Youtube als bron van geestelijk voedsel

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef:Jantje zei: En ik vind absoluut niet dat je dit mag zeggen. Bah! :mad Jij hebt daarover trouwens ook helemaal geen recht van spreken.

Even iets uit de weg ruimen. Staan we hier nog achter? Anders wordt het wat moeilijk om (van beide kanten) objectief en eerlijk te zijn. Laat het vlak liggen, ook bovenstaande woorden zouden dan verantwoord moeten worden, om tot een recht onderzoek te komen.
Ik vind niet dat wij mogen zeggen of een dominee remonstrants is of niet. Dat past ons niet. Ik voel me thuis in mijn eigen kerkverband, hoor graag predikanten uit andere kerkverbanden, waaronder de GGiN. Maar dat betekent niet dat ik andere predikanten, waarvan ik niet 1-2-3 een preek van zou beluisteren, zomaar als 'remonstrants' zou bestempelen. Ik zal eerlijk toegeven dat het beluisteren van deze Nieuwjaarspreek, voor mij in zekere zin ook een stapje buiten de comfortzone is. Maar dat betekent niet dat ik dan maar van te voren iemand als 'licht' of 'zwaar' zou gaan bestempelen. Snap je wat ik bedoel? We moeten oppassen met oordelen, want dat zijn wij als mensen niet waard. Maar ik zeg er wel bij dat ik de sfeer waarin het betreffende fragment, uitgezonden wordt niet positief vindt. Ik heb weinig op met 'Jij daar!' en sta achter het standpunt van menig dominee die er niet naar toe wíl gaan. Maar goed, dat is een geheel andere discussie, die ik nu en hier niet (opnieuw) wil gaan voeren. Daar is immers al genoeg over gezegd.
Nee hoor het gaat niet over licht of zwaar, dat zijn nare woorden, het gaat over helder en klaar. Als zegt de schrift wel hoe bezwaarlijk een rijke het koninkrijk Gods kan ingaan. Dat het lichter is dat een kemel ga door het oog van een naald dan dat een rijk ingaat. En nu is het wel zo dat we alleen van nature, hoofd voor hoofd, rijk en verrijkt zijn buiten Christus. Dan is het zalig worden zwaar van 's mensen kant bezien. Maar verder laten we niet spreken in termen van zwaar en licht, die zijn helemaal on-Bijbels. Verder (dat wil ik ook bekennen) dat het voor mij zeker net zo'n grote stap buiten de comfortzone is.
Inderdaad! Daar zijn we het zeker over eens!

Laten we nu het hier even afsluiten en vanavond in het andere draadje verder gaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:
eilander schreef:DIA, pas alsjeblieft op. Ik heb je onlangs ook al gevraagd of je nu nooit eens bang bent om Gods werk verdacht te maken. Ik vraag me dat opnieuw af.
Kunt u nader aangeven waar ik mis ben? De kenmerken moeten toch ook gezien worden? En kunnen we een mens op grond van een eigen verhaal zonder geestelijk onderzoek de handen opleggen? Ook later heb ik deze predikant nooit de bevindelijke zielsgangen horen verklaren. Dat moet toch wel, immers draagt de mens een zeer bedrieglijk hart in zich om. Die gronden buiten Christus moeten ontdekt worden. Ont- dekt. Onder de dekmantel vandaan gebracht worden. Noodzakelijk, anders luisteren we naar een schone ontroerende rede, maar die doet alleen hoogstens iets in het gemoed, maar vermurwd het hart niet. Dat is Gods werk, het werk van een Drie-enig God. En dat begint niet bij Jezus.
@Dia,
Wat bedoel je precies met het onderstreepte?
Jezus is één Persoon van het Drie-enig Goddelijk Wezen, samen met de Vader en de Heilige Geest.
Wij belijden dat Zij één zijn.
God kan daarom nooit buiten zijn Zoon Jezus om handelen, en evenmin buiten de Heilige Geest om.
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:DIA, pas alsjeblieft op. Ik heb je onlangs ook al gevraagd of je nu nooit eens bang bent om Gods werk verdacht te maken. Ik vraag me dat opnieuw af.
Kunt u nader aangeven waar ik mis ben? De kenmerken moeten toch ook gezien worden? En kunnen we een mens op grond van een eigen verhaal zonder geestelijk onderzoek de handen opleggen? Ook later heb ik deze predikant nooit de bevindelijke zielsgangen horen verklaren. Dat moet toch wel, immers draagt de mens een zeer bedrieglijk hart in zich om. Die gronden buiten Christus moeten ontdekt worden. Ont- dekt. Onder de dekmantel vandaan gebracht worden. Noodzakelijk, anders luisteren we naar een schone ontroerende rede, maar die doet alleen hoogstens iets in het gemoed, maar vermurwd het hart niet. Dat is Gods werk, het werk van een Drie-enig God. En dat begint niet bij Jezus.
@Dia,
Wat bedoel je precies met het onderstreepte?
Jezus is één Persoon van het Drie-enig Goddelijk Wezen, samen met de Vader en de Heilige Geest.
Wij belijden dat Zij één zijn.
God kan daarom nooit buiten zijn Zoon Jezus om handelen, en evenmin buiten de Heilige Geest om.
Ik bedoel het persoonlijk kennen van de drie onderscheidene Personen. Zie o.a. geloofsbelijdenis van Athanasius. Dat is een grote verborgenheid die de mens van nature nooit kan bevatten. Dit kennen wordt geleerd in de vrijspraak in de vierschaar. Daar kan ik niets van zeggen, alleen dan dat ik nog een enkeling ken die dit heeft beleefd.

En nu moet ik er even de gedachten bij hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door BJD »

-DIA- schreef:
Isala schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:DIA, pas alsjeblieft op. Ik heb je onlangs ook al gevraagd of je nu nooit eens bang bent om Gods werk verdacht te maken. Ik vraag me dat opnieuw af.
Kunt u nader aangeven waar ik mis ben? De kenmerken moeten toch ook gezien worden? En kunnen we een mens op grond van een eigen verhaal zonder geestelijk onderzoek de handen opleggen? Ook later heb ik deze predikant nooit de bevindelijke zielsgangen horen verklaren. Dat moet toch wel, immers draagt de mens een zeer bedrieglijk hart in zich om. Die gronden buiten Christus moeten ontdekt worden. Ont- dekt. Onder de dekmantel vandaan gebracht worden. Noodzakelijk, anders luisteren we naar een schone ontroerende rede, maar die doet alleen hoogstens iets in het gemoed, maar vermurwd het hart niet. Dat is Gods werk, het werk van een Drie-enig God. En dat begint niet bij Jezus.
@Dia,
Wat bedoel je precies met het onderstreepte?
Jezus is één Persoon van het Drie-enig Goddelijk Wezen, samen met de Vader en de Heilige Geest.
Wij belijden dat Zij één zijn.
God kan daarom nooit buiten zijn Zoon Jezus om handelen, en evenmin buiten de Heilige Geest om.
Ik bedoel het persoonlijk kennen van de drie onderscheidene Personen. Zie o.a. geloofsbelijdenis van Athanasius. Dat is een grote verborgenheid die de mens van nature nooit kan bevatten. Dit kennen wordt geleerd in de vrijspraak in de vierschaar. Daar kan ik niets van zeggen, alleen dan dat ik nog een enkeling ken die dit heeft beleefd.

En nu moet ik er even de gedachten bij hebben.
Hoeveel ken je er uit de Bijbel?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Jantje schreef: Precies. Dat geldt voor ons allen, niemand uitgezonderd.
Ik hoop de preek vanavond te beluisteren. Als jij dat nou ook doet, dan kunnen we het in het draadje 'Preken beluisteren op internet' overdenken.
Dat is goed. Ik hoop dan aantekeningen te maken en te zeggen wat is in mist of wat on-Bijbels is. Niet zomaar 'losse flodders' maar pak de drie formulieren van enigheid er ook bij. Verder is het gewenst er de Kanttekeningen en Matthew Henry bij te betrekken.
Ik hoop dat je ook aantekeningen maakt wat er goed in is. Het lijkt me afschuwelijk en zo koud om met die basisgedachte papier gereed te houden voor een preek. Zo zaten, in mijn gedachten, de Farizeen klaar als de Heere Jezus begon te spreken. Het papier als vogel om het zaad direct weg te pikken.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:
Jantje schreef: Dat lijkt me een prima plan.
https://www.kerkomroep.nl/?mp=10108#/kerken/10108 en dan de preek van Nieuwjaarsochtend.
Ik wil het proberen, al heb ik (eerlijk gezegd) niet de illusie dat het daarna na 10 jaar strijd op zal houden. Ik ben (en die indruk heb ik steeds meer) een sta-in-de-weg op het forum. Maar ik zal me niet weg laten jagen zolang ik me kan beroepen op de grond die dit forum noemt.
Waarom noem je dat "strijd", @Dia? Dit doet me denken aan dat artikel van ds D. Heemskerk in het RD van 8 december:

In Ouddorp, mijn tweede gemeente, kreeg ik eens een wijze les van een geoefende vrouw, ”Jaantje van d’n duunkant”. Jaantje zei: „Wie strijdt voor een kerk, heeft zijn hele leven werk. Maar wie treurt over de zonde heeft een goede zaak gevonden.” Kijk, díe strijd moeten we kennen. Strijdt om in te gaan. Jehu streed ook een strijd, maar dat was niet de goede strijd. Strijdt de goede strijd des geloofs. Dát is het. En verder wil ik geen scherpslijper zijn.”

Ik hoop dat je zo ook naar de preek in bovengenoemde link mag luisteren.
In de eerste plaats voor je eigen hart, en verder mogen de bijbelse en onbijbelse elementen die je zou kunnen vinden ook benoemd worden.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef: Precies. Dat geldt voor ons allen, niemand uitgezonderd.
Ik hoop de preek vanavond te beluisteren. Als jij dat nou ook doet, dan kunnen we het in het draadje 'Preken beluisteren op internet' overdenken.
Dat is goed. Ik hoop dan aantekeningen te maken en te zeggen wat is in mist of wat on-Bijbels is. Niet zomaar 'losse flodders' maar pak de drie formulieren van enigheid er ook bij. Verder is het gewenst er de Kanttekeningen en Matthew Henry bij te betrekken.
Ik hoop dat je ook aantekeningen maakt wat er goed in is. Het lijkt me afschuwelijk en zo koud om met die basisgedachte papier gereed te houden voor een preek. Zo zaten, in mijn gedachten, de Farizeen klaar als de Heere Jezus begon te spreken. Het papier als vogel om het zaad direct weg te pikken.
Inderdaad hij luistert helaas niet om Gods stem te horen. Ik hoop dat God dwars door deze gedachten heen tot @DIA wil spreken en de preek van ds Simons wil zegenen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door AnJa »

Nasrani schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef: Precies. Dat geldt voor ons allen, niemand uitgezonderd.
Ik hoop de preek vanavond te beluisteren. Als jij dat nou ook doet, dan kunnen we het in het draadje 'Preken beluisteren op internet' overdenken.
Dat is goed. Ik hoop dan aantekeningen te maken en te zeggen wat is in mist of wat on-Bijbels is. Niet zomaar 'losse flodders' maar pak de drie formulieren van enigheid er ook bij. Verder is het gewenst er de Kanttekeningen en Matthew Henry bij te betrekken.
Ik hoop dat je ook aantekeningen maakt wat er goed in is. Het lijkt me afschuwelijk en zo koud om met die basisgedachte papier gereed te houden voor een preek. Zo zaten, in mijn gedachten, de Farizeen klaar als de Heere Jezus begon te spreken. Het papier als vogel om het zaad direct weg te pikken.
Inderdaad hij luistert helaas niet om Gods stem te horen. Ik hoop dat God dwars door deze gedachten heen tot @DIA wil spreken en de preek van ds Simons wil zegenen.
Dat is precies wat ik ook dacht. En niet alleen voor DIA maar voor allen die deze preek zullen beluisteren, incusief mezelf.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door -DIA- »

Ik bemerk uit de opmerkingen dat het een harde strijd gaat worden. Wat ik bedoel wordt helaas niet verstaan. Zoekt in het Boek des Heeren. Beproeft. Vergelijk. Bidt. En mogelijk dat dan enig licht mag opgaan over het Woord, dat van nature voor ons gesloten is met zeven zegelen.

Ik wil Jantje de eer geven om te beginnen met de bespreking van de preek over Jozua 5:14a

Vooraf een verzoek: Denkt niet eerst het kwade, onderzoek of deze dingen alzo zijn. Ik begrijp dat velen hier onderscheid niet horen omdat men de oude bevindelijke leer op veel plaatsen niet meer hoort. En ook: dat veel voor bevinding wordt gehouden wat in feite alleen wat emotie of gemoedsaandoening is. Dat het uiterlijke. Het moet dieper, niet in hoofd in ons hart.
En laat ook duidelijk zijn dat ik schrijf om een dominee te bekritiseren.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 02 jan 2019, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door eilander »

Laten we nu óf hierover stoppen, óf een inhoudelijke bespreking opstarten. Dus op basis van inhoud, niet op basis van verdachtmakingen over en weer. Andere berichten zal ik knippen.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Laten we nu óf hierover stoppen, óf een inhoudelijke bespreking opstarten. Dus op basis van inhoud, niet op basis van verdachtmakingen over en weer. Andere berichten zal ik knippen.
Het was de bedoeling (zie hiervoor) om dat in "preken beluisteren op internet" te doen. Voor zover ik het begrepen heb.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Ik ga de preek ook beluisteren.
-DIA- schreef:En laat ook duidelijk zijn dat ik schrijf om een dominee te bekritiseren.
Even voor de goede orde: ik denk dat hier het woord 'niet' nog tussen moet. Voor het geval er weer een hele kritiek losbarst wilde ik dit nog even zeggen. Vanaf nu hoop ik in het andere draadje op een inhoudelijke discussie, op basis van allereerst de Bijbel en verder ook de Belijdenisgeschriften.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Inderdaad. Ik ga de preek ook beluisteren.
-DIA- schreef:En laat ook duidelijk zijn dat ik schrijf om een dominee te bekritiseren.
Even voor de goede orde: ik denk dat hier het woord 'niet' nog tussen moet. Voor het geval er weer een hele kritiek losbarst wilde ik dit nog even zeggen. Vanaf nu hoop ik in het andere draadje op een inhoudelijke discussie, op basis van allereerst de Bijbel en verder ook de Belijdenisgeschriften.
Dat was inderhaast inderdaad weggevallen. Het gaat beslist niet om een of andere predikant, maar om het de gereformeerde leer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
dumarchie
Verbannen
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2019, 19:01

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door dumarchie »

-DIA- schreef:Deze preken zou ik kunnen aanbevelen.
https://www.youtube.com/watch?v=katzhW6FcFo
https://www.youtube.com/watch?v=l4236adVKtI

Ook mede door de herinneringen aan deze predikant,
waar mijn ouders tot de Gereformeerde Gemeenten zijn getrokken.
Vanuit een licht Hervormde kerk.
Nee, het gaat niet in de eerste plaats om het kerkverband, maar om die Waarheid.
helemaal mee eens dia zeer de moeite waard, als kleine jongen lag ik voor de bandrecorder naar ds Lamain te luisteren, gelukkig is er veel materiaal van hem op internet te vinden, daar hebben we geen youtube voor nodig.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10443
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Youtube als bron van geestelijk voedsel

Bericht door Zita »

Ontopic, aub
Plaats reactie