"Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)
"Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)
Lucas 1
78 Door de innerlijke bewegingen der barmhartigheid onzes Gods, met welke ons bezocht heeft de Opgang uit de hoogte;
Dit is ook verschrikkelijk op rijm gezet.
78 Door de innerlijke bewegingen der barmhartigheid onzes Gods, met welke ons bezocht heeft de Opgang uit de hoogte;
Dit is ook verschrikkelijk op rijm gezet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Taal
Heel goed juist toch: in de oude berijming staat met ons lot bewogen om ons van zonde en ongeval te ontslaan. Dat is precies wat er staat: innerlijke bewegingen der barmhartigheid. De barmhartigheid ziet zeker niet alleen op Gods geopenbaarde wens om de mensen genade te bieden, maar ook op zijn geopenbaarde wens om de gevolgen van de zonde te verminderen.liz boer schreef:Lucas 1
78 Door de innerlijke bewegingen der barmhartigheid onzes Gods, met welke ons bezocht heeft de Opgang uit de hoogte;
Dit is ook verschrikkelijk op rijm gezet.
Mensen die bezwaar maken tegen 'met ons lot bewogen' en spreken van 'in zichzelf bewogen, begrijpen mijns inziens niet op wie deze barmhartigheid zich richt. Feitelijk betwijfel ik of ze eigenlijk wel doorhebben hoe anders dat is dan waar dan ook in de Bijbel.
Het is weliswaar 'niet omwille van u' maar wel 'voor u'. Als je dat door elkaar gaat halen, krijg je een afgrijselijk godsbeeld waarin weinig van de bijbelse boodschap overeind kan blijven.
Re: Taal
Het is geen lot, het is een keuze. Dan is de barmhartigheid nog groter en rijker, ondanks mijn foute keuze, mijn keuze tegen de Heere is Hij toch met barmhartigheid gewogen. Heeft Hij toch een Ster uit Jacob doen opgaan.DDD schreef:Heel goed juist toch: in de oude berijming staat met ons lot bewogen om ons van zonde en ongeval te ontslaan. Dat is precies wat er staat: innerlijke bewegingen der barmhartigheid. De barmhartigheid ziet zeker niet alleen op Gods geopenbaarde wens om de mensen genade te bieden, maar ook op zijn geopenbaarde wens om de gevolgen van de zonde te verminderen.liz boer schreef:Lucas 1
78 Door de innerlijke bewegingen der barmhartigheid onzes Gods, met welke ons bezocht heeft de Opgang uit de hoogte;
Dit is ook verschrikkelijk op rijm gezet.
Mensen die bezwaar maken tegen 'met ons lot bewogen' en spreken van 'in zichzelf bewogen, begrijpen mijns inziens niet op wie deze barmhartigheid zich richt. Feitelijk betwijfel ik of ze eigenlijk wel doorhebben hoe anders dat is dan waar dan ook in de Bijbel.
Het is weliswaar 'niet omwille van u' maar wel 'voor u'. Als je dat door elkaar gaat halen, krijg je een afgrijselijk godsbeeld waarin weinig van de bijbelse boodschap overeind kan blijven.
Heeft Hij toch Zijn Zoon gegeven.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Taal
Het lot volgt dan nog steeds uit een keuze. Dat is overigens een theologische constructie, want hangt heel erg samen met de cultuur van die tijd. Maar goed, de discussie van de erfschuld is zo complex, dat ik daar maar niet te diep op inga. Daar heb ik mij ook nooit zo duidelijk in verdiept.
Re: Taal
Als ik mijn vinger er opzettelijk afsnijdt is het geen lot dat ik een vinger mis, maar eigen schuld.DDD schreef:Het lot volgt dan nog steeds uit een keuze. Dat is overigens een theologische constructie, want hangt heel erg samen met de cultuur van die tijd. Maar goed, de discussie van de erfschuld is zo complex, dat ik daar maar niet te diep op inga. Daar heb ik mij ook nooit zo duidelijk in verdiept.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Taal
In de eerste plaats: God was niet van bewogen met het lot van de van hem afgevallen mens.
Ik zeg in de eerste plaats.
In de eerste plaats zocht God Zijn Eigen eer. Dat door de val van de mens heen.
Dat God mensen heeft uitverkoren was alleen tot Zijn eer en ten gevolge daarvan van de zaligheid
van Zijn volk.
Wat was het doel van de Schepping? De verbreiding van Zijn eer.
Waarom liet God toe, dat de mens zou vallen?
Omdat Hij van eeuwigheid Zichzelf te meer behaagde te verheerlijken in het zaligen van verloren zondaren.
Dus niet: Die met ons lot bewogen
Maar: Die in Zichzelf (van eeuwigheid) bewogen.
Gaan we het anders stellen dan valt de hele gereformeerde leer om, en tegelijk de Bijbelse openbaring.
Ik zeg in de eerste plaats.
In de eerste plaats zocht God Zijn Eigen eer. Dat door de val van de mens heen.
Dat God mensen heeft uitverkoren was alleen tot Zijn eer en ten gevolge daarvan van de zaligheid
van Zijn volk.
Wat was het doel van de Schepping? De verbreiding van Zijn eer.
Waarom liet God toe, dat de mens zou vallen?
Omdat Hij van eeuwigheid Zichzelf te meer behaagde te verheerlijken in het zaligen van verloren zondaren.
Dus niet: Die met ons lot bewogen
Maar: Die in Zichzelf (van eeuwigheid) bewogen.
Gaan we het anders stellen dan valt de hele gereformeerde leer om, en tegelijk de Bijbelse openbaring.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Taal
Ik ga niet in gesprek met degenen die tornen aan de gereformeerde leer.DDD schreef:Dat nu is nergens in de bijbel te vinden en bij mijn weten ook nergens in de belijdenisgeschriften. Dus ik ben heel benieuwd naar twee citaten uit een van beide.
Lees alles gereformeerde predikers maar na, en dan vallen vanzelf de nieuw-gereformeerden er wel uit.
Dit ter discussie stellen is afval. Of men moet het moedwillig zoeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Taal
Je bent zelf een toonbeeld van iemand die tornt aan de gereformeerde leer. Wat je schrijft is immers rechtstreeks in strijd met de geloofsbelijdenis, die zegt 'dat Jezus om ons mensen en om onze zaligheid is neergekomen uit de hemel' .
Re: Taal
Tja. Eigenlijk zou er volgens jou dus in Joh. 3:16 moeten staan: "Alzo lief heeft God Zijn eigen eer gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe."-DIA- schreef:In de eerste plaats: God was niet van bewogen met het lot van de van hem afgevallen mens.
Ik zeg in de eerste plaats.
In de eerste plaats zocht God Zijn Eigen eer. Dat door de val van de mens heen.
Dat God mensen heeft uitverkoren was alleen tot Zijn eer en ten gevolge daarvan van de zaligheid
van Zijn volk.
Wat was het doel van de Schepping? De verbreiding van Zijn eer.
Waarom liet God toe, dat de mens zou vallen?
Omdat Hij van eeuwigheid Zichzelf te meer behaagde te verheerlijken in het zaligen van verloren zondaren.
Dus niet: Die met ons lot bewogen
Maar: Die in Zichzelf (van eeuwigheid) bewogen.
Gaan we het anders stellen dan valt de hele gereformeerde leer om, en tegelijk de Bijbelse openbaring.
Laten we maar niet vromer zijn dan de Bijbel.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Taal
Dat is geen waar. God heeft er geen behagen in als een mens verloren gaat. God had het nooit gewild. Maar de mens wilde wijzer zijn dan God. Lees Zondag 3 nog maar eens. Zelfs de dominee die gisteren in onze gemeente voorging zei dat. Ondanks de naamloos diepe val is er toch nog vergeving mogelijk, en die vergeving zal in de eeuwigheid volmaakt zijn en nog groter zijn de zondeloze staat in het paradijs. Toen kon een mens nog van God afvallen, maar dat zal straks in der eeuwigheid voor Gods volk niet meer mogelijk zijn. Wat een troost! De dominee zei gisteren ook dat we nooit ons af moeten vragen waarom God het toeliet. Daar is ons menselijk verstand veel te klein voor. Zouden we ons daarover druk moeten maken, terwijl we het lot over onze eigen zaligheid uit het oog verliezen? Laat dat toch niet gebeuren!-DIA- schreef:In de eerste plaats: God was niet van bewogen met het lot van de van hem afgevallen mens.
Ik zeg in de eerste plaats.
In de eerste plaats zocht God Zijn Eigen eer. Dat door de val van de mens heen.
Dat God mensen heeft uitverkoren was alleen tot Zijn eer en ten gevolge daarvan van de zaligheid
van Zijn volk.
Wat was het doel van de Schepping? De verbreiding van Zijn eer.
Waarom liet God toe, dat de mens zou vallen?
Omdat Hij van eeuwigheid Zichzelf te meer behaagde te verheerlijken in het zaligen van verloren zondaren.
Dus niet: Die met ons lot bewogen
Maar: Die in Zichzelf (van eeuwigheid) bewogen.
Gaan we het anders stellen dan valt de hele gereformeerde leer om, en tegelijk de Bijbelse openbaring.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Taal
Dat is een prachtig citaat.DDD schreef:Je bent zelf een toonbeeld van iemand die tornt aan de gereformeerde leer. Wat je schrijft is immers rechtstreeks in strijd met de geloofsbelijdenis, die zegt 'dat Jezus om ons mensen en om onze zaligheid is neergekomen uit de hemel' .
Het wonderlijke is, DIA, dat er helemaal geen tegenstelling is tussen: God zocht Zijn eer, én onze zaligheid.
Gods eer zou ook absoluut niet minder geweest zijn als hij de mens rechtvaardig verloren had laten gaan. En tóch heeft Hij de mens gezocht, toen die mens van Hem wegvluchtte.
Nog een citaat uit onze geloofsbelijdenis:
Wij geloven dat onze goede God, door Zijn wonderlijke wijsheid en goedheid, ziende dat zich de mens alzo in den lichamelijken en geestelijken dood geworpen, en geheel ellendig gemaakt had, Zichzelven begeven heeft om hem te zoeken, toen hij al bevende voor Hem vlood, en heeft hem getroost, belovende hem Zijn Zoon te geven, Die worden zou uit een vrouw, om den kop der slang te vermorzelen, en hem gelukzalig te maken.
Re: Taal
Toch zou ik nog wel benieuwd zijn of er inderdaad een bron is in de gereformeerde belijdenisgeschriften waaruit blijkt dat God zijn eigen eer op het oog had bij het gelukkig maken van zondige mensen. Ik kom zulke gedachten volgens mij nooit tegen. Niet in de bijbel en niet in de belijdenisgeschriften. Hooguit in preken van sommige predikanten, maar die zijn dan toch niet van het gereformeerde soort.
Ik ben benieuwd. Iets anders is dat het God wel tot eer strekt dat mensen behouden worden. Maar dat vind ik niet hetzelfde. God is volmaakt in zichzelf. Daar valt niets aan te verbeteren en ook geen eer aan toe te voegen, laat staan dat Hij zelf dingen zou kunnen doen om die eer nog wat groter te maken.
Ik ben benieuwd. Iets anders is dat het God wel tot eer strekt dat mensen behouden worden. Maar dat vind ik niet hetzelfde. God is volmaakt in zichzelf. Daar valt niets aan te verbeteren en ook geen eer aan toe te voegen, laat staan dat Hij zelf dingen zou kunnen doen om die eer nog wat groter te maken.