Afwachten

Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Afwachten

Bericht door Junia »

Brbndr schreef:
Brbndr schreef:
JCRyle schreef:
DDD schreef:Waar denk je aan bij de tekening van onmacht?
Dan denk ik aan de genzing van de melaatste, verlamde, blinde, geraakte etc. Daarin komt onze onmacht openbaar.
En voor de rest zie ik dat veel Schriftbewijzen al gegeven zijn. De onmacht ontkennen heeft geen Bijbelse grond.
Onze onmacht wordt heel duidelijk verklaard in Ezechiël 37

Hè?? Ezechiel 37 gaat over de herrijzenis van Israel, dat ze terug zullen keren naar het land en naar God!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afwachten

Bericht door JCRyle »

Junia schreef:Hè?? Ezechiel 37 gaat over de herrijzenis van Israel, dat ze terug zullen keren naar het land en naar God!
Het gaat ook in Ezechiel 37 over het dal van dorre doodsbeenderen. Dat heeft ook een geestelijke betekenis voor een arme zondaar. Alles staat in Gods Woord opgetekend ten nut van onze zaligheid. Met dat gegeven in het achterhoofd hoeven we geen geschiedenissen te gaan vergeestelijken, maar mogen we wel lijnen trekken naar ons persoonlijk geestelijk leven. Zo ook uit het dal van dorre doodsbeenderen, zo ook met het verblijf in Egypte en de uittocht uit het diensthuis. Anders zou het toch een arme en moralistische prediking worden.
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Afwachten

Bericht door Junia »

JCRyle schreef:
Junia schreef:Hè?? Ezechiel 37 gaat over de herrijzenis van Israel, dat ze terug zullen keren naar het land en naar God!
Het gaat ook in Ezechiel 37 over het dal van dorre doodsbeenderen. Dat heeft ook een geestelijke betekenis voor een arme zondaar. Alles staat in Gods Woord opgetekend ten nut van onze zaligheid. Met dat gegeven in het achterhoofd hoeven we geen geschiedenissen te gaan vergeestelijken, maar mogen we wel lijnen trekken naar ons persoonlijk geestelijk leven. Zo ook uit het dal van dorre doodsbeenderen, zo ook met het verblijf in Egypte en de uittocht uit het diensthuis. Anders zou het toch een arme en moralistische prediking worden.
Als men eerst maar naar de letterlijke betekenis vd tekst kijkt, mag en kan men daarna gerust (soms) vergeestelijken. Dat het zonder vergeestelijken een arme prediking wordt, ben ik het niet mee eens. Het gaat niet altijd over 'ons', en in dit geval kan ik er echt geen lessen uit halen over de onmacht van de mens.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Afwachten

Bericht door JCRyle »

Junia schreef:
JCRyle schreef:
Junia schreef:Hè?? Ezechiel 37 gaat over de herrijzenis van Israel, dat ze terug zullen keren naar het land en naar God!
Het gaat ook in Ezechiel 37 over het dal van dorre doodsbeenderen. Dat heeft ook een geestelijke betekenis voor een arme zondaar. Alles staat in Gods Woord opgetekend ten nut van onze zaligheid. Met dat gegeven in het achterhoofd hoeven we geen geschiedenissen te gaan vergeestelijken, maar mogen we wel lijnen trekken naar ons persoonlijk geestelijk leven. Zo ook uit het dal van dorre doodsbeenderen, zo ook met het verblijf in Egypte en de uittocht uit het diensthuis. Anders zou het toch een arme en moralistische prediking worden.
Als men eerst maar naar de letterlijke betekenis vd tekst kijkt, mag en kan men daarna gerust (soms) vergeestelijken. Dat het zonder vergeestelijken een arme prediking wordt, ben ik het niet mee eens. Het gaat niet altijd over 'ons', en in dit geval kan ik er echt geen lessen uit halen over de onmacht van de mens.
De verhouding tussen kerk en Israël ga ik het hier niet over hebben. Ik heb daar een duidelijke mening over en wijs het vervangingsdenken verre van mij. Maar ik zou zeggen sla er wat (oude) gereformeerde verklaarders op na. Daar zal je zeker lessen zien voor ons persoonlijk leven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afwachten

Bericht door Jantje »

Ik heb het in het verkeerde draadje gepost. :banghead
Laatst gewijzigd door Jantje op 03 aug 2018, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Afwachten

Bericht door Posthoorn »

Jantje schreef:Het zijn jouw woorden. Ik ben het niet met je eens.
Naar mijn mening wordt de opwas in de genade en/of de noodzaak van kennis van ellende, verlossing en dankbaarheid (Zondag 1, vraag 2) gezien als standenleer.
En ik ga niet opnieuw in discussie over ds. Moerkerken, al ben ik benieuwd naar jouw mening hierover.
Tegen wie heb je het nu?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afwachten

Bericht door Jantje »

Ik heb verkeerd gepost. :banghead
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Afwachten

Bericht door Bijdrager »

Ik wacht nog steeds af. Bijna 160 Posts hebben me niet veel verder gebracht in mijn worsteling mbt mijn (schoon)ouders. Gelukkig heb ik 1 pb die erg pastoraal insteekt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Afwachten

Bericht door Isala »

Vandaag nog geluisterd:

God zoeken en vinden | Ds. M.C. Schreur

https://www.youtube.com/watch?v=X3MB8xWmoP8&t=2s

https://www.youtube.com/watch?v=17CgQiNtmkQ
Hora est!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Afwachten

Bericht door Posthoorn »

Bijdrager schreef:Ik wacht nog steeds af. Bijna 160 Posts hebben me niet veel verder gebracht in mijn worsteling mbt mijn (schoon)ouders. Gelukkig heb ik 1 pb die erg pastoraal insteekt.
Wat zou volgens jou de oplossing zijn?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33202
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Afwachten

Bericht door Tiberius »

Bijdrager schreef:Ik wacht nog steeds af. Bijna 160 Posts hebben me niet veel verder gebracht in mijn worsteling mbt mijn (schoon)ouders. Gelukkig heb ik 1 pb die erg pastoraal insteekt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik denk ook niet dat je de oplossing van een discussie forum moet verwachten. Alleen een persoonlijk gesprek kan hen verder brengen, met respect voor hun barrières.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afwachten

Bericht door Jantje »

Bijdrager schreef:Ik wacht nog steeds af. Bijna 160 Posts hebben me niet veel verder gebracht in mijn worsteling mbt mijn (schoon)ouders. Gelukkig heb ik 1 pb die erg pastoraal insteekt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Is er geen gesprek mogelijk met de dominee of de consulent?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Afwachten

Bericht door Bijdrager »

Posthoorn schreef:
Bijdrager schreef:Ik wacht nog steeds af. Bijna 160 Posts hebben me niet veel verder gebracht in mijn worsteling mbt mijn (schoon)ouders. Gelukkig heb ik 1 pb die erg pastoraal insteekt.
Wat zou volgens jou de oplossing zijn?
Als de Heere mij niet vast zou houden stop ik overal mee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Afwachten

Bericht door Bijdrager »

Jantje schreef:
Bijdrager schreef:Ik wacht nog steeds af. Bijna 160 Posts hebben me niet veel verder gebracht in mijn worsteling mbt mijn (schoon)ouders. Gelukkig heb ik 1 pb die erg pastoraal insteekt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Is er geen gesprek mogelijk met de dominee of de consulent?
Alles is al gebeurd, een ouderling die veel vertrouwen heeft en liefde geeft de mindset lijkt niet te kunnen veranderen.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Afwachten

Bericht door Brbndr »

Bijdrager schreef:
Jantje schreef:
Bijdrager schreef:Mijn vader en schoonouders gaan al 80 jaar naar de kerk maar ze durven niet te zeggen of de redding in Christus ook hen geldt.
Onlangs was mijn lieve schoonmoeder erg ziek. In een aandoenlijk gesprek kwam ze niet verder dan: Ik hoop dat ik bekeerd wordt. Zondags drie keer naar de kerk, zichzelf totaal wegcijferend, altijd klaarstaan voor de ander maar niet durven zeggen dat ze in Christus is. Ik verwijt dit de kerk waar ze zondag aan zondag horen dat het vooral een kleine kudde is. Jakob is dun, er is geen gedaante noch heerlijkheid aan Hem. Zonder de gunnende, jaloersmakende met liefde doordrenkte woorden van het Evangelie te laten horen. Er is een generatie grootgebracht zonder het ware zicht op de Genade die in Christus is.
Is er geen gesprek mogelijk met de dominee of de consulent?
Alles is al gebeurd, een ouderling die veel vertrouwen heeft en liefde geeft de mindset lijkt niet te kunnen veranderen.
Is dit niet tegenstrijdig? En verder ik denk dat Luther duidelijk zegt (zie eerdere posting) dat deze vragen in deze tijd niet begrepen worden.
Plaats reactie