Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
liz boer schreef:
Adagio schreef:In een ziekenhuis in het westen des lands lag een ernstig zieke bejaarde. De dokter gaf aan de afdeling door om in de nacht de medicatie zodanig aan te passen, dat overlijden zou volgen. Het nachtpersoneel heeft dit niet gedaan. De volgende morgen wordt de dokter verrast door het in leven zijn van de betreffende persoon en roept het nachtpersoneel ter verantwoording, waarop deze aangeven dat zij dit om des gewetens wil niet konden doen. Daarop wordt de dokter kwaad en roept: "Er is hier maar één die beslist over leven en dood, en dat ben ik". Deze dokter zakt op de gang in elkaar en sterft kort erop.
Mijn ouders hadden ook altijd van dit soort verhaaltjes, de dominees hadden het er ook weer over en allemaal hadden ze de persoon gekend en speelde het in een andere plaats af...
En dus...?
Ik denk dat dit soort verhaaltjes verzonnen zijn.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door TSD »

liz boer schreef: Ik denk dat dit soort verhaaltjes verzonnen zijn.
Ik niet. Dat verhalen in de overlevering, zeker als ze mondeling verteld worden, op details soms veranderen zegt niet zoveel over de oorsprong van een verhaal.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door liz boer »

TSD schreef:
liz boer schreef: Ik denk dat dit soort verhaaltjes verzonnen zijn.
Ik niet. Dat verhalen in de overlevering, zeker als ze mondeling verteld worden, op details soms veranderen zegt niet zoveel over de oorsprong van een verhaal.
Ik hou me liever aan de voorbeelden uit deze tijd, waar ik er een paar van genoemd heb, en niet uit alle ingekleurde verhaaltjes van vroeger.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Hendrien
Berichten: 1337
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: RE: Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door Hendrien »

liz boer schreef:
TSD schreef:
liz boer schreef: Ik denk dat dit soort verhaaltjes verzonnen zijn.
Ik niet. Dat verhalen in de overlevering, zeker als ze mondeling verteld worden, op details soms veranderen zegt niet zoveel over de oorsprong van een verhaal.
Ik hou me liever aan de voorbeelden uit deze tijd, waar ik er een paar van genoemd heb, en niet uit alle ingekleurde verhaaltjes van vroeger.
Precies, wij werden vroeger ook bang gemaakt met zulke verhalen. Stel je voor dat iemand je aan God opdraagt, dan zou het heel verkeerd met je af kunnen lopen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door Jantje »

Ik ken ook een verhaal van een verdachte die in de rechtbank zei dat hij onschuldig was en zweerde dat als het tegendeel waar was hij wel dood zou neervallen. En terstond viel hij dood neer. Een GG-dominee heeft dit ooit verteld, heb ik gehoord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door TSD »

Hendrien schreef: Precies, wij werden vroeger ook bang gemaakt met zulke verhalen. Stel je voor dat iemand je aan God opdraagt, dan zou het heel verkeerd met je af kunnen lopen.
Aan bangmakerij heb je inderdaad niet zoveel. Ik denk dat je er nu echt een verkeerde voorstelling van hebt. Vooral wat je schrijft in die laatste zin vind ik nogal kwalijk: Alsof je God voor je karretje zou kunnen spannen, al dan niet terecht en dat het dan zomaar zou kunnen dat je de Heere zover krijgt dat Hij jou vijanden straft. Wanneer je zulke verhalen gehoord hebt dan is dat inderdaad bangmakerij en nonsens, maar dat heb ik nooit gehoord gelukkig.
Plaats reactie