Geestelijke hongersnood

Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door AnJa »

GZB schreef:
AnJa schreef:Ben voorzichtig met reageren. Dat zal een ieder wel begrijpen.
Bij deze daarom een citaat van R.M. McCheyne (iemand anders had deze al eens een keer op het forum gedeeld).
En zo moet, mijns inziens, de prediking zijn om gevoedt te worden:

De prediking is geen beschrijving van Christus, de prediking is dé stem van Christus. De prediking is het moment dat Christus Zich aanbiedt aan een verloren zondaar.

Door zo'n prediking wil de Heilige Geest het hart van een zondaar verlichten. Dan gaat een mens zien dat God veel gewilliger is dan ik ooit kan bedenken. Dan wordt ingeleefd dat ik niet wil en een vijand ben van mijn eigen zaligheid.
Dat begrijp ik niet. Christus biedt Zich dus eerst aan aan een verloren zondaar. En daarna gaat de Heilige Geest het hart van een zondaar verlichten? En dan is God veel gewilliger.
Ik zeg niet dat het perse in die volgorde moet gaan toch? Wie ben ik....
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
GZB
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jul 2018, 20:53

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door GZB »

AnJa schreef:
GZB schreef:
AnJa schreef:Ben voorzichtig met reageren. Dat zal een ieder wel begrijpen.
Bij deze daarom een citaat van R.M. McCheyne (iemand anders had deze al eens een keer op het forum gedeeld).
En zo moet, mijns inziens, de prediking zijn om gevoedt te worden:

De prediking is geen beschrijving van Christus, de prediking is dé stem van Christus. De prediking is het moment dat Christus Zich aanbiedt aan een verloren zondaar.

Door zo'n prediking wil de Heilige Geest het hart van een zondaar verlichten. Dan gaat een mens zien dat God veel gewilliger is dan ik ooit kan bedenken. Dan wordt ingeleefd dat ik niet wil en een vijand ben van mijn eigen zaligheid.
Dat begrijp ik niet. Christus biedt Zich dus eerst aan aan een verloren zondaar. En daarna gaat de Heilige Geest het hart van een zondaar verlichten? En dan is God veel gewilliger.
Ik zeg niet dat het perse in die volgorde moet gaan toch? Wie ben ik....
Goed dat ik het vraag dan. Omdat je het citaat van Bunyan noemde en daarop aangaf dat door zo'n prediking deze "ervaringen" volgden.
Maar ik begrijp nu dat je dat niet bedoelt.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door AnJa »

GZB schreef:
AnJa schreef:
GZB schreef:
AnJa schreef:Ben voorzichtig met reageren. Dat zal een ieder wel begrijpen.
Bij deze daarom een citaat van R.M. McCheyne (iemand anders had deze al eens een keer op het forum gedeeld).
En zo moet, mijns inziens, de prediking zijn om gevoedt te worden:

De prediking is geen beschrijving van Christus, de prediking is dé stem van Christus. De prediking is het moment dat Christus Zich aanbiedt aan een verloren zondaar.

Door zo'n prediking wil de Heilige Geest het hart van een zondaar verlichten. Dan gaat een mens zien dat God veel gewilliger is dan ik ooit kan bedenken. Dan wordt ingeleefd dat ik niet wil en een vijand ben van mijn eigen zaligheid.
Dat begrijp ik niet. Christus biedt Zich dus eerst aan aan een verloren zondaar. En daarna gaat de Heilige Geest het hart van een zondaar verlichten? En dan is God veel gewilliger.
Ik zeg niet dat het perse in die volgorde moet gaan toch? Wie ben ik....
Goed dat ik het vraag dan. Omdat je het citaat van Bunyan noemde en daarop aangaf dat door zo'n prediking deze "ervaringen" volgden.
Maar ik begrijp nu dat je dat niet bedoelt.
McCheyne dacht ik dat er stond.
@GZB misschien kan alles wel in 1preek tegelijk gebeuren....
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
GZB
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 jul 2018, 20:53

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door GZB »

O ja, excuses, McCheyne.
Natuurlijk kan alles in 1 x tegelijk.
Maar daar ging het niet over, mijn vraag was of die "ervaringen" volgden op zo'n prediking?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dus ik oordeel niet over mensen die dan vertrekken. Zelfs niet over mensen die vertrekken vanwege een onrechtzinnige consulent.
Gebeurt dat ja? Dat het zó erg gesteld was, wist ik niet... ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door DDD »

Ja. Dat is de droeve werkelijkheid op sommige plaatsen. Al meen ik dat daarbij altijd meerdere factoren spelen. Het voorbeeld dat ik ken, heeft ook te maken met falend kerkbestuur. Maar het ging hier over de vraag of mensen zelf kunnen beoordelen welk geestelijk voedsel bij hen past en of dat naar de Schrift is.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door Desiree »

DDD schreef:Niks daarvan. God roept zijn christenen op om de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Je krijgt eigenlijk altijd de zegen mee, zelfs bij de onrechtzinnigste dominee. En daarnaast doe je er goed aan om je Bijbel mee te nemen. Als de dominee dan weinig zinnigs meldt, kun je in ieder geval het woord van God nog lezen.
Ja, ik snap je wel. Toen ik het had geschreven, dacht ik aan.. Jesaja 55.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
DDD schreef:Dus ik oordeel niet over mensen die dan vertrekken. Zelfs niet over mensen die vertrekken vanwege een onrechtzinnige consulent.
Gebeurt dat ja? Dat het zó erg gesteld was, wist ik niet... ;)
Je weet de helft niet...
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door Laag »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Dus ik oordeel niet over mensen die dan vertrekken. Zelfs niet over mensen die vertrekken vanwege een onrechtzinnige consulent.
Gebeurt dat ja? Dat het zó erg gesteld was, wist ik niet... ;)
Je weet de helft niet...
Wees daar maar blij om....
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Dus ik oordeel niet over mensen die dan vertrekken. Zelfs niet over mensen die vertrekken vanwege een onrechtzinnige consulent.
Gebeurt dat ja? Dat het zó erg gesteld was, wist ik niet... ;)
Je weet de helft niet...
Gelukkig maar... Ik hóef het niet eens te weten... ...als je begrijpt wat ik bedoel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Dus ik oordeel niet over mensen die dan vertrekken. Zelfs niet over mensen die vertrekken vanwege een onrechtzinnige consulent.
Gebeurt dat ja? Dat het zó erg gesteld was, wist ik niet... ;)
Je weet de helft niet...
Gelukkig maar... Ik hóef het niet eens te weten... ...als je begrijpt wat ik bedoel.

Eens...
Soms kun je de titel "Ziek van de kerk" van Belder wel begrijpen.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door Jo-Ann »

Ik denk dat geestelijke hongersnood kan ook door iemand zelf veroorzaakt worden. Los van de voorganger.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door -DIA- »

Is het geachte forum op de hoogte dat er steeds meer plaatsen in ons land komen waar de bevindelijke leer niet meer wordt gehoord? Wat dan? Om een bekend citaat aan te halen van ds. P. Blok: Dan zit Gods volk te sterven in de bank. De godsdienst op de preekstoel en de godsvreze eronder. Dit is beslist geen revolutionaire taal, wel geloof ik dat het weinig begrepen wordt.
In zulk een nood kan thuislezen een noodzaak worden. Dat is een uiterste stap die je nooit zomaar mag nemen. Ik heb soms de indruk dat dit als revolutionair verzet tegen de kerk als instituut lijkt verstaan te worden. Heb ik dat goed?

We lezen ook dat een oordeel kan gezonden worden, zoals een honger in het land wordt gezonden, een honger niet naar brood, maar naar het woord Gods. We lezen ook dat men zal rondzwerven en zoeken geestelijk voedsel maar het niet zal vinden. Achten we dit een zaak uit het verleden? Uit de tijd voor de Afscheiding? Ik geloof van niet.

Vriendelijk verzoek: Reageer bedaard. en denk eerst goed na over wat een geestelijk honger inhoudt. Ook dat deze zaken wellicht meer voorkomen dan we denken. Er zijn stillen in den lande die leed dragen over de breuken van de kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door Jo-Ann »

Bezorgd schreef: Soms kun je de titel "Ziek van de kerk" van Belder wel begrijpen.
Jazeker, helemaal.
En toch, doordat je "ziek van de kerk" bent, kun je zelf in zo'n toestand zijn, dat je alles uitkotst omdat je niet de juiste geneesmiddelen neemt.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door pierre27 »

Jo-Ann schreef:Ik denk dat geestelijke hongersnood kan ook door iemand zelf veroorzaakt worden. Los van de voorganger.
Geheel mee eens. Een soort geestelijke hongerstaking.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie