Bastaardvloeken in reformatorische kring

Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door Valcke »

Vanmorgen zat ik in trein met 4 refomeisjes, ik veronderstel Pabo leerlingen. Één meisje gebruikte een bastaardvloek (klinkerverandering van een vd grofste vloeken). Klinkt voor mij verschrikkelijk - zeker uit de mond van een kerkelijk/reformatorisch persoon.

Ik heb haar daarover aangesproken (ben anders zo sterk niet). Maar ik merkte dat er nauwelijks besef van is dat dit erg is en wel degelijk een vorm van vloeken. Ik vraag mij af: Zijn bastaardvloeken gewoon geworden in (belangrijke) delen van onze gezindte? Wordt er thuis en op school nog wel voor gewaarschuwd of wordt het allemaal toegelaten als het maar niet een letterlijke vloek is?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:Vanmorgen zat ik in trein met 4 refomeisjes, ik veronderstel Pabo leerlingen. Één meisje gebruikte een bastaardvloek (klinkerverandering van een vd grofste vloeken). Klinkt voor mij verschrikkelijk - zeker uit de mond van een kerkelijk/reformatorisch persoon.

Ik heb haar daarover aangesproken (ben anders zo sterk niet). Maar ik merkte dat er nauwelijks besef van is dat dit erg is en wel degelijk een vorm van vloeken. Ik vraag mij af: Zijn bastaardvloeken gewoon geworden in (belangrijke) delen van onze gezindte? Wordt er thuis en op school nog wel voor gewaarschuwd of wordt het allemaal toegelaten als het maar niet een letterlijke vloek is?
Ik ben bang dat het gewoon geworden. Ik hoor heel veel mensen uit onze kringen bij verbazing ook 'o' roepen aangevuld met de eerste twee letters van de Naam van mijn Heere. En men vindt het echt onzin als je daar over begint.
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door CvdW »

Bastaardvloeken worden niet meer als bastaardvloeken gezien. Dat is achterhaald. Voor de duidelijkheid: niet in mijn ogen.
Op reformatorische scholen (misschien te algemeen gesteld) wordt niet meer gewaarschuwd. Op individuele basis nog wel.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door Thuisvrouw »

Dit is zeker waar. Ook bij dialect worden er nogal eens verbasterde vloeken gebruikt. Die dan niet 'opvallen', zeker voor een buitenstaander. Maar het zijn gewoon inderdaad verbasterde vloeken.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door Nathanaël »

Heel bijzonder ja, dat hier op deze manier mee om wordt gegaan. Hoorde pas nog iemand uit onze kerk zeggen:
´Ik was op de schietvereniging, en daar was iemand de hele tijd aan het vloeken. Dan denk ik echt bij mezelf: (Hier vloekte hij exact hetzelfde, maar dan met andere klinkers), waar is dat nou voor nodig?´
Toen ik hem daarop aansprak vond hij het grote onzin en snapte hij niet waar ik dat nou weer vandaan haalde.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door Bezorgd »

Ik herken het niet.
Natuurlijk hoor je bij jongeren wel eens wat, maar als je ze er op aanspreekt weten ze echt wel dat het niet goed is.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door Valcke »

CvdW schreef:Bastaardvloeken worden niet meer als bastaardvloeken gezien. Dat is achterhaald. Voor de duidelijkheid: niet in mijn ogen.
Op reformatorische scholen (misschien te algemeen gesteld) wordt niet meer gewaarschuwd. Op individuele basis nog wel.
Ik vind dat wel heel erg. In de casus die ik noemde: over 3-4 jaar staan deze meisjes zelf voor de klas op een refoschool.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door Carrie »

De eerste vraag die in mij opkomt is de vraag of je zelf kinderen heb.

Ik zal voor mezelf spreken, mijn kinderen zijn niet zo opgevoed, het wordt ook niet goedgekeurd. Maar helaas sluipen ze erin door het leven in een maatschappij die steeds goddelozer lijkt te worden. Kijken ze YouTube filmpjes waarin dat soort woorden voor hun soms ongemerkt in hun hoofd blijven hangen, en willen ze op die leeftijd ook nog eens bij de groep horen.

Nu is het ook afhankelijk per kind.
Het ene kind is gevoeliger voor dit soort invloeden en zoekt sneller een manier om bij de groep te horen dan het andere kind.

Ik vind het ook afschuwelijk als ik het hoor, maar mijn ene kind (15) doet het niet of schrikt als ze dit soort woorden zegt, en praten we erover.
Mijn andere kind (20) zegt ze wel en daar zeg ik niet altijd wat omdat hij mij daarmee uit de tent wil lokken.




Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door Valcke »

Ja ik heb kinderen, maar die zijn nu allen volwassen. Gelukkig heb ik van hen dit nooit gehoord. Dat wisten ze denk ik te goed. Wat bij vrienden is voorgevallen waar wij niet bij waren, weet ik overigens niet.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door Carrie »

Valcke schreef:Ja ik heb kinderen, maar die zijn nu allen volwassen. Gelukkig heb ik van hen dit nooit gehoord. Dat wisten ze denk ik te goed. Wat bij vrienden is voorgevallen waar wij niet bij waren, weet ik overigens niet.
Begrijp je..

Ik zelf schrok toen mijn oudste naar een ref. School ging. Had toen alleen een mp 3 speler (zette ik luisterboeken op onderweg naar vakantie) en op een dag stond er hardrock muziek op...
Had hij op school van iemand overgezet...

Je kan als ouder helaas steeds minder voorkomen. Daarom wordt voorleven en praten steeds belangrijker

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door Valcke »

Bezorgd schreef:Ik herken het niet.
Natuurlijk hoor je bij jongeren wel eens wat, maar als je ze er op aanspreekt weten ze echt wel dat het niet goed is.
In het geval dat ik noemde: het meisje was zich er 'ergens' wel van bewust en begreep het wel. De andere meisjes was het niet eens opgevallen, terwijl het toch hardop en voluit gezegd werd.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door Valcke »

Carrie schreef:
Valcke schreef:Ja ik heb kinderen, maar die zijn nu allen volwassen. Gelukkig heb ik van hen dit nooit gehoord. Dat wisten ze denk ik te goed. Wat bij vrienden is voorgevallen waar wij niet bij waren, weet ik overigens niet.
Begrijp je..

Ik zelf schrok toen mijn oudste naar een ref. School ging. Had toen alleen een mp 3 speler (zette ik luisterboeken op onderweg naar vakantie) en op een dag stond er hardrock muziek op...
Had hij op school van iemand overgezet...

Je kan als ouder helaas steeds minder voorkomen. Daarom wordt voorleven en praten steeds belangrijker

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
En tucht..
Twee waarschuwingen, daarna straf. Juist ook op scholen.
Dat sluit de liefde niet uit, integendeel. Lees de Spreuken maar.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door Herman »

Valcke schreef: Twee waarschuwingen, daarna straf. Juist ook op scholen.
Baseer je dat op een bijbels schriftwoord? (Een vraag uit belangstelling).
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door JCRyle »

Merkwaardig overigens dat men zich hier enerzijds uitspreekt tegen bastaardvloeken (en terecht), maar anderzijds deze vloeken wel in bedekte termen gaat beschrijven. Dergelijke beschrijven prikkelen het verstand in de zoektocht naar de ware vloek, wat in mijn ogen eenvoudige logica is. Je kan jezelf ook tegen bastaardvloeken uitspreken zonder dergelijke voorbeelden. Maar goed dat zal wel aan mij liggen :)
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: RE: Re: Bastaardvloeken in reformatorische kring

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef: Twee waarschuwingen, daarna straf. Juist ook op scholen.
Baseer je dat op een bijbels schriftwoord? (Een vraag uit belangstelling).
Jazeker. In de eerste plaats de Spreuken. En het is een plicht op grond van het vijfde gebod.
Ik bedoel overigens geen fysieke straf, voor alle duidelijkheid.
En natuurlijk komt het praten in de eerste plaats.
Maar dit kwaad mag op scholen (en thuis) nooit getolereerd worden. Evenmin als grof ander kwaad (zoals vunzige taal). Verwijdering van school is de ultieme straf. Dat gebeurt toch ook in andere gevallen?
Plaats reactie