Bijbelkennis

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Bijbelkennis

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Al langere tijd valt mij de Bijbelkennis van forummers op, niet allemaal maar toch.
Sommigen blijken de Belijdenisgeschriften en de afwijkende leer/leringen van (bepaalde) predikanten beter te kennen
dan wat Gods woord leert.

Ik vind dit verdrietig en zorgelijk.
Moet Gods woord niet op plaats één staan? De Heere Jezus zegt Zelf: Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen. (Johannes 5v39)

Het zou kunnen komen door de prediking, maar ook door dat er minder aan Bijbelstudie wordt gedaan.

Misschien kunnen wij dit topic vullen met gedeelten waarin zaken zijn opgevallen. Om samen de rijkdom van de schrift te ontdekken. Dus meer delen dan discussiëren.


Ik lees al enige tijd in Exodus, en aan het begin viel mij op:
Exodus 1:
10 Komt aan, laat ons wijselijk tegen hetzelve handelen, opdat het niet vermenigvuldige, en het geschiede, als er enige krijg voorvalt, dat het zich ook niet vervoege tot onze vijanden, en tegen ons strijde, en uit het land optrekke.
11 En zij zetten oversten der schattingen over hetzelve, om het te verdrukken met hun lasten; want men bouwde voor Farao schatsteden, Pitom en Raamses.
12 Maar hoe meer zij het verdrukten, hoe meer het vermeerderde, en hoe meer het wies; zodat zij verdrietig waren vanwege de kinderen Israëls.
13 En de Egyptenaars deden de kinderen Israëls dienen met hardigheid;
14 Zodat zij hun het leven bitter maakten met harden dienst, in leem en in tichelstenen, en met allen dienst op het veld, met al hun dienst, dien zij hen deden dienen met hardigheid.
15 Daarenboven sprak de koning van Egypte tot de vroedvrouwen der Hebreïnnen, welker ener naam Sifra, en de naam der andere Pua was;
16 En zeide: Wanneer gij de Hebreïnnen in het baren helpt, en ziet haar op de stoelen; is het een zoon, zo doodt hem; maar is het een dochter, zo laat haar leven!
17 Doch de vroedvrouwen vreesden God, en deden niet, gelijk als de koning van Egypte tot haar gesproken had, maar zij behielden de knechtjes in het leven.
18 Toen riep de koning van Egypte de vroedvrouwen, en zeide tot haar: Waarom hebt gijlieden deze zaak gedaan, dat gij de knechtjes in het leven behouden hebt?
19 En de vroedvrouwen zeiden tot Farao: Omdat de Hebreïnnen niet zijn gelijk de Egyptische vrouwen; want zij zijn sterk; eer de vroedvrouw tot haar komt, zo hebben zij gebaard.
20 Daarom deed God aan de vroedvrouwen goed; en dat volk vermeerderde, en het werd zeer machtig.
21 En het geschiedde, dewijl de vroedvrouwen God vreesden, zo bouwde Hij haar huizen.


Mij viel dit keer op "Daarom deed God aan de vroedvrouwen goed"(....) en "zo bouwde Hij haar huizen".

Geen schokkende dingen, maar dat heb je soms je kent een geschiedenis, maar als je die weer leest valt je soms en zin op.

Zoals die vroedvrouwen die God meer vreesden dan de farao. Er is zo weinig van hen bekend, maar ze vreesden God en dat is het belangrijkste. Deze vrouwen waren pro-life, voor het leven omdat ze God vreesden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bijbelkennis

Bericht door Zeeuw »

Nehemia 6:

9 Want zij allen zochten ons vreesachtig te maken, zeggende: Hun handen zullen van het werk aflaten, dat het niet zal gedaan worden; nu dan, sterk mijn handen!

Laatste 5 woorden lees je soms wat overheen. Maar is echt een diep gebed in moeilijke omstandigheden. Gisteren mooie preek over gehoord. Onlangs ook verklaring van Matthew Henry over Nehemia gelezen. Veel van geleerd.
Jeschurun
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 jun 2017, 00:53
Locatie: Av. da República

Re: Bijbelkennis

Bericht door Jeschurun »

Ik heb een hele goede bijbelkennis, ik sprak hem pas nog ...
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bijbelkennis

Bericht door Zeeuw »

Jeschurun schreef:Ik heb een hele goede bijbelkennis, ik sprak hem pas nog ...
'Om samen de rijkdom van de schrift te ontdekken.'
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Bijbelkennis

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:Nehemia 6:

9 Want zij allen zochten ons vreesachtig te maken, zeggende: Hun handen zullen van het werk aflaten, dat het niet zal gedaan worden; nu dan, sterk mijn handen!

Laatste 5 woorden lees je soms wat overheen. Maar is echt een diep gebed in moeilijke omstandigheden. Gisteren mooie preek over gehoord. Onlangs ook verklaring van Matthew Henry over Nehemia gelezen. Veel van geleerd.
Nou dat was inderdaad een hele mooie preek. Nog nooit zo gehoord.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bijbelkennis

Bericht door eilander »

Nasrani schreef:
Zeeuw schreef:Nehemia 6:

9 Want zij allen zochten ons vreesachtig te maken, zeggende: Hun handen zullen van het werk aflaten, dat het niet zal gedaan worden; nu dan, sterk mijn handen!

Laatste 5 woorden lees je soms wat overheen. Maar is echt een diep gebed in moeilijke omstandigheden. Gisteren mooie preek over gehoord. Onlangs ook verklaring van Matthew Henry over Nehemia gelezen. Veel van geleerd.
Nou dat was inderdaad een hele mooie preek. Nog nooit zo gehoord.
Kunnen jullie dan wat meer hierover vertellen? Ben ook even benieuwd naar de vraag waarom je erover heen leest, omdat de korte gebedjes van Nehemia juist wel opvallen in dit boek. (Ik ontdek ook vaak dat ik over dingen heen lees, hoor; begrijp me goed)
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bijbelkennis

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef: Kunnen jullie dan wat meer hierover vertellen? Ben ook even benieuwd naar de vraag waarom je erover heen leest, omdat de korte gebedjes van Nehemia juist wel opvallen in dit boek. (Ik ontdek ook vaak dat ik over dingen heen lees, hoor; begrijp me goed)
https://www.hhggoes.nl/kerkdienst/diens ... hemia-6-9b. Voor mij was Nehemia niet een al te bepreekt Bijbelboek tot een jaar geleden. Toen een prekenserie er over gehoord, verklaring gelezen en dit kwam nu weer terug in deze preek. Ik weet niet of het in algemene zin iets is waar mensen overheen lezen, maar ik herken het wel.

Vooral als je het wat meer in de context plaatst, is het maar een klein stukje.

6 Daarin was geschreven: Het is onder de volken gehoord, en Gasmu zegt: Gij en de Joden denkt te rebelleren, daarom bouwt gij den muur, en gij zult hun ten koning zijn; naar dat deze zaken zijn.
7 Dat gij ook profeten hebt besteld, om van u te Jeruzalem uit te roepen, zeggende: Hij is koning in Juda. Nu zal het van den koning gehoord worden, naar dat deze zaken zijn; kom dan nu, en laat ons te zamen raadslaan.
8 Doch ik zond tot hem, om te zeggen: Er is van al zulke zaken, als gij zegt, niets geschied; maar gij versiert ze uit uw hart.
9 Want zij allen zochten ons vreesachtig te maken, zeggende: Hun handen zullen van het werk aflaten, dat het niet zal gedaan worden; nu dan, sterk mijn handen!
10 Als ik nu kwam in het huis van Semaja, den zoon van Delaja, den zoon van Mehetabeel (hij nu was besloten), zo zeide hij: Laat ons samenkomen in het huis Gods, in het midden des tempels, en laat ons de deuren des tempels toesluiten; want zij zullen komen om u te doden, ja, bij nacht zullen zij komen, om u te doden.
11 Maar ik zeide: Zou een man, als ik, vlieden? En wie is er, zijnde als ik, die in den tempel zou gaan, dat hij levend bleve? Ik zal er niet ingaan.
12 Want ik merkte, en ziet, God had hem niet gezonden; maar hij sprak deze profetie tegen mij, omdat Tobia en Sanballat hem gehuurd hadden.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Bijbelkennis

Bericht door Nasrani »

Ben zelf bezig in Amos.
Hoofdstuk 4 vanaf vers 6-11. Het volk bekeerd zich niet na veel geduldige oproepen en vermaningen waar ze naar had moeten luisteren.

Vers 4 en 5 gaan over de uiterlijke vorm van offeren. Het werd niet ondersteund door oprecht berouw en heilig leven. Een dergelijke vorm van aanbidding is meer dan leeg en een poging om God te manipuleren (Studiebijbel HSV).
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Bijbelkennis

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef:Al langere tijd valt mij de Bijbelkennis van forummers op, niet allemaal maar toch.
Sommigen blijken de Belijdenisgeschriften en de afwijkende leer/leringen van (bepaalde) predikanten beter te kennen
dan wat Gods woord leert.

Ik vind dit verdrietig en zorgelijk.
Moet Gods woord niet op plaats één staan? De Heere Jezus zegt Zelf: Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen. (Johannes 5v39)

Het zou kunnen komen door de prediking, maar ook door dat er minder aan Bijbelstudie wordt gedaan.

Misschien kunnen wij dit topic vullen met gedeelten waarin zaken zijn opgevallen. Om samen de rijkdom van de schrift te ontdekken. Dus meer delen dan discussiëren.


Ik lees al enige tijd in Exodus, en aan het begin viel mij op:
Exodus 1:
10 Komt aan, laat ons wijselijk tegen hetzelve handelen, opdat het niet vermenigvuldige, en het geschiede, als er enige krijg voorvalt, dat het zich ook niet vervoege tot onze vijanden, en tegen ons strijde, en uit het land optrekke.
11 En zij zetten oversten der schattingen over hetzelve, om het te verdrukken met hun lasten; want men bouwde voor Farao schatsteden, Pitom en Raamses.
12 Maar hoe meer zij het verdrukten, hoe meer het vermeerderde, en hoe meer het wies; zodat zij verdrietig waren vanwege de kinderen Israëls.
13 En de Egyptenaars deden de kinderen Israëls dienen met hardigheid;
14 Zodat zij hun het leven bitter maakten met harden dienst, in leem en in tichelstenen, en met allen dienst op het veld, met al hun dienst, dien zij hen deden dienen met hardigheid.
15 Daarenboven sprak de koning van Egypte tot de vroedvrouwen der Hebreïnnen, welker ener naam Sifra, en de naam der andere Pua was;
16 En zeide: Wanneer gij de Hebreïnnen in het baren helpt, en ziet haar op de stoelen; is het een zoon, zo doodt hem; maar is het een dochter, zo laat haar leven!
17 Doch de vroedvrouwen vreesden God, en deden niet, gelijk als de koning van Egypte tot haar gesproken had, maar zij behielden de knechtjes in het leven.
18 Toen riep de koning van Egypte de vroedvrouwen, en zeide tot haar: Waarom hebt gijlieden deze zaak gedaan, dat gij de knechtjes in het leven behouden hebt?
19 En de vroedvrouwen zeiden tot Farao: Omdat de Hebreïnnen niet zijn gelijk de Egyptische vrouwen; want zij zijn sterk; eer de vroedvrouw tot haar komt, zo hebben zij gebaard.
20 Daarom deed God aan de vroedvrouwen goed; en dat volk vermeerderde, en het werd zeer machtig.
21 En het geschiedde, dewijl de vroedvrouwen God vreesden, zo bouwde Hij haar huizen.


Mij viel dit keer op "Daarom deed God aan de vroedvrouwen goed"(....) en "zo bouwde Hij haar huizen".

Geen schokkende dingen, maar dat heb je soms je kent een geschiedenis, maar als je die weer leest valt je soms en zin op.

Zoals die vroedvrouwen die God meer vreesden dan de farao. Er is zo weinig van hen bekend, maar ze vreesden God en dat is het belangrijkste. Deze vrouwen waren pro-life, voor het leven omdat ze God vreesden.

Wel eens met jouw oproep JGW.

Ten aanzien van het voorbeeld echter een kanttekening. In het laatste vers staat niet dat de Heere 'haar huizen' (van de vroedvrouwen) bouwde, maar 'hun huizen' (van de Israëlieten). Je citeert kennelijk niet uit een goed nageziene editie van de SV. De begrijpelijke uitleg dat bedoeld is dat de Heere de huizen van de vroedvrouwen bouwde, gaat mank. Ook in het Hebreeuws is het geslacht van het bezittelijk voornaamwoord niet vrouwelijk, maar mannelijk. De kanttekeningen geven in hun uitleg beide mogelijkheden, maar strikt genomen staat er toch echt dat de Heere de huizen bouwde van de Israëlieten!! - wel mede door middel van deze vroedvrouwen, die zeker ook door de Heere gezegend zullen zijn.

Een mooi voorbeeld van hoe onze Bijbelexegese soms gebaseerd is op veronderstelling, niet op wat er echt staat. En soms komt daar zelfs een onjuiste vertaling uit voort...
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Bijbelkennis

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Valcke schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:

Ik lees al enige tijd in Exodus, en aan het begin viel mij op:
Exodus 1:
10 Komt aan, laat ons wijselijk tegen hetzelve handelen, opdat het niet vermenigvuldige, en het geschiede, als er enige krijg voorvalt, dat het zich ook niet vervoege tot onze vijanden, en tegen ons strijde, en uit het land optrekke.
11 En zij zetten oversten der schattingen over hetzelve, om het te verdrukken met hun lasten; want men bouwde voor Farao schatsteden, Pitom en Raamses.
12 Maar hoe meer zij het verdrukten, hoe meer het vermeerderde, en hoe meer het wies; zodat zij verdrietig waren vanwege de kinderen Israëls.
13 En de Egyptenaars deden de kinderen Israëls dienen met hardigheid;
14 Zodat zij hun het leven bitter maakten met harden dienst, in leem en in tichelstenen, en met allen dienst op het veld, met al hun dienst, dien zij hen deden dienen met hardigheid.
15 Daarenboven sprak de koning van Egypte tot de vroedvrouwen der Hebreïnnen, welker ener naam Sifra, en de naam der andere Pua was;
16 En zeide: Wanneer gij de Hebreïnnen in het baren helpt, en ziet haar op de stoelen; is het een zoon, zo doodt hem; maar is het een dochter, zo laat haar leven!
17 Doch de vroedvrouwen vreesden God, en deden niet, gelijk als de koning van Egypte tot haar gesproken had, maar zij behielden de knechtjes in het leven.
18 Toen riep de koning van Egypte de vroedvrouwen, en zeide tot haar: Waarom hebt gijlieden deze zaak gedaan, dat gij de knechtjes in het leven behouden hebt?
19 En de vroedvrouwen zeiden tot Farao: Omdat de Hebreïnnen niet zijn gelijk de Egyptische vrouwen; want zij zijn sterk; eer de vroedvrouw tot haar komt, zo hebben zij gebaard.
20 Daarom deed God aan de vroedvrouwen goed; en dat volk vermeerderde, en het werd zeer machtig.
21 En het geschiedde, dewijl de vroedvrouwen God vreesden, zo bouwde Hij haar huizen.


Mij viel dit keer op "Daarom deed God aan de vroedvrouwen goed"(....) en "zo bouwde Hij haar huizen".

Geen schokkende dingen, maar dat heb je soms je kent een geschiedenis, maar als je die weer leest valt je soms en zin op.

Zoals die vroedvrouwen die God meer vreesden dan de farao. Er is zo weinig van hen bekend, maar ze vreesden God en dat is het belangrijkste. Deze vrouwen waren pro-life, voor het leven omdat ze God vreesden.

Wel eens met jouw oproep JGW.

Ten aanzien van het voorbeeld echter een kanttekening. In het laatste vers staat niet dat de Heere 'haar huizen' (van de vroedvrouwen) bouwde, maar 'hun huizen' (van de Israëlieten). Je citeert kennelijk niet uit een goed nageziene editie van de SV. De begrijpelijke uitleg dat bedoeld is dat de Heere de huizen van de vroedvrouwen bouwde, gaat mank. Ook in het Hebreeuws is het geslacht van het bezittelijk voornaamwoord niet vrouwelijk, maar mannelijk. De kanttekeningen geven in hun uitleg beide mogelijkheden, maar strikt genomen staat er toch echt dat de Heere de huizen bouwde van de Israëlieten!! - wel mede door middel van deze vroedvrouwen, die zeker ook door de Heere gezegend zullen zijn.

Een mooi voorbeeld van hoe onze Bijbelexegese soms gebaseerd is op veronderstelling, niet op wat er echt staat. En soms komt daar zelfs een onjuiste vertaling uit voort...
Ik had de SV (www.statenvertaling.net) en de kanttekeningen geraadpleegd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bijbelkennis

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Bijbelkennis

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef:
Valcke schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:

Ik lees al enige tijd in Exodus, en aan het begin viel mij op:
Exodus 1:
10 Komt aan, laat ons wijselijk tegen hetzelve handelen, opdat het niet vermenigvuldige, en het geschiede, als er enige krijg voorvalt, dat het zich ook niet vervoege tot onze vijanden, en tegen ons strijde, en uit het land optrekke.
11 En zij zetten oversten der schattingen over hetzelve, om het te verdrukken met hun lasten; want men bouwde voor Farao schatsteden, Pitom en Raamses.
12 Maar hoe meer zij het verdrukten, hoe meer het vermeerderde, en hoe meer het wies; zodat zij verdrietig waren vanwege de kinderen Israëls.
13 En de Egyptenaars deden de kinderen Israëls dienen met hardigheid;
14 Zodat zij hun het leven bitter maakten met harden dienst, in leem en in tichelstenen, en met allen dienst op het veld, met al hun dienst, dien zij hen deden dienen met hardigheid.
15 Daarenboven sprak de koning van Egypte tot de vroedvrouwen der Hebreïnnen, welker ener naam Sifra, en de naam der andere Pua was;
16 En zeide: Wanneer gij de Hebreïnnen in het baren helpt, en ziet haar op de stoelen; is het een zoon, zo doodt hem; maar is het een dochter, zo laat haar leven!
17 Doch de vroedvrouwen vreesden God, en deden niet, gelijk als de koning van Egypte tot haar gesproken had, maar zij behielden de knechtjes in het leven.
18 Toen riep de koning van Egypte de vroedvrouwen, en zeide tot haar: Waarom hebt gijlieden deze zaak gedaan, dat gij de knechtjes in het leven behouden hebt?
19 En de vroedvrouwen zeiden tot Farao: Omdat de Hebreïnnen niet zijn gelijk de Egyptische vrouwen; want zij zijn sterk; eer de vroedvrouw tot haar komt, zo hebben zij gebaard.
20 Daarom deed God aan de vroedvrouwen goed; en dat volk vermeerderde, en het werd zeer machtig.
21 En het geschiedde, dewijl de vroedvrouwen God vreesden, zo bouwde Hij haar huizen.


Mij viel dit keer op "Daarom deed God aan de vroedvrouwen goed"(....) en "zo bouwde Hij haar huizen".

Geen schokkende dingen, maar dat heb je soms je kent een geschiedenis, maar als je die weer leest valt je soms en zin op.

Zoals die vroedvrouwen die God meer vreesden dan de farao. Er is zo weinig van hen bekend, maar ze vreesden God en dat is het belangrijkste. Deze vrouwen waren pro-life, voor het leven omdat ze God vreesden.

Wel eens met jouw oproep JGW.

Ten aanzien van het voorbeeld echter een kanttekening. In het laatste vers staat niet dat de Heere 'haar huizen' (van de vroedvrouwen) bouwde, maar 'hun huizen' (van de Israëlieten). Je citeert kennelijk niet uit een goed nageziene editie van de SV. De begrijpelijke uitleg dat bedoeld is dat de Heere de huizen van de vroedvrouwen bouwde, gaat mank. Ook in het Hebreeuws is het geslacht van het bezittelijk voornaamwoord niet vrouwelijk, maar mannelijk. De kanttekeningen geven in hun uitleg beide mogelijkheden, maar strikt genomen staat er toch echt dat de Heere de huizen bouwde van de Israëlieten!! - wel mede door middel van deze vroedvrouwen, die zeker ook door de Heere gezegend zullen zijn.

Een mooi voorbeeld van hoe onze Bijbelexegese soms gebaseerd is op veronderstelling, niet op wat er echt staat. En soms komt daar zelfs een onjuiste vertaling uit voort...
Ik had de SV (http://www.statenvertaling.net) en de kanttekeningen geraadpleegd.
Deze site is gebaseerd op een digitalisering van SV-uitgaven vóór de correcties door GBS, Den Hertog en Jongbloed. Uiterst onbetrouwbaar, in Genesis 10 ontbreken op deze site tientallen kanttekeningen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Bijbelkennis

Bericht door parsifal »

Juist hierom raad ik aan om ook de Bijbel eens te lezen in een totaal andere vertaling (of parafrase) dan je gewend bent. Juist dan gaan dingen opvallen waar je anders nog wel eens overheen kunt lezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bijbelkennis

Bericht door eilander »

parsifal schreef:Juist hierom raad ik aan om ook de Bijbel eens te lezen in een totaal andere vertaling (of parafrase) dan je gewend bent. Juist dan gaan dingen opvallen waar je anders nog wel eens overheen kunt lezen.
Ik probeer zelf soms een parafrase te schrijven: zinnen proberen korter te maken, en toch voor zover nodig een toelichting volgens de kanttekeningen SV erbij. Kost veel tijd om dat begrijpelijk te maken, maar je leest dan wel goed.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9192
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Bijbelkennis

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
parsifal schreef:Juist hierom raad ik aan om ook de Bijbel eens te lezen in een totaal andere vertaling (of parafrase) dan je gewend bent. Juist dan gaan dingen opvallen waar je anders nog wel eens overheen kunt lezen.
Ik probeer zelf soms een parafrase te schrijven: zinnen proberen korter te maken, en toch voor zover nodig een toelichting volgens de kanttekeningen SV erbij. Kost veel tijd om dat begrijpelijk te maken, maar je leest dan wel goed.
Dit is inderdaad goed. Ik ben zelf zo ooit de hele Bijbel alinea voor alinea doorgegaan. Trek er een paar jaar voor uit!
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie