Ik hoorde pas dat het goed is het samen doen, dus met een of meerdere, dan tekst voor tekst samen doorlezen, wat staat er en wat betekent het en wat heeft het ons te zeggen...parsifal schreef:Dit is inderdaad goed. Ik ben zelf zo ooit de hele Bijbel alinea voor alinea doorgegaan. Trek er een paar jaar voor uit!eilander schreef:Ik probeer zelf soms een parafrase te schrijven: zinnen proberen korter te maken, en toch voor zover nodig een toelichting volgens de kanttekeningen SV erbij. Kost veel tijd om dat begrijpelijk te maken, maar je leest dan wel goed.parsifal schreef:Juist hierom raad ik aan om ook de Bijbel eens te lezen in een totaal andere vertaling (of parafrase) dan je gewend bent. Juist dan gaan dingen opvallen waar je anders nog wel eens overheen kunt lezen.
Bijbelkennis
Re: Bijbelkennis
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Bijbelkennis
Eens met @Valcke.Valcke schreef: Wel eens met jouw oproep JGW.
Ten aanzien van het voorbeeld echter een kanttekening. In het laatste vers staat niet dat de Heere 'haar huizen' (van de vroedvrouwen) bouwde, maar 'hun huizen' (van de Israëlieten). Je citeert kennelijk niet uit een goed nageziene editie van de SV. De begrijpelijke uitleg dat bedoeld is dat de Heere de huizen van de vroedvrouwen bouwde, gaat mank. Ook in het Hebreeuws is het geslacht van het bezittelijk voornaamwoord niet vrouwelijk, maar mannelijk. De kanttekeningen geven in hun uitleg beide mogelijkheden, maar strikt genomen staat er toch echt dat de Heere de huizen bouwde van de Israëlieten!! - wel mede door middel van deze vroedvrouwen, die zeker ook door de Heere gezegend zullen zijn.
Een mooi voorbeeld van hoe onze Bijbelexegese soms gebaseerd is op veronderstelling, niet op wat er echt staat. En soms komt daar zelfs een onjuiste vertaling uit voort...
וַיַּ֥עַשׂ לָהֶ֖ם בָּתִּֽים (waja´as lahem batiem)
Lahem (hun, m.mv) verwijst naar de Israëlieten; had het naar de vroedvrouwen verwezen, dan had er "lahen" (hun, vr.mv) gestaan.
Re: Bijbelkennis
Ingehuurd door Valcke voor promotiedoeleinden ?Jantje schreef:https://statenvertaling.nl/index.html is betrouwbaarder.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Bijbelkennis
Nee hoor.Tom schreef:Ingehuurd door Valcke voor promotiedoeleinden ?Jantje schreef:https://statenvertaling.nl/index.html is betrouwbaarder.
Maar zijn standpunten zijn in ieder geval zeer evenwichtig, op de Bijbel en de Belijdenisgeschriften gegrond en last but not least ook zeer naar mijn hart, niet alleen hier, maar in heel veel draadjes. Dat mag best wel eens gezegd worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Bijbelkennis
Ik las gisteren Spreuken 30, en bij vers 6 vond ik een veelzeggende kanttekening, met name het door mij onderstreepte deel:
Vers 6a: "Doe niet tot Zijn woorden, opdat Hij u niet bestraffe."
Kanttekening: Hij verbiedt niet om iets af te doen van de woorden Gods, niet omdat zulks geoorloofd is, want dat is mede verboden, maar omdat de mensen meest tot toedoen genegen zijn, en dat onder de schijn van goede uitlegging en uitzonderlijke heiligheid.
Vers 6a: "Doe niet tot Zijn woorden, opdat Hij u niet bestraffe."
Kanttekening: Hij verbiedt niet om iets af te doen van de woorden Gods, niet omdat zulks geoorloofd is, want dat is mede verboden, maar omdat de mensen meest tot toedoen genegen zijn, en dat onder de schijn van goede uitlegging en uitzonderlijke heiligheid.
Re: Bijbelkennis
Wat bedoeld u eigenlijk met bijbelkennis?Johann Gottfried Walther schreef:Al langere tijd valt mij de Bijbelkennis van forummers op, niet allemaal maar toch.
Sommigen blijken de Belijdenisgeschriften en de afwijkende leer/leringen van (bepaalde) predikanten beter te kennen
dan wat Gods woord leert.
Gewoon hoeveel men leest en onthoud of het gebrek aan (juiste) beeldvorming van hetgeen er verteld word?
Overigens ben ik het met u eens, ik constateer onder christenen (niet zozeer hier op het forum maar om mij heen) soms een verbazend tekort aan bijbelkennis .
Wat voor mij tezamen met gebed toch de grondslag vormt voor de band met God maar dat terzijde.
Het lezen van de bijbel en het toepassen van de zuivere leer zonder valse menselijke dogma's e doctrines was toch één van de kernpunten, zo niet HET kernpunt van de reformatie (Sola Scriptura)
Het bezoeken van een kerk zonder dit gegeven is praktisch terugkeren naar de Roomse gezindte.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Bijbelkennis
Jantje schreef:Nee hoor.Tom schreef:Ingehuurd door Valcke voor promotiedoeleinden ?Jantje schreef:https://statenvertaling.nl/index.html is betrouwbaarder.
Maar zijn standpunten zijn in ieder geval zeer evenwichtig, op de Bijbel en de Belijdenisgeschriften gegrond en last but not least ook zeer naar mijn hart, niet alleen hier, maar in heel veel draadjes. Dat mag best wel eens gezegd worden.
Ik gebruik deze website dagelijks.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Re: Bijbelkennis
Zondag ging bij ons de preek over het dragen van het kruis van Simon van Cyrene.
De dominee gaf hierbij een uitleg die ik nog niet eerder had gehoord, die ik graag met jullie deel.
Koningen en andere hooggeplaatste figuren hadden de mogelijkheid om willekeurig voorbijgangers en bijv. ezels te nemen, te vorderen, om voor hen te werken als dat zo uitkwam.
Vanuit deze gedachte namen (in Lukas 23:26 staat dit woord, dit verwijst in het Grieks naar deze bevoegdheid van hooggeplaatste figuren, aldus de dominee) de soldaten Simon, om zo extra de spot met Koning Jezus te drijven. Een koning hoort zelf de last niet te dragen, maar heeft daar voetvolk voor.
Na het horen van deze uitleg heb ik eens nagezocht of er ergens aanwijzingen waren voor de uitleg die ik altijd heb gehoord, namelijk dat Jezus bijna zou bezwijken onder het kruis, maar ik vond ze niet in de Bijbel. Wellicht is het een legende uit de traditie. De kanttekeningen noemen het wel, maar zonder bewijs vanuit de Bijbel, wellicht vanuit dezelfde traditie.
De dominee gaf hierbij een uitleg die ik nog niet eerder had gehoord, die ik graag met jullie deel.
Koningen en andere hooggeplaatste figuren hadden de mogelijkheid om willekeurig voorbijgangers en bijv. ezels te nemen, te vorderen, om voor hen te werken als dat zo uitkwam.
Vanuit deze gedachte namen (in Lukas 23:26 staat dit woord, dit verwijst in het Grieks naar deze bevoegdheid van hooggeplaatste figuren, aldus de dominee) de soldaten Simon, om zo extra de spot met Koning Jezus te drijven. Een koning hoort zelf de last niet te dragen, maar heeft daar voetvolk voor.
Na het horen van deze uitleg heb ik eens nagezocht of er ergens aanwijzingen waren voor de uitleg die ik altijd heb gehoord, namelijk dat Jezus bijna zou bezwijken onder het kruis, maar ik vond ze niet in de Bijbel. Wellicht is het een legende uit de traditie. De kanttekeningen noemen het wel, maar zonder bewijs vanuit de Bijbel, wellicht vanuit dezelfde traditie.
-
Re: Bijbelkennis
Ik heb er inmiddels verschillende preken van gehoord.Mannetje schreef:Zondag ging bij ons de preek over het dragen van het kruis van Simon van Cyrene.
De dominee gaf hierbij een uitleg die ik nog niet eerder had gehoord, die ik graag met jullie deel.
Koningen en andere hooggeplaatste figuren hadden de mogelijkheid om willekeurig voorbijgangers en bijv. ezels te nemen, te vorderen, om voor hen te werken als dat zo uitkwam.
Vanuit deze gedachte namen (in Lukas 23:26 staat dit woord, dit verwijst in het Grieks naar deze bevoegdheid van hooggeplaatste figuren, aldus de dominee) de soldaten Simon, om zo extra de spot met Koning Jezus te drijven. Een koning hoort zelf de last niet te dragen, maar heeft daar voetvolk voor.
Na het horen van deze uitleg heb ik eens nagezocht of er ergens aanwijzingen waren voor de uitleg die ik altijd heb gehoord, namelijk dat Jezus bijna zou bezwijken onder het kruis, maar ik vond ze niet in de Bijbel. Wellicht is het een legende uit de traditie. De kanttekeningen noemen het wel, maar zonder bewijs vanuit de Bijbel, wellicht vanuit dezelfde traditie.
Er staat niet zo veel over in de Bijbel, zodat er toch e.e.a. verondersteld wordt.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... e-navolger
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Bijbelkennis
Als het een volledig kruis was, zoals vaak wordt afgebeeld, was het gewicht al snel 200 kilo. Zelfs als het alleen de dwarsbalk was, dan nog is het gewicht zo'n 75 kilo. Een man alleen kan dat niet gemakkelijk dragen of zelfs slepen. Zeker niet na een doorwaakte nacht.Mannetje schreef:Zondag ging bij ons de preek over het dragen van het kruis van Simon van Cyrene.
De dominee gaf hierbij een uitleg die ik nog niet eerder had gehoord, die ik graag met jullie deel.
Koningen en andere hooggeplaatste figuren hadden de mogelijkheid om willekeurig voorbijgangers en bijv. ezels te nemen, te vorderen, om voor hen te werken als dat zo uitkwam.
Vanuit deze gedachte namen (in Lukas 23:26 staat dit woord, dit verwijst in het Grieks naar deze bevoegdheid van hooggeplaatste figuren, aldus de dominee) de soldaten Simon, om zo extra de spot met Koning Jezus te drijven. Een koning hoort zelf de last niet te dragen, maar heeft daar voetvolk voor.
Na het horen van deze uitleg heb ik eens nagezocht of er ergens aanwijzingen waren voor de uitleg die ik altijd heb gehoord, namelijk dat Jezus bijna zou bezwijken onder het kruis, maar ik vond ze niet in de Bijbel. Wellicht is het een legende uit de traditie. De kanttekeningen noemen het wel, maar zonder bewijs vanuit de Bijbel, wellicht vanuit dezelfde traditie.
- Lilian1975
- Berichten: 3051
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12
Re: Bijbelkennis
Jezus mocht niet bezwijken op de kruisweg naar het kruis. Maar moest de kruisdood aan het kruis sterven. Daarom dat het kruis ( of dwarsbalk) door een ander gedragen moest worden. Dit heeft God zo geleid. Dat de soldaten dachten hierdoor nog meer de spot te kunnen drijven met Jezus als koning zou best kunnen. Hij werdop het allerdiepst vernederd.
Dit is een uitleg die ik vaker heb gehoord.
Dit is een uitleg die ik vaker heb gehoord.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 16 apr 2019, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bijbelkennis
Ik denk dat dit dchtbij de waarheid komt.Mannetje schreef:Zondag ging bij ons de preek over het dragen van het kruis van Simon van Cyrene.
De dominee gaf hierbij een uitleg die ik nog niet eerder had gehoord, die ik graag met jullie deel.
Koningen en andere hooggeplaatste figuren hadden de mogelijkheid om willekeurig voorbijgangers en bijv. ezels te nemen, te vorderen, om voor hen te werken als dat zo uitkwam.
Vanuit deze gedachte namen (in Lukas 23:26 staat dit woord, dit verwijst in het Grieks naar deze bevoegdheid van hooggeplaatste figuren, aldus de dominee) de soldaten Simon, om zo extra de spot met Koning Jezus te drijven. Een koning hoort zelf de last niet te dragen, maar heeft daar voetvolk voor.
Na het horen van deze uitleg heb ik eens nagezocht of er ergens aanwijzingen waren voor de uitleg die ik altijd heb gehoord, namelijk dat Jezus bijna zou bezwijken onder het kruis, maar ik vond ze niet in de Bijbel. Wellicht is het een legende uit de traditie. De kanttekeningen noemen het wel, maar zonder bewijs vanuit de Bijbel, wellicht vanuit dezelfde traditie.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Bijbelkennis
Klopt. Het woord is van Perzische afkomt, lees ik bij Jacob van Bruggen. Het is een technische term voor het opleggen van een dienst voor de overheid. De soldaten speelden een spel met Jezus op weg naar Golgotha en dat heeft Zijn lijden verzwaard. Jezus was toch de koning der Joden? Laat dan een Joods onderdaan de last achter Zijn koning aandragen (Lukas 23:26). Dat spottende gedrag paste helemaal bij wat ze eerder hadden gedaan (Markus 15:17-19). Nergens in de Bijbel staat dat Jezus niet meer kon. Ook niet dat de soldaten medelijden met Hem hadden. Hij heeft de pers alleen getreden (Jesaja 63). Hij versloeg die vijanden zonder hulp van anderen. Niemand hielp Hem: niet tijdens de verzoekingen in de woestijn, niet in de dagen van Zijn lijden. Ook Simon van C. niet.Mannetje schreef:Zondag ging bij ons de preek over het dragen van het kruis van Simon van Cyrene.
De dominee gaf hierbij een uitleg die ik nog niet eerder had gehoord, die ik graag met jullie deel.
Koningen en andere hooggeplaatste figuren hadden de mogelijkheid om willekeurig voorbijgangers en bijv. ezels te nemen, te vorderen, om voor hen te werken als dat zo uitkwam.
Vanuit deze gedachte namen (in Lukas 23:26 staat dit woord, dit verwijst in het Grieks naar deze bevoegdheid van hooggeplaatste figuren, aldus de dominee) de soldaten Simon, om zo extra de spot met Koning Jezus te drijven. Een koning hoort zelf de last niet te dragen, maar heeft daar voetvolk voor.
Lichamelijk zwakheid past ook niet bij de rest van de kruisiging. In Zijn laatste momenten had de Heere Jezus voldoende kracht om luid te proclameren dat Hij alles volbracht had. Heel bewust sloot Hij Zijn aardse loopbaan af. Men verwachtte nog niet dat Hij zou sterven. Er waren nog geen tekenen van bijzondere uitputting geweest. De hoofdman over honderd die daarbij stond en zag dat Hij zo roepend de geest gegeven had, zei: Werkelijk, deze Mens was Gods Zoon! Markus 15:39. Verder staat er in het 44e vers: " En Pilatus verwonderde zich, dat Hij alrede gestorven was; en den hoofdman over honderd tot zich geroepen hebbende, vraagde hem, of Hij lang gestorven was."
mail: atymolenaar@gmail.com
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Bijbelkennis
Dan heeft God het zo bestuurd dat het kruis lichter woog ?refo schreef:Als het een volledig kruis was, zoals vaak wordt afgebeeld, was het gewicht al snel 200 kilo. Zelfs als het alleen de dwarsbalk was, dan nog is het gewicht zo'n 75 kilo. Een man alleen kan dat niet gemakkelijk dragen of zelfs slepen. Zeker niet na een doorwaakte nacht.Mannetje schreef:Zondag ging bij ons de preek over het dragen van het kruis van Simon van Cyrene.
De dominee gaf hierbij een uitleg die ik nog niet eerder had gehoord, die ik graag met jullie deel.
Koningen en andere hooggeplaatste figuren hadden de mogelijkheid om willekeurig voorbijgangers en bijv. ezels te nemen, te vorderen, om voor hen te werken als dat zo uitkwam.
Vanuit deze gedachte namen (in Lukas 23:26 staat dit woord, dit verwijst in het Grieks naar deze bevoegdheid van hooggeplaatste figuren, aldus de dominee) de soldaten Simon, om zo extra de spot met Koning Jezus te drijven. Een koning hoort zelf de last niet te dragen, maar heeft daar voetvolk voor.
Na het horen van deze uitleg heb ik eens nagezocht of er ergens aanwijzingen waren voor de uitleg die ik altijd heb gehoord, namelijk dat Jezus bijna zou bezwijken onder het kruis, maar ik vond ze niet in de Bijbel. Wellicht is het een legende uit de traditie. De kanttekeningen noemen het wel, maar zonder bewijs vanuit de Bijbel, wellicht vanuit dezelfde traditie.
Re: Bijbelkennis
Ik denk dat het niet gaat over de kilo's die een mens dragen kan (of slepen). Bij martelingen wordt iemand gedwongen om het meest onmenselijke te doen. Of te ondergaan. Ik dacht hier vanmorgen over na en kwam uit bij waar het in het geloof om draait: "Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!"Geytenbeekje schreef:Dan heeft God het zo bestuurd dat het kruis lichter woog ?refo schreef:Als het een volledig kruis was, zoals vaak wordt afgebeeld, was het gewicht al snel 200 kilo. Zelfs als het alleen de dwarsbalk was, dan nog is het gewicht zo'n 75 kilo. Een man alleen kan dat niet gemakkelijk dragen of zelfs slepen. Zeker niet na een doorwaakte nacht.Mannetje schreef:Zondag ging bij ons de preek over het dragen van het kruis van Simon van Cyrene.
De dominee gaf hierbij een uitleg die ik nog niet eerder had gehoord, die ik graag met jullie deel.
Koningen en andere hooggeplaatste figuren hadden de mogelijkheid om willekeurig voorbijgangers en bijv. ezels te nemen, te vorderen, om voor hen te werken als dat zo uitkwam.
Vanuit deze gedachte namen (in Lukas 23:26 staat dit woord, dit verwijst in het Grieks naar deze bevoegdheid van hooggeplaatste figuren, aldus de dominee) de soldaten Simon, om zo extra de spot met Koning Jezus te drijven. Een koning hoort zelf de last niet te dragen, maar heeft daar voetvolk voor.
Na het horen van deze uitleg heb ik eens nagezocht of er ergens aanwijzingen waren voor de uitleg die ik altijd heb gehoord, namelijk dat Jezus bijna zou bezwijken onder het kruis, maar ik vond ze niet in de Bijbel. Wellicht is het een legende uit de traditie. De kanttekeningen noemen het wel, maar zonder bewijs vanuit de Bijbel, wellicht vanuit dezelfde traditie.
Ik las ook Filippenzen 2:8-9 uit en Hebreeën 12:1-2
Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende, laat ons afleggen allen last, en de zonde, die ons lichtelijk omringt, en laat ons met lijdzaamheid lopen de loopbaan, die ons voorgesteld is; Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechter hand des troons van God.
mail: atymolenaar@gmail.com