Tucht bij tieners

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Tucht bij tieners

Bericht door Mara »

Toos schreef:
Ik huil wel op andere momenten en dat ziet ze ook vaak wel. Dan ligt er vaak een lief briefje op mijn kussen.
Ik bid veel samen met haar. En ook ben ik weer begonnen met samen lezen/bidden voor het slapen. Op de rand van het bed.
Omdat ik het (ook voor mezelf) wel als een geestelijke strijd ervaar.
Mooi en wijs Toos!
Toos schreef:Vaak is het gedrag trouwens ongrijpbaar.
Mijn oudste zoon was ook zo onbegrijpelijk en ongrijpbaar.
Hadden we net afgesproken dat hij niet naar de kermis mocht, bleek hij toch geld van zn kamer te hebben gehaald toen ik even de was ophing. En kwam mijn man toevallig erlangs op weg naar huis en zag hem daar flaneren met een paar meiden.
En voor hen betalen natuurlijk.
Mijn man stopte en riep hem en liet hem instappen.
Hij was heel boos want hij voelde zich voor schut staan t.o.v. die meiden.
En bleef een aantal dagen dwars, boos, balsturig, vervelend. Ik ben op dat moment niet het gesprek met hem aangegaan, want dat zou zijn boosheid alleen maar triggeren. Hij wist heus wel dat hij fout was geweest.
En kwam later toch eruit dat die meiden hem onder druk hadden gezet.
Hij baalde dat hij zoveel geld had uitgegeven.
Dat was in feite een hardere les dan dat ik tegen hem uitgevaren zou zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Tucht bij tieners

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Ik neem wel aan dat vader in de auto de afwegingen om te vertrekken nog nader heeft toegelicht.

Het probleem dat sommigen adresseren is niet dat kinderen altijd vooraf in discussie moeten kunnen gaan, maar dat je standpunten op een later moment altijd moet kunnen uitleggen, voor zover voor jou mogelijk is, natuurlijk, want niet iedereen is daar even goed in en daar is ook niks mis mee.
Dat denk ik ook. Ik probeer alles altijd uit te leggen. Wel is er op een bepaald moment echt een eind aan de discussie. ‘Waarom om 19.30 naar bed?’. Uitleg. ‘Maar ik wil om 20.00’ etc. Ik kan alles uitleggen, maar dat wil echt niet zeggen dat mijn 10, 8 en 3-jarige dat altijd willen accepteren.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Tucht bij tieners

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Het probleem dat sommigen adresseren is niet dat kinderen altijd vooraf in discussie moeten kunnen gaan, maar dat je standpunten op een later moment altijd moet kunnen uitleggen, voor zover voor jou mogelijk is, natuurlijk...
Dan heb je meer gelezen dan ik. Het ging in zijn algemeenheid om 'waarom'-vragen, en die komen meestal vooraf.
Maar ook achteraf hoef je aan een kind van 4 jaar m.i. niet uit te leggen waarom hij/zij iets moet doen. De wil van de vader/moeder of meester/juffrouw kan gewoon voldoende zijn als het om heel normale vragen of kleine opdrachtjes gaat.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Tucht bij tieners

Bericht door helma »

Ik zeg ook wel eens 'om daarom'. Soms heb je gewoon niet echt een motivatie maar wil je het toch niet.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Tucht bij tieners

Bericht door Floppy »

helma schreef:Ik zeg ook wel eens 'om daarom'. Soms heb je gewoon niet echt een motivatie maar wil je het toch niet.
Ik zeg wel eens: het mag niet omdat ik er een slecht gevoel bij heb.
Niet dat dat altijd werkt hoor.
Plaats reactie