Afwachten

DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Afwachten

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Waar denk je aan bij de tekening van onmacht?
Al is de vraag niet aan mij gesteld, ik wil toch proberen die te beantwoorden. Mijns inziens is onze onmacht onze blindheid. Wij hebben geen 'oog' voor het heil van God in Christus, omdat "de god dezer eeuw onze zinnen verblindt". Wij hebben het werk en het licht van de Heilige Geest nodig om het geheim van het Evangelie te verstaan. Dan 'vallen ons de schellen van de ogen', dan zien we wat we daarvoor nooit hadden gezien: een verzoend God in Christus.
Dat is allemaal waar.
Maar dit zijn geen bijbelse bronnen.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Afwachten

Bericht door Brbndr »

Meer Luther:

“Deze is de hoogste trap van het geloof, te geloven, dat Hij genadig is, die zo weinig zalig maakt,” en zo veel verdoemt, te geloven, dat Hij rechtvaardig is, die door Zijn wil ons noodzakelijk verdoemelijk maakt, zodat het schijnt (zo Erasmus zelfs verhaalt) dat Hij een behagen heeft aan het eeuwig verderf en tormenten van de verdoemden en dat Hij daarom door sommigen billijk geliefd en gehaat wordt. Zo ik dan enigszins kon begrijpen, hoe deze God barmhartig en rechtvaardig is, die zulk een toorn en ongerechtigheid vertoont, zo was er geen geloof nodig. Maar terwijl het nu niet kan worden verstaan en begrepen, zo wordt daar plaats gemaakt om het geloof te oefenen, terwijl zulks gepredikt en openbaar gemaakt wordt. Wanneer God doodt, zo wordt het geloof van het leven in de dood beoefend.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Afwachten

Bericht door DDD »

eilander schreef:Het is een schuldige onmacht, maar niettemin onmacht. Als je het 'eenzijdige Godswerk' bijbels vindt, kan het niet anders of je vindt ook onze onmacht bijbels.
Als we zo gebrand zijn op het benadrukken van onze onwil dat we de onmacht niet meer durven te benoemen, moeten we echt oppassen.
Ook dit is geen antwoord op de vraag. Ik hoor op zondag regelmatig iets anders in ieder geval. Wij zijn niet onwillig omdat we onmachtig zijn, maar onmachtig omdat we onwillig zijn.

Alleen de opmerking "Niemand kan tot mij komen, tenzij dat de Vader hem trekt" vind ik een beetje in de richting komen.
Laatst gewijzigd door DDD op 02 aug 2018, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Afwachten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
eilander schreef:Het is een schuldige onmacht, maar niettemin onmacht. Als je het 'eenzijdige Godswerk' bijbels vindt, kan het niet anders of je vindt ook onze onmacht bijbels.
Als we zo gebrand zijn op het benadrukken van onze onwil dat we de onmacht niet meer durven te benoemen, moeten we echt oppassen.
Ook dit is geen antwoord op de vraag. Ik hoor op zondag regelmatig iets anders in ieder geval.
Wat is het dan wel DDD?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: RE: Re: Afwachten

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:
eilander schreef:Het is een schuldige onmacht, maar niettemin onmacht. Als je het 'eenzijdige Godswerk' bijbels vindt, kan het niet anders of je vindt ook onze onmacht bijbels.
Als we zo gebrand zijn op het benadrukken van onze onwil dat we de onmacht niet meer durven te benoemen, moeten we echt oppassen.
Ook dit is geen antwoord op de vraag. Ik hoor op zondag regelmatig iets anders in ieder geval. Wij zijn niet onwillig omdat we onmachtig zijn, maar onmachtig omdat we onwillig zijn.

Alleen de opmerking "Niemand kan tot mij komen, tenzij dat de Vader hem trekt" vind ik een beetje in de richting komen.
Dat is alles wat de Bijbel verteld over onze onmacht of wat ermee bedoeld wordt?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afwachten

Bericht door DDD »

Geen idee. Ik wacht het met belangstelling af. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een tekst over het hoofd zie.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Afwachten

Bericht door Brbndr »

DDD schreef:Geen idee. Ik wacht het met belangstelling af. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een tekst over het hoofd zie.
DL H3-4, p3-4

Overzulks zo worden alle mensen in zonde ontvangen, en als kinderen des toorns geboren, onbekwaam tot enig zaligmakend goed, geneigd tot kwaad, dood in zonden en slaven der zonde. En willen en kunnen tot God niet wederkeren, noch hun verdorven natuur verbeteren, noch zichzelven tot de verbetering daarvan schikken, zonder de genade des wederbarenden Heiligen Geestes.

Wel is waar dat na den val in den mens enig licht der natuur nog overgebleven is, waardoor hij behoudt enige kennis van God, van de natuurlijke dingen, van het onderscheid tussen hetgeen betamelijk en onbetamelijk is, en ook betoont enige betrachting tot de deugd en tot uiterlijke tucht. Maar zo ver is het vandaar, dat de mens door dit licht der natuur zou kunnen komen tot de zaligmakende kennis Gods, en zich tot Hem bekeren, dat hij ook in natuurlijke en burgerlijke zaken dit licht niet recht gebruikt; ja veel meer het, hoedanig het ook zij, op onderscheiden wijze geheel bezoedelt en in ongerechtigheid ten onder houdt; en dewijl hij dit doet, zo wordt hem alle verontschuldiging voor God benomen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Afwachten

Bericht door eilander »

NGB artikel 14 noemt nog een aantal teksten.
De verklaring van Arnoldus Rotterdam zou iedereen wel moeten lezen. Die weerlegt allerlei tegenwerpingen die op dit forum nog steeds opgeworpen worden.
Als teksten noemt hij:
Rom. 5:6 de mens is krachteloos geworden door de zonde
2 Tim. 2:26 gevangen in de strikken des satans tot zijn verderf naar zijn wil
Ef. 2:1-5 dood in zonden en misdaden
Jer. 13:23 vergelijking met een moorman die zijn huid en een luipaard die zijn vlekken niet kan veranderen
Ez. 16:6 vergelijking met een pasgeboren kind dat zichzelf niet kan wassen
Matth 7:18 vergelijking met een kwade boom die geen goede vruchten kan voortbrengen
Joh. 3:3 en 2 Kor. 5:17 en nog een hele rij...
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Afwachten

Bericht door Brbndr »

DDD schreef:Geen idee. Ik wacht het met belangstelling af. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een tekst over het hoofd zie.
De rechtzinnige leer verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen:
Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is. Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage. Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Afwachten

Bericht door liz boer »

Mijn antwoord luidt: Indien men de kentekenen mist van het aandeel aan Christus —
van welke wij tevoren spraken — dan is het plicht, volgens het Evangelie, om
persoonlijk en hartelijk de geopenbaarde raad Gods ter zaliging van zondaars door
Christus, aan te nemen en te omhelzen. Dit zal beveiligen en behouden. En om dit des
te beter te verstaan, zullen wij het een en ander vooropstellen tot onderrichting van de
meer onkundigen. Daarna zullen wij nader en zonder omwegen over die zaak spreken.
William Guthrie zo evenwichtig!
http://www.theologienet.nl/documenten/G ... TEREST.pdf

Nu is dit maar een citaat uit des Christens groot interest, alles wordt erin besproken, onwil, onmacht, Gods werk enz.
dus daarom de link naar het boekje.

Ook heb ik hier een antwoord van ds C Harink van refoweb, ik kan het niet zo goed zeggen, maar zo bedoel ik het.
Je zou inderdaad tot de conclusie kunnen komen: De bekering en het geloof, het is alles en alleen het werk van God, dus moet ik het maar afwachten of God bekering en geloof in mij werken wil. De profeten, de Heere Jezus, de apostelen en al die dominees die mensen opwekken en hen bevelen om zich te bekeren en te geloven, zijn niet zuiver in de leer van onmacht en de onwil van de gevallen mens. Het liefst zouden wij willen dat de dominees ons een beetje in bescherming namen, wat meer rekening zouden houden met onze onwil en onmacht en niet zouden eisen wat wij niet kunnen en niet willen. De mens verdient naar ons inzicht eigenlijk medelijden, want hij zou zich wel willen bekeren en wel willen geloven, maar hij kan het vanwege zijn gevallen staat niet meer. De prediker moet deze onmacht en onwil beklemtonen mag daarom eigenlijk alleen maar wensen dat het je nog eens gebeuren mocht. Dat vinden wij dikwijls de meest rechtzinnige dominees.

Nadat ik de zaken zo getekend heb, hoop ik dat je jezelf afvraagt: Zouden de zaken tussen God en mij zo werkelijk liggen? Sta ik dus helemaal onschuldig voor God? Kan ik er echt niets aan doen dat ik onbekeerd ben? Je geweten zal zeggen, dat het zo niet is. Het begrip 'onwil' wijst reeds op schuld. Nee, dat wil niet zeggen dat je nog een vrije wil tot het goede hebt en dat je dus als je echt wilt, je jezelf wel kunt bekeren en geloven? Dan zou het inderdaad van de vrije wil van de mens afhangen bekeerd te worden of niet bekeerd te worden, wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden.

De Schrift leert, dat je zondigt met je wil, omdat je dat verkiest en ongelovig bent met je wil omdat je dat ook verkiest. Dat maakt je dus verantwoordelijk voor je onbekeerlijkheid en ongelovigheid, want je kiest daar vrij- en moedwillig voor. Nog erger wordt deze zonde in het licht van Gods bevel om je te bekeren en te geloven en Zijn uitnodiging om met al je onmacht en onwil tot Hem te komen. God zegt in de Bijbel, dat Hij voor je kan doen wat je zelf niet kunt. Hij kan je stenen hart wegnemen en je een vlesen hart geven.

Verder moet je art. 16 van hoofdstuk 3 en 4 van de Dordtse Leerregels eens lezen. God werkt niet in ons als stokken en blokken. God behandelt ons, ook in de bekering, als mensen met verstand en wil. Hij appelleert daar ook aan in Zijn Woord. Tot slot: Jezus bedriegt niet, als Hij zegt: "Zoekt en gij zult vinden". In het eindoordeel zal niet één zondaar opstaan en zeggen: "God, ik heb gedaan wat u zegt. Ik heb u gezocht en heb U niet gevonden. Ik ben tot Christus gegaan met mijn zonden, onwil en omacht en Hij heeft mij niet ontvangen".

Dit gegeven moet je op de knieën brengen voor God. Zo begint ook het zoeken naar God en Zijn genade.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afwachten

Bericht door huisman »

DDD schreef:Geen idee. Ik wacht het met belangstelling af. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een tekst over het hoofd zie.
Toch maar even terug uit mijn zomerslaap. De zaak is er belangrijk genoeg voor.

B.v.
Joh 3:27
27 Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij.

1 Kor 2:14
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Joh 6:44
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Maar ook Romeinen 3 is een werkelijkheid.

10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.

...en Romeinen 9 mag in dit topic ook benadrukt worden.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?

Verder vraag ik mij af of sommige posters de les die Nicodemus moest leren ook geleerd hebben.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.
9 Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden?
10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet?

Luister toch aandachtig naar het onderwijs van de Heere Jezus die zo scherp de onderscheiding preekt tussen schijngeloof en het ware geloof.
1 Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien maagden, welke haar lampen namen, en gingen uit, den bruidegom tegemoet.
2 En vijf van haar waren wijzen, en vijf waren dwazen.
......................
11 Daarna kwamen ook de andere maagden, zeggende: Heer, heer, doe ons open!
12 En hij, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg ik u: Ik ken u niet.
Wie is voorzichtig en wie is dwaas?
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;
25 En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.
26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.


Of zijn de dwaze maagden en de dwaze bouwers uitgestorven in de kerken en valt het zaad altijd in vruchtbare akkers?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Afwachten

Bericht door Orfeo »

eilander schreef:@Orfeo, op Refoforum zijn we toch gewend om niet alles ter discussie te stellen, zoals je sinds je aanmelding (of net ervoor) weet.
Ik vind het echt niet zo leuk om dit op deze manier te zeggen, maar het is natuurlijk de omgekeerde wereld dat iemand die heeft aangegeven de forumgrondslag te onderschrijven, vervolgens van een discussiepartner verlangt om deze te gaan verdedigen.
En als moderator voel ik me ook verantwoordelijk hiervoor.
Je mag natuurlijk reageren zoals je wilt. Ik vertelde alleen wat ik de meest sierende manier zou vinden. Hoe dan ook, de juistheid of onjuistheid van de belijdenisgeschriften was dus helemaal niet wat ik wilde aankaarten.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Afwachten

Bericht door Jongere »

Dat is spitsvondig, maar dit onderwerp heeft natuurlijk alles te maken met de Dordtse Leerregels. Je kunt moeilijk het tegenovergestelde van dat belijdenisgeschrift gaan verdedigen op het forum en vervolgens met droge ogen beweren dat je "niet de onjuistheid van de belijdenisgeschriften wilde aankaarten".

Als je werkelijk schrijft dat je "hebt aangetoond dat vanuit de calvinistische leer op een logische manier passiviteit volgt", keer je je direct tegen in ieder geval de klassiek gereformeerde visie.
Dat moet je verder natuurlijk zelf weten als het om je persoonlijke overtuiging gaat. Hier op het forum heb ik er om twee redenen moeite mee: (1) we discussiëren hier met een gemeenschappelijke basis, nl. de belijdenisgeschriften. Helemaal met eilander eens dat we dat ook van elkaar mogen veronderstellen. Een autoriteitsargument geldt in dezen, omdat we hier nu eenmaal hebben afgesproken dat we deze autoriteit delen en daar vanuit discussiëren. In de "gewone wereld" doe ik dat natuurlijk niet en voer ik weer andere discussies met mensen van allerlei achtergrond. (2) wat mij stoort is dat je er heel wat bij haalt, ook aan theologische kennis, maar dat je voortdurend in je bijdragen het beste wat de gereformeerde theologie hierover geschreven en gezegd heeft achterwege laat. Je strooit met "premissen" en wat al niet meer, maar je hebt tegelijk de overtuiging dat in al die eeuwen gereformeerde theologie nog nooit iemand iets geschreven heeft over de vraag of God iets kan eisen van mensen wat zij niet kunnen.
Ik vind die laatste vraag best een legitieme vraag waarover gesproken moet kunnen worden (heb ik in het verleden met, volgens mij, ambtenaar uitvoerig gedaan op het forum). Maar niet vanuit een basis waarin het calvinisme per definitie op achterstand staat (je hebt het zelfs al "aangetoond"), zonder dat er ooit recht aan gedaan is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afwachten

Bericht door Jantje »

Orfeo schreef:
eilander schreef:@Orfeo, in je uitingen sta je echt vér af van de reformatorische leer.
Als je dit doorredeneert, kom je tot echt vreemde conclusies. De Heere Jezus was dan ook niet alwetend, omdat hij vroeg aan de Samaritaanse vrouw 'haal uw man' en aan een blinde 'wat wilt gij dat Ik u doe?'.

Bidden is nood bekend maken bij God. Weet God die nood dan niet? Natuurlijk wel, maar Hij heeft ons dat middel gegeven.
Dat zou volgens 'gewoon logisch redeneren' ertoe leiden dat we moeten aannemen dat God de toekomst niet kent? Ik begrijp niet hoe je het durft te zeggen.

Enzovoorts. Tot het op losse schroeven zetten van de uitverkiezing aan toe.
Dit hoort gewoon niet op een reformatorisch forum.
Je hebt me kennelijk verkeerd begrepen. Ik wil hier helemaal geen discussie voeren over de 'leer'. Dit topic ging over mensen die als het ware niets durven doen omdat het niet van henzelf kan komen. Mijn reactie was dat als mensen die houding zijn aan gaan nemen het Evangelie op een verkeerde manier te horen hebben gekregen. In de Bijbel worden mensen namelijk aangespoord om iets te gaan doen.

Die 'verkeerde manier' is de te sterke nadruk op de calvinistische leer. Ook al zou deze waar zijn, dan hoeft deze leer nog niet de prediking te domineren zoals dat vaak gebeurt. Anderen brachten in dat de verkondiging van het calvinisme geen problemen veroorzaakt, maar ik heb aangetoond dat uit deze leer op een logische manier passiviteit volgt.

En ja, ik heb ook laten merken dat er redelijke alternatieven zijn op de calvinistische leer. Dat is echter niet het gespreksonderwerp. Bovendien, als je het daarmee oneens bent, zou het je sieren het inhoudelijk aan te vallen. Neem bijvoorbeeld het volgende in overweging:

1. Als de belijdenisgeschriften iets incorrect weergeven, is het natuurlijk onzin om het te onderschrijven.
2. Als de belijdenisgeschriften iets correct weergeven, is het dus de waarheid. In dat geval is een andere visie dus onwaar. Als je de waarheid verdedigt, heb je natuurlijk een enorm voordeel. Geen enkel tegenargument kan sterk genoeg zijn om je positie te ondermijnen. Het is dan toch veel bevredigender om de discussie op de inhoud te voeren in plaats van je op autoriteit te beroepen?
Ter lering (en ter opscherping?) de volgende preek van ds. W. Silfhout:
http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/22094
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Afwachten

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:
Posthoorn schreef:Al is de vraag niet aan mij gesteld, ik wil toch proberen die te beantwoorden. Mijns inziens is onze onmacht onze blindheid. Wij hebben geen 'oog' voor het heil van God in Christus, omdat "de god dezer eeuw onze zinnen verblindt". Wij hebben het werk en het licht van de Heilige Geest nodig om het geheim van het Evangelie te verstaan. Dan 'vallen ons de schellen van de ogen', dan zien we wat we daarvoor nooit hadden gezien: een verzoend God in Christus.
Dat is allemaal waar.
Maar dit zijn geen bijbelse bronnen.
Je vroeg niet expliciet om een Schriftbewijs, maar dat wil ik je zeker wel geven:

Joh. 6: 40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Joh. 6: 44,45 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.


2 Kor. 4:3-6 Doch indien ook ons Evangelie bedekt is, zo is het bedekt in degenen, die verloren gaan;
In dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.
Want wij prediken niet onszelven, maar Christus Jezus, den Heere; en onszelven, dat wij uw dienaars zijn om Jezus' wil.
Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.


Edit> Ik zie trouwens dat er in deze topic al veel meer Schriftbewijs is gegeven.
Plaats reactie