Afwachten

Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Afwachten

Bericht door Junia »

Gritje schreef:
Lilian1975 schreef:
Christa schreef:Herkenbaar. Ik kom regelmatig bij een vrouw die de leeftijd van de zeer sterken heeft bereikt.
Het enige dat ze steeds naar voren brengt in een gesprek is: het moet me gegeven worden.

En ze heeft gelijk enerzijds. Anderzijds is ze nooit verder gekomen.

Heeft iemand raad?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Zoekt en gij zult vinden
Klopt en de Deur zal u opengedaan worden
Bidt en het zal u gegeven worden.

Kloppen zoeken en bidden en de belofte daarbij.
Maar zelfs dat moet je gegeven worden is dan het weerwoord, je kunt niet zelf zoeken en bidden. Het moet je gegeven worden. Dat klopt ook wel maar het maak mensen heel passief.
Als de Heere zegt: 'zoekt, en gij zult vinden' en 'bidt, en het zal u gegeven worden', wie ben jij dan om te zeggen 'je kunt niet zelf zoeken en bidden'??
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Afwachten

Bericht door Gritje »

Junia schreef:
Gritje schreef:
Lilian1975 schreef:
Christa schreef:Herkenbaar. Ik kom regelmatig bij een vrouw die de leeftijd van de zeer sterken heeft bereikt.
Het enige dat ze steeds naar voren brengt in een gesprek is: het moet me gegeven worden.

En ze heeft gelijk enerzijds. Anderzijds is ze nooit verder gekomen.

Heeft iemand raad?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Zoekt en gij zult vinden
Klopt en de Deur zal u opengedaan worden
Bidt en het zal u gegeven worden.

Kloppen zoeken en bidden en de belofte daarbij.
Maar zelfs dat moet je gegeven worden is dan het weerwoord, je kunt niet zelf zoeken en bidden. Het moet je gegeven worden. Dat klopt ook wel maar het maak mensen heel passief.
Als de Heere zegt: 'zoekt, en gij zult vinden' en 'bidt, en het zal u gegeven worden', wie ben jij dan om te zeggen 'je kunt niet zelf zoeken en bidden'??
Klopt wat je zegt, maar deze reacties hoor ik van mensen. En als het je altijd zo geleerd is ga je dat ook denken.
Tot de Heere ingrijpt en je mag weten dat het echt aan mij ligt en niet aan God.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwachten

Bericht door eilander »

Herkenbaar vanuit onze achtergrond, en ik kom het heel veel tegen. Het is ongeloof omdat het God verdacht houdt in Zijn gewilligheid om zondaren zalig te maken. En dat is een erge zonde.

Echter het helpt niet om erin proberen te stampen dat het anders is. Ik sluit me bij de posting van @pierre27 aan. Meer en meer kom ik erachter dat we niets moeten verwachten van onze overtuigingskracht, al bevelen we nog zulke goede preken aan om te beluisteren en goede boeken om te lezen.
We mogen grote dingen verwachten van de Heere Die ons gebed hoort.
Daarom kunnen we beter bij ons eigen gebedsleven beginnen dan bij de kerk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afwachten

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Herkenbaar vanuit onze achtergrond, en ik kom het heel veel tegen. Het is ongeloof omdat het God verdacht houdt in Zijn gewilligheid om zondaren zalig te maken. En dat is een erge zonde.

Echter het helpt niet om erin proberen te stampen dat het anders is. Ik sluit me bij de posting van @pierre27 aan. Meer en meer kom ik erachter dat we niets moeten verwachten van onze overtuigingskracht, al bevelen we nog zulke goede preken aan om te beluisteren en goede boeken om te lezen.
We mogen grote dingen verwachten van de Heere Die ons gebed hoort.
Daarom kunnen we beter bij ons eigen gebedsleven beginnen dan bij de kerk.
Precies, enige tijd geleden is deze discussie er ook geweest met een achtenswaardige forummer, en met alle eerbied en respect: je kunt praten tot je een ons weegt, maar het beste wapen in deze is het gebed of de Heere tot zo'n mens wil komen met Zijn Woord en Geest.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Afwachten

Bericht door Bijdrager »

Jantje schreef:
eilander schreef:Herkenbaar vanuit onze achtergrond, en ik kom het heel veel tegen. Het is ongeloof omdat het God verdacht houdt in Zijn gewilligheid om zondaren zalig te maken. En dat is een erge zonde.

Echter het helpt niet om erin proberen te stampen dat het anders is. Ik sluit me bij de posting van @pierre27 aan. Meer en meer kom ik erachter dat we niets moeten verwachten van onze overtuigingskracht, al bevelen we nog zulke goede preken aan om te beluisteren en goede boeken om te lezen.
We mogen grote dingen verwachten van de Heere Die ons gebed hoort.
Daarom kunnen we beter bij ons eigen gebedsleven beginnen dan bij de kerk.
Precies, enige tijd geleden is deze discussie er ook geweest met een achtenswaardige forummer, en met alle eerbied en respect: je kunt praten tot je een ons weegt, maar het beste wapen in deze is het gebed of de Heere tot zo'n mens wil komen met Zijn Woord en Geest.
Ga er maar vanuit dat dat al heel veel is gebeurd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Afwachten

Bericht door Lilian1975 »

Gritje schreef:
Lilian1975 schreef:
Christa schreef:Herkenbaar. Ik kom regelmatig bij een vrouw die de leeftijd van de zeer sterken heeft bereikt.
Het enige dat ze steeds naar voren brengt in een gesprek is: het moet me gegeven worden.

En ze heeft gelijk enerzijds. Anderzijds is ze nooit verder gekomen.

Heeft iemand raad?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Zoekt en gij zult vinden
Klopt en de Deur zal u opengedaan worden
Bidt en het zal u gegeven worden.

Kloppen zoeken en bidden en de belofte daarbij.
Maar zelfs dat moet je gegeven worden is dan het weerwoord, je kunt niet zelf zoeken en bidden. Het moet je gegeven worden. Dat klopt ook wel maar het maak mensen heel passief.
Dan zou ik de vraag stellen: is God dan een leugenaar. En zeggen dat juist in het zoeken,kloppen en bidden de ontdekking komt at wij het niet kunnen. Maar dat Hij juist ons daar wil hebben. In onze onmogelijkheid. Om dan alles van Hem te ontvangen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Afwachten

Bericht door pierre27 »

Bijdrager schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:Herkenbaar vanuit onze achtergrond, en ik kom het heel veel tegen. Het is ongeloof omdat het God verdacht houdt in Zijn gewilligheid om zondaren zalig te maken. En dat is een erge zonde.

Echter het helpt niet om erin proberen te stampen dat het anders is. Ik sluit me bij de posting van @pierre27 aan. Meer en meer kom ik erachter dat we niets moeten verwachten van onze overtuigingskracht, al bevelen we nog zulke goede preken aan om te beluisteren en goede boeken om te lezen.
We mogen grote dingen verwachten van de Heere Die ons gebed hoort.
Daarom kunnen we beter bij ons eigen gebedsleven beginnen dan bij de kerk.
Precies, enige tijd geleden is deze discussie er ook geweest met een achtenswaardige forummer, en met alle eerbied en respect: je kunt praten tot je een ons weegt, maar het beste wapen in deze is het gebed of de Heere tot zo'n mens wil komen met Zijn Woord en Geest.
Ga er maar vanuit dat dat al heel veel is gebeurd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Meer kun je niet. Ik herken het overigens ook in mijn familie(ouders). Maar het goed spreken van Hem, het Woord laten spreken en bovenal het gebed zijn onze wapens.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Afwachten

Bericht door Bijdrager »

Lilian1975 schreef:
Gritje schreef:
Lilian1975 schreef:
Christa schreef:Herkenbaar. Ik kom regelmatig bij een vrouw die de leeftijd van de zeer sterken heeft bereikt.
Het enige dat ze steeds naar voren brengt in een gesprek is: het moet me gegeven worden.

En ze heeft gelijk enerzijds. Anderzijds is ze nooit verder gekomen.

Heeft iemand raad?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Zoekt en gij zult vinden
Klopt en de Deur zal u opengedaan worden
Bidt en het zal u gegeven worden.

Kloppen zoeken en bidden en de belofte daarbij.
Maar zelfs dat moet je gegeven worden is dan het weerwoord, je kunt niet zelf zoeken en bidden. Het moet je gegeven worden. Dat klopt ook wel maar het maak mensen heel passief.
Dan zou ik de vraag stellen: is God dan een leugenaar. En zeggen dat juist in het zoeken,kloppen en bidden de ontdekking komt at wij het niet kunnen. Maar dat Hij juist ons daar wil hebben. In onze onmogelijkheid. Om dan alles van Hem te ontvangen.
Ook deze woorden klinken geregeld. Het komt niet over. Ze denken God moet het doen en ten diepste hebben ze volop vertrouwen dat Hij het ook wil maar het ‘overkomt’ hen niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Afwachten

Bericht door Lilian1975 »

Zoekt en gij zult vinden
Klopt en de Deur zal u opengedaan worden
Bidt en het zal u gegeven worden.

Kloppen zoeken en bidden en de belofte daarbij.
Maar zelfs dat moet je gegeven worden is dan het weerwoord, je kunt niet zelf zoeken en bidden. Het moet je gegeven worden. Dat klopt ook wel maar het maak mensen heel passief.
Dan zou ik ze gelijk geven en de vraag stellen: is God dan een leugenaar. En zeggen dat juist in het zoeken,kloppen en bidden de ontdekking komt dat wij het niet kunnen. Maar dat Hij juist ons daar wil hebben. In onze onmogelijkheid. Om dan alles van Hem te ontvangen.
Ook deze woorden klinken geregeld. Het komt niet over. Ze denken God moet het doen en ten diepste hebben ze volop vertrouwen dat Hij het ook wil maar het ‘overkomt’ hen niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dus God komt toch Zijn beloften niet na? Zijn ze en te groot zondaar? Hebben ze het niet verdiend. Ze kunnen het niet. Is allemaal waar. Dan kan je hen wijzen op dat Hij gekomen is voor de grootste zondaren. Wijs maar op wat voor mens David was. Paulus... En leg het zelf ook in gebed neer. Wij bekeren niet. Wij overtuigen niet. Het is het Werk van de Geest.
En doe je mond wijd open en Hij zal hem vullen.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 31 jul 2018, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Afwachten

Bericht door Orfeo »

In een preek moet naar voren komen:

1. Het Evangelie (wat Jezus gedaan heeft).
2. Wat wij daarmee moeten.

De Bijbel is duidelijk over het feit dat wij iets moeten doen en onduidelijk over of dat ook daadwerkelijk van ons afkomstig is of van God. Dat laatste kan hoogstens opgemaakt worden uit brieven aan bekeerde mensen, zoals de Romeinen, de Efeziërs en de Filippenzen.

De theologische achtergrond van de bekering komt, bij mijn weten, in geen enkele preek in de Bijbel voor. Aan onbekeerden wordt eerder een "jip-en-jannekegeloof" verkondigd.

Dus in de preek moet het niet of nauwelijks gaan over de Uitverkiezing, niet of nauwelijks over dat wij zelf niets kunnen. Er moet aangespoord worden. En niet in de zin van 'mocht u het ook al gegeven worden?' en 'mag u daar ook van weten?', maar: 'kies vandaag nog wie je dienen zult', 'bekeert u, want het Koninkrijk van God is nabij' en 'zoek, en je zult vinden'.

En als het goed is, zal iemand die bekeerd is zelf wel weten dat het God was Die de regie in handen had.

En als een kerk een andere methode heeft, kan dit inderdaad kwalijke gevolgen hebben.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Afwachten

Bericht door ejvl »

Christa schreef:Herkenbaar. Ik kom regelmatig bij een vrouw die de leeftijd van de zeer sterken heeft bereikt.
Het enige dat ze steeds naar voren brengt in een gesprek is: het moet me gegeven worden.

En ze heeft gelijk enerzijds. Anderzijds is ze nooit verder gekomen.

Heeft iemand raad?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Samen in gebed. Heere Jezus, ik geef mij aan U. Ik heb niets om mee te brengen, integendeel, alleen zonden en schuld. Maar U heeft beloofd dat U niemand buiten laat staan. Zelfs geloven kan ik niet. Ik leg het bij U neer, ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Afwachten

Bericht door Nasrani »

Het punt is dat er vaak maar een halve waarheid wordt verkondigd in kerken waar mensen zo denken. En iets wat je jarenlang hebt gehoord en voor waarheid hebt aangenomen (omdat de dominee of de ouderling het zegt) dat gaat er niet meer uit... Of er moet een wonder gebeuren. Op een lezing onlangs werd dit omschreven als hersenspoeling. Iets wat je week in week uit meerdere keren hoort dat gaat tot in je tenen zitten. Uiteindelijk is er maar eentje die wil dat we zo denken en daarmee verloren gaan. (Hiermee zeg ik niet dat dat bewust zou gebeuren door voorgangers).

De bijbel staat vol met de grote genade en ontferming van de Heere. Denk aan Hosea, hoe slecht ook de Heere komt met Zijn ontferming iedere keer weer. Of teksten als het komen tot de Heere Matth 11:28, wie is er niet vermoeid of belast in dit leven? Iedereen toch. De ene door ziekte of zorg een ander door geestelijke strijdt. En wie wil die mag komen en het water des levens nemen voor niets. Gratis!! ( Openb 22:17).

Er is een mooi boekje hierover wat je zou kunnen gebruiken: https://www.hertog.nl/artikel/9789081722834/z/?sqr=Ja maar&

Verder is gebed zeer zeker nodig. Niet alleen van jezelf maar ook van mensen om je heen. Als je in gesprek bent vraag of anderen op dat moment voor jou en waar je het gesprek mee voert willen bidden. Het ongeloof moet verbroken worden. Zie wat ongeloof kan doen in Mark 6:5 en 6.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Afwachten

Bericht door Junia »

Nasrani schreef:Het punt is dat er vaak maar een halve waarheid wordt verkondigd in kerken waar mensen zo denken. En iets wat je jarenlang hebt gehoord en voor waarheid hebt aangenomen (omdat de dominee of de ouderling het zegt) dat gaat er niet meer uit... Of er moet een wonder gebeuren. Op een lezing onlangs werd dit omschreven als hersenspoeling. Iets wat je week in week uit meerdere keren hoort dat gaat tot in je tenen zitten. Uiteindelijk is er maar eentje die wil dat we zo denken en daarmee verloren gaan. (Hiermee zeg ik niet dat dat bewust zou gebeuren door voorgangers).

De bijbel staat vol met de grote genade en ontferming van de Heere. Denk aan Hosea, hoe slecht ook de Heere komt met Zijn ontferming iedere keer weer. Of teksten als het komen tot de Heere Matth 11:28, wie is er niet vermoeid of belast in dit leven? Iedereen toch. De ene door ziekte of zorg een ander door geestelijke strijdt. En wie wil die mag komen en het water des levens nemen voor niets. Gratis!! ( Openb 22:17).

Er is een mooi boekje hierover wat je zou kunnen gebruiken: https://www.hertog.nl/artikel/9789081722834/z/?sqr=Ja maar&

Verder is gebed zeer zeker nodig. Niet alleen van jezelf maar ook van mensen om je heen. Als je in gesprek bent vraag of anderen op dat moment voor jou en waar je het gesprek mee voert willen bidden. Het ongeloof moet verbroken worden. Zie wat ongeloof kan doen in Mark 6:5 en 6.
Ik reageer even op het laatste stukje: 'Het ongeloof moet verbroken worden.' De vraag is, of hier inderdaad sprake is van ongeloof. ik ken binnen mijn eigen familie dat oprecht gelovige mensen niet durfden te zeggen dat ze een kind van de Heere waren, omdat ze dachten dat er (altijd) een soort van 'Paulus bekering' nodig was. En aangezien ze dat niet hadden gehad waren ze bang 'zichzelf te bedriegen'. Laat ik eerst zeggen dat ik weet dat dat kan, maar de boze gebruikt dat soms ook bij mensen die daar juist zo benauwd voor zijn. Het probleem is dan niet ongeloof, maar verkeerde leer. Zo triest, want deze mensen gaan daar vreselijk onder gebukt en komen hierdoor niet tot een vruchtbaar Christelijk leven. Want hoe kan je nou getuigen, als je nog niet eens kunt geloven dat het ook voor jou is?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Afwachten

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Christa schreef:Herkenbaar. Ik kom regelmatig bij een vrouw die de leeftijd van de zeer sterken heeft bereikt.
Het enige dat ze steeds naar voren brengt in een gesprek is: het moet me gegeven worden.

En ze heeft gelijk enerzijds. Anderzijds is ze nooit verder gekomen.

Heeft iemand raad?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Samen in gebed. Heere Jezus, ik geef mij aan U. Ik heb niets om mee te brengen, integendeel, alleen zonden en schuld. Maar U heeft beloofd dat U niemand buiten laat staan. Zelfs geloven kan ik niet. Ik leg het bij U neer, ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp.
Helaas is er vaak geen basis, en in de gevallen die ik meemaak is die er nooit, om samen in gebed te gaan. 'Jij denkt dat alles maar zo makkelijk gaat, maar zo heb ik het niet geleerd. En jij hebt het oude volk niet meegemaakt.'
Maar dit gebed mogen we bidden voor onszelf en voor anderen.
Juist nadat ik gisteren Refoforum had afgesloten, las ik nog een stukje uit een boekje van ds. Hegger wat precies hierop van toepassing was. Hij schrijft daar dat God een verrassend God is. Als wij niets meer verwachten, kan de Heere juist gaan werken. En dat we het daarom alleen van Hem moeten verwachten en biddend moeten uitzien naar wat Hij wil doen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwachten

Bericht door eilander »

Er wordt wel gewezen naar de prediking, en ik zeg niet dat dat helemaal onterecht is.
Het wonderlijke is wel dat nu juist in de kringen waar veel oudvaders gelezen worden, en mensen soms ook echt veel weten van de leer van de oudvaders, deze gedachten leven.
Ik kan dat nooit helemaal vatten, eerlijk gezegd. Hoewel ik het ook van mezelf wel herken: wel veel goede boeken lezen, maar nooit schuldenaar voor God worden. Blijkbaar lees je dan toch met een bepaalde bril.
Plaats reactie