Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Jantje »

Mannes schreef:
Jantje schreef:
Mannes schreef:
Orchidee schreef:Tjonge...
Het brood wat wij maandag eten word ook op zondag gebakken.


Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Daarom haal ik op zaterdag voldoende brood.
Hoe ging dat ook alweer met het manna?
Hoe ging dat ook alweer met het aren plukken op de sabbat?
Het manna verzamelen was werk. Dit werk moest op de dag voor de sabbath gebeuren. Het aren rapen was tegen de honger. Jezus veroordeelde de Farizeers omdat ze het als werk zagen. David at immers ook van de toonbroden die door verse vervangen waren.

Zo zat het dus...

Geen appels met peren vergelijken hè!

En voortaan je brood op zaterdag halen. :slurp
Ik zou de predikanten Zippro, De Heer, Krijgsman, Weststrate, e.a. toch niet willen verbieden om op zondag hun werk te doen. En als je zonder te stoppen met de t-tag door kunt rijden is dat werkelijk iets heel anders als dat je bij de Albert Heijn een maaltijd gaat halen. Dat weten jij en @Gerson net zo goed.
En @Gerson, er zijn verschillende dominees geweest in de vacante periode in Terneuzen, en ze vervulden allen een derde dienst, meestentijds buiten Zeeuws-Vlaanderen, een enkele in Oostburg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:
GJdeBruijn schreef:
GGotK schreef:Voor het gaan naar de kerk zijn alle middelen geoorloofd, zelfs een Harley-Davidson.
Met geluidsdemper dan graag.

Er gaat een verhaal van een GG predikant die eens met motorlaarzen op de preekstoel heeft gestaan omdat hij zijn gewone schoenen was vergeten.
Dat was niet zo NETjes van hem :langue
Zo is het maar Net. Overigens ook op sokken. Hij had toen een preek met de volgende punten: 1.Een slechte preek, 2. Een kritische luisteraar, 3. Een Goddelijke toepasser. Over Nathanael onder de vijgeboom. Zeer indrukwekkende preek door de weekse preek die ik ruim 25 jaar later nog herinner.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Bezorgd »

Maanenschijn schreef:
J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:[


Er gaat een verhaal van een GG predikant die eens met motorlaarzen op de preekstoel heeft gestaan omdat hij zijn gewone schoenen was vergeten.
Dat was niet zo NETjes van hem :langue
Zo is het maar Net. Overigens ook op sokken. Hij had toen een preek met de volgende punten: 1.Een slechte preek, 2. Een kritische luisteraar, 3. Een Goddelijke toepasser. Over Nathanael onder de vijgeboom. Zeer indrukwekkende preek door de weekse preek die ik ruim 25 jaar later nog herinner.

;)
De meeste preken van hem zijn zeer indrukwekkend en aansprekend..
Klonk dat geluid maar meer. Al dan niet op motorlaarzen.
Gebruikersavatar
AnJa
Berichten: 225
Lid geworden op: 17 jul 2018, 08:14

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door AnJa »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:
GJdeBruijn schreef:
GGotK schreef:Voor het gaan naar de kerk zijn alle middelen geoorloofd, zelfs een Harley-Davidson.
Met geluidsdemper dan graag.

Er gaat een verhaal van een GG predikant die eens met motorlaarzen op de preekstoel heeft gestaan omdat hij zijn gewone schoenen was vergeten.
Dat was niet zo NETjes van hem :langue
:lol
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannes »

Bruna schreef:
Bezorgd schreef:
Bruna schreef:heb niet zo’n probleem met rijden op zondag als het maar nuttig en noodzakelijk is. Maar de 1 vindt dit nuttig en de ander weer wat anders. Zelf doen we het alleen voor ziekenbezoek of het bijwonen van een doopdienst.
Vroeger werd daar inderdaad wat strakker mee omgegaan, zo ben ik ook opgevoed.

Dat de ds. rijdt heb ik dan ook geen probleem mee. Alhoewel ik wel vindt dat het bij de kerktijden moet worden vermeldt.
Maar @Bruna waarom zou het vermeldt moeten worden op kerktijden? Dat snap ik niet helemaal
De kerkdiensten en wie er voorgaat, kilometer kun je dan zelf uitrekenen.
Ik bedoel het feit dat ds op zondag om 10 u en 18 u voorgaat in Arnemuiden en om 14u in Terneuzen.
Nu wordt zo ik begrijp van de insiders de dienst van 14u niet vermeldt.
Het feit dat ze de zondagse diensten bewust niet in DWS en op kerktijden.nl zetten is nogal opmerkelijk.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Zeemeeuw »

Gelukkig hebben we Refoforum om dit verzuim te herstellen.. en zo het goed gerucht van onze voorgangers te verspreiden.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door DDD »

JCRyle schreef:
Erskinees schreef:Door een eerder geplaatste link zie ik dat je de tunnel door komt met een elektronisch kastje waardoor je niet langs een bemande kassa hoeft te gaan. Direct laat je dus geen mensen voor je werken, niet vergelijkbaar met een supermarkt.
Indirect wellicht wel (camerabewaking, bemande takelwagens die klaar staan om weg te slepen etc.), maar dat is er op alle snelwegen ook, dus er zit geen onderscheid tussen een toltunnel of een snelweg.
Dan ga je er dus vanuit dat alle predikanten, kandidaten en/of studenten die voor een preekbeurt door de tunnel moeten zo'n geval hebben. Daar ging ik in de vergelijking niet van uit.

Laten we niet gaan balanceren op het randje van dubieuciteit, maar gewoon adviseren om netjes om te rijden. Maar goed mij is geleerd om op zondag op collectegeld na, je portomonee in je zak te houden. Met zo'n electronisch geval verkeer je in mijn ogen in een grijs gebied.
Maar goed iedereen moet in zijn of haar eigen gemoed ten volle verzekerd zijn of het wel of niet kan.
Op zondag omrijden is heel slecht voor het milieu. Ik zie werkelijk niet in op welke wijze je hiermee de zondag zou ontheiligen, meer dan over de ring Utrecht te rijden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Luther »

Piet Puk schreef:
Luther schreef:
Gerson schreef:Dat zelfs hun predikanten op zondag door een toltunnel rijden vind ik echt onbegrijpelijk.
Wie 'hun' is, weet ik even niet, maar wat is het probleem van rijden door een toltunnel? En is die tunnel zondags anders dan maandags?
Je laat mensen op zondag werken bij tolpoortjes, doordat jij er door heen wil.
Het gaat wel om de voortgang van het Evangelie. Bovendien kun je er gewoon met een creditcard doorheen, of met de al eerder aangehaalde t-tag. (Maar ook dan moeten er mensen voor je werken. Dat geldt ook wanneer je omrijdt.)
Wat is overigens het verschil met het autorijden op zondag?
Als je dat accepteert, is alle werk rond wegen en verkeersveiligheid, een werk van noodzakelijkheid.
Omrijden naar Zeeuws-Vlaanderen kan ook: via de Liefkenshoektunnel: ook tol....
Ik merk in dit draadje vooral een Joodse manier van denken rond het 4e gebod.
Erg treurig dat @Gerson bijvoorbeeld dit schrijft:
Ds Krijgsman ds de Heer ds Zippro, ds Westrstrate e.a. ga vooral zo door, maar preek niet meer over het vierde gebod
. Dat is een wettische manier van denken. Eigenlijk precies zoals de Farizeeërs dachten, die de Heere Jezus aanvielen, toen Hij op de sabbat iemand genas.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Dat laatste wilde ik net niet zeggen, maar daar dacht ik ook al aan.
Ik ben het geheel eens met @Luther.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mara »

Ik merk wel dat er kennelijk een grote omslag is gekomen de laatste jaren, w.b. de zondagsheiliging.
Ik neem aan dat ik niet de enge ben hier die is opgevoed met het gegeven dat je niet betaalt voor iets, je geen mensen voor je laat werken.
Mijn moeder schilde de aardappels op zaterdag, braadde het vlees.
Alles om alleen maar noodzakelijke arbeid te moeten verrichten op de zondag
Niemand vond dit destijds wettisch, want vrijwel alle moeders deden dit. Sommige zetten de afwas zelfs in het teiltje in het kastje.
De Urkers voeren pas om 12 uur s'nachts uit.
Dus dat is nu grotendeels weg begrijp ik, als zelfs de dominees het niet zo nauw meer nemen en gerust tanken en door tolpoortjes rijden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door liz boer »

Mara schreef:Ik merk wel dat er kennelijk een grote omslag is gekomen de laatste jaren, w.b. de zondagsheiliging.
Ik neem aan dat ik niet de enge ben hier die is opgevoed met het gegeven dat je niet betaalt voor iets, je geen mensen voor je laat werken.
Mijn moeder schilde de aardappels op zaterdag, braadde het vlees.
Alles om alleen maar noodzakelijke arbeid te moeten verrichten op de zondag
Niemand vond dit destijds wettisch, want vrijwel alle moeders deden dit. Sommige zetten de afwas zelfs in het teiltje in het kastje.
De Urkers voeren pas om 12 uur s'nachts uit.
Dus dat is nu grotendeels weg begrijp ik, als zelfs de dominees het niet zo nauw meer nemen en gerust tanken en door tolpoortjes rijden?
ik weet dat een predikant die toendertijd in Werkendam stond en een zondag ruilde met een andere predikant hij bleef slapen en na twaalven pas weer naar huis ging.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Tanken op zondag vind ik iets anders dan door tolpoortjes rijden. Tanken kan makkelijk op een andere dag; door tolpoortjes rijden niet, dat is dus noodzakelijk op zondag als hij aan de andere kant van de Westerschelde wil voorgaan.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannes »

Mara schreef:Ik merk wel dat er kennelijk een grote omslag is gekomen de laatste jaren, w.b. de zondagsheiliging.
Ik neem aan dat ik niet de enge ben hier die is opgevoed met het gegeven dat je niet betaalt voor iets, je geen mensen voor je laat werken.
Mijn moeder schilde de aardappels op zaterdag, braadde het vlees.
Alles om alleen maar noodzakelijke arbeid te moeten verrichten op de zondag
Niemand vond dit destijds wettisch, want vrijwel alle moeders deden dit. Sommige zetten de afwas zelfs in het teiltje in het kastje.
De Urkers voeren pas om 12 uur s'nachts uit.
Dus dat is nu grotendeels weg begrijp ik, als zelfs de dominees het niet zo nauw meer nemen en gerust tanken en door tolpoortjes rijden?
Ik denk niet dat er een duidelijke scheidslijn te trekken is tussen wel en niet mogen. Wat we wel kunnen concluderen is dat deze vormen van zondagsrust voorkwamen uit een goede gedachte, eerbied voor de sabbath en een bepaalde angst om te zondigen, Stel dat ik met dit of dat de Heere verdriet doe... Jammer dat daar tegenwoordig weinig meer van overgebleven is.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mannes »

Tiberius schreef:Tanken op zondag vind ik iets anders dan door tolpoortjes rijden. Tanken kan makkelijk op een andere dag; door tolpoortjes rijden niet, dat is dus noodzakelijk op zondag als hij aan de andere kant van de Westerschelde wil voorgaan.
Preken aan de andere kant van de Westerschelde kan ook op een andere dag.

Anders blijf je er gewoon slapen, kan je de gehele zondag voorgaan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Tiberius »

Dat kan, ja, beide.
Maar dat is een ander kunnen dan op zaterdag tanken.
Plaats reactie