Afwachten

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Afwachten

Bericht door Posthoorn »

Bijdrager schreef:
Posthoorn schreef:
Bijdrager schreef:Ik wacht nog steeds af. Bijna 160 Posts hebben me niet veel verder gebracht in mijn worsteling mbt mijn (schoon)ouders. Gelukkig heb ik 1 pb die erg pastoraal insteekt.
Wat zou volgens jou de oplossing zijn?
Als de Heere mij niet vast zou houden stop ik overal mee.
Maar je had het over je (schoon)ouders. Maar nu lijkt het over jezelf te gaan. En dan stel ik de vraag anders: wat zou je willen dat er anders was?
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Afwachten

Bericht door Bijdrager »

Posthoorn schreef:
Bijdrager schreef:
Posthoorn schreef:
Bijdrager schreef:Ik wacht nog steeds af. Bijna 160 Posts hebben me niet veel verder gebracht in mijn worsteling mbt mijn (schoon)ouders. Gelukkig heb ik 1 pb die erg pastoraal insteekt.
Wat zou volgens jou de oplossing zijn?
Als de Heere mij niet vast zou houden stop ik overal mee.
Maar je had het over je (schoon)ouders. Maar nu lijkt het over jezelf te gaan. En dan stel ik de vraag anders: wat zou je willen dat er anders was?
De worsteling die ik heb heeft alles te maken met het niet tot geloof ‘kunnen’ komen van mijn ouders. Vaak denk ik, doe ik het miet te makkelijk?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Afwachten

Bericht door Jantje »

Bijdrager schreef:Alles is al gebeurd, een ouderling die veel vertrouwen heeft en liefde geeft de mindset lijkt niet te kunnen veranderen.
Ik begrijp de zin niet helemaal. Zijn dit nou twee zinnen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Afwachten

Bericht door Bijdrager »

Jantje schreef:
Bijdrager schreef:Alles is al gebeurd, een ouderling die veel vertrouwen heeft en liefde geeft de mindset lijkt niet te kunnen veranderen.
Ik begrijp de zin niet helemaal. Zijn dit nou twee zinnen?
Moet misschien een komma tussen geeft en de mindset


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Afwachten

Bericht door Brbndr »

Bijdrager schreef:
Posthoorn schreef:
Bijdrager schreef:Ik wacht nog steeds af. Bijna 160 Posts hebben me niet veel verder gebracht in mijn worsteling mbt mijn (schoon)ouders. Gelukkig heb ik 1 pb die erg pastoraal insteekt.
Wat zou volgens jou de oplossing zijn?
Als de Heere mij niet vast zou houden stop ik overal mee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat is te begrijpen want een mens kan niet buigen onder God, ook vaak na ontvangen genade. Ik zou zeggen leg het allemaal voor de Heere neer en vraag om de genade om Hem te volgen in alle dingen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Afwachten

Bericht door Posthoorn »

Ik heb eerder in deze topic een stukje uit de Christenreis gequoot. Ik laat het hier opnieuw volgen:
"Vraag hem (Onkunde A.) eens of Christus ook van de hemel in hem geopenbaard werd", sprak Hoop.
"Wat," antwoordde Onkunde. "Behoort gij ook tot het soort mensen, die geloven aan inwendige openbaringen? Het is voor mij een uitgemaakte zaak, dat allen, die aan een onmiddellijke openbaring Gods in het hart geloven, aan zinsbegoocheling lijden."
"Maar mijn vriend," vroeg Christen, "is Christus dan niet zó diep voor het natuurlijk verstand in God verborgen, dat niemand Hem kan kennen, tenzij de Vader zelf Hem aan ons openbaart?"
"Dat kan uw opvatting wel zijn, maar de mijne is het niet! Ik twijfel er niet aan of mijn geloof is even goed als het uwe, al moet ik u ronduit bekennen, dat mijn brein niet zo verward is als dat van u."
Ik ben benieuwd hoe jij hier tegenover staat, Bijdrager.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Afwachten

Bericht door Desiree »

@Bijdrager..

Afwachten is levensgevaarlijk. De Heere Jezus zegt zelf ook... Strijd gij om in te gaan. (Ik kan je de context geven.. uit de Bijbel.)

En op een ander plaats in de Bijbel wordt gesproken van de loopbaan.. Een preek van de GGIN ging daarover.. (Kun je terugvinden in de Bijbel.. begrijp je wel.)

Moeilijk hoor.. ik snap het. Ik heb het meer met seculieren in de omgeving waar ik verkeer...

Je schoonmoeder kent je. Misschien iets vertellen over jouw geloof? In alle eenvoudigheid vertellen welk een zekerheid jij mag ervaren? Zo dat het iets 'gewoner' / toegankelijer wordt..

Het is het werk van de Heilige Geest.. waar je om mag vragen.. de hele wereld mag dat.

En hou het ook gewoon gezellig... niet elk moment is geschikt.

Ik wens je deze psalm toe..

Dan zult gij recht naar 't outer treden,
En off'ren God een rein gemoed,
Het offer der gerechtigheden,
En 't zuiv're reukwerk der gebeden;
Betrouwt op Hem, want Hij is goed.
Daar velen twijfelmoedig vragen:
"Wie zal ons 't goede toch doen zien?"
Doe Gij, o HEER', na 't angstig klagen,
Ons 't lieflijk licht Uws aanschijns dagen,
En wil Uw rijke gunst ons biên.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Afwachten

Bericht door liz boer »

huisman schreef:
DDD schreef:Geen idee. Ik wacht het met belangstelling af. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een tekst over het hoofd zie.
Toch maar even terug uit mijn zomerslaap. De zaak is er belangrijk genoeg voor.

B.v.
Joh 3:27
27 Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij. kt 47 Dat is, geen ambt wettiglijk en met behoorlijken voortgang en vrucht bedienen. Of: iets, namelijk goeds, ontvangen, Hebr. 5:4. Jak. 1:17. verwijsteksten

1 Kor 2:14
14 Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.

Joh 6:44
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Maar ook Romeinen 3 is een werkelijkheid.

10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.

...en Romeinen 9 mag in dit topic ook benadrukt worden.
15 Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
16 Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.
17 Want de Schrift zegt tot Farao: Tot ditzelve heb Ik u verwekt, opdat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en opdat Mijn Naam verkondigd worde op de ganse aarde.
18 Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil.
19 Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan?
20 Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt?
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid?

Verder vraag ik mij af of sommige posters de les die Nicodemus moest leren ook geleerd hebben.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.
9 Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden?
10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet?

Luister toch aandachtig naar het onderwijs van de Heere Jezus die zo scherp de onderscheiding preekt tussen schijngeloof en het ware geloof.
1 Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien maagden, welke haar lampen namen, en gingen uit, den bruidegom tegemoet.
2 En vijf van haar waren wijzen, en vijf waren dwazen.
......................
11 Daarna kwamen ook de andere maagden, zeggende: Heer, heer, doe ons open!
12 En hij, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg ik u: Ik ken u niet.
Wie is voorzichtig en wie is dwaas?
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;
25 En er is slagregen nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangevallen, en het is niet gevallen, want het was op de steenrots gegrond.
26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.


Of zijn de dwaze maagden en de dwaze bouwers uitgestorven in de kerken en valt het zaad altijd in vruchtbare akkers?
Ik heb getwijfeld of ik zou reageren, omdat ik bang ben dat de auteur niet zal reageren, maar toch... is het nu zo dat je oproept om een dwaze bouwer te worden? Bovendien gaat die tekst niet over onmacht, maar is een verbeelding van mensen die zijn Woord wel of niet doen!

Ik weet massa's teksten te noemen dat het de Heere is die het willen en werken werkt naar Zijn welbehagen, maar ook massa's teksten dat God wil dat je zalig wordt,
oa Ez 33 11 Zeg tot hen: cZo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, 16zo Ik lust heb in den 17dood des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. 18Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want 19waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
c Ez. 18:23, 32. verwijsteksten
16 Een afgebroken rede in het eedzweren gebruikelijk. Zie Num. 14 op vers 23. verwijsteksten
17 Gelijk gij meent en klaagt, dat Ik belust ben om u te doden, ofschoon gij u van uw boosheid bekeerdet, alsof het evenveel bij Mij is of gij u bekeert of niet, hoe gij het ook maakt, wel of kwalijk, gij moet er evenzeer aan; gelijk goddeloze murmureerders en huichelaars plegen te spreken. Vgl. Ez. 18:23 met de aant. verwijsteksten
18 Dat is de zaak (wil God zeggen), daar schort het u, dat gij al in uw goddeloosheid blijft, en evenwel tegen Mijn plagen murmureert, in plaats dat gij u moest bekeren.
19 Alsof God zeide: Hoe blijft gij zo dwaas, dat gij uw eigen verderf u op den hals haalt door uw onbekeerlijkheid? Zo gij zo wilt voortgaan, kan u toch niet anders overkomen dan dat gij in uw verkeerdheid moet sterven en verderven. Bedenkt dit toch eens terdege, tot uw eigen best.


en ook massa's teksten die schrijven over gijlieden hebt niet gewild, of (...) vanwege hun ongeloof.

We moeten dit niet tegenover elkaar uitspelen, maar in verwondering neerknielen, Heere U hebt een weg der zaligheid bedacht, U heeft niet mijn ondergang op het oog!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Afwachten

Bericht door Bijdrager »

Posthoorn schreef:Ik heb eerder in deze topic een stukje uit de Christenreis gequoot. Ik laat het hier opnieuw volgen:
"Vraag hem (Onkunde A.) eens of Christus ook van de hemel in hem geopenbaard werd", sprak Hoop.
"Wat," antwoordde Onkunde. "Behoort gij ook tot het soort mensen, die geloven aan inwendige openbaringen? Het is voor mij een uitgemaakte zaak, dat allen, die aan een onmiddellijke openbaring Gods in het hart geloven, aan zinsbegoocheling lijden."
"Maar mijn vriend," vroeg Christen, "is Christus dan niet zó diep voor het natuurlijk verstand in God verborgen, dat niemand Hem kan kennen, tenzij de Vader zelf Hem aan ons openbaart?"
"Dat kan uw opvatting wel zijn, maar de mijne is het niet! Ik twijfel er niet aan of mijn geloof is even goed als het uwe, al moet ik u ronduit bekennen, dat mijn brein niet zo verward is als dat van u."
Ik ben benieuwd hoe jij hier tegenover staat, Bijdrager.
Je mag de toevlucht nemen tot Christus, ook al is het geloof zo klein als een mosterdzaad. Mijn moeder, zij mag al jaren van genade leven, zegt altijd: het is maar een verzuchting, zeggen dat jij hetzelfde niet kunt maar dat Jezus genegen is het te doen. Daar geloof ik ook in.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afwachten

Bericht door huisman »

@liz boer de teksten die jij plaatst brengen toch de woorden van de Heere Jezus niet in mindering?

Natuurlijk plaatste ik bewust deze teksten die een bepaalde kant belichten omdat m.i. deze woorden uit de Schrift te weinig aandacht krijgen.

Dank dat jij wat meer evenwicht brengt . Toch de opmerking om de woorden uit de Schrift die ik citeerde niet weg te redeneren met andere teksten.
Ik weet dat dit niet jouw intentie is .

Nu ga ik toch weer de zomerslaap in.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Afwachten

Bericht door liz boer »

huisman schreef:@liz boer de teksten die jij plaatst brengen toch de woorden van de Heere Jezus niet in mindering?

Natuurlijk plaatste ik bewust deze teksten die een bepaalde kant belichten omdat m.i. deze woorden uit de Schrift te weinig aandacht krijgen.

Dank dat jij wat meer evenwicht brengt . Toch de opmerking om de woorden uit de Schrift die ik citeerde niet weg te redeneren met andere teksten.
Ik weet dat dit niet jouw intentie is .

Nu ga ik toch weer de zomerslaap in.
Mijn intentie is om evenwicht te brengen, niet alleen onmacht, maar zeker onwil, omdat je daarom veroordeeld wordt.

Miischien zelfs dat je onmacht komt omdat je niet wilt.
Verder ook dat de Heere je wil om wil buigen door het werk van zijn Lieve Geest.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Afwachten

Bericht door Desiree »

huisman schreef:
Nu ga ik toch weer de zomerslaap in.
:garde Welterusten.. Mánnen..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Afwachten

Bericht door Posthoorn »

liz boer schreef: Joh 3:27
27 Johannes antwoordde en zeide: Een mens kan geen ding aannemen, zo het hem uit den hemel niet gegeven zij. kt 47 Dat is, geen ambt wettiglijk en met behoorlijken voortgang en vrucht bedienen. Of: iets, namelijk goeds, ontvangen, Hebr. 5:4. Jak. 1:17. verwijsteksten
Geheel mee eens dat deze tekst nogal eens verkeerd verstaan wordt. Uitleg kantt. lijkt mij meest recht te doen aan tekst en tekstverband.
Alleen kun je beter geen groen nemen als kleur (moderatorkleur). :)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Afwachten

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:
Bijdrager schreef:Ik wacht nog steeds af. Bijna 160 Posts hebben me niet veel verder gebracht in mijn worsteling mbt mijn (schoon)ouders. Gelukkig heb ik 1 pb die erg pastoraal insteekt.
Ik denk ook niet dat je de oplossing van een discussie forum moet verwachten. Alleen een persoonlijk gesprek kan hen verder brengen, met respect voor hun barrières.
Inderdaad.
Bovendien wordt in dit topic de vraag opgeworpen naar delen van de leer (of je al dan niet iets aan je zaligheid kunt bijdragen), dat zorgt dan ook voor inhoudelijke reactie. Een inhoudelijke reactie die iets stelt, is niet altijd ook de pastorale reactie die iemand nodig heeft om te horen. Maar dat laatste is ook vrijwel onmogelijk om "op maat" hier op dit forum aan te bieden. We kennen degenen niet over wie het gaat. Hoe herkenbaar alle tegenwerpingen ook kunnen klinken (ik heb ze al in heel wat vormen en vrome jasjes zien langskomen), niemand is hetzelfde. Het vraagt pastorale aandacht en geduld om met hen in gesprek te gaan en het evangelie voor te houden.

Wel zou ik er dit bij willen zeggen. Wat me in het topic (maar eigenlijk in vrijwel alle inhoudelijke topics momenteel) altijd weer opvalt, is dat er sterk gereageerd wordt vanuit ervaringen. De een heeft een slechte ervaring ter rechterzijde ('men is lijdelijk, verschuilt zich achter de onmacht') en wil van de weeromstuit niets meer horen over onze onmacht. Een ander heeft een slechte ervaring ter linkerzijde ('men is activistisch, gelooft zonder diepgang en beleving van de onmogelijkheid') en wil van de weeromstuit niets meer horen over de verantwoordelijkheid van de mens en de gewilligheid van de Heere om zondaren te zaligen.
Ik durf de stelling wel aan dat heel wat van de pastorale problematiek ter linker- én rechterzijde, zoals er in dit topic ook een voorbeeld van besproken wordt, juist voortkomt vanuit zulke reactietheologie. Vanwege de angst voor het ene, wordt het andere benadrukt en het ene verzwegen.

De oplossing ligt niet in het hangen aan de andere kant van het bootje. Dan krijg je op termijn alleen maar dezelfde problematiek, zij het dan in een ander jasje.
De oplossing ligt in het onverkort, zuiver blijven preken en elkaar vertellen wat Gods wet is en wat Zijn evangelie is. In alle eenvoud de Bijbel en de belijdenis naspreken en wijzen op de Heere Jezus als middel van het behoud.

Gisteren las ik nog wat over Spurgeon. Werkelijk niet iemand die je verwijten kunt dat hij geen oog had voor de verantwoordelijkheid van de mens, of voor het aanbod van Gods genade. Ik las dit bij hem:
Spurgeon schreef:Zondaar! Er is dit nog om uw toestand te verzwaren en om uw schrik te vergroten, namelijk uw hulpeloosheid, uw totale onbekwaamheid om ook maar iets te doen om uzelf te verlossen, zelfs al zou God u die kans bieden. U bent vandaag zondaar!, niet alleen verdoemd, maar u bent dood in zonden en misdaden. Spreek van het doen van goede werken, wel mens! Dat kunt u niet. Het is onmogelijk voor u om een goed werk te doen terwijl u bent wat u bent, zoals het onmogelijk zou zijn voor een paard om op te klapwieken naar de sterren. Maar u zegt: "Ik zal me bekeren." Nee, dat kunt u niet. Bekering is niet mogelijk voor u zoals u bent, tenzij God u dit geeft. U zou met geweld een paar tranen kunnen laten, maar wat betekenen die? Judas zou dit ook kunnen doen en zichzelf nog gaan verhangen om aldus naar zijn eigen plaats te gaan. U kunt u niet bekeren vanuit uzelf.
(...) U moet wederom geboren worden; en als deze wezenlijke verandering niet ervaren wordt, dan zal alle uiterlijke reformatie u ten aanzien van de hemel schipbreuk doen lijden.
Ik vind het veelzeggend dat juist Spurgeon deze woorden schrijft. Dezelfde Spurgeon die vlijmscherp kon zijn tegen lijdelijkheid. Hij zegt ergens over mensen die lijdelijk zijn in hun bekering:
Spurgeon schreef:Het heeft geen enkele zin om er gemakkelijk bij te gaan liggen en dan te roepen: "O God, help ons!"
Wij hebben zo vaak het idee dat als mensen één eenzijdigheid gehoord hebben, ze vervolgens maar voldoende van de andere kant moeten horen om het evenwicht weer recht te trekken. Als je zo redeneert, kom je inderdaad in een hopeloze situatie terecht. Dan hangt het af van wat wij zeggen of mensen behouden worden. We willen precies weten welke woorden wel en welke niet. Ik denk dat we dan ten diepste het evangelie en de kracht van Gods Woord onvoldoende op waarde schatten.

Wij hoeven Gods Woord niet te doseren, of aan te passen aan de situatie of ligging van iemand. Zitten mensen gevangen in hun redeneringen over hun eigen onmacht? Laten we ervoor waken ze aan het werk te zetten. (s)preek maar nog radicaler, zoals Spurgeon hierboven, over hun werkelijke onmacht.
Dit is wel mijn ervaring: we kunnen eindeloos lang praten en redeneren over onze onmacht, onwil, verantwoordelijkheid, enz. enz., maar we komen er nooit uit. Ik ben bang dat heel veel van dat gepraat verkapte eigengerechtigheid is, waarvan dit de kern is: wij zijn zó gewillig om zalig te worden (ik vraag er al jaren om), maar God geeft het maar niet.
Maar als de Heere je werkelijk alles uit handen neemt, je voeten onder je vandaan haalt zodat je niets meer hebt om op te staan - dan wordt het evangelie van Christus als een volkomen Zaligmaker een heerlijk evangelie.
Spreek over die Zaligmaker voor verlorenen met al degenen die je om je heen hebt gekregen. En belangrijker nog: spreek meer met de Zaligmaker over hen, dan met hen over de Zaligmaker.
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Afwachten

Bericht door Brbndr »

@jongere - leerzaam post
Plaats reactie