Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Onmiddelijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:Ambtenaar, de zaken ten aanzien van 'zichtbare oordelen Gods' en het opmerken van Gods voorzienigheid in dit leven zijn mij te heilig en dierbaar om op je afwerende en steeds wijzigende postings te reageren.
Volgens mij ben ik behoorlijk consistent in mijn bijdragen. Tenzij je valt over mijn kwalificaties ongeloofwaardig, niet verifieerbaar en onbetrouwbaar. Maar dat zijn in mijn ogen begrippen die verband houden met elkaar.
Dat het hier dikwijls fout gaat, juist ook in de reformatorische gezindte, is helaas maar al te waar. Maar daarmee blijft toch staan dat de mens in bijzondere gevallen iets weten kan en mag van Gods leidingen in dit leven, ook ten aanzien van sommige opmerkelijke oordelen.
Ik wilt dat niet ontkennen, maar dat beperkt zich tot een persoonlijk weten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door Jantje »

@Ambtenaar,
Het bewijs van de onmiddellijke straf op de zonden is te lezen in Numeri 16 en Jozua 7.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:@Ambtenaar,
Het bewijs van de onmiddellijke straf op de zonden is te lezen in Numeri 16 en Jozua 7.
Dat is toch helemaal de vraag niet.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Onmiddelijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:Ambtenaar, de zaken ten aanzien van 'zichtbare oordelen Gods' en het opmerken van Gods voorzienigheid in dit leven zijn mij te heilig en dierbaar om op je afwerende en steeds wijzigende postings te reageren.
Volgens mij ben ik behoorlijk consistent in mijn bijdragen. Tenzij je valt over mijn kwalificaties ongeloofwaardig, niet verifieerbaar en onbetrouwbaar. Maar dat zijn in mijn ogen begrippen die verband houden met elkaar.
Dat het hier dikwijls fout gaat, juist ook in de reformatorische gezindte, is helaas maar al te waar. Maar daarmee blijft toch staan dat de mens in bijzondere gevallen iets weten kan en mag van Gods leidingen in dit leven, ook ten aanzien van sommige opmerkelijke oordelen.
Ik wilt dat niet ontkennen, maar dat beperkt zich tot een persoonlijk weten.
Die kwalificaties staan toch wel ver van elkaar. Voor mij te ver om verband te hebben. Klinkt als: hij is moddervet, dikkig en enigszins gezet. Lijkt op elkaar, maar is echt anders.

Ik denk dat ik je wel begrijp in het laatste. Uit de Bijbel weten we dat het kan. Uit de Bijbel en de praktijk weten we ook dat het niet altijd, direct, gebeurt.
We kunnen sommige zaken niet oorzakelijk vaststellen, maar wel voorzichtig zijn in zowel keihard positief als,negatief te oordelen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:@Ambtenaar,
Het bewijs van de onmiddellijke straf op de zonden is te lezen in Numeri 16 en Jozua 7.
Dat is toch helemaal de vraag niet.
Jij beweert dat je dingen anders kunt interpreteren. Waarom zou het voorbeeld uit bovenstaande teksten niet ook gebeurt kunnen zijn bij de 3 mannen die problemen hadden met ds. Ledeboer?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door Valcke »

Jantje schreef:@Ambtenaar,
Het bewijs van de onmiddellijke straf op de zonden is te lezen in Numeri 16 en Jozua 7.
En op veel meer plaatsen in de Bijbel en ook in de latere geschiedenis.

Er was ooit een predikant (zeer uitzonderlijke geschiedenis overigens, dit is geen regel) die zeggen kon: Als een van de (circa 10) mannen die ik genoemd heb (openbare vijanden en vervolgers van de Kerk en meinedigen) een dood sterft zoals alle mensen sterven, dan heeft God door mij niet gesproken. En het gebeurde zo. Wie zou Gods hand niet opmerken?

Een vd moordenaren van De Coligny schopte hem toen hij dood of halfdood op de grond lag, tegen het hoofd. Enkele jaren later werd hijzelf vermoord met een schop tegen het hoofd (niet vanwege zijn moord maar door ander gespuis). En alle andere moordenaren werden ook zelf vermoord of stierven spoedig. Wie zou Gods hand niet opmerken?

Iemand schoot in het pikdonker vanaf grote afstand op een ijselijke vloeker in Steenwijk in de 80-jarige oorlog zonder dat hij hem zien kon. Het vloeken hield op. De volgende morgen werd de vloeker gevonden, de kogel was precies door zijn mond en tong gegaan. Wie zou Gods hand niet opmerken?

Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door liz boer »

citaat uit oude RD:
Dat roept herinneringen op aan de dagen van wijlen minister Ien Dales van binnenlandse zaken, die zei dat de overheid de ruimte bepaalt van de exegese die christenen zich mogen permitteren.
Niet lang daarna overleed ze aan een hartstilstand...
Jullie weten dat ik niet graag over straf of oordeel spreekt, als het over anderen gaat, maar toch heeft dit iets te zeggen...

Ik zie dit toch als waarschuwing voor ons allemaal!!!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door Erasmiaan »

Toch is het uitzonderlijk en is de gewone weg, wat Asaf ook moest opmerken in de 73ste psalm: de goddelozen hebben voorspoed. En Gods volk moet dikwijls straffingen en beproevingen ervaren.

Want de Heere rekent aan deze zijde van het graf af met de zonden van Zijn volk, maar voor de goddelozen is er een eeuwige straf.

Overigens is er onlangs een predikant losgemaakt, juist omdat hij Gods straf zag in het sterven van een minister.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door liz boer »

Erasmiaan schreef:Toch is het uitzonderlijk en is de gewone weg, wat Asaf ook moest opmerken in de 73ste psalm: de goddelozen hebben voorspoed. En Gods volk moet dikwijls straffingen en beproevingen ervaren.

Want de Heere rekent aan deze zijde van het graf af met de zonden van Zijn volk, maar voor de goddelozen is er een eeuwige straf.

Overigens is er onlangs een predikant losgemaakt, juist omdat hij Gods straf zag in het sterven van een minister.
Ja ik zat ook te denken, Hilter ontsnapte keer op keer aan aanslagen op zijn leven...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door Valcke »

Nog één opmerkelijke:

Twee predikanten (tweede helft zeventiende eeuw) werden verjaagd uit Utrecht. Een van hen had juist een kind verloren dat nog begraven moest worden. Een van de burgemeesters zei: Hij mag mijn mestkar wel hebben om het dode kind te vervoeren.
De twee predikanten vertrokken, de burgemeester ging naar zijn buitenhuis langs de Vecht om de predikanten langs te zien komen. De burgemeester wordt onwel en sterft buiten de stad. De tuinman weet niets beters dan een mestkar te pakken en het dode lichaam zo naar de stad te vervoeren.
Wie zou Gods hand niet opmerken?

Deze geschiedenis ligt vast in talloze historische documenten.
Laatst gewijzigd door Valcke op 28 nov 2018, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door Valcke »

Ik ben het er overigens mee eens dat we buitengewoon voorzichtig moeten zijn om een oordeel te vellen over het einde van een ander. Het misbruik van deze dingen is groot, juist ook ter rechterzijde. Maar deze dingen zijn gebeurd en zijn ook tot verheerlijking van God.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door GJdeBruijn »

Het ook zo dat we van nature de Hand van God niet opmerken. Zowel wat de nodigende Hand betreft als de waarschuwende Hand. Daar moet het geloofsoog steeds (weer) voor geopend worden.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door Valcke »

Erasmiaan schreef:Toch is het uitzonderlijk en is de gewone weg, wat Asaf ook moest opmerken in de 73ste psalm: de goddelozen hebben voorspoed. En Gods volk moet dikwijls straffingen en beproevingen ervaren.

Want de Heere rekent aan deze zijde van het graf af met de zonden van Zijn volk, maar voor de goddelozen is er een eeuwige straf.

Overigens is er onlangs een predikant losgemaakt, juist omdat hij Gods straf zag in het sterven van een minister.
Is deze predikant werkelijk losgemaakt? Dat heb ik niet gelezen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door Herman »

Valcke schreef:
Erasmiaan schreef:Toch is het uitzonderlijk en is de gewone weg, wat Asaf ook moest opmerken in de 73ste psalm: de goddelozen hebben voorspoed. En Gods volk moet dikwijls straffingen en beproevingen ervaren.

Want de Heere rekent aan deze zijde van het graf af met de zonden van Zijn volk, maar voor de goddelozen is er een eeuwige straf.

Overigens is er onlangs een predikant losgemaakt, juist omdat hij Gods straf zag in het sterven van een minister.
Is deze predikant werkelijk losgemaakt? Dat heb ik niet gelezen.
Het is niet 'juist omdat', maar 'onder andere omdat'
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Onmiddellijke straf op de zonde (uit:GG)

Bericht door Goudleus »

Wat mij stoort is het gebrek aan voorzichtigheid met het delen van bijzondere verhalen. We hebben Gods openbaring in Het Woord, en niet in verhalen waarvan door overlevering de werkelijke toedracht niet meer te achterhalen is.
Plaats reactie