"Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
Dia Schreef: Is Jezus voor iedereen gestorven? Moet de mens Jezus aangrijpen of andersom? Niet om de mens van zijn plicht te ontslaan of enige verontschuldiging, maar toch de opmerking: Dit verschil: Indien iemand niet in Christus is, dan is God een verterend vuur waarbij niemand wonen kan. Als daar indrukken van zijn kan een mens toch geen ogenblik voor God bestaan. We horen veel over gelovige mensen, maar weinig van mensen die het beleefden voor God niet te kunnen bestaan, en daarin Gods recht toevielen. Ik lees over dit punt juist ook in het interview met ds. Mijnders: Er lijkt nooit een grotere bloeitijd voor de kerk te zijn geweest dan juist nu, maar daarmee is de praktijk wel faliekant in tegenspraak. Meer hoef ik er niet van zeggen. Alleen dit: Hebben we vandaag alleen met een genadig God van doen, en niet meer met een toornend en rechtvaardig God? Is dat dan niet eenzijdig en mensen geruststellend op gronden waar geen rust is? Ds. Mijnders wijst ook op eenzijdig citeren van oudvaders, wat ik hier ook meermalen heb gedaan.
Het gaat over de rechtvaardigheid van God, niet over de toe-eigening van het heil, je stelt nu allerlei vragen, maar het is niet relevant op het feit dat Gods eigenschappen niet tegenovergesteld zijn.
Net zo min als dat je kunt zeggen: moet de mens Jezus aangrijpen of andersom, beiden staat in de Bijbel en laat dat dan staan, als je zegt, God moet het doen ik ben onbekwaam, dan kruip je in de slachtofferrol en kan je er niets aan doen, als je zegt ik moet me bekeren en ik moet het doen, dan vergeet je God met Zijn trekkende liefde van eeuwigheid, laat beide toch staan.
Hier nog wat teksten waar beiden in staan:
Rom. 9:15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn dien Ik barmhartig ben.
Ez 33
11 Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
Joh. 6:37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Jak. 4:8 Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen.
Joh. 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
U zult begrijpen dat ik de teksten wens te laten staan. Wel wil ik ze in de context van gehele Schrift lezen. Doen we dat niet, dan komen we nooit tot overeenstemming.
Hier benadrukt u weer één kant. Niet andere kant, die er toch ook zo duidelijk is. Als we dat weglaten hanteren slechts een halve Bijbel en dat mogen we niet accepteren. Ziet u in de teksten ook de twee wegen? Ja toch? 1. Gods eis en recht en 2. Genade voor de door God verkoren zondaar.
Waarin benader ik één kant?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef:
Dia Schreef: Is Jezus voor iedereen gestorven? Moet de mens Jezus aangrijpen of andersom? Niet om de mens van zijn plicht te ontslaan of enige verontschuldiging, maar toch de opmerking: Dit verschil: Indien iemand niet in Christus is, dan is God een verterend vuur waarbij niemand wonen kan. Als daar indrukken van zijn kan een mens toch geen ogenblik voor God bestaan. We horen veel over gelovige mensen, maar weinig van mensen die het beleefden voor God niet te kunnen bestaan, en daarin Gods recht toevielen. Ik lees over dit punt juist ook in het interview met ds. Mijnders: Er lijkt nooit een grotere bloeitijd voor de kerk te zijn geweest dan juist nu, maar daarmee is de praktijk wel faliekant in tegenspraak. Meer hoef ik er niet van zeggen. Alleen dit: Hebben we vandaag alleen met een genadig God van doen, en niet meer met een toornend en rechtvaardig God? Is dat dan niet eenzijdig en mensen geruststellend op gronden waar geen rust is? Ds. Mijnders wijst ook op eenzijdig citeren van oudvaders, wat ik hier ook meermalen heb gedaan.
Het gaat over de rechtvaardigheid van God, niet over de toe-eigening van het heil, je stelt nu allerlei vragen, maar het is niet relevant op het feit dat Gods eigenschappen niet tegenovergesteld zijn.
Net zo min als dat je kunt zeggen: moet de mens Jezus aangrijpen of andersom, beiden staat in de Bijbel en laat dat dan staan, als je zegt, God moet het doen ik ben onbekwaam, dan kruip je in de slachtofferrol en kan je er niets aan doen, als je zegt ik moet me bekeren en ik moet het doen, dan vergeet je God met Zijn trekkende liefde van eeuwigheid, laat beide toch staan.
Hier nog wat teksten waar beiden in staan:
Rom. 9:15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn dien Ik barmhartig ben.
Ez 33
11 Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
Joh. 6:37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Jak. 4:8 Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen.
Joh. 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
U zult begrijpen dat ik de teksten wens te laten staan. Wel wil ik ze in de context van gehele Schrift lezen. Doen we dat niet, dan komen we nooit tot overeenstemming.
Hier benadrukt u weer één kant. Niet andere kant, die er toch ook zo duidelijk is. Als we dat weglaten hanteren slechts een halve Bijbel en dat mogen we niet accepteren. Ziet u in de teksten ook de twee wegen? Ja toch? 1. Gods eis en recht en 2. Genade voor de door God verkoren zondaar.
Waarin benader ik één kant?
Niet in de genoemde teksten, maar veelal wel in de praktijk. En daarin staat u niet alleen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door Vagari »

-DIA- schreef:
Vagari schreef: DIA, de woorden en daden van de Heere Jezus tonen ons Wie God is. Vol van genade én waarheid. De Vader openbaard de Zoon en de Zoon openbaard de Vader, door de Heilige Geest.
Ik ben dit met u eens. Maar als ik dat zeggen mag, dat is één kant. Er is ook een andere kant.
Even als de volheid van genade en waarheid is er een nog iets wat gelijk staat.
Er is geen meer of minder, ook de gerechtigheid en het rechtvaardig oordeel staan op dezelfde hoogte
als het gaat over God. Soms wordt dat wel eens vergeten, als ik zo om heen eens wat hoor of lees.
DIA, wat betekent waarheid?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:
-DIA- schreef:
Vagari schreef: DIA, de woorden en daden van de Heere Jezus tonen ons Wie God is. Vol van genade én waarheid. De Vader openbaard de Zoon en de Zoon openbaard de Vader, door de Heilige Geest.
Ik ben dit met u eens. Maar als ik dat zeggen mag, dat is één kant. Er is ook een andere kant.
Even als de volheid van genade en waarheid is er een nog iets wat gelijk staat.
Er is geen meer of minder, ook de gerechtigheid en het rechtvaardig oordeel staan op dezelfde hoogte
als het gaat over God. Soms wordt dat wel eens vergeten, als ik zo om heen eens wat hoor of lees.
DIA, wat betekent waarheid?
Dat vroeg Pilatus ook. Waarheid is niet in ons, zoals we onherboren zijn. Alle mens is leugenachtig. Waarheid is allen in de Hem die Zich de Waarheid noemt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door liz boer »

@DIA dit is vaag, geef een voorbeeld.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Vagari schreef:
-DIA- schreef:
Vagari schreef: DIA, de woorden en daden van de Heere Jezus tonen ons Wie God is. Vol van genade én waarheid. De Vader openbaard de Zoon en de Zoon openbaard de Vader, door de Heilige Geest.
Ik ben dit met u eens. Maar als ik dat zeggen mag, dat is één kant. Er is ook een andere kant.
Even als de volheid van genade en waarheid is er een nog iets wat gelijk staat.
Er is geen meer of minder, ook de gerechtigheid en het rechtvaardig oordeel staan op dezelfde hoogte
als het gaat over God. Soms wordt dat wel eens vergeten, als ik zo om heen eens wat hoor of lees.
DIA, wat betekent waarheid?
Dat vroeg Pilatus ook. Waarheid is niet in ons, zoals we onherboren zijn. Alle mens is leugenachtig. Waarheid is allen in de Hem die Zich de Waarheid noemt.
Die de Waarheid is !
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door Vagari »

-DIA- schreef:
Vagari schreef:
-DIA- schreef:
Vagari schreef: DIA, de woorden en daden van de Heere Jezus tonen ons Wie God is. Vol van genade én waarheid. De Vader openbaard de Zoon en de Zoon openbaard de Vader, door de Heilige Geest.
Ik ben dit met u eens. Maar als ik dat zeggen mag, dat is één kant. Er is ook een andere kant.
Even als de volheid van genade en waarheid is er een nog iets wat gelijk staat.
Er is geen meer of minder, ook de gerechtigheid en het rechtvaardig oordeel staan op dezelfde hoogte
als het gaat over God. Soms wordt dat wel eens vergeten, als ik zo om heen eens wat hoor of lees.
DIA, wat betekent waarheid?
Dat vroeg Pilatus ook. Waarheid is niet in ons, zoals we onherboren zijn. Alle mens is leugenachtig. Waarheid is allen in de Hem die Zich de Waarheid noemt.
Ja, alle mens is leugenachtig. Uitgezonderd de Heere Jezus. Dus waar moet je anders zijn dan bij Hem? Hij is de Waarheid en leert de waarheid. DIA, gerechtigheid en het rechtvaardig oordeel zijn onderdeel van de waarheid.
Romeinen 10:3-4 / STV schreef:3 ‭‭Want alzo zij de rechtvaardigheid Gods‭⁴‭ niet kennen, en hun eigen gerechtigheid‭⁵‭ zoeken op te richten,‭⁶‭ zo zijn zij der rechtvaardigheid Gods niet onderworpen.‭⁷‭‭ 4 ‭‭Want het einde der wet is Christus,‭⁸‭ tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.‭
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
Vagari schreef:
-DIA- schreef:
Vagari schreef: DIA, de woorden en daden van de Heere Jezus tonen ons Wie God is. Vol van genade én waarheid. De Vader openbaard de Zoon en de Zoon openbaard de Vader, door de Heilige Geest.
Ik ben dit met u eens. Maar als ik dat zeggen mag, dat is één kant. Er is ook een andere kant.
Even als de volheid van genade en waarheid is er een nog iets wat gelijk staat.
Er is geen meer of minder, ook de gerechtigheid en het rechtvaardig oordeel staan op dezelfde hoogte
als het gaat over God. Soms wordt dat wel eens vergeten, als ik zo om heen eens wat hoor of lees.
DIA, wat betekent waarheid?
Dat vroeg Pilatus ook. Waarheid is niet in ons, zoals we onherboren zijn. Alle mens is leugenachtig. Waarheid is allen in de Hem die Zich de Waarheid noemt.
En de oude waarheid?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
Vagari schreef: DIA, wat betekent waarheid?
Dat vroeg Pilatus ook. Waarheid is niet in ons, zoals we onherboren zijn. Alle mens is leugenachtig. Waarheid is allen in de Hem die Zich de Waarheid noemt.
En de oude waarheid?
Niet oud, maar beter gezegd een eeuwige Waarheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:
Vagari schreef: DIA, wat betekent waarheid?
Dat vroeg Pilatus ook. Waarheid is niet in ons, zoals we onherboren zijn. Alle mens is leugenachtig. Waarheid is allen in de Hem die Zich de Waarheid noemt.
En de oude waarheid?
Niet oud, maar beter gezegd een eeuwige Waarheid.
Dat is de Heere Jezus
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef: En de oude waarheid?
Niet oud, maar beter gezegd een eeuwige Waarheid.
Dat is de Heere Jezus
Dat bedoelde ik ook: Ik schreef het niet voor niets met Hoofletter.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door eilander »

Jullie zijn het gewoon in hoge mate eens met elkaar, weten jullie dat zelf ook al?
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door Vagari »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef: En de oude waarheid?
Niet oud, maar beter gezegd een eeuwige Waarheid.
Dat is de Heere Jezus
Dat bedoelde ik ook: Ik schreef het niet voor niets met Hoofletter.
DIA,
Als je Hem verwerpt als je Profeet/Leraar, Hogepriester en Koning. Blijft er dan nog een slachtoffer over?
Johannes 16:8-15 / STV schreef:8 ‭‭En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van‭¹²‭ zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:‭ 9 ‭‭Van zonde,‭¹³‭ omdat zij in Mij niet‭¹⁴‭ geloven;‭ 10 ‭‭En van gerechtigheid,‭¹⁵‭ omdat Ik tot‭¹⁶‭ Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;‭¹⁷‭‭ 11 ‭‭En van oordeel,‭¹⁸‭ omdat de overste‭¹⁹‭ dezer wereld geoordeeld is.‭²⁰‭‭ 12 ‭‭Nog vele dingen‭²¹‭ heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.‭²²‭‭ 13 ‭‭Maar wanneer Die zal gekomen zijn,‭²³‭ ‭namelijk‭ de Geest der waarheid, Hij zal u ‭in‭ ‭al‭ ‭de‭ ‭waarheid‭‭²⁴‭ leiden; want Hij zal van Zichzelven‭²⁵‭ niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben,‭²⁶‭ zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.‭ 14 ‭‭Die zal Mij verheerlijken;‭²⁷‭ want Hij zal het uit het Mijne‭²⁸‭ nemen, en zal het u verkondigen.‭ 15 ‭‭Al wat de‭²⁹‭ Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.‭
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door eilander »

@Vagari, waar ben je nu op uit eigenlijk??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: "Die met ons lot bewogen" (uit: Taal)

Bericht door Roos2018 »

Toen ik vanmorgen de artikelen van Steef Post en Enny de Bruin las, moest ik meteen aan de vele nutteloze discussies denken die hier op RF (ja, ik doe er ook wel eens aan mee) worden gevoerd. Zomaar wat citaten die bij mij zijn blijven hangen:

Dhr. Post:
„Zeker. We moeten stoppen om ons als God op te stellen en anderen te veroordelen, maar vragen hoe we elkaar tot nut kunnen zijn. Veel kerkelijke discussies hebben te maken met het ontbreken van vervolging. Als mensen weinig te doen hebben, gaan ze navelstaren en ontstaan discussies. Ik zeg dan: Kom tot bezinning. Als we meer uit Christus zouden leven, dan zou er minder geruzie zijn. Laten we bedenken hoe Jezus met ons omgaat. Hij is onze bron en ons voorbeeld.”

Enny de Bruijn:
"We kunnen ook last hebben van een andere valkuil, want in de kerk heb je niet alleen vredestichters, maar ook waarheidsstrijders. Dan denken we al snel dat ons conflict een heilig conflict is, en dat we het moeten plaatsen in de grote strijd tussen God en de duivel. Waarbij we voor het gemak vergeten dat kleinmenselijke motieven ook in hoogst principiele kwesties een rol kunnen spelen. En dat wij allemaal, u ook, ik ook, geneigd zijn de goddelijke waarheid zonder meer te vereenzelvigen met onze eigen standpunten."

Ik had gehoopt dat deze artikelen impact zouden hebben op ons, maar helaas, het tegengestelde is waar; het navelstaren gaat gewoon door.
Jammer.
Gesloten