Youtube als bron van geestelijk voedsel

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Johannes S »

Zeeuw schreef:

Voor mij geldt dat juist een zegenrijke zondag, voor meer lezen door de week zorgt. Bv gisterochtend een preek over Nehemia. Nu een verklaring van Matthew Henry over Nehemia aan het lezen. Ik denk dat het makkelijk en-en kan zijn. En wat dan het medium is vind ik niet zo belangrijk.
Mag ik vragen wat een zegenrijke zondag voor jou inhoudt?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door J.C. Philpot »

Mijn advies: eet zoveel mogelijk geestelijk voedsel, zo vaak mogelijk (ook doordeweeks) en van diverse media.

Altijd met gebed om onderscheiding en Goddelijk licht, altijd als de Bereers onderzoekend in de schrift of de dingen ook zo zijn, en bid ook dat je nederig mag blijven als de kennis toeneemt. Opdat je mag toenemen in de genade en in de kennis van Christus.

Toevoeging: uiteraard zal de bijbel de voornaamste plaats moeten innemen in alles.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 05 nov 2018, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Zeeuw »

Johannes S schreef:
Zeeuw schreef:

Voor mij geldt dat juist een zegenrijke zondag, voor meer lezen door de week zorgt. Bv gisterochtend een preek over Nehemia. Nu een verklaring van Matthew Henry over Nehemia aan het lezen. Ik denk dat het makkelijk en-en kan zijn. En wat dan het medium is vind ik niet zo belangrijk.
Mag ik vragen wat een zegenrijke zondag voor jou inhoudt?
Een zondag waarin ik in de preken mijn hart verklaart hoor. Merk dat ik verbroken, maar ook verheugd mag zijn onder de preek. Dat de Heere dichtbij mag zijn, ondanks dat ik er, ook in de afgelopen week weer, een puinhoop van heb gemaakt.

En eigenlijk vanuit de kerk op weg naar huis iedereen wil staande houden om hun te vertellen hoe groot Hij is voor slechte mensen.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door -DIA- »

Ik vind het jammer dat de preken van "zuivere waarheid' van YouTube zijn verwijderd.
Of degene die ze erop heeft gezet ze eraf heeft gehaald of anderszins....
Ik vind het wel jammer. Daar stonden preken die je niet veel op internet vind.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Geytenbeekje »

Ik ben het eens met de topicstarter
Je hebt veel mooie liederen en alle psalmen staan op youtube
Ook is het natuurlijk een verantwoordelijkheid van je eigen waar je naar kijkt of niet.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door -DIA- »

Deze preken zou ik kunnen aanbevelen.
https://www.youtube.com/watch?v=katzhW6FcFo
https://www.youtube.com/watch?v=l4236adVKtI

Ook mede door de herinneringen aan deze predikant,
waar mijn ouders tot de Gereformeerde Gemeenten zijn getrokken.
Vanuit een licht Hervormde kerk.
Nee, het gaat niet in de eerste plaats om het kerkverband, maar om die Waarheid.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Hendrien »

Zeeuw schreef:
Wandelende schreef:
Herman schreef:Nee. Dat meen ik oprecht. Maar het is wel gevoed vanuit de gedachte dat bij velen de zondag niet vaak als zegenrijk wordt ervaren.

Aangewezen middelen om de week door te komen zijn overigens het gebed, gebod en de Schrift.
Helder.
De aangewezen middelen om de week door te komen benoem je denk ik goed. Alleen zou ik niet graag mijn boekenkast wegdoen. De inhoud daarvan is ook nuttig voor door de week en zeker geen teken dat de zondagen te weinig voeding geven.

YouTube gebruik ik vrij weinig voor dit soort verdieping, een enkele keer wel. Meestal vind ik het voor mijzelf niet méér verrijkend dan een preek.
Voor mij geldt dat juist een zegenrijke zondag, voor meer lezen door de week zorgt. Bv gisterochtend een preek over Nehemia. Nu een verklaring van Matthew Henry over Nehemia aan het lezen. Ik denk dat het makkelijk en-en kan zijn. En wat dan het medium is vind ik niet zo belangrijk.
Heel herkenbaar @Zeeuw! Ik heb dat ook. Ik lees altijd veel n.a.v. de zondagse prediking.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Herman »

Er stond nog een opmerking open. Vooral omdat ik die natuurlijk zelf gelanceerd heb. Maar het is mijn persoonlijke waarneming dat het lezen over geloofszaken toch iets heel anders is dan het geloof zelf te oefenen. En daarom wijs ik op het gebed, gebod en Schrift. Want als je die zaken betracht, dan spreekt daar een veel volwassener gedrag uit dan het lezen van een goed boek.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:Er stond nog een opmerking open. Vooral omdat ik die natuurlijk zelf gelanceerd heb. Maar het is mijn persoonlijke waarneming dat het lezen over geloofszaken toch iets heel anders is dan het geloof zelf te oefenen. En daarom wijs ik op het gebed, gebod en Schrift. Want als je die zaken betracht, dan spreekt daar een veel volwassener gedrag uit dan het lezen van een goed boek.
Stel je nu geen zaken tegenover elkaar die elkaar eigenlijk aanvullen?
Het lezen van een goed boek geeft als het goed is een diepere kijk op de Schrift. Het lezen van een goed boek zal ook opscherpen tot een heilig leven. Het lezen van een goed boek zal ook tot gebed brengen, toch?
Misschien niet alle drie tegelijk, niet altijd, maar een boek dat bovenstaande niet tot gevolg heeft, is dat nog een goed boek te noemen?
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Maar het is mijn persoonlijke waarneming dat het lezen over geloofszaken toch iets heel anders is dan het geloof zelf te oefenen.
Zeker! Helemaal mee eens! Als het goed is leid het 1 tot het ander, maar je kunt ook zelf wat worden met je kennis.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Johannes S »

Zeeuw schreef:
Johannes S schreef:
Zeeuw schreef:

Voor mij geldt dat juist een zegenrijke zondag, voor meer lezen door de week zorgt. Bv gisterochtend een preek over Nehemia. Nu een verklaring van Matthew Henry over Nehemia aan het lezen. Ik denk dat het makkelijk en-en kan zijn. En wat dan het medium is vind ik niet zo belangrijk.
Mag ik vragen wat een zegenrijke zondag voor jou inhoudt?
Een zondag waarin ik in de preken mijn hart verklaart hoor. Merk dat ik verbroken, maar ook verheugd mag zijn onder de preek. Dat de Heere dichtbij mag zijn, ondanks dat ik er, ook in de afgelopen week weer, een puinhoop van heb gemaakt.

En eigenlijk vanuit de kerk op weg naar huis iedereen wil staande houden om hun te vertellen hoe groot Hij is voor slechte mensen.
Gaat het ten diepste dan niet om onszelf als we steeds graag ons hart verklaard willen hebben!?
Als je steeds in jezelf zit te wroeten roept dat vragen op en raadselen die verklaard moeten worden.
Helaas helpen sommige preken daarin niet mee, maar gaat het merendeel over kenmerken van de gelovige.
Het is zo groot als we totaal uitgedreven worden uit onszelf en dat God in Christus alleen maar verheerlijkt wordt in ons leven.

En dan begrijp ik wel dat als je onder sommige prediking verkeerd en je vindt het leven niet in jezelf, maar je zoekt het buiten jezelf en je hebt honger naar Christus en Zijn gerechtigheid, dat je op youtube lezingen gaat luisteren. Doe ik ook soms.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Zeeuw »

Johannes S schreef: Gaat het ten diepste dan niet om onszelf als we steeds graag ons hart verklaard willen hebben!?
Als je steeds in jezelf zit te wroeten roept dat vragen op en raadselen die verklaard moeten worden.
Helaas helpen sommige preken daarin niet mee, maar gaat het merendeel over kenmerken van de gelovige.
Het is zo groot als we totaal uitgedreven worden uit onszelf en dat God in Christus alleen maar verheerlijkt wordt in ons leven.

En dan begrijp ik wel dat als je onder sommige prediking verkeerd en je vindt het leven niet in jezelf, maar je zoekt het buiten jezelf en je hebt honger naar Christus en Zijn gerechtigheid, dat je op youtube lezingen gaat luisteren. Doe ik ook soms.
Ik heb niet gezegd dat ik dat graag wil, maar dat het gebeurt. Het is niet mijn voorbereiding of gedachten ofzo. Daar schort het juist vaak erg aan. Maar toch opent de Heere dan door middel van de preek mijn hart voor Hemzelf. Niet omdat ik dat zo goed doe, maar wel vanuit Hem.

En ik lees dan via fysieke boeken, boeken via websites, preken lezen of luisteren. En dan maakt youtube of prekenweb als bron voor mij niet uit.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Nasrani »

De vraag aan het begin was welke wil je aanbevelen. Nou deze: https://youtu.be/cz-VKfDrRas
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Bezorgd »

Nasrani schreef:De vraag aan het begin was welke wil je aanbevelen. Nou deze: https://youtu.be/cz-VKfDrRas
Prachtige lezing.
Dit stukje uit de vragenbeantwoording is ook heel mooi. Een dominee die op het randje van de dood ligt en hoe hij de nabijheid van de Heere dan mag ervaren: (vanaf 48.18 )

https://www.youtube.com/watch?v=kS1UB8R ... .be&t=2895
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Nasrani »

Bezorgd schreef:
Nasrani schreef:De vraag aan het begin was welke wil je aanbevelen. Nou deze: https://youtu.be/cz-VKfDrRas
Prachtige lezing.
Dit stukje uit de vragenbeantwoording is ook heel mooi. Een dominee die op het randje van de dood ligt en hoe hij de nabijheid van de Heere dan mag ervaren: (vanaf 48.18 )

https://www.youtube.com/watch?v=kS1UB8R ... .be&t=2895
Is inderdaad ook heel mooi.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie