Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Junia »

Herman schreef:Is de huisregel afkomstig van de campingbaas of is het een welwillende herinnering aan wat doorgaans binnen de GG gebruikelijk is?
Heeft een individu niet de vrijheid om af te wijken van wat gebruikelijk is binnen de GG? Ik heb het niet over afwijken van wat de Bijbel zegt.
Als het antwoord 'nee' is, heb ik daar moeite mee. Ik ben gewend zelf over alles na te denken, en niet zomaar klakkeloos iets aannemen. Meegaan met iets omdat iedereen dat doet, is niet mijn ding.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2874
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door FlyingEagle »

Junia schreef:
Herman schreef:Is de huisregel afkomstig van de campingbaas of is het een welwillende herinnering aan wat doorgaans binnen de GG gebruikelijk is?
Heeft een individu niet de vrijheid om af te wijken van wat gebruikelijk is binnen de GG? Ik heb het niet over afwijken van wat de Bijbel zegt.
Laat ze lekker doen, als je het er niet mee eens bent dan ga je niet op die camping staan.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Herman »

Als niet zwemmen gebruikelijk is, dan is dat de geldende interpretatie van het sabbatsgebod.

Daarmee nuanceer je de discussie richting een overdreven wettisch kader waarin je (zie hiervoor) de toelaatbaarheid uiteindelijk vast gaat stellen aan de hand van het aantal graden Celsius (in of uit de zon? Etc etc.)

Daarnaast heb ik aangegeven dat het een persoonlijke keuze is, waarin geld dat je de ander zoveel mogelijk vrij laat, maar dat je voor jezelf strikt dient te zijn.
Junia
Verbannen
Berichten: 164
Lid geworden op: 02 jun 2018, 15:52

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Junia »

FlyingEagle schreef:
Junia schreef:
Herman schreef:Is de huisregel afkomstig van de campingbaas of is het een welwillende herinnering aan wat doorgaans binnen de GG gebruikelijk is?
Heeft een individu niet de vrijheid om af te wijken van wat gebruikelijk is binnen de GG? Ik heb het niet over afwijken van wat de Bijbel zegt.
Laat ze lekker doen, als je het er niet mee eens bent dan ga je niet op die camping staan.
Zeker. Dat vind ik ook.
ZWP
Berichten: 1667
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
ZWP schreef:Ja, ik ben daar misschien makkelijk in.
Als het meer dan 35 graden is, en er ligt een zwembad naast mn tent, en ik wil straks nog even wat stichtelijks lezen...
Naar het strand gaan is misschien een brug (overgang) te ver, maar een frisse duik of een plens koud water over je heen om daarna wat fitter te zijn?
Onder die strikte voorwaarden dan, vooruit.
Minstens 35 graden, zwembad naast je tent (dus niet stiekem een tent verder) en alléén als je daarna wat stichtelijks leest (niet even!)
Is het iets minder warm, dan alleen je voeten in het water.

Ja, je kunt niet precies genoeg zijn, mensen.
Dit alles in het kader van: wat mag er nog nét?
Ik noemde geen voorwaarden, maar omstandigheden.
En waarom meteen het negatieve 'wat mag er nog nét', waarom niet het positieve 'hoe kunnen we op deze vakantie-zondag onze dienst aan de Heere zo invullen dat we én het Evangelie horen én onszelf geen onnodige verboden opleggen'?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door refo »

Niet wandelen is in Gouda regel, maar zijn we op vakantie in Wiesental, dan is het wel goed. Op zondag is het daar enorm rustig. Nu zijn we in Veysonnaz, daar is het een drukte op zondag. Dan blijven we binnen.
De omstandigheden tellen ook mee.

Overigens is het de vraag of die OT-ische sabbatsgeboden voor de zondag wel zo nodig zijn. De sabbat is voor de mens, niet de mens voor de sabbat.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Bonny »

Herman schreef:Is de huisregel afkomstig van de campingbaas of is het een welwillende herinnering aan wat doorgaans binnen de GG gebruikelijk is?
Ik denk dat de campingbaas probeert om de regels zo te stellen dat niemand ergens aanstoot kan nemen. Dan blijven de meeste gasten terugkomen.
The Groom's still waiting at the altar
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door eilander »

ZWP schreef:
eilander schreef:
ZWP schreef:Ja, ik ben daar misschien makkelijk in.
Als het meer dan 35 graden is, en er ligt een zwembad naast mn tent, en ik wil straks nog even wat stichtelijks lezen...
Naar het strand gaan is misschien een brug (overgang) te ver, maar een frisse duik of een plens koud water over je heen om daarna wat fitter te zijn?
Onder die strikte voorwaarden dan, vooruit.
Minstens 35 graden, zwembad naast je tent (dus niet stiekem een tent verder) en alléén als je daarna wat stichtelijks leest (niet even!)
Is het iets minder warm, dan alleen je voeten in het water.

Ja, je kunt niet precies genoeg zijn, mensen.
Dit alles in het kader van: wat mag er nog nét?
Ik noemde geen voorwaarden, maar omstandigheden.
En waarom meteen het negatieve 'wat mag er nog nét', waarom niet het positieve 'hoe kunnen we op deze vakantie-zondag onze dienst aan de Heere zo invullen dat we én het Evangelie horen én onszelf geen onnodige verboden opleggen'?
Zelfs als je ironie eerder als boven- dan als ondertoon gebruikt, wordt die kennelijk nog gemist.
Verder heb ik niet zo'n trek in een dergelijke discussie. Hoewel sommige dingen niet in mij zouden opkomen, geloof ik wel dat we de christelijke vrijheid in acht moeten nemen.
ZWP
Berichten: 1667
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: RE: Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door ZWP »

eilander schreef:
ZWP schreef:
eilander schreef:
ZWP schreef:Ja, ik ben daar misschien makkelijk in.
Als het meer dan 35 graden is, en er ligt een zwembad naast mn tent, en ik wil straks nog even wat stichtelijks lezen...
Naar het strand gaan is misschien een brug (overgang) te ver, maar een frisse duik of een plens koud water over je heen om daarna wat fitter te zijn?
Onder die strikte voorwaarden dan, vooruit.
Minstens 35 graden, zwembad naast je tent (dus niet stiekem een tent verder) en alléén als je daarna wat stichtelijks leest (niet even!)
Is het iets minder warm, dan alleen je voeten in het water.

Ja, je kunt niet precies genoeg zijn, mensen.
Dit alles in het kader van: wat mag er nog nét?
Ik noemde geen voorwaarden, maar omstandigheden.
En waarom meteen het negatieve 'wat mag er nog nét', waarom niet het positieve 'hoe kunnen we op deze vakantie-zondag onze dienst aan de Heere zo invullen dat we én het Evangelie horen én onszelf geen onnodige verboden opleggen'?
Zelfs als je ironie eerder als boven- dan als ondertoon gebruikt, wordt die kennelijk nog gemist.
Verder heb ik niet zo'n trek in een dergelijke discussie. Hoewel sommige dingen niet in mij zouden opkomen, geloof ik wel dat we de christelijke vrijheid in acht moeten nemen.
Ik had de ironie niet gemist hoor. Maar daarmee is het nog wel een discussie (en on-topic). Een vrij onbelangrijke discussie overigens wat mij betreft.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door helma »

refo schreef:Niet wandelen is in Gouda regel, maar zijn we op vakantie in Wiesental, dan is het wel goed. Op zondag is het daar enorm rustig. Nu zijn we in Veysonnaz, daar is het een drukte op zondag. Dan blijven we binnen.
De omstandigheden tellen ook mee.

Overigens is het de vraag of die OT-ische sabbatsgeboden voor de zondag wel zo nodig zijn. De sabbat is voor de mens, niet de mens voor de sabbat.

Dan zitten jullie vast lager dan wij zaten (nog boven het oude dorp). Wij zagen zelfs doordeweeks niemand voorbijkomen. Geen mens in de buurt gezien dan een monteur en een tuinman.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:
Juist ja, en waarom heeft de onder ons zo bekende reformatorische camping dan bovenstaande huisregels?
Dat is cultuur. In eind jaren ‘80 was mijn vader met een oud-voorzitter van de SGP in Roemenië voor de stichting HOE. Deze predikant was gewoon om in driedelig zwart te lopen. Zijn Roemeense collega’s liepen gewoon in trainingsbroek en een t-shirt, maar theologisch gezien hadden ze zeer veel raakvlakken.

Een ander voorbeeld is ds. L. Schaafsma. Vroeger behoorde hij tot de rechterflank van de NHK. Na jaren in het buitenland gewerkt te hebben, was hij in staat tot relativeren m.b.t menselijke inzettingen.
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Mannes »

Jantje schreef:
Herman schreef:En niet nader aan te duiden refocamping heeft als huisregel ook geen strandbezoek op zondag. Het is onder ons dus heel gewoon, om baden en zwemmen (voor zichzelf - niet voor een ander) op zondag als ongebruikelijk af te wijzen.
Voor alle duidelijkheid: mijn eerste alinea was schamper opgemerkt. Ik bedoelde dus met deze alinea te weerleggen dat op zondag zomaar zwemmen mijns inziens niet goed te keuren is.
Ik ben het dus ook eens met de regels van deze camping ***********, waarvan iedereen weet welke camping het is.
:haha
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:
Juist ja, en waarom heeft de onder ons zo bekende reformatorische camping dan bovenstaande huisregels?
Dat is cultuur. In eind jaren ‘80 was mijn vader met een oud-voorzitter van de SGP in Roemenië voor de stichting HOE. Deze predikant was gewoon om in driedelig zwart te lopen. Zijn Roemeense collega’s liepen gewoon in trainingsbroek en een t-shirt, maar theologisch gezien hadden ze zeer veel raakvlakken.

Een ander voorbeeld is ds. L. Schaafsma. Vroeger behoorde hij tot de rechterflank van de NHK. Na jaren in het buitenland gewerkt te hebben, was hij in staat tot relativeren m.b.t menselijke inzettingen.
Die cultuurverschillen zijn er al in het kerkverband (GG) zelf. Als twee predikanten van (ik meen) het deputaatschap Israël in Oekraïne zijn, loopt de ene strak in pak met stropdas en heeft de ander een overhemd met korte mouwen aan zonder stropdas.

En het is natuurlijk onzin om de kleding van buitenlandse voorgangers te vergelijken met huisregels van een camping (overigens zijn er in Noord-Nederland nog 2 campings met nagenoeg dezelfde regels). Dat slaat echt helemaal nergens op. Het gaat er om dat de zondag in ere dient gehouden te worden, zowel thuis als op vakantie. En ook in Nederland was het afgelopen week meer dan 35 graden. De extreme temperaturen vielen gelukkig niet op zondag, maar als dat wel zo zou zijn geweest, was het echt niet een vrijbrief geworden om zwemmen wel toe te staan. Dus ik zie niet in waarom op vakantie in het buitenland de grens makkelijker verlegd kan worden, als dat men gewoon thuis is. We moeten wel consequent blijven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door DDD »

Ik heb nooit geweten waarom je op zondag niet in een zwembad zou mogen komen, behalve dan als er mensen speciaal voor moeten werken. Als je zelf een zwembad hebt in de tuin, zie ik werkelijk geen probleem, en bij het strand ook niet. Of je moet een probleem hebben met het toezicht.

Wat een wonderlijk onderwerp weer. Vooral de stelligheid van Jantje verbaast mij. Ik heb nooit geweten dat zwemmen een principieel andere bezigheid is. Ik zit gerust de hele zondagmiddag in een bad in de tuin. Helaas heb ik geen zwembad, maar je kunt er wel languit in liggen. En als het heel warm is, vind ik dat heel stichtelijk. :)
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Nasrani »

DDD schreef:Ik heb nooit geweten waarom je op zondag niet in een zwembad zou mogen komen, behalve dan als er mensen speciaal voor moeten werken. Als je zelf een zwembad hebt in de tuin, zie ik werkelijk geen probleem, en bij het strand ook niet. Of je moet een probleem hebben met het toezicht.

Wat een wonderlijk onderwerp weer. Vooral de stelligheid van Jantje verbaast mij. Ik heb nooit geweten dat zwemmen een principieel andere bezigheid is. Ik zit gerust de hele zondagmiddag in een bad in de tuin. Helaas heb ik geen zwembad, maar je kunt er wel languit in liggen. En als het heel warm is, vind ik dat heel stichtelijk. :)
Misschien kun je dan nog wat stichtelijks lezen ook.... ;)
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie