Geestelijke hongersnood

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door Mara »

Ik was deze week bij een voedselbank en zag dat mensen voedingswaren weigerden, omdat ze het niet lustten, omdat er plekjes aan zaten, of verlept was of het brood niet gesneden was.
Op het parkeerterrein zag ik later nog her en der een groene paprika liggen (niet zo gewild kennelijk).
Zo zou het geestelijk misschien ook weleens kunnen zijn, in Nederland.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Ik was deze week bij een voedselbank en zag dat mensen voedingswaren weigerden, omdat ze het niet lustten, omdat er plekjes aan zaten, of verlept was of het brood niet gesneden was.
Op het parkeerterrein zag ik later nog her en der een groene paprika liggen (niet zo gewild kennelijk).
Zo zou het geestelijk misschien ook weleens kunnen zijn, in Nederland.
Het kan zijn. Ik weet dat er mensen waren die de eenvoudige prediking van ds. Bregman verafschuwden. Waarom? Hij had geen goede vooropleiding, en daarom wilde men hem geen theoloog noemen. Bij de komst van ds. J.M. Kleppe zei onze toenmalige buurman tegen mijn vader: Wat vind je van de nieuwe dominee? En meteen vervolgde hij (triomfantelijk): Nú hebben we pas een échte theoloog...! Het zat blijkbaar niet zo heel diep. Later hebben ze toch de kerk verlaten en aansluiting gezocht bij de 'grote kerk'.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door Luther »

In hoeverre is hier in beeld gebracht waar geestelijke hongersnood toe leidt?

Afbeelding
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door Auto »

Luther schreef:In hoeverre is hier in beeld gebracht waar geestelijke hongersnood toe leidt
Of pastorale hongersnood ...
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef: Om een bekend citaat aan te halen van ds. P. Blok: Dan zit Gods volk te sterven in de bank. De godsdienst op de preekstoel en de godsvreze eronder. Dit is beslist geen revolutionaire taal, wel geloof ik dat het weinig begrepen wordt.
Dit is eerder ademnood dan hongersnood. Een beetje dezelfde ademnood die je krijgt bij dat ritmische of heel snelle zingen.

Ik vind het trouwens een rare uitspraak hoor.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door Delftenaar »

Bij ritmisch zingen hoef je echt geen ademnood te krijgen hoor.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door Bijdrager »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Ik was deze week bij een voedselbank en zag dat mensen voedingswaren weigerden, omdat ze het niet lustten, omdat er plekjes aan zaten, of verlept was of het brood niet gesneden was.
Op het parkeerterrein zag ik later nog her en der een groene paprika liggen (niet zo gewild kennelijk).
Zo zou het geestelijk misschien ook weleens kunnen zijn, in Nederland.
Het kan zijn. Ik weet dat er mensen waren die de eenvoudige prediking van ds. Bregman verafschuwden. Waarom? Hij had geen goede vooropleiding, en daarom wilde men hem geen theoloog noemen. Bij de komst van ds. J.M. Kleppe zei onze toenmalige buurman tegen mijn vader: Wat vind je van de nieuwe dominee? En meteen vervolgde hij (triomfantelijk): Nú hebben we pas een échte theoloog...! Het zat blijkbaar niet zo heel diep. Later hebben ze toch de kerk verlaten en aansluiting gezocht bij de 'grote kerk'.
De ware kerk dus, oer-hervormd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Ik was deze week bij een voedselbank en zag dat mensen voedingswaren weigerden, omdat ze het niet lustten, omdat er plekjes aan zaten, of verlept was of het brood niet gesneden was.
Op het parkeerterrein zag ik later nog her en der een groene paprika liggen (niet zo gewild kennelijk).
Zo zou het geestelijk misschien ook weleens kunnen zijn, in Nederland.
Het kan zijn. Ik weet dat er mensen waren die de eenvoudige prediking van ds. Bregman verafschuwden. Waarom? Hij had geen goede vooropleiding, en daarom wilde men hem geen theoloog noemen. Bij de komst van ds. J.M. Kleppe zei onze toenmalige buurman tegen mijn vader: Wat vind je van de nieuwe dominee? En meteen vervolgde hij (triomfantelijk): Nú hebben we pas een échte theoloog...! Het zat blijkbaar niet zo heel diep. Later hebben ze toch de kerk verlaten en aansluiting gezocht bij de 'grote kerk'.
Het hongerlijden gaat niet om een predikant met goede opleiding of een oefenaar, maar of er over Jezus en Dien gekruisigd gepreekd wordt, ook hoe een zondaar tot God kan komen...
Die Jezus Die de Weg is, de Deur, de Waarheid, het Leven.
Die God Die zegt (al vanaf Genisis 3 ) Ik zal ...

Een predikant met mindere gave of opleiding, kan het Woord somms beter brengen dan een hoog opgeleide.
Al is een goede opleiding altijd goed en te verkiezen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geestelijke hongersnood

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef: Om een bekend citaat aan te halen van ds. P. Blok: Dan zit Gods volk te sterven in de bank. De godsdienst op de preekstoel en de godsvreze eronder. Dit is beslist geen revolutionaire taal, wel geloof ik dat het weinig begrepen wordt.
Dit is eerder ademnood dan hongersnood. Een beetje dezelfde ademnood die je krijgt bij dat ritmische of heel snelle zingen.

Ik vind het trouwens een rare uitspraak hoor.
Ik weet niet of u het vat? Wat gebeurt er als het natuurlijk leven voedsel wordt onthouden? Dat kan niet gezond zijn, en uiteindelijk sterft het leven.
Nu kan het leven uit God niet sterven, maar kan wel als een stervende over de wereld gaan. Ik kan dat niet een 'rare uitspraak' vinden, maar wel een rake typering. Als we er zelf iets van weten om de 'gezonde woorden' te moeten missen, dan doet dat iets met een mens die het levende woord mist.
Twee uitwerkingen kan ik noemen: Men wordt slap, gezapig, en toegeeflijk in allerlei zaken, en wordt meer wereldgelijkvormig.
Een tweede uitwerking is moedeloosheid. Moedeloosheid kan ook verwoestend zijn. Vooral als er mensen zijn die licht nodig hebben, en gaan dwalen bij gebrek aan licht. Dan kan het schijnen dat je er nooit meer uitkomt. Dat alles weg zinkt. Er bij dat alles wordt je door de prediking niet meer een weg gewezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie