Stoppen met geloven

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Stoppen met geloven

Bericht door Mara »

In de Telegraaf las ik een interessant interview met Tijs van den Brink.
Daarin sprong deze zin er uit:
Het is veel makkelijker om te stoppen met geloven dan om ermee door te gaan. Ik zie niet dagelijks bewijzen om me heen dat God bestaat of dat het allemaal goed gaat komen met de mensheid. Ik moet me inspannen om het vol te houden. Het geloof is als het huwelijk: je moet ervoor werken om ’t niet te laten doodbloeden.”
BRON

Begrijpen jullie deze uitspraak van hem? En ervaar je dat ook weleens zo, nooit? Soms? Vaak?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Stoppen met geloven

Bericht door Terri »

Mara schreef:In de Telegraaf las ik een interessant interview met Tijs van den Brink.
Daarin sprong deze zin er uit:
Het is veel makkelijker om te stoppen met geloven dan om ermee door te gaan. Ik zie niet dagelijks bewijzen om me heen dat God bestaat of dat het allemaal goed gaat komen met de mensheid. Ik moet me inspannen om het vol te houden. Het geloof is als het huwelijk: je moet ervoor werken om ’t niet te laten doodbloeden.”
BRON

Begrijpen jullie deze uitspraak van hem? En ervaar je dat ook weleens zo, nooit? Soms? Vaak?

„Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de loop geëindigd, ik heb het geloof behouden......"

Ik moest hier aan denken, het is niet vanzelfsprekend, tegelijk zegt de Heere 'Ik heb voor u gebeden dat uw geloof niet ophoud'
Het is en/en en niet en/of.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Stoppen met geloven

Bericht door J.C. Philpot »

Ik kan me niet voorstellen om "niet meer te geloven". Tot wie zou ik anders moeten gaan? Hij heeft de Woorden van eeuwig leven! (Joh 6:68)

En tegelijkertijd ervaar ik ook dat er zoveel is dat me van Hem af wil trekken. En dat sluit zo aan bij mijn eigen hart. Dan is mijn gebed dat de Heere mij vast wil houden. Anders gebeurt bij mij hetzelfde als bij hen wiens geloof schipbreuk leden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Stoppen met geloven

Bericht door Wandelende »

Wat een zegen als het dan stille zaterdag is. Dat wijzelf niet hoeven werken, maar onze Heere Jezus Christus alles heeft gedaan. Hij is niet alleen de Borg, maar ook de Voorbidder in de hemel. Zijn gebeden houden Zijn gelovigen op aarde vast.
Dit gelovig beamen en zien is niet altijd helder, vast en zeker in onze eigen waarneming. En toch mogen de gelovigen de zekerheid hebben in Christus, met de belofte van het eeuwige leven; "Opdat wij gerechtvaardigd zijnde door Zijn genade, erfgenamen zouden worden naar de hope des eeuwigen levens." (Titus 3:7)
(~)
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stoppen met geloven

Bericht door DDD »

Ik begrijp Thijs van den Brink wel. Als je sommige discussies hier leest, zou je werkelijk de neiging krijgen om te denken dat de seculiere meerderheid gelijk heeft dat christenen enkele blinde vlekken hebben en verder vooral onzeker zijn over zichzelf. Daarin herken ik dat gevoel wel.

In een samenleving waar de meerderheid ongelovig is, is genade nodig om staande te blijven, al heb ik minder snel dee neiging om mij te conformeren aan de meerderheid. Dat geldt echter voor veel mensen wel, en daar legt hij de vinger bij. Ik denk dat hij dat mooi heeft gezegd. Ik las vanmorgen de Visie. Die was deze keer weer erg aan te bevelen, onder andere op dit punt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Stoppen met geloven

Bericht door Mara »

Terri schreef: „Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb de loop geëindigd, ik heb het geloof behouden......"

Ik moest hier aan denken, het is niet vanzelfsprekend, tegelijk zegt de Heere 'Ik heb voor u gebeden dat uw geloof niet ophoud'
Het is en/en en niet en/of.
Mooi gezegd Terri, evenwichtig.
DDD schreef:In een samenleving waar de meerderheid ongelovig is, is genade nodig om staande te blijven, al heb ik minder snel dee neiging om mij te conformeren aan de meerderheid. Dat geldt echter voor veel mensen wel, en daar legt hij de vinger bij.
Ja precies. En het valt niet altijd mee als je in een seculiere omgeving woont en werkt en je altijd de enige bent die in God gelooft.
Op mijn leeftijd maakt dat niet uit, maar als je in je puberjaren of twintigers bent, is het echt staande trachten te blijven.
Mijn zoon kreeg een vrijkaartje voor een belangrijke voetbalwedstrijd in de Kuip, wedstrijd op zondagmiddag. Hij zou graag gaan, maar kon het kaartje daarom niet aannemen.
Andere zoon moest de eed afleggen vanwege zijn werk, tezamen met 14 collega's. Hij was de enige die de eed aflegde, de rest gaf de belofte.
Toen hij dat vertelde, raakte ik ontroerd. :ouin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Stoppen met geloven

Bericht door Bezorgd »

Ik begrijp het wel. Zeker als je ziet hoe christenen met elkaar omgaan over allerlei verschilletjes die per land dan ook weer verschillend zijn.
En wat die twijfels betreft, wat ben ik dan blij dat anderen deze worsteling ook wel eens hebben. Dan denk ik aan Asaf of Petrus. Of aan ds van Reenen of ds Vergunst die worstelde met deze vraag.

Tegelijkertijd wordt ik soms wat onzeker als ik mensen spreek die altijd blijmoedig en zeer gelovig zijn.
Maar gelukkig hangt het niet af van mijn geloof, maar van Zijn bewarende genade.

Heel mooi ook wat Corrie ten Boom ergens schrijft:
“Ik hoef geen groot geloof te hebben, ik geloof in een grote God!”
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stoppen met geloven

Bericht door -DIA- »

Geloven doen we allemaal.
Er is wel verschil.
Mensen die van God noch godsdienst willen weten geloven ook.
Denk aan de uitingen als het bidden en zingen bij de nog vers in het geheugen liggende brand in Parijs.
Dat is het religieuze wat ingeschapen is in de mens, ook al wil hij dat wel ontkennen of verwijderen.
Dan zijn de duivelen noch realistischer: Ze geloven en sidderen.
Dat doet de uiterlijk godsdienstige mens niet.
Kortom een mens gelooft altijd ook al zegt hij niet te geloven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie