Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door pierre27 »

Erasmiaan schreef:
pierre27 schreef:
Pioenroosje schreef:Bij een camping is dat wel echt anders, denk ik. Als je dan 'thuis' blijft, dan staan er continu kinders voor je tent, en is een zondagsgevoel helemaal ver te zoeken.

Gisteren hebben wij de plaatselijke Eglise Reformee bezocht. Daarna thuis koffie gedronken en even afgekoeld in t zwembad (37 graden hier ) Vervolgens boeken/drinken /spelletjes ingepakt en een rustig plekje in de natuur opgezocht. De kinderen hebben heerlijk met elkaar gespeeld, en spelletjes gedaan en gelezen. Vervolgens met elkaar een preek gelezen.
Rond avondeten weer terug naar de camping.

Was een fijne en rustige dag, maar toch anders dan thuis.
En zo zou ik het ook doen, geweldig mooie besteding.
Inclusief zwembad??? :bobo
Lees wat er staat, afkoelen:). Of ik nu een douche neem of ik ga in het zwembad, beide als doel om af te koelen. Dus jazeker..in dit geval ging ik zeker daar even afkoelen. Weetje hoe goed het is voor de verhitte geest, even afkoelen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door pierre27 »

Dodo schreef:
Erasmiaan schreef:
pierre27 schreef:
Pioenroosje schreef:Bij een camping is dat wel echt anders, denk ik. Als je dan 'thuis' blijft, dan staan er continu kinders voor je tent, en is een zondagsgevoel helemaal ver te zoeken.

Gisteren hebben wij de plaatselijke Eglise Reformee bezocht. Daarna thuis koffie gedronken en even afgekoeld in t zwembad (37 graden hier ) Vervolgens boeken/drinken /spelletjes ingepakt en een rustig plekje in de natuur opgezocht. De kinderen hebben heerlijk met elkaar gespeeld, en spelletjes gedaan en gelezen. Vervolgens met elkaar een preek gelezen.
Rond avondeten weer terug naar de camping.

Was een fijne en rustige dag, maar toch anders dan thuis.
En zo zou ik het ook doen, geweldig mooie besteding.
Inclusief zwembad??? :bobo
Ah... ik dacht al. Er zal toch wel iemand happen? :D
:langue
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Mara »

pierre27 schreef: Lees wat er staat, afkoelen:). Of ik nu een douche neem of ik ga in het zwembad, beide als doel om af te koelen. Dus jazeker..in dit geval ging ik zeker daar even afkoelen. Weetje hoe goed het is voor de verhitte geest, even afkoelen.
Je kunt ook een jacuzzi in je tuin of op het balkon zetten. Die opblaasbare kosten niet zoveel meer. ;)
Ik hoorde op de radio van een weerman dat hij er elke avond wel 2 uur in zit. :?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door pierre27 »

Mara schreef:
pierre27 schreef: Lees wat er staat, afkoelen:). Of ik nu een douche neem of ik ga in het zwembad, beide als doel om af te koelen. Dus jazeker..in dit geval ging ik zeker daar even afkoelen. Weetje hoe goed het is voor de verhitte geest, even afkoelen.
Je kunt ook een jacuzzi in je tuin of op het balkon zetten. Die opblaasbare kosten niet zoveel meer. ;)
Ik hoorde op de radio van een weerman dat hij er elke avond wel 2 uur in zit. :?
Ik heb er wel over zitten denken ja, ik woon aan de rand van het dorp, kan prima.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Mara »

pierre27 schreef: Ik heb er wel over zitten denken ja, ik woon aan de rand van het dorp, kan prima.
Kost wel een smak stroom (en water). Maar ja, dan heb je ook wat.
Zwemmen in een openbaar zwembad doen we niet op zondag.
Maar zouden je kinderen het wel mogen als je een zwembad in de tuin zou hebben?
Ik ken iemand die een zwembad in de tuin had maar zijn kinderen mochten hier op zondag niet in. Dan lag het dekzeil erover.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door pierre27 »

Mara schreef:
pierre27 schreef: Ik heb er wel over zitten denken ja, ik woon aan de rand van het dorp, kan prima.
Kost wel een smak stroom (en water). Maar ja, dan heb je ook wat.
Zwemmen in een openbaar zwembad doen we niet op zondag.
Maar zouden je kinderen het wel mogen als je een zwembad in de tuin zou hebben?
Ik ken iemand die een zwembad in de tuin had maar zijn kinderen mochten hier op zondag niet in. Dan lag het dekzeil erover.
Ik zou het niet stimuleren, maar ja zover ik weet heb ik geen kinderen:) nogmaals, het ging om afkoelen en ook hoe de rest van de dag ingevuld wordt. Wanneer het de hele dag afkoelen in het zwembad zou zijn dan ben ik er niet voor. Mijn vrienden hebben ook een zwembad maar op zondag ligt het zeil erover. Nooit gemor over. Zelf vind ik het heerlijk om s middags voordat ik een preek luister mijn hoofd leeg te maken door een stuk te lopen. Dat starre en wettische gedoe werkt in alles averechts.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door refo »

helma schreef:
refo schreef:Niet wandelen is in Gouda regel, maar zijn we op vakantie in Wiesental, dan is het wel goed. Op zondag is het daar enorm rustig. Nu zijn we in Veysonnaz, daar is het een drukte op zondag. Dan blijven we binnen.
De omstandigheden tellen ook mee.

Overigens is het de vraag of die OT-ische sabbatsgeboden voor de zondag wel zo nodig zijn. De sabbat is voor de mens, niet de mens voor de sabbat.

Dan zitten jullie vast lager dan wij zaten (nog boven het oude dorp). Wij zagen zelfs doordeweeks niemand voorbijkomen. Geen mens in de buurt gezien dan een monteur en een tuinman.
Tegenover het station van de teleférique naar Thyon. Zaten jullie in Tschoeuilles?
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door DDD »

Wat zou dan de reden zijn dat kinderen op zondag niet in het eigen zwembad zouden mogen? Ik kan dat nog niet zo goed plaatsen. Is dat omdat ze ondertussen geen goed boek kunnen lezen? Of is dat niet rustgevend genoeg? Of is het gebruik van een zwembad van een buitengewone onheiligheid?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Mara »

DDD schreef:Wat zou dan de reden zijn dat kinderen op zondag niet in het eigen zwembad zouden mogen? Ik kan dat nog niet zo goed plaatsen. Is dat omdat ze ondertussen geen goed boek kunnen lezen? Of is dat niet rustgevend genoeg? Of is het gebruik van een zwembad van een buitengewone onheiligheid?
In het door mij genoemde voorbeeld was de vader bang dat er ook andere kinderen zouden komen zwemmen dan.
Je kunt het zwembad nl. zien, vanaf de openbare weg.
Doordeweeks was het geen probleem, waren ze welkom, maar op zondag wilde hij dit niet.
pierre27 schreef:Dat starre en wettische gedoe werkt in alles averechts.
Wandelen mocht wel, maar fietsen niet. Waarom niet? Daarom niet. Wij zwegen dan, maar de kinderen van later willen weten waarom niet.
In sommige gezinnen mochten wel spelletjes gespeeld worden, maar niet het spel met de dobbelsteen.
Eigenlijk vrij ingewikkeld en onbegrijpelijk voor een kind.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4070
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Wat zou dan de reden zijn dat kinderen op zondag niet in het eigen zwembad zouden mogen? Ik kan dat nog niet zo goed plaatsen. Is dat omdat ze ondertussen geen goed boek kunnen lezen? Of is dat niet rustgevend genoeg? Of is het gebruik van een zwembad van een buitengewone onheiligheid?
Het is bij ons gebruikelijk dat er geen kinderen uit de buurt op zondag komen spelen. Met of zonder zwembad.

Bij ons maken onze kinderen zondags wel gebruik van het zwembad in de tuin. Ik heb geen verklaring kunnen vinden waarom zwemmen niet zou mogen en als voorbeeld even met elkaar voetballen wel. Of wandelen, of stukje fietsen, of vadertje-moedertje spelen ......enz.

Ook op vakantie mogen de kinderen gebruik maken van het zwembad van de camping. Want ik heb geen goede verklaring kunnen vinden waarom het thuis wel mag en met vakantie niet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Delftenaar »

Vaak is het zo dat op vakantie op zondag meer mag dan thuis. Dat roept de vraag op of de regels rond de zondagsrust er uit principe zijn of uit gewoonte, omdat de rest het ook doet.
Als je principes hebt maakt het niet of het een regenachtige zondag in november in Nederland of een warme en zonnige zondag op zeg de camping in Zuid-Frankrijk is. Bij dit soort dingen vermoed ik toch dat gewoonte, of groepsdruk, belangrijker weegt dan het principe. Anders kun je eenmaal thuis op zondag hetzelfde doen als je tijdens je vakantie op zondag deed.

Ooit wel eens iemand gesproken die voor zijn werk een half jaar naar Istanbul moet. In die stad is een christelijke Engelstalige gemeente (overigens op het terrein van het Nederlandse consulaat). Toch ging die man daar niet naar toe, want dan moest hij op zondag van het openbaar vervoer gebruik maken en daar was hij op tegen.
Dat is wel consequent, hoewel ik er zelf anders over denk.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18716
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door helma »

refo schreef:
helma schreef:
refo schreef:Niet wandelen is in Gouda regel, maar zijn we op vakantie in Wiesental, dan is het wel goed. Op zondag is het daar enorm rustig. Nu zijn we in Veysonnaz, daar is het een drukte op zondag. Dan blijven we binnen.
De omstandigheden tellen ook mee.

Overigens is het de vraag of die OT-ische sabbatsgeboden voor de zondag wel zo nodig zijn. De sabbat is voor de mens, niet de mens voor de sabbat.

Dan zitten jullie vast lager dan wij zaten (nog boven het oude dorp). Wij zagen zelfs doordeweeks niemand voorbijkomen. Geen mens in de buurt gezien dan een monteur en een tuinman.
Tegenover het station van de teleférique naar Thyon. Zaten jullie in Tschoeuilles?
800 m van het centrum.(Doodlopend) straatje; heet Les Grangettes, in het oude dorp.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door eilander »

Delftenaar schreef:Vaak is het zo dat op vakantie op zondag meer mag dan thuis. Dat roept de vraag op of de regels rond de zondagsrust er uit principe zijn of uit gewoonte, omdat de rest het ook doet.
Als je principes hebt maakt het niet of het een regenachtige zondag in november in Nederland of een warme en zonnige zondag op zeg de camping in Zuid-Frankrijk is. Bij dit soort dingen vermoed ik toch dat gewoonte, of groepsdruk, belangrijker weegt dan het principe. Anders kun je eenmaal thuis op zondag hetzelfde doen als je tijdens je vakantie op zondag deed.
Je kunt dit ook wel iets anders duiden, namelijk dat je thuis geen ergernis wilt geven. Dat kun je groepsdruk noemen, maar ik zou het liever respect willen noemen. Ook dat kun je dan een principezaak noemen.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Wat zou dan de reden zijn dat kinderen op zondag niet in het eigen zwembad zouden mogen? Ik kan dat nog niet zo goed plaatsen. Is dat omdat ze ondertussen geen goed boek kunnen lezen? Of is dat niet rustgevend genoeg? Of is het gebruik van een zwembad van een buitengewone onheiligheid?
In het door mij genoemde voorbeeld was de vader bang dat er ook andere kinderen zouden komen zwemmen dan.
Je kunt het zwembad nl. zien, vanaf de openbare weg.
Doordeweeks was het geen probleem, waren ze welkom, maar op zondag wilde hij dit niet.
pierre27 schreef:Dat starre en wettische gedoe werkt in alles averechts.
Wandelen mocht wel, maar fietsen niet. Waarom niet? Daarom niet. Wij zwegen dan, maar de kinderen van later willen weten waarom niet.
In sommige gezinnen mochten wel spelletjes gespeeld worden, maar niet het spel met de dobbelsteen.
Eigenlijk vrij ingewikkeld en onbegrijpelijk voor een kind.
\\


Je zou menen dat je juist op zondag mooi uit de kinderbijbel kunt voorlezen. Maar misschien wilde hij het graag een familie-aangelegenheid houden. Ik vind het opvallend, maar verder is er natuurlijk niets mis mee.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door DDD »

Delftenaar schreef:Vaak is het zo dat op vakantie op zondag meer mag dan thuis. Dat roept de vraag op of de regels rond de zondagsrust er uit principe zijn of uit gewoonte, omdat de rest het ook doet.
Als je principes hebt maakt het niet of het een regenachtige zondag in november in Nederland of een warme en zonnige zondag op zeg de camping in Zuid-Frankrijk is. Bij dit soort dingen vermoed ik toch dat gewoonte, of groepsdruk, belangrijker weegt dan het principe. Anders kun je eenmaal thuis op zondag hetzelfde doen als je tijdens je vakantie op zondag deed.

Ooit wel eens iemand gesproken die voor zijn werk een half jaar naar Istanbul moet. In die stad is een christelijke Engelstalige gemeente (overigens op het terrein van het Nederlandse consulaat). Toch ging die man daar niet naar toe, want dan moest hij op zondag van het openbaar vervoer gebruik maken en daar was hij op tegen.
Dat is wel consequent, hoewel ik er zelf anders over denk.
Ik vind dat niet consequent. Omstandigheden wegen natuurlijk wel mee. Als je in Parijs bent, kun je toch moeilijk altijd met de auto naar de kerk gaan en de fiets is ook niet voor iedereen een optie. In Langbroek is dat helemaal niet nodig, en kun je best met iemand meerijden.

Daarnaast is rekening houden met een ander op zich al een principe. Al vind ik het wel ver gaan om kinderren te verbieden buiten te spelen omdat er misschien andere kinderen dat niet zouden mogen.

Edit: ik ben het dus op dit punt eens met Eilander
Plaats reactie