Youtube als bron van geestelijk voedsel

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:DIA, pas alsjeblieft op. Ik heb je onlangs ook al gevraagd of je nu nooit eens bang bent om Gods werk verdacht te maken. Ik vraag me dat opnieuw af.
Kunt u nader aangeven waar ik mis ben? De kenmerken moeten toch ook gezien worden? En kunnen we een mens op grond van een eigen verhaal zonder geestelijk onderzoek de handen opleggen? Ook later heb ik deze predikant nooit de bevindelijke zielsgangen horen verklaren. Dat moet toch wel, immers draagt de mens een zeer bedrieglijk hart in zich om. Die gronden buiten Christus moeten ontdekt worden. Ont- dekt. Onder de dekmantel vandaan gebracht worden. Noodzakelijk, anders luisteren we naar een schone ontroerende rede, maar die doet alleen hoogstens iets in het gemoed, maar vermurwd het hart niet. Dat is Gods werk, het werk van een Drie-enig God. En dat begint niet bij Jezus.
Je bent ernstig mis in dit geval, DIA. Het gaat erom of het een bijbelse prediking is. Je hebt niet aangetoond dat het niet bijbels is.
Ik weet niet of je wel eens preken van ds. Simons hebt beluisterd. Dan zou je kunnen weten dat hij géén 'schone ontroerende redes' houdt. Verre van dat, hij is veel scherper dan ik vroeger van rechts-bevindelijke dominees gewend was.
Ik waarschuw je nogmaals, Gods werk verdacht maken is Levensgevaarlijk.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:DIA, pas alsjeblieft op. Ik heb je onlangs ook al gevraagd of je nu nooit eens bang bent om Gods werk verdacht te maken. Ik vraag me dat opnieuw af.
Kunt u nader aangeven waar ik mis ben? De kenmerken moeten toch ook gezien worden? En kunnen we een mens op grond van een eigen verhaal zonder geestelijk onderzoek de handen opleggen? Ook later heb ik deze predikant nooit de bevindelijke zielsgangen horen verklaren. Dat moet toch wel, immers draagt de mens een zeer bedrieglijk hart in zich om. Die gronden buiten Christus moeten ontdekt worden. Ont- dekt. Onder de dekmantel vandaan gebracht worden. Noodzakelijk, anders luisteren we naar een schone ontroerende rede, maar die doet alleen hoogstens iets in het gemoed, maar vermurwd het hart niet. Dat is Gods werk, het werk van een Drie-enig God. En dat begint niet bij Jezus.
Je bent ernstig mis in dit geval, DIA. Het gaat erom of het een bijbelse prediking is. Je hebt niet aangetoond dat het niet bijbels is.
Ik weet niet of je wel eens preken van ds. Simons hebt beluisterd. Dan zou je kunnen weten dat hij géén 'schone ontroerende redes' houdt. Verre van dat, hij is veel scherper dan ik vroeger van rechts-bevindelijke dominees gewend was.
Ik waarschuw je nogmaals, Gods werk verdacht maken is Levensgevaarlijk.
Dan, om alle misverstand uit de weg te ruimen zouden we een preek van hem moeten bespreken. Dan kan heel duidelijk worden wat ik bedoel. Laten we dan gewoon de laatste preek die hij uitsprak nemen, ik ken die niet, dus dan is dat onbevooroordeeld.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:Meerdere malen, en merkt u het wel.
Nee, ik merk niet wat jij zegt. En niet alleen ik.

Deze predikant mag de vaandel van Zijn Zender hoog oprichten. Hij moet wassen, maar ik minder worden. En dan mag er groot over God worden gesproken, want als je goed over Jezus kan en mag spreken, dan doe je nooit verkeerd.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen;
Men loov' Hem vroeg en spâ;
De wereld hoor', en volg' mijn zangen,
Met Amen, Amen na.
(~)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door -DIA- »

Wandelende schreef:
-DIA- schreef:Meerdere malen, en merkt u het wel.
Nee, ik merk niet wat jij zegt. En niet alleen ik.

Deze predikant mag de vaandel van Zijn Zender hoog oprichten. Hij moet wassen, maar ik minder worden. En dan mag er groot over God worden gesproken, want als je goed over Jezus kan en mag spreken, dan doe je nooit verkeerd.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen;
Men loov' Hem vroeg en spâ;
De wereld hoor', en volg' mijn zangen,
Met Amen, Amen na.
Dat bedoelde ik ook, en zei dat hierboven net ook: We onderkennen het niet door de geestelijke duisternis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:DIA, pas alsjeblieft op. Ik heb je onlangs ook al gevraagd of je nu nooit eens bang bent om Gods werk verdacht te maken. Ik vraag me dat opnieuw af.
Kunt u nader aangeven waar ik mis ben? De kenmerken moeten toch ook gezien worden? En kunnen we een mens op grond van een eigen verhaal zonder geestelijk onderzoek de handen opleggen? Ook later heb ik deze predikant nooit de bevindelijke zielsgangen horen verklaren. Dat moet toch wel, immers draagt de mens een zeer bedrieglijk hart in zich om. Die gronden buiten Christus moeten ontdekt worden. Ont- dekt. Onder de dekmantel vandaan gebracht worden. Noodzakelijk, anders luisteren we naar een schone ontroerende rede, maar die doet alleen hoogstens iets in het gemoed, maar vermurwd het hart niet. Dat is Gods werk, het werk van een Drie-enig God. En dat begint niet bij Jezus.
Je bent ernstig mis in dit geval, DIA. Het gaat erom of het een bijbelse prediking is. Je hebt niet aangetoond dat het niet bijbels is.
Ik weet niet of je wel eens preken van ds. Simons hebt beluisterd. Dan zou je kunnen weten dat hij géén 'schone ontroerende redes' houdt. Verre van dat, hij is veel scherper dan ik vroeger van rechts-bevindelijke dominees gewend was.
Ik waarschuw je nogmaals, Gods werk verdacht maken is Levensgevaarlijk.
Dan, om alle misverstand uit de weg te ruimen zouden we een preek van hem moeten bespreken. Dan kan heel duidelijk worden wat ik bedoel. Laten we dan gewoon de laatste preek die hij uitsprak nemen, ik ken die niet, dus dan is dat onbevooroordeeld.
Dat lijkt me een prima plan.
https://www.kerkomroep.nl/?mp=10108#/kerken/10108 en dan de preek van Nieuwjaarsochtend.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Bezorgd »

Ik post het bericht graag nogmaals , en hopelijk nu zonder verder commentaar.
In het licht van Ps 105: 15 https://www.statenvertaling.net/bijbel/psal/105.html


Nasrani schreef:De vraag aan het begin was welke wil je aanbevelen. Nou deze: https://youtu.be/cz-VKfDrRas
Prachtige lezing.
Dit stukje uit de vragenbeantwoording is ook heel mooi. Een dominee die op het randje van de dood ligt en hoe hij de nabijheid van de Heere dan mag ervaren: (vanaf 48.18 )

https://www.youtube.com/watch?v=kS1UB8R ... .be&t=2895
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef: Dat lijkt me een prima plan.
https://www.kerkomroep.nl/?mp=10108#/kerken/10108 en dan de preek van Nieuwjaarsochtend.
Ik wil het proberen, al heb ik (eerlijk gezegd) niet de illusie dat het daarna na 10 jaar strijd op zal houden. Ik ben (en die indruk heb ik steeds meer) een sta-in-de-weg op het forum. Maar ik zal me niet weg laten jagen zolang ik me kan beroepen op de grond die dit forum noemt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Wandelende »

-DIA- schreef:
Wandelende schreef:
-DIA- schreef:Meerdere malen, en merkt u het wel.
Nee, ik merk niet wat jij zegt. En niet alleen ik.

Deze predikant mag de vaandel van Zijn Zender hoog oprichten. Hij moet wassen, maar ik minder worden. En dan mag er groot over God worden gesproken, want als je goed over Jezus kan en mag spreken, dan doe je nooit verkeerd.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen;
Men loov' Hem vroeg en spâ;
De wereld hoor', en volg' mijn zangen,
Met Amen, Amen na.
Dat bedoelde ik ook, en zei dat hierboven net ook: We onderkennen het niet door de geestelijke duisternis.
Mooi dat je dat ook bedoelde.
Waar zit dan nog de frictie?
(~)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Jantje schreef: Dat lijkt me een prima plan.
https://www.kerkomroep.nl/?mp=10108#/kerken/10108 en dan de preek van Nieuwjaarsochtend.
Ik wil het proberen, al heb ik (eerlijk gezegd) niet de illusie dat het daarna na 10 jaar strijd op zal houden. Ik ben (en die indruk heb ik steeds meer) een sta-in-de-weg op het forum. Maar ik zal me niet weg laten jagen zolang ik me kan beroepen op de grond die dit forum noemt.

Dit hoort in een ander topic. Maar ik ben bang dat met deze opstelling je luisterhouding ook niet goed zal zijn.
Als jullie deze preek gaan bespreken, graag in een ander topic.
En @Dia, geen zwaar gebrom en bevindelijke holle woorden, maar beargumenteerde opmerkingen in de zin van " Ds zegt dit, maar in Gods Woord staat dit" Dan is het een zinvol gesprek. Anders bezondig je je alleen maar aan het aanvallen van Gods oogappel.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef: Dat lijkt me een prima plan.
https://www.kerkomroep.nl/?mp=10108#/kerken/10108 en dan de preek van Nieuwjaarsochtend.
Ik wil het proberen, al heb ik (eerlijk gezegd) niet de illusie dat het daarna na 10 jaar strijd op zal houden. Ik ben (en die indruk heb ik steeds meer) een sta-in-de-weg op het forum. Maar ik zal me niet weg laten jagen zolang ik me kan beroepen op de grond die dit forum noemt.

Dit hoort in een ander topic. Maar ik ben bang dat met deze opstelling je luisterhouding ook niet goed zal zijn.
Als jullie deze preek gaan bespreken, graag in een ander topic.
En @Dia, geen zwaar gebrom en bevindelijke holle woorden, maar beargumenteerde opmerkingen in de zin van " Ds zegt dit, maar in Gods Woord staat dit" Dan is het een zinvol gesprek. Anders bezondig je je alleen maar aan het aanvallen van Gods oogappel.
Laten we proberen OBJECTIEF te zijn, anders kan het zeker niet, maar dat kan ook inhouden dat er forse noten moeten worden gekraakt. En dan hebben we wel enige wijsheid nodig om niet te veel en niet te weinig te zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef: Dat lijkt me een prima plan.
https://www.kerkomroep.nl/?mp=10108#/kerken/10108 en dan de preek van Nieuwjaarsochtend.
Ik wil het proberen, al heb ik (eerlijk gezegd) niet de illusie dat het daarna na 10 jaar strijd op zal houden. Ik ben (en die indruk heb ik steeds meer) een sta-in-de-weg op het forum. Maar ik zal me niet weg laten jagen zolang ik me kan beroepen op de grond die dit forum noemt.

Dit hoort in een ander topic. Maar ik ben bang dat met deze opstelling je luisterhouding ook niet goed zal zijn.
Als jullie deze preek gaan bespreken, graag in een ander topic.
En @Dia, geen zwaar gebrom en bevindelijke holle woorden, maar beargumenteerde opmerkingen in de zin van " Ds zegt dit, maar in Gods Woord staat dit" Dan is het een zinvol gesprek. Anders bezondig je je alleen maar aan het aanvallen van Gods oogappel.
Laten we proberen OBJECTIEF te zijn, anders kan het zeker niet, maar dat kan ook inhouden dat er forse noten moeten worden gekraakt. En dan hebben we wel enige wijsheid nodig om niet te veel en niet te weinig te zeggen.
Precies. Dat geldt voor ons allen, niemand uitgezonderd.

Ik hoop de preek vanavond te beluisteren. Als jij dat nou ook doet, dan kunnen we het in het draadje 'Preken beluisteren op internet' overdenken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef: Precies. Dat geldt voor ons allen, niemand uitgezonderd.
Ik hoop de preek vanavond te beluisteren. Als jij dat nou ook doet, dan kunnen we het in het draadje 'Preken beluisteren op internet' overdenken.
Dat is goed. Ik hoop dan aantekeningen te maken en te zeggen wat is in mist of wat on-Bijbels is. Niet zomaar 'losse flodders' maar pak de drie formulieren van enigheid er ook bij. Verder is het gewenst er de Kanttekeningen en Matthew Henry bij te betrekken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door -DIA- »

Jantje zei: En ik vind absoluut niet dat je dit mag zeggen. Bah! :mad Jij hebt daarover trouwens ook helemaal geen recht van spreken.

Even iets uit de weg ruimen. Staan we hier nog achter? Anders wordt het wat moeilijk om (van beide kanten) objectief en eerlijk te zijn. Laat het vlak liggen, ook bovenstaande woorden zouden dan verantwoord moeten worden, om tot een recht onderzoek te komen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Jantje zei: En ik vind absoluut niet dat je dit mag zeggen. Bah! :mad Jij hebt daarover trouwens ook helemaal geen recht van spreken.

Even iets uit de weg ruimen. Staan we hier nog achter? Anders wordt het wat moeilijk om (van beide kanten) objectief en eerlijk te zijn. Laat het vlak liggen, ook bovenstaande woorden zouden dan verantwoord moeten worden, om tot een recht onderzoek te komen.
Ik vind niet dat wij mogen zeggen of een dominee remonstrants invloeden heeft, of niet (Ik heb het nu even niet over de vrijzinnige stroming binnen de PKN, met predikanten zoals wijlen ds. K. Hendrikse.). Dat past ons niet. Ik voel me thuis in mijn eigen kerkverband, hoor graag predikanten uit andere kerkverbanden, waaronder in het bijzonder de GGiN. Maar dat betekent niet dat ik andere predikanten, waarvan ik niet 1-2-3 een preek van zou beluisteren, zomaar als 'remonstrants' zou bestempelen. Ik zal eerlijk toegeven dat het beluisteren van deze Nieuwjaarspreek, voor mij in zekere zin ook een stapje buiten de comfortzone is. Maar dat betekent niet dat ik dan maar van te voren iemand als 'licht' of 'zwaar' zou gaan bestempelen. Snap je wat ik bedoel? We moeten oppassen met oordelen, want dat zijn wij als mensen niet waard. Maar ik zeg er wel bij dat ik de sfeer waarin het betreffende fragment uitgezonden wordt niet positief vindt. Ik heb weinig op met 'Jij daar!' en sta achter het standpunt van menig dominee die er niet naar toe wíl gaan. Maar goed, dat is een geheel andere discussie, die ik nu en hier niet (opnieuw) wil gaan voeren. Daar is immers al genoeg over gezegd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Jantje zei: En ik vind absoluut niet dat je dit mag zeggen. Bah! :mad Jij hebt daarover trouwens ook helemaal geen recht van spreken.

Even iets uit de weg ruimen. Staan we hier nog achter? Anders wordt het wat moeilijk om (van beide kanten) objectief en eerlijk te zijn. Laat het vlak liggen, ook bovenstaande woorden zouden dan verantwoord moeten worden, om tot een recht onderzoek te komen.
Ik vind niet dat wij mogen zeggen of een dominee remonstrants is of niet. Dat past ons niet. Ik voel me thuis in mijn eigen kerkverband, hoor graag predikanten uit andere kerkverbanden, waaronder de GGiN. Maar dat betekent niet dat ik andere predikanten, waarvan ik niet 1-2-3 een preek van zou beluisteren, zomaar als 'remonstrants' zou bestempelen. Ik zal eerlijk toegeven dat het beluisteren van deze Nieuwjaarspreek, voor mij in zekere zin ook een stapje buiten de comfortzone is. Maar dat betekent niet dat ik dan maar van te voren iemand als 'licht' of 'zwaar' zou gaan bestempelen. Snap je wat ik bedoel? We moeten oppassen met oordelen, want dat zijn wij als mensen niet waard. Maar ik zeg er wel bij dat ik de sfeer waarin het betreffende fragment, uitgezonden wordt niet positief vindt. Ik heb weinig op met 'Jij daar!' en sta achter het standpunt van menig dominee die er niet naar toe wíl gaan. Maar goed, dat is een geheel andere discussie, die ik nu en hier niet (opnieuw) wil gaan voeren. Daar is immers al genoeg over gezegd.
Nee hoor het gaat niet over licht of zwaar, dat zijn nare woorden, het gaat over helder en klaar. Als zegt de schrift wel hoe bezwaarlijk een rijke het koninkrijk Gods kan ingaan. Dat het lichter is dat een kemel ga door het oog van een naald dan dat een rijk ingaat. En nu is het wel zo dat we alleen van nature, hoofd voor hoofd, rijk en verrijkt zijn buiten Christus. Dan is het zalig worden zwaar van 's mensen kant bezien. Maar verder laten we niet spreken in termen van zwaar en licht, die zijn helemaal on-Bijbels. Verder (dat wil ik ook bekennen) dat het voor mij zeker net zo'n grote stap buiten de comfortzone is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie