Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door eilander »

Pioenroosje schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar de zondagsinvulling op vakantie. Wij zitten met het gezin op een gewone / seculiere camping in het buitenland, en het is best een uitdaging om de zondag zo vorm te geven dat je aan het eind van de dag ook echt het gevoel hebt dat het zondag geweest is. Is dat herkenbaar?
Nee, bij mij niet. Eigenlijk vind ik dat je op vakantie moet gaan waar je ook naar de kerk kunt (waar je Bijbels onderwijs krijgt). Maar eerlijk gezegd zijn wij ook wel eens op plaatsen geweest waar we dat niet konden.
Dan luisteren we twee preken, verder is het eigenlijk ons gewone 'programma'.
Omdat je bij een dergelijke invulling je wandeling naar de kerk niet hebt, en dus weinig beweging hebt, maken we dan een wandeling.
Verder is alles gewoon hetzelfde.
Nu zitten wij nooit op een camping, dat scheelt wel denk ik.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4062
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Maanenschijn »

Op dit moment is ons gezin op een seculiere camping in Spanje. Gistermorgen hebben we een Nederlandse dienst bezocht in de omgeving met voorganger uit Nederland. 'S avonds hebben we gelezen uit het boek 'Jezus, onze bestemming' van Wilhelm Busch. Dit boek is mogelijk bron voor theologische discussies hier, maar voor de jeugd aansprekend en appellerend.

Tussendoor is het niet veel anders dan thuis: geen telefoons, wel wandelen in de natuur (niet door dorpjes etc, daar zijn alle winkels open en dan is het onwillekeurig meer kijken, kijken niet kopen) of wat voetballen etc. Lezen in de meegebrachte lectuur. We gaan niet naar strand etc.

Dit is een beetje de zondaginvulling op vakantie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Orchidee »

'' Eigenlijk vind ik dat je op vakantie moet gaan waar je ook naar de kerk kunt (waar je Bijbels onderwijs krijgt) ''

Er is op veel plaatsen in de wereld wel een (plaatselijke) kerk maar moet het dan ook een Nederlandstalige dienst, zoals die alleen in de zomermaanden vaak plaatsvinden, zijn???

En mag je in de vakantie anno 2018 dan niet eventueel met je eigen kerkelijke thuisgemeente meeluisteren?
Of zoals toen er nog niet overal online geluisterd kon worden een cd/mp3/cassettebandje beluisteren?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Erskinees »

Orchidee schreef: Er is op veel plaatsen in de wereld wel een (plaatselijke) kerk maar moet het dan ook een Nederlandstalige dienst, zoals die alleen in de zomermaanden vaak plaatsvinden, zijn???
Dat zegt Eilander toch niet?
Orchidee schreef:
En mag je in de vakantie anno 2018 dan niet eventueel met je eigen kerkelijke thuisgemeente meeluisteren?
Of zoals toen er nog niet overal online geluisterd kon worden een cd/mp3/cassettebandje beluisteren?
Gereformeerde kerken in het buitenland hebben meestal maar 1 dienst. Dan heb je nog genoeg tijd om met de eigen gemeente mee te luisteren.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4062
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Maanenschijn »

Orchidee schreef:
Er is op veel plaatsen in de wereld wel een (plaatselijke) kerk maar moet het dan ook een Nederlandstalige dienst, zoals die alleen in de zomermaanden vaak plaatsvinden, zijn???
Wij kunnen niet zo goed Spaans.. Italiaans.. Frans.. Vandaar dat we bij onze bestemming rekening houden met het kunnen bezoeken van een dienst in het Nederlands. Ondanks dat je ook in een dienst in een andere taal de 'gemeenschap der heiligen' kunt ervaren.

Onze au-pair bezocht altijd de Hollandse dienst in onze dorpskerk. Daar las ze haar Russische Bijbel. En vaak had de ds enkele engelse woorden voor haar. Ook werd ze daar tijdens het Heilig Avondmaal in het engels bediend. Voor haar heel waardevol ondanks de taal barrière.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Orchidee »

:super
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Pioenroosje »

Bij een camping is dat wel echt anders, denk ik. Als je dan 'thuis' blijft, dan staan er continu kinders voor je tent, en is een zondagsgevoel helemaal ver te zoeken.

Gisteren hebben wij de plaatselijke Eglise Reformee bezocht. Daarna thuis koffie gedronken en even afgekoeld in t zwembad (37 graden hier ) Vervolgens boeken/drinken /spelletjes ingepakt en een rustig plekje in de natuur opgezocht. De kinderen hebben heerlijk met elkaar gespeeld, en spelletjes gedaan en gelezen. Vervolgens met elkaar een preek gelezen.
Rond avondeten weer terug naar de camping.

Was een fijne en rustige dag, maar toch anders dan thuis.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door DDD »

Wat een mooie invulling. Dat wilde ik even kwijt;-)
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Pioenroosje »

Dankjewel!
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Nasrani »

DDD schreef:Wat een mooie invulling. Dat wilde ik even kwijt;-)
Inderdaad. Zo iets vraagt ook wel wat creativiteit.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Nasrani »

Nasrani schreef:
Mannes schreef:
Nasrani schreef: Het ene hoeft het andere toch niet uit te sluiten?
En trouwens we leren de Heere ook kennen in het boek der natuur. Ds Vergunst zegt in een preek dat we dat boek veel te weinig lezen en daardoor niet zien wat er in de schepping van Hem te leren valt. Maar vooral ook dat we daarin de grootheid van God mogen bewonderen en Hem daarom mogen en prijzen.

O Heer mijn God, wanneer ik in verwondering,
de wereld zie die U hebt voort gebracht.
Het sterrenlicht, het rollen van de donder,
heel dit heelal, dat vol is van Uw kracht.
Ik adviseer u om eerst dit draadje eens goed te lezen, :livre
Waarom?
Kun je hier nog antwoord opgeven? Ben namelijk benieuwd waarom je me dat adviseert.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Mannes »

Nasrani schreef:
Nasrani schreef:
Mannes schreef:
Nasrani schreef: Het ene hoeft het andere toch niet uit te sluiten?
En trouwens we leren de Heere ook kennen in het boek der natuur. Ds Vergunst zegt in een preek dat we dat boek veel te weinig lezen en daardoor niet zien wat er in de schepping van Hem te leren valt. Maar vooral ook dat we daarin de grootheid van God mogen bewonderen en Hem daarom mogen en prijzen.

O Heer mijn God, wanneer ik in verwondering,
de wereld zie die U hebt voort gebracht.
Het sterrenlicht, het rollen van de donder,
heel dit heelal, dat vol is van Uw kracht.
Ik adviseer u om eerst dit draadje eens goed te lezen, :livre
Waarom?
Kun je hier nog antwoord opgeven? Ben namelijk benieuwd waarom je me dat adviseert.
Omdat je opmerking geheel juist is maar niet echt van toegevoegde waarde in de discussie was.
Het punt was niet of het één het andere uitsluit, ik vermoed dat we dat allemaal met je eens zijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door pierre27 »

Pioenroosje schreef:Bij een camping is dat wel echt anders, denk ik. Als je dan 'thuis' blijft, dan staan er continu kinders voor je tent, en is een zondagsgevoel helemaal ver te zoeken.

Gisteren hebben wij de plaatselijke Eglise Reformee bezocht. Daarna thuis koffie gedronken en even afgekoeld in t zwembad (37 graden hier ) Vervolgens boeken/drinken /spelletjes ingepakt en een rustig plekje in de natuur opgezocht. De kinderen hebben heerlijk met elkaar gespeeld, en spelletjes gedaan en gelezen. Vervolgens met elkaar een preek gelezen.
Rond avondeten weer terug naar de camping.

Was een fijne en rustige dag, maar toch anders dan thuis.
En zo zou ik het ook doen, geweldig mooie besteding.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Nasrani »

Mannes schreef:
Nasrani schreef:
Nasrani schreef:
Mannes schreef:
Ik adviseer u om eerst dit draadje eens goed te lezen, :livre
Waarom?
Kun je hier nog antwoord opgeven? Ben namelijk benieuwd waarom je me dat adviseert.
Omdat je opmerking geheel juist is maar niet echt van toegevoegde waarde in de discussie was.
Het punt was niet of het één het andere uitsluit, ik vermoed dat we dat allemaal met je eens zijn.
Dus je bent het met me eens dat het ene het andere niet hoeft uit te sluiten, een ronde fietsen en tijd besteden aan de Heere en Zijn dienst gaan prima samen op?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Mannes »

Dit is iets heel anders dan waar we het over hadden.
Plaats reactie