De uitgebreide mens

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9162
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

De uitgebreide mens

Bericht door parsifal »

De wereld is de laatste decennia behoorlijk veranderd door vooral meer automatisering en extreme voortgang in ons begrip van biologie en het menselijk lichaam. Nu is men al vrij ver in de ontwikkeling van bijvoorbeeld kunstarmen die op de zenuwen kunnen worden aangesloten en direct vanuit de hersenen bestuurd kunnen worden. Ik denk dat het niet heel lang meer zou duren voordat we een extern geheugen direct op onze hersenen kunnen aansluiten of zelfs dat we met onze hersenen direct kunnen googlen zonder tussenkomst van computer en toetsenbord.

Hoe moeten we tegen deze "cyborg" ontwikkeling aankijken?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De uitgebreide mens

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:De wereld is de laatste decennia behoorlijk veranderd door vooral meer automatisering en extreme voortgang in ons begrip van biologie en het menselijk lichaam. Nu is men al vrij ver in de ontwikkeling van bijvoorbeeld kunstarmen die op de zenuwen kunnen worden aangesloten en direct vanuit de hersenen bestuurd kunnen worden. Ik denk dat het niet heel lang meer zou duren voordat we een extern geheugen direct op onze hersenen kunnen aansluiten of zelfs dat we met onze hersenen direct kunnen googlen zonder tussenkomst van computer en toetsenbord.

Hoe moeten we tegen deze "cyborg" ontwikkeling aankijken?
Ik heb daar geen bezwaar tegen. Voorwaarde is wel dat je als mens de apparatuur aanstuurt en dat de apparatuur jou niet kan aansturen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De uitgebreide mens

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zie een bewegende kunstmatige arm niet als principieel anders als een simpele prothese. Daartegen richten mijn bezwaren zich niet.

Wat betreft het toevoegen van extern geheugen en het creeren van een Cyborg mens: ik denk dat dat het met een massale uitrol zo'n vaart nog niet zal lopen. Wie zit daar nu op te wachten? Maar misschien ben ik ook wel ontzettend naief daarin. Ondanks dat weet ik wel dat dit onderzocht en er mee geexpirimenteerd word.

Twee zaken die hieraan gerelateerd zijn of die onderliggend kunnen zijn, en waar ik moeite mee heb:

* De mens die de plaats van schepper inneemt. Clonen van mensen, weggooien van embyo's die gebruikt zijn om zaken te testen, genetisch manipuleren van mensen, enzovoorts zijn zaken die ik veel te ver vind gaan.

* De maakbaarheidsgedachte. Het zit in ons allemaal: we willen een perfect leven en een volmaakte gezondheid. En dat lijd dan tot materialisme, hebzucht, geslachtsveranderingen, genetische manipulatie om een volmaakte mens te creeren, cyborgachtige implementaties. Voor mij strijd dat met het werkelijke doel van de mens (God te verheerlijken en eeuwig van Hem te genieten), en met het feit dat een waar christen werkelijk hoop heeft en een heerlijke toekomst.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9162
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De uitgebreide mens

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:Ik zie een bewegende kunstmatige arm niet als principieel anders als een simpele prothese. Daartegen richten mijn bezwaren zich niet.

Wat betreft het toevoegen van extern geheugen en het creeren van een Cyborg mens: ik denk dat dat het met een massale uitrol zo'n vaart nog niet zal lopen. Wie zit daar nu op te wachten? Maar misschien ben ik ook wel ontzettend naief daarin. Ondanks dat weet ik wel dat dit onderzocht en er mee geexpirimenteerd word.

Twee zaken die hieraan gerelateerd zijn of die onderliggend kunnen zijn, en waar ik moeite mee heb:

* De mens die de plaats van schepper inneemt. Clonen van mensen, weggooien van embyo's die gebruikt zijn om zaken te testen, genetisch manipuleren van mensen, enzovoorts zijn zaken die ik veel te ver vind gaan.

* De maakbaarheidsgedachte. Het zit in ons allemaal: we willen een perfect leven en een volmaakte gezondheid. En dat lijd dan tot materialisme, hebzucht, geslachtsveranderingen, genetische manipulatie om een volmaakte mens te creeren, cyborgachtige implementaties. Voor mij strijd dat met het werkelijke doel van de mens (God te verheerlijken en eeuwig van Hem te genieten), en met het feit dat een waar christen werkelijk hoop heeft en een heerlijke toekomst.
Wat het eerste punt betreft. Is de bewegende kunstmatige arm ook niet anders dan een prothese als deze direct door de hersenen bestuurd wordt? En was als iemand door ziekte een slechter geheugen krijgt. Is het dan principieel anders als deze persoon een chip in het lichaam krijgt waar hij met de hersenen toegang toe hebt en zo het geheugen hersteld wordt? En wat als iemand niet goed kan rekenen en een microrekenmachine ingebouwd krijgt?

Ik denk dat aardig wat mensen dat wel aantrekkelijk winden.

Ik vind het eng, want wie zegt dat dit soort implantaten niet gehackt kunnen worden? En dan kun je zeggen dat het alleen voor goede doeleinden gebruikt mag worden, maar hacken gebeurt nu ook en het is nu ook al illegaal.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De uitgebreide mens

Bericht door Terri »

Misschien van mij ook naïef, maar ergens denk ik toch dat dingen niet 'gaan lukken' .
Klonen b.v., ooit was dat volop in het nieuws, want nu zouden we 'zelf mensen gaan maken'(duplicaten) ... ik heb weleens begrepen dat het toch niet van de grond kwam....maar corrigeer me als ik er faliekant naast zit.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De uitgebreide mens

Bericht door Mara »

Ik vind deze ontwikkeling heel eng.
Stel me zo voor dat kunstmatige lichaamsdelen op afstand bestuurbaar zijn.
Het is niet onmogelijk om een chip in een kunsthart of kunstarm te bouwen, lijkt mij.
De wetenschap wil nu eenmaal de schepping kunnen doorgronden. En dat is onmogelijk.
Ze komen een heel eind in een lab, w.b. bevruchting. En dat vind ik ook eng. Het gesleutel aan cellen en genen,
om een volmaakt embryo terug te plaatsen in een moeder.
Afschuwelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De uitgebreide mens

Bericht door refo »

Totdat je met het uitbreiden van het geheugen dementie voorkomt. Dan gaat iedereen het wel interessant vinden.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: De uitgebreide mens

Bericht door liz boer »

refo schreef:Totdat je met het uitbreiden van het geheugen dementie voorkomt. Dan gaat iedereen het wel interessant vinden.
Een bakje zaagsel wellicht? :haha p
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De uitgebreide mens

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:Ik vind deze ontwikkeling heel eng.
Stel me zo voor dat kunstmatige lichaamsdelen op afstand bestuurbaar zijn.
Het is niet onmogelijk om een chip in een kunsthart of kunstarm te bouwen, lijkt mij.
De wetenschap wil nu eenmaal de schepping kunnen doorgronden. En dat is onmogelijk.
Ze komen een heel eind in een lab, w.b. bevruchting. En dat vind ik ook eng. Het gesleutel aan cellen en genen,
om een volmaakt embryo terug te plaatsen in een moeder.
Afschuwelijk.
Daar ben ik het wel mee eens. Maar ik loop al 37 jaar met hartproblemen. Deze kunnen grotendeels opgelost worden, door een klep van lichaamseigen materiaal te maken. Een ontwikkeling die momenteel aan de gang is.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De uitgebreide mens

Bericht door Boertje »

Ik heb zo'n implementaat: een CI. 16 elektroden zijn aan mijn slakkenhuis verbonden. Het apparaat neemt de functie over van mijn gehoor. Eerst hoorde ik nog maar 4%, nu 85%. Ik kan dit ook enkel zien als een zegen van de Heere en niets anders. Voel ik me dan een cyborg? Nee absoluut niet. Zie het als een bril, maar dan een moderne variant.

Er zijn mensen die een chip in het hart hebben, pacemaker noemen ze dat. Tegen onregelmatige hartritmes. Zijn die mensen een cyborg? Nee, vind ik niet.

De techniek gaat steeds verder en biedt de mens mogelijkheden om anderen te helpen. Is dat aan de mens te danken? Welnee, de mens is zo arrogant. Dat is allang in de schepping besloten, alleen de mens ontdekt het nu pas!

Gaat het dan altijd goed? Ook hier een vette nee! De mens gebruikt goede dingen ook vaak ten kwade! Is een hamer verkeerd omdat je er ook iemand mee kan slaan?
Laatst gewijzigd door Boertje op 06 mei 2019, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De uitgebreide mens

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Daar ben ik het wel mee eens. Maar ik loop al 37 jaar met hartproblemen. Deze kunnen grotendeels opgelost worden, door een klep van lichaamseigen materiaal te maken. Een ontwikkeling die momenteel aan de gang is.
Maar dat vind ik iets anders.
Ik dacht meer aan apparatuur die in je lichaam geplaatst wordt.
Want dan zou je een kunstheup of - knie ook moeten wantrouwen of afwijzen.
Boertje schreef:Gaat het dan altijd goed? Ook hier een vette nee! De mens gebruikt goede dingen ook vaak ten kwade! Is een hamer verkeerd omdat je er ook iemand mee kan slaan?
In ons geval moeten wij het straks gaan verwachten van medicatie die op celniveau ingrijpt.
Mag dat, is dan een vraag?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De uitgebreide mens

Bericht door Boertje »

Goeie vraag, op DNA niveau zou ik zeggen nee, want dan kom je wel heel dicht tegen het eigene van een individu aan. Maar wat als iemand een erfelijke ziekte heeft die op DNA niveau te genezen is. Ook hier zie je de goede en kwade kanten. Dus ja het kan een zegen zijn, neen het kan een vloek zijn.
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De uitgebreide mens

Bericht door -DIA- »

De mens tracht in trotsheid en verhevenheid naast, nee boven God te staan.
Dat kan heel ver gaan. Zo ver dat een mens die naar de Bijbelse normen wenst te handelen in zeer benauwde situaties kan komen.
De mens van God afgevallen mens rust niet... totdat...

Maar d' Opperheer, die Zijn geduchten stoel
Op starren sticht, en grondvest op de wolken,
Zal lachen met dat vruchteloos gewoel,
En spotten met den waan der dwaze vol - ken,
God zal Zijn wraak ontdekken voor hun ogen;
Straks gloeit de lucht door 't vlammend bliksemlicht;
't Is God die spreekt; Hij dondert uit den hoge,
En jaagt den schrik Zijn haat'ren in 't gezicht:

"Durft gij bestaan te twisten met Mijn kracht?
Zal nietig stof Mij 't hoog gezag ontwringen,
Of weerstand biên aan Mijn geduchte macht?
Ontziet Mijn toorn, verdoolde stervelin - gen.
Gij zult vergeefs Mijn rijksbestel weerstreven!
Mijn Koning is gezalfd door Mijn beleid;
Hij, door Mijn hand op Sions troon verheven,
Heerst op den berg van Mijne heiligheid."

"En Ik, die Vorst, met zoveel macht bedeeld,
Zal Gods besluit aan 't wereldrond doen horen.
Hij sprak tot Mij: "'k Heb heden U geteeld;
Gij zijt Mijn Zoon, Gij zijt Mijn eengebo - ren';
Zeg vrij Uw eis; Ik zal Uw macht verhogen,
Opdat Uw naam alom ontzaglijk zij;
Het heidendom ligg' voor Uw stoel gebogen,
En 't eind der aard erkenn' Uw heerschappij."

"Uw ijz'ren staf, die al hun macht verplet,
Maak' hen eerlang eerbiedig' onderzaten,
En noodzaak' hen te buigen voor Uw wet,
Of sla z' aan gruis, als pottenbakkersva - ten!"
O vorsten, wilt de wet der wijsheid horen,
Eer gij God zelv' en Zijn Gezalfde hoont;
O rechters, tot den stoel der eer gekoren,
Verdraagt Zijn tucht, die u Zijn liefde toont.

Vreest 's HEEREN macht en dient Zijn Majesteit;
Juicht, bevend op 't gezicht van Zijn vermogen,
En kust den Zoon, van ouds u toegezeid,
Eer u Zijn toorn verdelg' voor aller o - gen;
U op uw' weg tot stof doe wederkeren,
Wanneer Zijn wraak, getergd door uw gedrag,
U, onverhoeds, zou door haar gloed verteren,
Tot staving van Zijn langgehoond gezag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De uitgebreide mens

Bericht door Boertje »

Prachtig DIA van wie is dit?
-DIA-
Berichten: 32702
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De uitgebreide mens

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:Prachtig DIA van wie is dit?
Psalm 2 (ber. 1773)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie