Godsbeeld (uit: Extreem weer)

DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door DDD »

Zonderling schreef:Voor mij is dit antwoord weinigzeggend. Het verklaart helemaal niet waarom je de psalm zo speciaal behandelt. Want beeldspraak als Gods arm, Gods aangezicht, enzovoort, komt overal in de psalmen en ook elders voor.
Kortom dit verklaart geenszins je eerdere opmerkingen over cultuurbepaald, niet de kern, niet te veel aan ophangen, enzovoort.

Maar ik geef het op. Het is genoeg geweest.
Mijn antwoord bestaat uit twee delen. In het eerste deel ga ik mijns inziens duidelijk in op het punt waarom je mijns inziens voorzichtig moet zijn om uit deze psalm af te leiden dat specifiek de donder een spreken van God is. Voor zover psalm 29 de indruk zou wekken dat juist de donder het spreken van God bij uitstek is, relativeer ik dat op grond van de rest van Gods openbaring én de culturele context waarin de psalm ontstond. Ik zie niet in waarin ik daarin onduidelijk was. Je hebt alle belangrijke citaten zelf netjes op een rijtje gezet en ik kan mij helemaal in mijn eigen mening vinden. Ik begrijp ook niet wat daar nog aan toe te voegen is. Mijns inziens is mijn verhaal duidelijk en het is mij alleen onduidelijk waarom je het niet met mij eens bent.

In het tweede deel van het antwoord zeg ik iets over nieuwe elementen die jij zelf in het gesprek inbrengt. Het is dan een beetje vreemd om te zeggen dat ik weinigzeggend reageer. Je zou beter constateren dat we het kennelijk op dit ene punt niet zo oneens zijn als je wel dacht. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Godsbeeld (uit: Extreem weer)

Bericht door Zonderling »

Als ik het gunstig uitleg, hebben we elkaar deels misverstaan. Een goede zondag toegewenst:
Plaats reactie