Godsbeeld (uit: Extreem weer)

DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door DDD »

Het is buitengewoon off-topic en ik wil ook niets afdoen van het nut van zelfonderzoek en enige zelfkritiek. Maar je wekt de indruk dat God erg moeilijk doet en mensen niet in genade wil aannemen. Zo openbaart hij zichzelf niet. En daarom heb ik daar ernstige bezwaren tegen.

Natuurlijk spreekt de bijbel ook over mensen die wel in Gods naam hebben geprofeteerd, maar niet de vruchten van geloof en bekering lieten zien. Maar ik denk dat enig pessimisme zorgt voor een onevenwichtige toepassing daarvan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Het is buitengewoon off-topic en ik wil ook niets afdoen van het nut van zelfonderzoek en enige zelfkritiek. Maar je wekt de indruk dat God erg moeilijk doet en mensen niet in genade wil aannemen. Zo openbaart hij zichzelf niet. En daarom heb ik daar ernstige bezwaren tegen.

Natuurlijk spreekt de bijbel ook over mensen die wel in Gods naam hebben geprofeteerd, maar niet de vruchten van geloof en bekering lieten zien. Maar ik denk dat enig pessimisme zorgt voor een onevenwichtige toepassing daarvan.
Zou dat aan de mens liggen of aan God? Aan mij? aan u? Of aan God? Waar ligt dat aan? Willen we graag bekeerd worden? U wel? Ik heb er nog nooit eentje gekend die toen hij genade ontving heeft gedacht: Ik dacht het wel. Ik voelde me ook alo zo goed en vroom. Ik wilde wel en daarom kreeg ik het. Of is dat dan weer geen vrije genade? Is dat niet de gewillige mens... alleen... (en met eerbied gezegd tot ontdekking) God wilde niet. De mens openbaart zich als een vijand van vrije genade. Daar vecht hij zich wel dood voor als God het niet verhoed. Vanuit de mens bezien is er alleen maar een pessimistisch beeld te zien. Wij willen best wel vroom zijn, maar dan met behoud van onszelf. En dat kan niet. Wie zou er dan op de wereld een positief mensbeeld propageren? Dat is niet uit God maar uit de grote tegenstander. De satan gaat rond als een briesende leeuw. en we merken niet eens dat hij op het punt staat ons te verscheuren. Dat is een realistisch mensbeeld dat de leugenaar van den beginne en de mensenmoorder toegevallen mens onrealistisch noemt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door eilander »

Ik heb deze berichten even afgesplitst.

DDD roert hier een goed punt aan, denk ik.
DIA reageert daarop door een zwart beeld van de mens te schetsen. Dat is geen pessimisme, maar dat is bijbels. En reken erop dat je het niet zwart genoeg afschildert. In de diepten van ons hart zijn nog meer gruwelen te vinden.

Maar daar ging het DDD nu niet om, als ik het goed begrijp. Hij wil nu juist het 'tegenover' van het Woord van God laten horen. Hoe komt de Heere vanuit Zijn Woord naar voren? Daar zou ik ook nog wel eens iets van willen horen, want dat is bijbels. Blijven hangen in de verdorvenheid van de mens is duivels.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Maar je wekt de indruk dat God erg moeilijk doet en mensen niet in genade wil aannemen. Zo openbaart hij zichzelf niet. En daarom heb ik daar ernstige bezwaren tegen.
Hier ligt de grondoorzaak: Is de mens totaal bedorven en geneigd om God en zijn naaste te haten (en dit ook metterdaad doet).
Geloven we dat? Of valt het nog wel mee, en is de mens wel in staat om iets tot Gods eer te doen?
Hier komt ook meteen het verschil tussen Arminius en Gomarus aan de oppervlakte, als ik het goed zie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Maar je wekt de indruk dat God erg moeilijk doet en mensen niet in genade wil aannemen. Zo openbaart hij zichzelf niet. En daarom heb ik daar ernstige bezwaren tegen.
Hier ligt de grondoorzaak: Is de mens totaal bedorven en geneigd om God en zijn naaste te haten (en dit ook metterdaad doet).
Geloven we dat? Of valt het nog wel mee, en is de mens wel in staat om iets tot Gods eer te doen?
Hier komt ook meteen het verschil tussen Arminius en Gomarus aan de oppervlakte, als ik het goed zie.
En daartegenover van Gods kant? Zie mijn posting, waarvan ik aanneem dat je die gelezen hebt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Mara »

Het Godsbeeld van DIA is ook wel het mijne. Dat heb ik echt vanuit mijn jeugd meegekregen en dan raak je dat niet meer kwijt, of men wil dat niet meer en verlaat geheel de kerk.
Over het algemeen werd een God afgeschilderd die heilig is en souverein. Geen zonde door de vingers kan zien en ja, die uitverkiezing.
Een mens moet klein worden en blijven.
En in sommige kerken wordt nog steeds zo gepredikt, het is slechts voor een handvol. De bekeerden worden in de toepassing "even apart genomen" en dan voelen de anderen zich er buiten staan, want zij hebben die bijzondere ervaringen niet.
En dan thuis gaan ze (weer) wroeten in zichzelf, om te ontdekken dat zij nog lang zo ver niet zijn en waarschijnlijk ook niet zullen komen.
God blijft hoog verheven en onbereikbaar zo.
De prediking in de CGK van nu is - ook aan de rechterflank - niet meer zo, maar er is een ruim aanbod van Genade.
Het Godsbeeld dat de kinderen in de reformatorische kerken nu meekrijgen is anders dan wij meekregen in de jaren '50 en '60.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door eilander »

Wat is het bijbelse Godsbeeld, is dan de vraag.
@Mara schetst nu een historische ontwikkeling, zoals ze dat zelf heeft ervaren. Ik herken daar wel wat van. Maar was/is het bijbels?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6457
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:En dan thuis gaan ze (weer) wroeten in zichzelf, om te ontdekken dat zij nog lang zo ver niet zijn en waarschijnlijk ook niet zullen komen.
Je moet niet in jezelf gaan wroeten, de nood moet je uitdrijven naar God. Nu krijgt de prediking de schuld. Is dat terecht?
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Hendrien »

Mara schreef:Het Godsbeeld van DIA is ook wel het mijne. Dat heb ik echt vanuit mijn jeugd meegekregen en dan raak je dat niet meer kwijt, of men wil dat niet meer en verlaat geheel de kerk.
Over het algemeen werd een God afgeschilderd die heilig is en souverein. Geen zonde door de vingers kan zien en ja, die uitverkiezing.
Een mens moet klein worden en blijven.
En in sommige kerken wordt nog steeds zo gepredikt, het is slechts voor een handvol. De bekeerden worden in de toepassing "even apart genomen" en dan voelen de anderen zich er buiten staan, want zij hebben die bijzondere ervaringen niet.
En dan thuis gaan ze (weer) wroeten in zichzelf, om te ontdekken dat zij nog lang zo ver niet zijn en waarschijnlijk ook niet zullen komen.
God blijft hoog verheven en onbereikbaar zo.
De prediking in de CGK van nu is - ook aan de rechterflank - niet meer zo, maar er is een ruim aanbod van Genade.
Het Godsbeeld dat de kinderen in de reformatorische kerken nu meekrijgen is anders dan wij meekregen in de jaren '50 en '60.
Ik heb het heel sterk meegekregen in de jaren '80 en '90. Het was wel een heel eenzijdig beeld. Maar wat een wonder wordt het dan om de andere kant te horen! "Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Helaas werd er een God gepreekt die lust had in de dood van de goddelozen. Persoonlijk ben ik er nu van overtuigd dat het bijzonder belangrijk is om beide kanten te preken en dicht bij elkaar te houden.

"Daarom zeg ik, ge moest trachten een volkomen gezicht op God te krijgen, en ge zult Hem het beste zien in Zijn Woord. Daar openbaart Hij Zich, en daar vindt ge, als ge erop let, dat wat u wel voor Hem zal doen vrezen, maar nooit van Hem zal doen weglopen; dat wat u kan verootmoedigen, doch tevens vrijmoedig maken, om tot Hem te komen; hoewel bevende. En deze gedachte aan uw ellende, aan uw eigen schuld, die u vervult, moet ge trachten in evenwicht te houden met een geachte aan zijn barmhartigheid en vrije beloften. (H. Binning)
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Hendrien »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:En dan thuis gaan ze (weer) wroeten in zichzelf, om te ontdekken dat zij nog lang zo ver niet zijn en waarschijnlijk ook niet zullen komen.
Je moet niet in jezelf gaan wroeten, de nood moet je uitdrijven naar God. Nu krijgt de prediking de schuld. Is dat terecht?
Ik denk van wel. Het is zo afschuwelijk als er altijd over een vertoornd en rechtvaardig God gepreekt wordt en er is geen Zaligmaker. Dat maakt mensen echt wanhopig of onverschillig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Maar je wekt de indruk dat God erg moeilijk doet en mensen niet in genade wil aannemen. Zo openbaart hij zichzelf niet. En daarom heb ik daar ernstige bezwaren tegen.
Hier ligt de grondoorzaak: Is de mens totaal bedorven en geneigd om God en zijn naaste te haten (en dit ook metterdaad doet).
Geloven we dat? Of valt het nog wel mee, en is de mens wel in staat om iets tot Gods eer te doen?
Hier komt ook meteen het verschil tussen Arminius en Gomarus aan de oppervlakte, als ik het goed zie.
En daartegenover van Gods kant? Zie mijn posting, waarvan ik aanneem dat je die gelezen hebt.
Hoe lezen we iets als: God wil dat alle mensen zalig worden? En bekijken we het vanuit des bevels of uit de wil des besluits? Dit zal eerst helder moeten zijn denk ik. Anders is er geen goed verstaan mogelijk.

http://www.debanier.nl/files/2414/7877/ ... _1b_H1.pdf
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Junia »

Bovengenoemd Godsbeeld was ook het mijne. Ook ik heb dat meegekregen door de prediking in mijn kindertijd. Van Hem houden, met heel mijn hart, ziel en verstand? Het maakte dat ik bang werd van God! Er werd altijd een beeld geschetst van een wrekend God, die toornt over de zonde. En dat is correct, maar het is een onvolledig beeld van wie de Heere is. Hij hield en houdt zoveel van de mens, dat Hij Zijn Zoon de straf heeft laten dragen, die ons toekomt. Hoe liefdevol is dat?!

Het Godsbeeld dat ik als kind meekreeg, zorgde er voor dat ik Hem jarenlang heb verlaten. Het aparte was, dat ik nooit heb getwijfeld aan Zijn bestaan, maar ik was bang voor Hem. Toen ik de Heere echt leerde kennen, had ik er verdriet van dat ik soms zo slecht over de Heere dacht. Ik beleed het als zonde, en had er bevrijding van nodig om een completer beeld van mijn hemelse Vader te kunnen ontvangen.

Ik zie de toekomst daarom niet meer donker in. Ja, als ik de krant lees, weet ik dat we in donkere tijden leven en vanuit de Bijbel weet ik dat er een verschrikkelijke tijd zal gaan komen. Maar ik kan daar overheen kijken, verlangend naar de tijd dat we met de Heere zullen zijn. In Zijn nabijheid, in echte vrede met elkaar. Dan zal het zijn, zoals God het heeft bedoeld. Dàt is de toekomst van ieder die gelooft, en daar zie ik naar uit. Ik bid vaak of de Heere Jezus spoedig terug zal komen.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door AnJa »

eilander schreef:Hoe komt de Heere vanuit Zijn Woord naar voren? Daar zou ik ook nog wel eens iets van willen horen...
Er zijn veel bijbelteksten te noemen waaruit blijkt de liefde van God om zondaren zalig te maken.
O.a Dat Hij geen lust heeft in onze dood, maar wil dat allen tot bekering komen
(2 Petrus3:9)

Ook vind ik de Nederlandse geloofsbelijdenis artikel 26 treffend.
Omdat het een lang artikel is.. citeer ik de meest treffende en Wonderlijke regels:

(..) want er is niemand, noch in den hemel, noch op de aarde, onder de schepselen, die ons liever heeft dan Jezus Christus (..)
En
(..) die ons meer beminde dan Hij, die Zijn leven voor ons gelaten heeft, ook toen wij Zijn vijanden waren (..)

Als je dit leest met de achtergrond van artikel 14 en 15, staat mijn verstand vol eerbied stil.
Wat heeft God bewogen om om te zien naar zulke verdorven mensen als u en ik ben!!
Laatst gewijzigd door AnJa op 09 aug 2018, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:
Mara schreef:En dan thuis gaan ze (weer) wroeten in zichzelf, om te ontdekken dat zij nog lang zo ver niet zijn en waarschijnlijk ook niet zullen komen.
Je moet niet in jezelf gaan wroeten, de nood moet je uitdrijven naar God. Nu krijgt de prediking de schuld. Is dat terecht?
Dat is wat er gebeurt bij veel mensen. Dat kun je ook terugzien in de vragenrubriek op RW.
Hendrien schreef:Ik denk van wel. Het is zo afschuwelijk als er altijd over een vertoornd en rechtvaardig God gepreekt wordt en er is geen Zaligmaker. Dat maakt mensen echt wanhopig of onverschillig.
Ja. Enerzijds werd er wel gewezen op het vluchten naar God, maar een natuurlijk mens doet en kan dat niet, dus... dan word je moedeloos.
-DIA- schreef:Hoe lezen we iets als: God wil dat alle mensen zalig worden? En bekijken we het vanuit des bevels of uit de wil des besluits?
God wil niet dat wij verloren gaan, Hij nodigt elke dag. Het feit dat we nu in de kerk mogen zitten, is een teken van Zijn uitgestoken hand.
Dit is zoals ik het nu in de meeste kerken hoor.
Noodzakelijke bekering wordt gepredikt! Maar het ligt nooit aan de Heere als we verloren gaan, maar aan onszelf omdat wij ten diepste niet willen, ook al zeggen we van wel. Iedereen wil wel in de hemel komen, maar alles loslaten en dan echt achter de Heere Jezus aan, nou, nog niet. Later.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
eilander schreef:En daartegenover van Gods kant? Zie mijn posting, waarvan ik aanneem dat je die gelezen hebt.
Hoe lezen we iets als: God wil dat alle mensen zalig worden? En bekijken we het vanuit des bevels of uit de wil des besluits? Dit zal eerst helder moeten zijn denk ik. Anders is er geen goed verstaan mogelijk.

http://www.debanier.nl/files/2414/7877/ ... _1b_H1.pdf
Dat is toch voor jou en mij wel helder hoop ik?
Plaats reactie