Duidelijk.J.C. Philpot schreef:Ik vermoed dat het ons zou verbazen als we een lijst onder ogen zouden krijgen van chiliastische oudvaders of in ieder geval puriteinen. Ook in de vroege kerk was deze visie wijdverbreid. In reformatorische kring hebben we ds van Campen en ds Koppelaar.ZWP schreef: Hoe zien jullie dit? Is dit gereformeerd, is dit Bijbels? Moeten we niet wat opnemen in de belijdenis om dit soort gedachten tegen te gaan (of te promoten)? Hoor het graag.
In de escatalogie zijn zoveel historische zienswijzen (ook onder gereformeerden), dat ik denk dat onze houding getekend zou moeten worden door verdraagzaamheid en terughoudendheid. Dit is niet een leerstuk dat de kern van de zaligheid raakt. Wat mij betreft dus geen belijdenisgeschrift met een specifieke escatalogische visie.
Ik zie wél een link tussen deze eschatologie en het afwijzen van de kinderdoop. Immers: geen vervangingsleer betekent dat de doop niet in plaats van de besnijdenis is gekomen, en betekent vaak een sterk onderscheid tussen Israël en kerk.
Uiteindelijk raakt het wel meer dan één punt van de leer/belijdenis.