zekerheid beseffen en ervan overtuigd zijn dat daar de werkelijkheid aanwezig is van wat er wordt uitgebeeld. Want waarom zou de Heer anders het symbool van zijn lichaam aan jou uitdelen, dan om je ervan te verzekeren dat je echt deel hebt aan Hem? En als dat waar is, dat we het zichtbare teken krijgen om te bezegelen dat we de onzichtbare werkelijkheid krijgen – dan moeten we er vast op vertrouwen dat we, als we het symbool van het lichaam krijgen, ons evengoed ook het lichaam zelf gegeven wordt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Bertiel »

De wet is gegeven voor de toekomstige, het Evangelie voor de begane zonden.
Dr. Maarten Luther
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Martinus Nijhoff schreef:Want iedereen blijven Gods woorden vreemd,
Behalve hem die ze van God zelf verneemt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door Floppy »

J.C. Philpot schreef:
Ds. J. Calvijn schreef:De vromen moeten volledig vasthouden aan deze regel: zo vaak ze de symbolen zien die de Heer heeft ingesteld, moeten ze met zekerheid beseffen en ervan overtuigd zijn dat daar de werkelijkheid aanwezig is van wat er wordt uitgebeeld. Want waarom zou de Heer anders het symbool van zijn lichaam aan jou uitdelen, dan om je ervan te verzekeren dat je echt deel hebt aan Hem? En als dat waar is, dat we het zichtbare teken krijgen om te bezegelen dat we de onzichtbare werkelijkheid krijgen – dan moeten we er vast op vertrouwen dat we, als we het symbool van het lichaam krijgen, ons evengoed ook het lichaam zelf gegeven wordt.
Beetje laat, maar dank voor het delen. Toen ik dit een jaar of twee geleden las van Calvijn was ik verrast en had ik het idee dat dit tegenwoordig wat ondergewaardeerd wordt ten opzichte van het "gedachtenis" aspect van het Heilig Avondmaal.
Calvijn zegt hier heel veel, ik vraag me af hoevelen het hem durven nazeggen. ...dat daar de werkelijkheid aanwezig is van wat er wordt uitgebeeld...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Korte citaten en spreuken

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. C.H. Spurgeon schreef:The church is not perfect, but woe to the one who finds pleasure in pointing out her imperfections!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie