Bent u bekeerd?

Bent u bekeerd?

Ja
17
81%
Nee
4
19%
 
Totaal aantal stemmen: 21

Mannetje
Berichten: 7740
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door Mannetje »

Ik begrijp je weerhouding, maar het zijn ten diepste dezelfde vragen die de Heere Jezus stelde: Wat dunkt u van de Christus? én Wie zegt gij dat Ik ben? En in eeuwigheidslicht moet er antwoord op gegeven worden.
Hoewel de vragen of u bekeerd bent en wat u van de Christus denkt nauw verwant zijn, komen ze toch heel anders over.

Bent u bekeerd?, vraagt naar jezelf.
Wat dunkt u van de Christus?, vraagt naar Hem.

Wie op goede gronden een goed getuigenis van Hem geeft, die zou op de eerste vraag ja mogen antwoorden. Maar ervaart hij dat ook zo?
-
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door Wandelende »

Ten diepste is het de vraag die Jezus aan Petrus stelde: "Hebt gij Mij lief?".
(~)
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door Laag »

JCRyle schreef:
Laag schreef:Bedoeld u, wat ik zelf vind, of wat God er van zegt?
En sorry, ik vind het een waardeloze poll.
Met eerbied gesproken, zou de uitkomst hetzelfde zijn als God het voor ons invulde?
Ik begrijp je weerhouding, maar het zijn ten diepste dezelfde vragen die de Heere Jezus stelde: Wat dunkt u van de Christus? én Wie zegt gij dat Ik ben? En in eeuwigheidslicht moet er antwoord op gegeven worden.
Ook moet ik denken aan het verantwoording schuldig zijn aan hen die er naar vragen. Makkelijk geschreven, maar nu de praktijk. Geldt eveneens voor mezelf, juist voor mezelf. Kan ik verantwoording afleggen?
Wat je laatste vraag betreft: een wezenlijke vraag. Ik moet denken aan Matth. 10:32 "Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is". Als mijn (gelovig) hart uitgaat naar Christus en Zijn gerechtigheid, als er een toevlucht nemen mag zijn. Wat zal ons dan hinderen? Wat zal ons dan scheiden van de liefde van God? Als ik niet meer zonder de Heere verder kan door dit aardse leven? En de Heere is mij een Helper gebleken? Zou ik Hem dan niet belijden als Koning Jezus, Die alles heeft volbracht en alles heeft overwonnen? Ik besef dat het grote zaken zijn en dat niet iedereen dit zo ervaren mag. Zonder de Heere leven kan niet, maar bij dat volk te rekenen gaat ook niet. Voor een ander kan het nog, maar voor henzelf niet meer. Zij zijn te zondig, zij zijn te slecht, te hard en te ongelovig. Zij hebben teveel gezondigd en zij liggen buiten als een verworpene. Een onmogelijkheid om zalig te worden. Sla dan het oog omhoog, daar zit Hij aan de rechterhand van Zijn Vader. Hij is gewillig. Hij is bij machte, want Hem is gegeven alle macht in hemel en op aarde! Zie, dan het Lam Gods staande als geslacht! Hij heeft verzoening aangebracht, Hij heeft betaald, Hij heeft voldaan. Het is volbracht! Maar ik heb geen handen om aan te nemen en geen voeten om te gaan. Hij wil je dragen, zoals Mefiboseth aan Zijn tafel. Hij wil je omhelzen, zoals de vader zijn verloren zoon omhelsde. Hij staat op de uitkijk en nog roept Hij!
Dank voor dit antwoord, misschien is het wel te confronterend voor mij, de vraag, ben je bekeerd? En het zal verschil maken in welke provincie, en welk kerkverband je bent opgegroeid.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door Laag »

Wandelende schreef:
Laag schreef:Bedoeld u, wat ik zelf vind, of wat God er van zegt?
En sorry, ik vind het een waardeloze poll.
Met eerbied gesproken, zou de uitkomst hetzelfde zijn als God het voor ons invulde?
Als het goed is zou, als het recht ligt, het persoonlijke antwoord geen verschil op kunnen leveren.
Juist.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door Laag »

Herman schreef:
Laag schreef:Met eerbied gesproken, zou de uitkomst hetzelfde zijn als God het voor ons invulde?
We kunnen niet inblikken in de boeken van God. De suggestie die je doet (ook al is het eerbiedig) moeten we dus ver van ons houden.

We zullen het bij de beantwoording van de vraag bij de eenvoudige kentekenen van geloof en bekering moeten houden. En dat kan. DL 1 12 en 13
Inderdaad, maar als het goed is, stellen we zelf die vraag ook, er is niets bedrieglijker als het hart van een mens, arglistig, meer dan enig ding.
Mannetje
Berichten: 7740
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door Mannetje »

Isala schreef:De belangrijkste vraag!
Wel jammer dat het incognito is. Ik zou het fijn vinden te weten wie de Heere ook liefheeft, en Zijn eigendom mag zijn.
Ik vind het een heel moeilijke of dat goed zou zijn om het digitaal te delen.
-
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door Herman »

Isala schreef:De belangrijkste vraag!
Wel jammer dat het incognito is. Ik zou het fijn vinden te weten wie de Heere ook liefheeft, en Zijn eigendom mag zijn.
Als je mag roemen in vrije genade alleen, dan maakt het niet veel uit wie de persoon erachter is.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door JCRyle »

Laag schreef:Inderdaad, maar als het goed is, stellen we zelf die vraag ook, er is niets bedrieglijker als het hart van een mens, arglistig, meer dan enig ding.
Inderdaad, zefonderzoek is van fundamenteel belang omtrent deze levensvraag. Onderzoekt uzelve of gij in het geloof zijt, dat is wat de Bijbel ons voorhoudt. Met de doorgaande bede of de Heere Waarheid in het binnenste wil geven en dat Zijn werk aan Zijn knechten gezien zal worden. Dan houd een mens niks over, voor eigen waarneming onbekeerd, maar mag hij door het geloof Christus omhelzen als van God gegeven.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:
Laag schreef:Inderdaad, maar als het goed is, stellen we zelf die vraag ook, er is niets bedrieglijker als het hart van een mens, arglistig, meer dan enig ding.
Inderdaad, zefonderzoek is van fundamenteel belang omtrent deze levensvraag. Onderzoekt uzelve of gij in het geloof zijt, dat is wat de Bijbel ons voorhoudt. Met de doorgaande bede of de Heere Waarheid in het binnenste wil geven en dat Zijn werk aan Zijn knechten gezien zal worden. Dan houd een mens niks over, voor eigen waarneming onbekeerd, maar mag hij door het geloof Christus omhelzen als van God gegeven.
Die arglistigheid wordt overigens voorbehouden (volgens de kanttekeningen) voor het hart dat niet is wedergeboren.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door AnJa »

Gistermorgen kreeg de gemeente deze vraag, ter voorbereiding op het Heilig Avondmaal:

"Heb ik de Heilige Geest ontvangen?"
Vanuit Galaten 3:2
Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?

Hoe ontvang je de Heilige Geest?
Niet door de werken der wet.
De wet laat zien:
Mens, je kunt de wet niet houden.
Erken dat je het nooit zal kunnen.
U hebt Jezus nodig!
Alleen in Hem is de gerechtigheid.

Hoe ontvang je de Heilige Geest?
Door de prediking des geloofs.
Zalig worden is door het gehoor.
"Niets anders gehoord, dan Jezus Christus en Die gekruisigd"
Deze Jezus heeft de Heilige Geest verworven. Hij schenkt u Zijn Heilige Geest.
Hij wordt u gepredikt, aangeboden.
Wie tot Jezus komt ontvangt de Heilige Geest.

Hebt u de Heilige Geest ontvangen?
(Bent u bekeerd?)
Als we hier niet met 'ja' op kunnen antwoorden, kunnen we voor God niet bestaan!
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door AnJa »

Wat betreft het woord bekeerd of bekering, dat zou ik zelf ook niet hebben gebruikt in de vraagstelling.
Aangezien er verschillend uitleg aan gegeven kan worden.
Ds K.J. Kaptein heeft daar eens een mooi boekje over geschreven.
"Terugkeer naar God" -over bekering en geloof-
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door Huismoeder »

Ahum, ik beschouw het als een impertinente vraag. Een vraag, wel te verstaan, naar de diepste roerselen der mensenkinderen. Het doet mij denken aan iemand die bij een eerste bezoek aan anderen vraagt: Mag ik ook uw slaapkamer en uw garderobekast even zien.
Enfin, er zijn altijd mensen die denken dat ze een heel radicale christen zijn als ze een ander direct vragen: Ben je bekeerd? Of: Ken je de Heere? Of: Ken je Christus? Of: Als je vanavond verongelukt, ben je dan in de hemel?
Maar ik houd niet zo van die onbeschaamde vragen, die ik graag rubriceer onder 'geestelijke ongewenste intimiteiten'.
Huismoeder
Verbannen
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 sep 2018, 21:52

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door Huismoeder »

Iets heel anders als die vragen in een preek of voorzichtig tastend in een pastorale ontmoeting aan de orde komen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door Jantje »

Huismoeder schreef:Ahum, ik beschouw het als een impertinente vraag. Een vraag, wel te verstaan, naar de diepste roerselen der mensenkinderen. Het doet mij denken aan iemand die bij een eerste bezoek aan anderen vraagt: Mag ik ook uw slaapkamer en uw garderobekast even zien.
Enfin, er zijn altijd mensen die denken dat ze een heel radicale christen zijn als ze een ander direct vragen: Ben je bekeerd? Of: Ken je de Heere? Of: Ken je Christus? Of: Als je vanavond verongelukt, ben je dan in de hemel?
Maar ik houd niet zo van die onbeschaamde vragen, die ik graag rubriceer onder 'geestelijke ongewenste intimiteiten'.
Allereerst hartelijk welkom op dit forum!

En met je eerste reactie ben ik het gelijk 100% eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bent u bekeerd?

Bericht door Wandelende »

Huismoeder schreef:Ahum, ik beschouw het als een impertinente vraag. Een vraag, wel te verstaan, naar de diepste roerselen der mensenkinderen. Het doet mij denken aan iemand die bij een eerste bezoek aan anderen vraagt: Mag ik ook uw slaapkamer en uw garderobekast even zien.
Enfin, er zijn altijd mensen die denken dat ze een heel radicale christen zijn als ze een ander direct vragen: Ben je bekeerd? Of: Ken je de Heere? Of: Ken je Christus? Of: Als je vanavond verongelukt, ben je dan in de hemel?
Maar ik houd niet zo van die onbeschaamde vragen, die ik graag rubriceer onder 'geestelijke ongewenste intimiteiten'.
Het mooie van een forum is dat een vraag weliswaar radicaal gesteld kan worden, maar dat er geen antwoordverplichting van de ontvanger is. Dat zorgt er dus voor dat er al geen sprake meer is van een directe confrontatie met verlegenheid cq. schaamte.
Hooguit is dat een indirecte uitwerking bij iemand persoonlijk.
(~)
Gesloten