Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Nasrani »

Is de vergelijk van Gods stem met onweer wel een juist vergelijk? In de Bijbel lees ik dat de Heere was in het suizen van een zachte stilte.
Laatst gewijzigd door Nasrani op 09 aug 2018, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Roos2018 »

Jeremiah schreef: Opmerkelijk, daar de puriteinen er redelijk vast van waren overtuigd dat God vrijwel geen mensen meer bekeerd na hun 25e levensjaar.
Onze dominee waarchuwt altijd voor dit soort opmerkingen: je geeft de satan vrij spel om mensen te benauwen en bevreesd te maken om de Heere te zoeken.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door liz boer »

Johann Gottfried Walther schreef:
Posthoorn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ook MacCheyne zegt dat de meeste in hun jeugd worden bekeerd:
Dat is nog wat anders dan zeggen dat God vrijwel geen mensen na hun jeugd bekeert. Laten we niet afgaan op allerlei losse uitspraken van oudvaders en puriteinen, maar ons eenvoudig houden aan het Woord.
Prediker 12v1: En gedenk aan de Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust in dezelve.
Je mag niet oordelen dat is waar, maar het is wel een feit dat als je 10 jaar nee zegt of 20 jaar nee zegt of 80 jaar nee blijft zeggen op alle roepstemmen, lokkingen, oproepen tot bekering je hart harder en harder wordt en je nee krachtiger.
Je kiest duidelijk om geen gehoor te geven aan Gods welgemeende aanbod.

Daarom zoek de Heere terwijl Hij te vinden is...
Niemand is te oud of te zondig, maar als je nee blijft zeggen zul je met je nee voor eeuwig verloren gaan.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Posthoorn »

Nasrani schreef:Is de vergelijk van Gods stem met onweer wel een juist vergelijk? In de Bijbel lees ik dat de Heere was in het suizen van een zachte stilte.

Ik bedoel dit niet spottend, maar onze heidense voorouders geloofden wel in een god die sprak door met zijn hamer op de wolken te slaan.
Psalm 29:3 De stem des HEEREN is op de wateren, de God der ere dondert; de HEERE is op de grote wateren.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door liz boer »

huisman schreef:Denk dat je voor een Bijbels Godsbeeld bij God moet beginnen los van de gevallen mens.

Hier een voorzichtige aanzet.

God is in Zichzelf liefde. Volkomen ongestoorde liefde. Liefde is niet één van Zijn eigenschappen/deugden maar het is Zijn wezen.
Ik hoorde eens deze vergelijking. God in in Zichzelf volkomen liefde. Deze ongestoorde liefde kun je vergelijken met een vijver vol water, volkomen glad en rimpelloos. Door de val van de mens werd een steen in deze vijver vol liefde geworpen. Toen kwamen alle andere deugen van God openbaar. Zijn rechtvaardigheid, Zijn toorn, Zijn barmhartigheid, Zijn genade enz.

Uit deze liefde is de moederbelofte voortgekomen. Door deze Goddelijke liefde is Jezus Christus als Zaligmaker geschonken.
Klopt 1Johannes 4: 9 Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Nasrani »

Posthoorn schreef:
Nasrani schreef:Is de vergelijk van Gods stem met onweer wel een juist vergelijk? In de Bijbel lees ik dat de Heere was in het suizen van een zachte stilte.

Ik bedoel dit niet spottend, maar onze heidense voorouders geloofden wel in een god die sprak door met zijn hamer op de wolken te slaan.
Psalm 29:3 De stem des HEEREN is op de wateren, de God der ere dondert; de HEERE is op de grote wateren.
Je hebt gelijk. Niet aan gedacht. Daarom mijn posting aangepast en het laatste weggehaald.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door DDD »

Psalm 29 is van heidense oorsprong, overigens. Niet dat het daarom niet (ook) waar is. Want God spreekt in alle dingen van de natuur.

Maar goed. In het gesprek gaat het niet over het karakter van de gespreksdeelnemers. Dat is volgens mij wel erg relevant.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door eilander »

Psalm 29 is toch ook een geïnspireerde bijbeltekst, ik neem aan dat dat niet betwisten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door eilander »

Hendrien schreef: Alleen ernstig zieke kinderen werden weleens bekeerd. Gewone kinderen nooit, jongeren ook nooit. Bij Leen Potappel ging het ook heel moeilijk. Hij riep steeds: "Verloren, verloren!". Maar niemand bracht hem bij de Heere Jezus. Als ik dan lees hoe het ging in het leven van Corrie ten Boom, dan lijkt dat een totaal andere godsdienst.
Cynisme vind ik erg ongepast in deze. En als het serieus bedoeld, is het nog erger.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door eilander »

refo schreef:
huisman schreef:Denk dat je voor een Bijbels Godsbeeld bij God moet beginnen los van de gevallen mens.

Hier een voorzichtige aanzet.

God is in Zichzelf liefde. Volkomen ongestoorde liefde. Liefde is niet één van Zijn eigenschappen/deugden maar het is Zijn wezen.
Ik hoorde eens deze vergelijking. God in in Zichzelf volkomen liefde. Deze ongestoorde liefde kun je vergelijken met een vijver vol water, volkomen glad en rimpelloos. Door de val van de mens werd een steen in deze vijver vol liefde geworpen. Toen kwamen alle andere deugen van God openbaar. Zijn rechtvaardigheid, Zijn toorn, Zijn barmhartigheid, Zijn genade enz.

Uit deze liefde is de moederbelofte voortgekomen. Door deze Goddelijke liefde is Jezus Christus als Zaligmaker geschonken.
Dit is exact de zienswijze van Arminius: duplex amor Dei. Liefde tot de gerechtigheid en liefde (maar aan de eerste ondergeschikt) tot de mens. Daarom kon hij de zogenaamde gereformeerde leer (die term was toen nog niet gemunt) aangaande verkiezing en verwerping niet meemaken. Wij maken dat wel mee, maar dat heeft als bijwerking verkeerde Godsbeelden.
Dat je Arminius leest, moet je zelf weten. Maar bespaar ons alsjeblieft dit soort invloeden, inclusief sneren van jezelf.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Delftenaar »

Toch denk ik dat bedoeld wordt dat ernstig zieke kinderen radicaal bekeerd worden.
Terwijl mensen die gezond zijn meer in de geleidelijke weg tot God gewend worden: er was in hun leven immers geen "trigger", om het modern te zeggen. En dat hoeft ook niet: bepalend is of we Jezus als onze Middelaar en Verzoener van onze erkennen.
Hoe we tot deze erkenning gekomen zijn doet minder terzake: dat is persoonlijk.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door liz boer »

Posthoorn schreef:
Nasrani schreef:Is de vergelijk van Gods stem met onweer wel een juist vergelijk? In de Bijbel lees ik dat de Heere was in het suizen van een zachte stilte.

Ik bedoel dit niet spottend, maar onze heidense voorouders geloofden wel in een god die sprak door met zijn hamer op de wolken te slaan.
Psalm 29:3 De stem des HEEREN is op de wateren, de God der ere dondert; de HEERE is op de grote wateren.
Vandaag dacht ik nog aan deze psalm denken toen ik langs platanen fietstte, of het helemaal goed is weet ik niet, maar de Heere ontbloot de wouden, door de droogte laat het schors van de platanen veel meet los dan andere jaren, hele kale stukken op de takken en stam.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Roos2018 »

liz boer schreef: Vandaag dacht ik nog aan deze psalm denken toen ik langs platanen fietstte, of het helemaal goed is weet ik niet, maar de Heere ontbloot de wouden, door de droogte laat het schors van de platanen veel meet los dan andere jaren, hele kale stukken op de takken en stam.
Dat komt niet door de droogte maar door de hoge temperaturen die we hebben gehad.
Platanen groeien dan n.l. veel harder en de schors krijgt de gelegenheid niet om mee te groeien.
Bij dezelfde temperatuur en veel water had de schors ook losgelaten. :)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door liz boer »

Roos2018 schreef:
liz boer schreef: Vandaag dacht ik nog aan deze psalm denken toen ik langs platanen fietstte, of het helemaal goed is weet ik niet, maar de Heere ontbloot de wouden, door de droogte laat het schors van de platanen veel meet los dan andere jaren, hele kale stukken op de takken en stam.
Dat komt niet door de droogte maar door de hoge temperaturen die we hebben gehad.
Platanen groeien dan n.l. veel harder en de schors krijgt de gelegenheid niet om mee te groeien.
Bij dezelfde temperatuur en veel water had de schors ook losgelaten. :)
Oke weer wat geleerd :super maar dat neemt niet weg dat ik aan ps 29 moest denken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Terri »

huisman schreef:Denk dat je voor een Bijbels Godsbeeld bij God moet beginnen los van de gevallen mens.

Hier een voorzichtige aanzet.

God is in Zichzelf liefde. Volkomen ongestoorde liefde. Liefde is niet één van Zijn eigenschappen/deugden maar het is Zijn wezen.
Ik hoorde eens deze vergelijking. God in in Zichzelf volkomen liefde. Deze ongestoorde liefde kun je vergelijken met een vijver vol water, volkomen glad en rimpelloos. Door de val van de mens werd een steen in deze vijver vol liefde geworpen. Toen kwamen alle andere deugen van God openbaar. Zijn rechtvaardigheid, Zijn toorn, Zijn barmhartigheid, Zijn genade enz.

Uit deze liefde is de moederbelofte voortgekomen. Door deze Goddelijke liefde is Jezus Christus als Zaligmaker geschonken.
Ik ben net terug van vakantie, heb dus nog lang niet alles gelezen, maar wat vind ik dit een ongelooflijk mooi beeld, word er helemaal door geroerd.. wilde dit even kwijt....
Plaats reactie