Godsbeeld (uit: Extreem weer)

-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef: Dat komt niet door de droogte maar door de hoge temperaturen die we hebben gehad.
Platanen groeien dan n.l. veel harder en de schors krijgt de gelegenheid niet om mee te groeien.
Bij dezelfde temperatuur en veel water had de schors ook losgelaten. :)
Het land treurt, het kweelt; de Libanon schaamt zich, hij verwelkt; Saron is geworden als een woestijn; zo Basan als Karmel zijn geschud.
Het land treurt, het verwelkt; het aardrijk kweelt, het verwelkt; de hoogsten van het volk des lands kwelen.
Want het land is bevlekt vanwege zijn inwoners; want zij overtreden de wetten, zij veranderen de inzettingen, zij vernietigen het eeuwig verbond.
Daarom verteert de vloek het land, en die daarin wonen, zullen verwoest worden; daarom zullen de inwoners des lands verbrand worden, en er zullen weinig mensen overblijven.
De most treurt, de wijnstok kweelt, allen die blijhartig waren, zuchten.

(Enkele citaten uit de profetie van Jesaja)

Als we de natuur zien zou je het niet onbewogen moeten kunnen aanzien. Veel verdort. Veel kwijnt. Veel treurt. Veel schreeuwt om water. En tot op heden is er nog water voor de mensen om te drinken...

Droogte is een sprake Gods. In veel Bijbelse voorbeelden zien we grote droogte als een oordeel van de hemel. En nu wordt er nauwelijks opgemerkt. We kunnen alles wel verklaren, de meteorologische wetenschap is groot geworden, alleen... ook meteorologen staan machteloos als de hemel dicht blijft.
En erger: Er wordt meer om gevloekt en gemopperd dan dat er vernedering is. Was er een oprechte vernedering en schuldbelijdenis, dan zou er verwachting zijn. Maar alles lijkt hard en onbewogen te blijven. Of mopperend en vloekend, of gelaten over zich heen laten komen: Er is toch niks aan te doen, of vroom: Het weer is in goede handen, en ondertussen doorgaan.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 09 aug 2018, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Delftenaar »

Wellicht is de droogte een oordeel Gods, zoals bij Elia.
Maar kennen wij de overwegingen van God om ons dit weer toe te zenden?
Afgelopen maart was het voor de tijd van het jaar extreem koud. Toen had niemand het over de oordelen Gods.

Waarom is warm en droog weer wel een oordeel van God en de extreme kou van begin maart dit jaar niet? Meten we dan niet met twee maten? Kou is prima, maar hitte niet?

Job zou zeggen dat zowel (extreme) koude als hitte uit Gods hand voortkomen en dat daarom Zijn Naam geloofd moet worden.
Zijn we in als ons gemopper over de hitte en droogte niet hiervan te ver vandaan geraakt?
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door -DIA- »

Delftenaar schreef:Wellicht is de droogte een oordeel Gods, zoals bij Elia.
Maar kennen wij de overwegingen van God om ons dit weer toe te zenden?
Afgelopen maart was het voor de tijd van het jaar extreem koud. Toen had niemand het over de oordelen Gods.

Waarom is warm en droog weer wel een oordeel van God en de extreme kou van begin maart dit jaar niet? Meten we dan niet met twee maten? Kou is prima, maar hitte niet?

Job zou zeggen dat zowel (extreme) koude als hitte uit Gods hand voortkomen en dat daarom Zijn Naam geloofd moet worden.
Zijn we in als ons gemopper over de hitte en droogte niet hiervan te ver vandaan geraakt?
We hebben Gods hand in alles op te merken. Ook als het goede komt. Ook als de oordelen komen, we hebben in alles Gods Hand te zien. Koude en hitte komen niet bij geval over ons, zoals onze eeuwenoude catechismus ook zegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door DDD »

eilander schreef:Psalm 29 is toch ook een geïnspireerde bijbeltekst, ik neem aan dat dat niet betwisten.
Dat was helemaal niet aan de orde. De tekst is in de Bijbel opgenomen en dus geaccepteerd als loflied op Gods spreken in de natuur. Maar het gaat mij erom dat het accent in de bijbelse godsopenbaring anders ligt.


Verder zie ik niet in waarom Refo er niet op mag wijzen dat sommige inzichten door Arminius zijn bedacht. Ere wie ere toekomt, toch? Dit soort dingen staan los van de grondslag van het forum. Arminius was in heel veel opzichten gewoon gereformeerd. Overigens wist ik niet dat dit bij Arminius voorkomt, laat staan dat ik kan beoordelen of dat klopt.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
eilander schreef:Psalm 29 is toch ook een geïnspireerde bijbeltekst, ik neem aan dat dat niet betwisten.
Dat was helemaal niet aan de orde. De tekst is in de Bijbel opgenomen en dus geaccepteerd als loflied op Gods spreken in de natuur. Maar het gaat mij erom dat het accent in de bijbelse godsopenbaring anders ligt.


Verder zie ik niet in waarom Refo er niet op mag wijzen dat sommige inzichten door Arminius zijn bedacht. Ere wie ere toekomt, toch? Dit soort dingen staan los van de grondslag van het forum. Arminius was in heel veel opzichten gewoon gereformeerd. Overigens wist ik niet dat dit bij Arminius voorkomt, laat staan dat ik kan beoordelen of dat klopt.
Arminius was zelfs zo 'gereformeerd' dat veel als uiterst rechts staande gemeenten hem nu beroepen zouden als hij nu nog leefde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door DDD »

Dat laat maar zien dat theologische theorieën niet al te belangrijk zijn, als je als predikant maar probeert om dicht bij de bijbel te blijven.

Maar verder denk ik dat het wel zal meevallen. Arminius dacht veel te zelfstandig na voor de gemiddelde 'rechtse' kerkenraad. Sommigen worden al zenuwachtig als een dominee over welgemeend in plaats van welmenend spreekt. Niet omdat daar iets niet van zou kloppen, maar wellicht wel omdat ze er ineens iets heel anders in horen. :)
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat laat maar zien dat theologische theorieën niet al te belangrijk zijn, als je als predikant maar probeert om dicht bij de bijbel te blijven.

Maar verder denk ik dat het wel zal meevallen. Arminius dacht veel te zelfstandig na voor de gemiddelde 'rechtse' kerkenraad. Sommigen worden al zenuwachtig als een dominee over welgemeend in plaats van welmenend spreekt. Niet omdat daar iets niet van zou kloppen, maar wellicht wel omdat ze er ineens iets heel anders in horen. :)
Met andere woorden: Gomarus trok wel heel erg hard van leer toen hij de remonstranten de deur wees? Was het dan nodig om over 'zo'n kleine zaak' zoveel te doen te maken? Leest de Dordtse Leerregels! Misschien was Luther ook wel te streng tegen de dwalingen van de roomse kerk?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door DDD »

Ik sluit niet uit dat Gomarus een wat te rechtlijnig karakter had, inderdaad. Maar ik heb er onvoldoende studie van gemaakt om er met enig gezag iets over te zeggen. Het betreft mijns inziens in ieder geval geen onderwerpen om al te grote conclusies aan te verbinden. De DL zijn overigens best voorzichtig geformuleerd.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik sluit niet uit dat Gomarus een wat te rechtlijnig karakter had, inderdaad. Maar ik heb er onvoldoende studie van gemaakt om er met enig gezag iets over te zeggen. Het betreft mijns inziens in ieder geval geen onderwerpen om al te grote conclusies aan te verbinden. De DL zijn overigens best voorzichtig geformuleerd.
Ik denk dat veruit de meeste mensen tegenwoordig zo denken. Men ziet het verschil tussen leven en dood niet meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28488
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door DDD »

Sterker nog, ik denk dat vrijwel alle kerkscheuringen te maken hebben met extreme karakters en gewone gelovigen die die niet gezegend zijn met voldoende geestelijk onderscheidingsvermogen of die van ellende niet anders kunnen dan de gevolgen van de scheuring te beperken. Maar goed. Dit is niet de gelegenheid om 1953, 1967 en 2004 nog eens te bespreken.
-DIA-
Berichten: 32703
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door -DIA- »

Dat we de dwaling van Arminius niet meer (er)kennen was me al vanaf het eerste jaar dat ik dit forum leerde kennen duidelijk.
Ik ga er niet verder op in. Er is een betere tijdsbesteding.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door huisman »

refo schreef:
huisman schreef:Denk dat je voor een Bijbels Godsbeeld bij God moet beginnen los van de gevallen mens.

Hier een voorzichtige aanzet.

God is in Zichzelf liefde. Volkomen ongestoorde liefde. Liefde is niet één van Zijn eigenschappen/deugden maar het is Zijn wezen.
Ik hoorde eens deze vergelijking. God in in Zichzelf volkomen liefde. Deze ongestoorde liefde kun je vergelijken met een vijver vol water, volkomen glad en rimpelloos. Door de val van de mens werd een steen in deze vijver vol liefde geworpen. Toen kwamen alle andere deugen van God openbaar. Zijn rechtvaardigheid, Zijn toorn, Zijn barmhartigheid, Zijn genade enz.

Uit deze liefde is de moederbelofte voortgekomen. Door deze Goddelijke liefde is Jezus Christus als Zaligmaker geschonken.
Dit is exact de zienswijze van Arminius: duplex amor Dei. Liefde tot de gerechtigheid en liefde (maar aan de eerste ondergeschikt) tot de mens. Daarom kon hij de zogenaamde gereformeerde leer (die term was toen nog niet gemunt) aangaande verkiezing en verwerping niet meemaken. Wij maken dat wel mee, maar dat heeft als bijwerking verkeerde Godsbeelden.
Volgens mij heb ik een Godsbeeld beschreven dat naar de Schrift is.( o.a. 1 Joh ) Veel heb ik geleerd van A.W. Pink die veel geschreven heeft over Gods deugden.

De conclusie die jij trekt kan ik echt niet meemaken. Jij neemt mijn post over schrijft hem toe aan Arminius en poneert dan de dwaling van deze ketter omtrent de uitverkiezing. Mag maar niet echt sjiek .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Herman »

Jeremiah schreef:Opmerkelijk, daar de puriteinen er redelijk vast van waren overtuigd dat God vrijwel geen mensen meer bekeerd na hun 25e levensjaar.
Reageer je nog op het commentaar hierop?

Ik ben het overigens met de stelling van de puriteinen eens. Zij wisten waar ze over spraken.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door liz boer »

Delftenaar schreef:Wellicht is de droogte een oordeel Gods, zoals bij Elia.
Maar kennen wij de overwegingen van God om ons dit weer toe te zenden?
Afgelopen maart was het voor de tijd van het jaar extreem koud. Toen had niemand het over de oordelen Gods.

Waarom is warm en droog weer wel een oordeel van God en de extreme kou van begin maart dit jaar niet? Meten we dan niet met twee maten? Kou is prima, maar hitte niet?

Job zou zeggen dat zowel (extreme) koude als hitte uit Gods hand voortkomen en dat daarom Zijn Naam geloofd moet worden.
Zijn we in als ons gemopper over de hitte en droogte niet hiervan te ver vandaan geraakt?
Klopt Ps. 147:17 Hij werpt Zijn ijs heen als stukken; wie zou bestaan voor Zijn koude? oa
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door eilander »

Delftenaar schreef:Wellicht is de droogte een oordeel Gods, zoals bij Elia.
Maar kennen wij de overwegingen van God om ons dit weer toe te zenden?
Afgelopen maart was het voor de tijd van het jaar extreem koud. Toen had niemand het over de oordelen Gods.
Die laatste zin is onjuist.
Plaats reactie