Jantje schreef:Je haalt er weer vanalles bij wat hier niks mee te maken heeft.
Hetgeen wat jij beweert, is dat God niet met ons lot bewogen is. En dat is regelrecht in strijd met Ezechiël 33 en Johannes 3 vers 16.
Oke, dan moet ik tot de conclusie komen dat ik dwaal.
Ik trouwens nog steeds niet gehoord.
Kom alsjeblief snel met de bewijzen, want ik vroeg eert maar kort.
Dan weet ik tenminste de hoofdzaak.
Mocht ik niet dwalen, dan is nog de vraag of ik op forum kan blijven.
We bijten ons immers vast in wat we eenmaal gezegd hebben en wat de nieuwe theologie leert.
Ik hoef niet de illusie de koesteren te zijn om de geloven dat het zomaar afgelopen os met deze bestrijders.
DDD schreef:Voor zover ik weet, betekent 'lot' niets anders dan 'toestand'. Of is een droevig lot ook iets waar je voor gekozen hebt?
Ik zie op internet zelfs dat het 'geval' betekent, waar het woord 'val' in voorkomt.
Toch komt dit woord zeker uit de noodlotsgedachten voort, maar idd het is nu een ander taalgebruik dan toen de psalmen op rijm gezet werden!
Ik zwijg, al blijf ik erbij dat God ons niet nodig heeft en dat het Zijn ontferming is, Hij had ook Adam en Eva meteen in de hel kunnen gooien, maar Hij is:
God, barmhartig en genadig; lankmoedig en groot van weldadigheid en waarheid;
Hier hebben we de halve waarheid.
Alle deugden Gods worden uit de kast gehaald, behalve Zijn Recht.
-DIA- schreef:
Ik trouwens nog steeds niet gehoord.
Dat is precies het punt. Maar wie niet luistert, zal ook nooit horen.
Zeg nu eens eerlijk: draai je zaken niet om?
Moet ik dan toch weer begin beginnen?
Tot hiertoe nog niet de gelegenheid gehad.
Want kennen het begin niet, dan groeit immers heel onze leer scheef?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 21 jan 2019, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik geloof niet dat jij binnen 1 minuut na mijn laatste reactie kunt concluderen wat er in Ezechiël 33 staat, inclusief de kanttekeningen. En als je Matthew Henry er dan ook nog bijleest.
Misschien is het ook raadzaam om de preek van ds. Mijnders en ds. Moerkerken eens te beluisteren. En lees dan vooral Jesaja 55 eens, met kanttekeningen.
Jantje schreef:Ik geloof niet dat jij binnen 1 minuut na mijn laatste reactie kunt concluderen wat er in Ezechiël 33 staat, inclusief de kanttekeningen. En als je Matthew Henry er dan ook nog bijleest.
Misschien is het ook raadzaam om de preek van ds. Mijnders en ds. Moerkerken eens te beluisteren. En lees dan vooral Jesaja 55 eens, met kanttekeningen.
Jantje schreef:Ik geloof niet dat jij binnen 1 minuut na mijn laatste reactie kunt concluderen wat er in Ezechiël 33 staat, inclusief de kanttekeningen. En als je Matthew Henry er dan ook nog bijleest.
Misschien is het ook raadzaam om de preek van ds. Mijnders en ds. Moerkerken eens te beluisteren. En lees dan vooral Jesaja 55 eens, met kanttekeningen.
Jantje schreef:Ik geloof niet dat jij binnen 1 minuut na mijn laatste reactie kunt concluderen wat er in Ezechiël 33 staat, inclusief de kanttekeningen. En als je Matthew Henry er dan ook nog bijleest.
Misschien is het ook raadzaam om de preek van ds. Mijnders en ds. Moerkerken eens te beluisteren. En lees dan vooral Jesaja 55 eens, met kanttekeningen.
Vasthouden he? Nooit opgeven! Het ga je goed!
Hoezo? Het is toch de Bijbel die ik aandraag?
Ik kan daar zo op ingaan dan moet ik het vanaf het begin onderbouwen. We moeten niet halverwege beginnen.
DDD schreef:Je bent zelf een toonbeeld van iemand die tornt aan de gereformeerde leer. Wat je schrijft is immers rechtstreeks in strijd met de geloofsbelijdenis, die zegt 'dat Jezus om ons mensen en om onze zaligheid is neergekomen uit de hemel' .
Dat is een prachtig citaat.
Het wonderlijke is, DIA, dat er helemaal geen tegenstelling is tussen: God zocht Zijn eer, én onze zaligheid.
Gods eer zou ook absoluut niet minder geweest zijn als hij de mens rechtvaardig verloren had laten gaan. En tóch heeft Hij de mens gezocht, toen die mens van Hem wegvluchtte.
Nog een citaat uit onze geloofsbelijdenis: Wij geloven dat onze goede God, door Zijn wonderlijke wijsheid en goedheid, ziende dat zich de mens alzo in den lichamelijken en geestelijken dood geworpen, en geheel ellendig gemaakt had, Zichzelven begeven heeft om hem te zoeken, toen hij al bevende voor Hem vlood, en heeft hem getroost, belovende hem Zijn Zoon te geven, Die worden zou uit een vrouw, om den kop der slang te vermorzelen, en hem gelukzalig te maken.
DDD schreef:Je bent zelf een toonbeeld van iemand die tornt aan de gereformeerde leer. Wat je schrijft is immers rechtstreeks in strijd met de geloofsbelijdenis, die zegt 'dat Jezus om ons mensen en om onze zaligheid is neergekomen uit de hemel' .
Dat is een prachtig citaat.
Het wonderlijke is, DIA, dat er helemaal geen tegenstelling is tussen: God zocht Zijn eer, én onze zaligheid.
Gods eer zou ook absoluut niet minder geweest zijn als hij de mens rechtvaardig verloren had laten gaan. En tóch heeft Hij de mens gezocht, toen die mens van Hem wegvluchtte.
Nog een citaat uit onze geloofsbelijdenis: Wij geloven dat onze goede God, door Zijn wonderlijke wijsheid en goedheid, ziende dat zich de mens alzo in den lichamelijken en geestelijken dood geworpen, en geheel ellendig gemaakt had, Zichzelven begeven heeft om hem te zoeken, toen hij al bevende voor Hem vlood, en heeft hem getroost, belovende hem Zijn Zoon te geven, Die worden zou uit een vrouw, om den kop der slang te vermorzelen, en hem gelukzalig te maken.
Daar ben ik het mee eens. Het is immers van Recht en Genade? En geen van de deugden Gods is meer of minder, en dan de zaak: Hoe kan een mens met een rechtvaardig God en met behoud en opluistering van Zijn deugden zalig worden? Komen we hier niet op een punt dat we moeten zeggen: Dat kan niet!? Uit ons kan het nooit meer. En er is een volk dat God genade heeft willen bewijzen. Was dat de keus van dat volk? Om alle roem in de mens uit te sluiten, en dat te leren aanvaarden kan van nature nooit. Daarom omzeilen we de kern, en komen we in remonstrantse wateren, omdat we buiten Gods Recht proberen zalig te worden.
DDD schreef:Voor zover ik weet, betekent 'lot' niets anders dan 'toestand'. Of is een droevig lot ook iets waar je voor gekozen hebt?
Ik zie op internet zelfs dat het 'geval' betekent, waar het woord 'val' in voorkomt.
Toch komt dit woord zeker uit de noodlotsgedachten voort, maar idd het is nu een ander taalgebruik dan toen de psalmen op rijm gezet werden!
Ik zwijg, al blijf ik erbij dat God ons niet nodig heeft en dat het Zijn ontferming is, Hij had ook Adam en Eva meteen in de hel kunnen gooien, maar Hij is:
God, barmhartig en genadig; lankmoedig en groot van weldadigheid en waarheid;
Hier hebben we de halve waarheid.
Alle deugden Gods worden uit de kast gehaald, behalve Zijn Recht.
Dat is niet waar, dit zegt Hij van Zichzelf, ook die de schuldige geenszins onschuldig houdt, en in het avondmaal formulier staat duidelijk
Ten eerste overdenke een ieder bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishaagt en zich voor God verootmoedigt, omdat de toom van God tegen de zonde zo groot is dat Hij -eerder dan dat Hij die ongestraft kon laten- de straf ervoor door de bittere en smadelijke kruisdood aan Zijn geliefde Zoon Jezus Christus heeft voltrokken. Zijn recht voltrokken door Zijn Zoon.
Het recht van God is door de Heere Jezus genoeg gedaan, Hij heeft aan het recht voldaan, dat hoeven wij niet meer te doen!
1. Alle roem is uitgesloten,
onverdiende zaligheên
heb ik van mijn God genoten,
'k roem in vrije gunst alleen!
Ja, eer ik nog was geboren,
eer Gods hand, die alles schiep,
iets uit niets tot aanzijn riep,
heeft Zijn liefde mij verkoren:
God is liefd', o eng'lenstem,
mensentong, verheerlijkt Hem!
2. Met mijn zware val bewogen,
bood Gods liefde mij de hand.
O ontfermend mededogen,
liefde boven mijn verstand!
Vijandschap was mijn bedenken,
vlees'lijk, onder 't kwaad verkocht,
had ik nimmer Hem gezocht,
Hij wou m' eerst Zijn liefde schenken:
God is liefd', o eng'lenstem,
mensentong, verheerlijkt Hem!
3
Zo, zo lief had God de wereld,
dat Hij Zijne eigen Zoon
voor die afgevallen wereld
overgaf aan smaad en hoon.
Ja, toen wij nog zondaars waren,
schonk d' Ontfermer ons genâ,
stierf Zijn Zoon op Golgotha,
stierf voor ons, die zondaars waren:
God is liefd', o eng'lenstem,
mensentong, verheerlijkt Hem!
4. 'k Bleef Gods roeping nog weerstreven,
maar, verzoend door Jezus' bloed,
schonk Hij mij geloof ten leven,
en vernieuwing van gemoed.
'k Zag mijn schuld met schaamt' en rouwe,
'k zag wat God m' in Christus gaf,
'k lei mijn snode argwaan af
en geloofd' aan 's Vaders trouwe:
God is liefd', o eng'lenstem,
mensentong, verheerlijkt Hem!
5. Om te sterven aan de zonden,
schenkt Zijn liefde mij de Geest,
Wiens vertroosting al de wonden
van mijn zondig hart geneest,
die mij 't waar geluk leert kennen,
mij vervult met Christuszin,
en door dankb're wedermin
mij aan Zijne dienst wil wennen:
God is liefd', o eng'lenstem,
mensentong, verheerlijkt Hem!
6. Dat heet gadelooz' ontferming,
dat genade, rijk en vrij!
God schenkt redding, schenkt bescherming,
schenkt z' aan zondaars, schenkt z' ook mij.
Ja, wanneer mijn onvermogen,
en mijn diep bederf mij smart,
toont mij 't Godd'lijk Vaderhart
Zijn verlossend mededogen:
God is liefd', o eng'lenstem,
mensentong, verheerlijkt Hem!
7. Kan een vrouw haar kind vergeten,
als haar zuig'ling schreit van pijn?
Zou z' een ware moeder heten,
en zo weinig moeder zijn?
Maar, al kon dit moog'lijk wezen,
Vader, Gij vergeet mij niet!
Neen, dit heb ik nooit te vrezen:
God is liefd', o eng'lenstem,
mensentong, verheerlijkt Hem!
8. Zal eens 't graf mijn stof verzaam'len,
juichend zal in stervenspijn
't laatste woord, dat ik zal staam'len,
vrije gunst, genade zijn.
Ja, die zal ik eeuwig danken,
waar 'k de Vader en de Zoon
eeuwig lofzing voor de troon,
dan herhaal ik nog die klanken:
God is liefd', o eng'lenstem,
mensentong, verheerlijkt Hem!