Wat is bevinding?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat is bevinding?

Bericht door samanthi »

Susan schreef:
Er is geen weg tot Christus. Hij is de Weg.
Al kan het wel een hele weg zijn om te leren dat er geen wegen tot God zijn buiten Hem om.
Dit is een spreuk om te onthouden!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Johannes S »

samanthi schreef:
Susan schreef:
Er is geen weg tot Christus. Hij is de Weg.
Al kan het wel een hele weg zijn om te leren dat er geen wegen tot God zijn buiten Hem om.
Dit is een spreuk om te onthouden!
Mag ik vragen waarom? Het komt m.i. mede door dwaalleer wat niet het echte Evangelie is, want de Bijbel zegt klip en klaar dat Jezus de Weg is en er staat dat er onder de hemel geen andere Naam is gegeven door Welke wij zalig moeten worden.
Misschien kun je het beter juist vergeten, tenzij je de uitspraak meeneemt om mensen te waarschuwen, @samanthi.

Deze is de Steen, Die van u, de bouwlieden, veracht is, Welke tot een hoofd des hoeks geworden is.
En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden. Handelingen 4:11-12.
Laatst gewijzigd door Johannes S op 04 jan 2020, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Johannes S »

eilander schreef:
Susan schreef:Er is geen weg tot Christus. Hij is de Weg.
Al kan het wel een hele weg zijn om te leren dat er geen wegen tot God zijn buiten Hem om.
En als we dit laatste nu ook 'de weg tot Christus' noemen? Ik bedoel dat absoluut niet als spitsvondigheid, voor de goede orde.
Jezus is de Weg.

Jezus zegt tijdens Zijn rondwandeling op aarde (in Lukas 9:23,24): En Hij zeide tot allen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis dagelijks op, en volge Mij.
Want zo wie zijn leven behouden wil, die zal het verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal het behouden.

Jezus zegt nog veel meer waaruit blijkt dat een mens helemaal veranderd moet worden. Denk maar aan de rijke jongeling bijvoorbeeld en Jezus zegt ook dat als iemand een ander mens stelt boven Hem die iemand Hem niet waardig is. Mattheus 10:37-39.

Het kan zijn dat iemand soms even een tijdje opveert en even Waarheid spreekt, maar het Woord moet in ons blijven.
Jezus waarschuwt over 'Zijn Woord wat niet in mensen blijft' in Johannes 5, en ook dat het wel nodig is. Johannes 8.
Jezus vertelt over de noodzakelijkheid van de wedergeboorte (tegen Nicodemus) en het ontvangen van de Heilige Geest.
(in Titus 3:5 en 1 Petrus 1:3,4 gaat het ook over daarover).
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat is bevinding?

Bericht door samanthi »

Johannes S schreef:
samanthi schreef:
Susan schreef:
Er is geen weg tot Christus. Hij is de Weg.
Al kan het wel een hele weg zijn om te leren dat er geen wegen tot God zijn buiten Hem om.
Dit is een spreuk om te onthouden!
Mag ik vragen waarom? Het komt m.i. mede door dwaalleer wat niet het echte Evangelie is, want de Bijbel zegt klip en klaar dat Jezus de Weg is en er staat dat er onder de hemel geen andere Naam is gegeven door Welke wij zalig moeten worden.
Misschien kun je het beter juist vergeten, tenzij je de uitspraak meeneemt om mensen te waarschuwen, @samanthi.

Deze is de Steen, Die van u, de bouwlieden, veracht is, Welke tot een hoofd des hoeks geworden is.
En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden. Handelingen 4:11-12.
Dat is ook de enige reden, voor anderen, ik heb her ook gedeeld via andere media
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Susan »

Johannes S schreef:
Susan schreef:
Johannes S schreef:
Susan schreef:
Er is geen weg tot Christus. Hij is de Weg.
Al kan het wel een hele weg zijn om te leren dat er geen wegen tot God zijn buiten Hem om.
Weet je de oorzaak ervan van het laatste wat je benoemt?
Ik was blind.
Ja, iedereen zit van nature in de geestelijke duisternis en kent God niet en aanbid Hem niet in geest en waarheid, en wil niet tot Jezus komen en kan daardoor ook niet. Toch moeten mensen tot het geloof bewogen worden.

Ik zou nog iets willen toevoegen wat misschien het overdenken waard is en vul me gerust aan eventueel als je denkt dat dat nodig is. Als iemand echt zijn of haar behoud zoekt en echt honger heeft naar de Waarheid/het Woord is een goede volledige uitleg van het Evangelie ook erg van belang. Dat er vanuit het Woord het Licht gaat schijnen. Dat mensen niet met de wet aan het werk gezet worden (zie Romeinen 10:3) en in allerlei 'theologische' strikken belanden. Een juist verstaan van het Evangelie. En het Evangelie komt tot ieder die het hoort. Onwillig zijn we allemaal van nature. Gelooft het Evangelie en ga dan onwillig naar Jezus en vraag of Hij je gewillig maakt. Hij is de Verlosser. Ieder mens moet wel weten waar we van verlost moeten worden door de Verlosser. Dat is de zonde en genade verkondiging.
Dat eerste, ja dat is echt waar. Goede uitleg is belangrijk. Dat andere: "Onwillig zijn we allemaal, geloof het Evangelie en ga dan onwillig tot Jezus ..." Dat vind ik moeilijk. Je kunt tegen een dode wel roepen: geloof het Evangelie, Hij wacht op je, open je hart voor Hem - het is tegen dovemansoren gezegd. Het Woord èn de Geest! Je vergeet in je stukje de Heilige Geest. Als de prediking is zoals Christus wil dat er gepreekt wordt zal Zijn Geest in ruime mate werken. Dan worden doden levend, blinde ziende etc. Ik weet niet hoe. Dat is Gods geheim. Maar ik weet dat Hij door Woord en Geest werkt: wedergeboorte en geloof.

Of moet ik de wedergeboorte niet benadrukken? Bij ons wordt er nooit over gepreekt. Ik hoor bijna nooit iets over de wedergeboorte in de kerk.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Johannes S »

Susan schreef:
Dat eerste, ja dat is echt waar. Goede uitleg is belangrijk. Dat andere: "Onwillig zijn we allemaal, geloof het Evangelie en ga dan onwillig tot Jezus ..." Dat vind ik moeilijk. Je kunt tegen een dode wel roepen: geloof het Evangelie, Hij wacht op je, open je hart voor Hem - het is tegen dovemansoren gezegd. Het Woord èn de Geest! Je vergeet in je stukje de Heilige Geest.
Volgens mij verwoord je nu dingen niet zoals ik die geschreven heb.

Nee @Susan, ik vergeet niet Gods Geest. Alles is van Gods Geest afhankelijk, van Gods genade, maar Hij werkt door de verkondiging van het Evangelie (Rom.10). Er staat toch ook in Johannes 5:24,25: (24)''Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven.
(25) Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven''.

Kijk ook maar goed hoe Paulus en Petrus predikten en hoe mensen tot geloof kwamen. Theologisch ben ik het ermee eens, maar als mensen theologie bedrijven vanaf de kansel, en niet aan echte Woordverkondiging doen klopt het niet. En mensen kunnen ook niet met slechts een theologische opleiding de kansel op.

Het geloof is uit het horen of lezen van het Woord hadden we toch gezegd.
Susan schreef: Als de prediking is zoals Christus wil dat er gepreekt wordt zal Zijn Geest in ruime mate werken. Dan worden doden levend, blinde ziende etc. Ik weet niet hoe. Dat is Gods geheim.
Je draait iets om @Susan, want in wezen is het zo dat als de Heilige Geest werkt er zal gepreekt worden zoals Christus wil. Romeinen 10.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat is bevinding?

Bericht door samanthi »

Johannes S schreef:
Susan schreef:
Dat eerste, ja dat is echt waar. Goede uitleg is belangrijk. Dat andere: "Onwillig zijn we allemaal, geloof het Evangelie en ga dan onwillig tot Jezus ..." Dat vind ik moeilijk. Je kunt tegen een dode wel roepen: geloof het Evangelie, Hij wacht op je, open je hart voor Hem - het is tegen dovemansoren gezegd. Het Woord èn de Geest! Je vergeet in je stukje de Heilige Geest.
Volgens mij verwoord je nu dingen niet zoals ik die geschreven heb.

Nee @Susan, ik vergeet niet Gods Geest. Alles is van Gods Geest afhankelijk, van Gods genade, maar Hij werkt door de verkondiging van het Evangelie (Rom.10). Er staat toch ook in Johannes 5:24,25: (24)''Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven.
(25) Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven''.

Kijk ook maar goed hoe Paulus en Petrus predikten en hoe mensen tot geloof kwamen. Theologisch ben ik het ermee eens, maar als mensen theologie bedrijven vanaf de kansel, en niet aan echte Woordverkondiging doen klopt het niet. En mensen kunnen ook niet met slechts een theologische opleiding de kansel op.

Het geloof is uit het horen of lezen van het Woord hadden we toch gezegd.
Susan schreef: Als de prediking is zoals Christus wil dat er gepreekt wordt zal Zijn Geest in ruime mate werken. Dan worden doden levend, blinde ziende etc. Ik weet niet hoe. Dat is Gods geheim.
Je draait iets om @Susan, want in wezen is het zo dat als de Heilige Geest werkt er zal gepreekt worden zoals Christus wil. Romeinen 10.
Dat ontslaat een dienstknecht niet van ijverig studeren en het Woord recht brengen.


13 Houd aan in het lezen, in het vermanen, in het leren, totdat ik kom.
14 Verzuim de gave niet die in u is, die u gegeven is door de profetie met oplegging der handen van de ouderlingschap.
15 Bedenk deze dingen, wees hierin bezig, opdat uw toenemen openbaar zij in alles.
16 Heb acht op uzelven en op de leer, volhard in deze; want dat doende zult gij én uzelven behouden én die u horen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is bevinding?

Bericht door -DIA- »

In de Wachter Sions staat deze week een leerzaam stukje.
In de rubriek "JONGEREN NU" wordt een vraag van een meisje beantwoord.
Ik zou zowel de vraag als het antwoord hier willen doorgeven.
Het is ook duidelijk verwoord, in deze zo moeilijke en verwarrende tijden.
Er staat dan ook bovenaan:

VERWARREND
Van Evi (niet haar echte naam) kreeg ik een brief per mail.

“De week heb ik verschillende mensen horen spreken over hun geloof. Bij hen merk je dat ze hun geloof echt uitstralen en dat het bij hun niet zomaar iets is, maar dat het heel diep gaat. Het was echt heel bijzonder.
Ze vertelden over de genade van God en de liefde van God tot mensen. Ze zeiden: ‘Het is niet goed om het met goede werken te proberen, je moet voelen dat je schuldig bent en dat je het niet met je goede werken kunt doen’. Maar, blijf niet denken: ‘Ik ben te schuldig, ik ben te grote zondaar. Vertrouw op God. Kijk naar zijn genade. Zijn genade is veel groter dan jouw schuld’.
Een van hen vertelde over haar bekering. Ze voelde dat ze zo niet verder kon, maar ze wist ook niet hoe het dan verder moest. Toen zei iemand tegen haar: ‘Zeg niet, God wil niet naar mij omzien, ik ben te schuldig. Maar: God wil naar mij omzien! Hij staat gereed!’
En toen was – kort gezegd – bekeerd….
Ik vind het heel moeilijk om dit goed te verwoorden, en om ook niet hun woorden te verdraaien of te vergroten. Maar ik hoop dat u me begrijpt hoe ik het bedoel. Ik mag zéker niet beslissen of hun verhaal goed of niet goed is. Maar toch roept het bij mij zoveel vragen op.
Zouden zulke mensen zich vergissen? Of denk ík te moeilijk? Weeg ik hun woorden te zwaar? Hoe weet ik dat wat ik geloof, waar ik mee opgevoed ben, wat ik iedere zondag hoor, juist is? Dat dát de waarheid is? En hoe ga ik dan om met mensen die zo’n sterk geloof lijken te hebben, maar waarbij belangrijke dingen, zoals de zondekennis, gewoon gemist worden?
Ik weet, dar wat mij geleerd is, zuiver rust op het Woord van God. Dan moet er toch één van ons zich ergens vergissen?
Ik hoop dat u mijn vragen begrijpt, en met Gods hulp er een antwoord op kunt geven.”


WORSTELING
Bedankt, Evi voor je voorzichtige vragen. Het doet me goed dat je spreekt over Gods hulp die ik nodig heb., zéker bij dit moeilijke maar actuele onderwerp. Heel veel van onze jongeren (en ouderen) worstelen met dezelfde vragen, vooral bij het contact van zulke sympathieke mensen.
Ik weet hoe je je dan voelt. Je voelt jezelf zo klein en arm bij het vrijmoedig horen spreken over Jezus en wat Hij voor hen betekent. Je ziet hun ernst. Je merkt bewogenheid, ook met jou.
Veel ouders maken zo’n zelfde situatie mee met eigen kinderen. Daar komt nog bij, dat ze veel van hen houden. Daarom vooral vinden ze het zo erg als ze zich zouden bedriegen voor de eeuwigheid. Ze willen juist het beste voor hen zoeken.
Wat is dat toch? Waaróm kunnen ze niet jaloers zijn op hun kind dat zo spreekt over de redding door Jezus? Alleen maar omdat zo ánders is vergeleken met wat ze vroeger gehoord hebben bij het volk van God? Nee, echt niet dat alleen!

WAT LEERT DE BIJBEL ONS?
We moeten vooral luisteren naar wat de Bijbel ons leert. Daar klagen Gods kinderen over hun zonden en schuld, over hun armoede, maar ook over de grote verwondering, dat de Heere heeft willen omzien naar zo’n alles verzondigd hebbend iemand.
En die mensen bléven ook arm in zichzelf: Ik zal ulieden doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op de naam des HEEREN betrouwen (Zefanja 3:12).
Waarom schrijf ik dit, Evi? Ook omdat je deze Bijbelse waarheden vaak zo mist in onze verwarrende tijd. En toch is juist die kennis van zonde en van diep berouw erover, onmisbaar nodig. Dat zeg ik niet. Ook dát zegt de Heere: Alleen ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen de HEERE uw God hebt overtreden (Jeremia 3:13). We hebben tegen God gezondigd, Die ons elke dag zoveel tijdelijke zegeningen onverdiend geeft.
Dat is bij Gods volk een dagelijks terugkerend verdriet. Lees de Psalmen maar. Hoeveel psalmen zijn er niet waarin Gods kinderen en knechten over de nood van hun ziel spreken? Wat riep David uit in Psalm 6 en 38? O HEERE, straf mij niet in Uw toorn en kastijd mij niet in Uw grimmigheid.

MAAK MIJ LEVEND
Ze voelen zich onverbeterlijk. Nog erger. Als God Geest hen niet steeds weer levendig maakt, voelen zij zich geestelijk dood. Een erge, maar Bijbelse uitdrukking. Hoe veel keer schrijft de dichter van Psalm 119 niet: Maak mij levend naar Uw woord.
Hij had zelfs God nodig om Hem te loven. Gun leven aan mijn ziel, dán looft mijn mond (vers 88 berijmd).
Kijk Evi, dát is de taal van Gods volk uit de Bijbel. En ook in ónze tijd wordt daarmee het hart verklaard van de kinderen van de Heere.

Je mag die mensen vriendelijk vragen hoor, hoe zij die psalm vinden. Dan hoor je wel of zij ook spreken over de treurpsalmen. Als ze die met herkenning en verdriet noemen, dan voel je een verblijdende aansluiting met hen.
En wat zou het gelukkig zijn, als jullie dan door genade vanuit de nood van je ziel, de enige Redder en Verlosser nodig zouden krijgen en…. leren kénnen!
Dan gaan jullie ook lófpsalmen zingen. Ongetwijfeld!

NASCHRIFT:
Een persoonlijk (DIA) naschrift dan tenslotte: Hier wordt treffend verwoord wat ik persoonlijk heel veel zelf ondervonden heb.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is bevinding?

Bericht door DDD »

Een mooi antwoord. Dank voor het delen.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Susan »

Johannes S schreef:
Susan schreef:

Nee @Susan, ik vergeet niet Gods Geest.
Susan schreef: Als de prediking is zoals Christus wil dat er gepreekt wordt zal Zijn Geest in ruime mate werken. Dan worden doden levend, blinde ziende etc. Ik weet niet hoe. Dat is Gods geheim.
Je draait iets om @Susan, want in wezen is het zo dat als de Heilige Geest werkt er zal gepreekt worden zoals Christus wil. Romeinen 10.
Het maakt niet uit vanaf welke kant je de medaille bekijkt. Je noemde het werk van de Heilige Geest niet. Daarin wilde ik je aanvullen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is bevinding?

Bericht door -DIA- »

Een moeilijke vraag, en een vraag waar ik over gedacht heb of ik die mag stellen of niet.
Ik probeer het maar, en ik zeg er meteen bij dat ik er niet een antwoord op hoef te weten.

Zijn hier nog (mede)lezers, die geconfronteerd worden met de vragen die in de Wachter Sions (zie boven) zijn gesteld en beantwoord?

Zoals gezegd, ik hoef daar niet een antwoord op, maar als er iemand zou zijn die dit herkent, die mag zeker wel antwoorden. Ik meen dat we hier een werkelijk groot probleem aanboren die de gereformeerde gezindte splijt. Er is geen overname van elkaar. Dat kan ook niet als er over deze zaken verschillend gedacht wordt. Misschien eens aandachtig overlezen? Het is een suggestie, die naar mijn bescheiden mening niet verkeerd hoeft te zijn. Niemand hoeft in details te treden omtrent eigen zielenleven, maar het gaat hier over het ons overgeleverd geloof en een nieuw soort geloven dat het oude niet kan omarmen. Hier liggen heel moeilijk te verwoorden zaken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat is bevinding?

Bericht door Mannetje »

@Dia: Herkenning is er zeker, zowel in het gevoel bij de vraagstelster als in het antwoord.
In dat antwoord wordt de ware gelovige in het kort getekend als 'arm en ellendig' enerzijds en ' betrouwend op de Naam des Heeren' anderzijds.
En juist dat dubbele, dat mis ik nogal eens. Of men erkent wel de ellendigheid en armoede, maar als het over betrouwen gaat, staat de wagen stil.
Of men heeft de mond vol over geloof en betrouwen, maar wil niet horen over armoede en ellendigheid.

Maar het leven van een arme zondaar van een rijke Christus, dat geeft warmte en licht.
-
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is bevinding?

Bericht door DDD »

Die overname is van geen belang. Het gaat er maar om of je het antwoord goed kent.

En het is te vrezen dat mensen die druk zijn met dat antwoord voor anderen er zelf niets van afweten, ook al weten zij in eigen oog precies hoe het zou moeten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat is bevinding?

Bericht door samanthi »

i
Mannetje schreef:@Dia: Herkenning is er zeker, zowel in het gevoel bij de vraagstelster als in het antwoord.
In dat antwoord wordt de ware gelovige in het kort getekend als 'arm en ellendig' enerzijds en ' betrouwend op de Naam des Heeren' anderzijds.
En juist dat dubbele, dat mis ik nogal eens. Of men erkent wel de ellendigheid en armoede, maar als het over betrouwen gaat, staat de wagen stil.
Of men heeft de mond vol over geloof en betrouwen, maar wil niet horen over armoede en ellendigheid.

Maar het leven van een arme zondaar van een rijke Christus, dat geeft warmte en licht.
Ik heb er moeite mee als mensen makkelijk praten over zonden, ja iedereen doet zonden, of zo ben ik nu eenmaal, terwijl juist als je de Heere hebt leren kennen, dan weet je hoe duur die zonden betaald zijn. Ook heb ik moeite met dat overwinnaarsgeloof, net of je eigenhandig je zonden onder de knie kan krijgen, maar een jongere die mij verteld dat hij of zij de Heere kent, maar alles niet verteld zoals we gewend zijn, die in hun eerste liefde leven... die spreken over geloof en liefde, die hebben het niet over armoe (dat is ook een ongelukkige uitdrukking, in jezelf wel wel ja, maar in de Heere is alles te krijgen) als je deze jongeren na een paar jaar spreekt dan zullen ze anders spreken, dan zijn ze ws in valkuilen gestapt, dan eten ze meer vastbaar voedsel, dan kunnen ze meer onder woorden brengen... de taal van de Bijbel gaat over een rijke Christus die Zijn weldaden uitdeelt.

Ik lees dit ook in het antwoord terug.
We kunnen met diejongeren of mensen spreken over de Heere, ze vermanen en bemoedigen, dat staat in de brieven, ook de rijkdom in Christus, ook de worsteling met de zonden en het eigen vlees, de listen van de satan... dat lees je allemaal, Paulus geeft vooral een kijkje in zijn binnenste.
Ik ellendig mens, maar ik dank God door Christus Jezus.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is bevinding?

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef: Ik weet het niet, ik heb er moeite mee als mensen makkelijk praten over zonden, ja iedereen doet zonden, of zo ben ik nu eenmaal, terwijl juist als je de Heere hebt leren kennen, dan weet je hoe duur die zonden betaald zijn. Ook heb ik moeite met dat overwinnaarsgeloof, net of je eigenhandig je zonden onder de knie kan krijgen, maar een jongere die mij verteld dat hij of zij de Heere kent, maar alles niet verteld zoals we gewend zijn, die in hun eerste liefde leven... die sprekenover geloof en liefde, die hebben het niet over armoe (dat is ook een ongelukkige uitdrukking, in jezelf wel wel ja, maar in de Heere is alles te krijgen) als je deze jongeren na een paar jaar spreekkt dan zullen ze anders spreken, dan zijn ze ws in valkuilen gestapt, dan eten ze meer vastbaar voedsel, dan kunnen ze meer onder woorden brengen... de taal van de Bijbel gaat over een rijke Christus die Zijn weldaden uitdeelt.

Ik lees dit ook in het antwoord terug.
We kunnen jongeren of mensen spreken over de Heere en vermanen en bemoedigen, dat staat in de brieven, ook de rijkdom in Christus, ook de worsteling met de zonden en het eigen vlees, de listen van de satan... dat lees je allemaal, Paulus geeft vooral een kijkje in zijn binnenste.
Ik ellendig mens, maar ik dank God door Christus Jezus.
Ik geloof toch dat u nu een wat andere weg inslaat. Wat dit bedoelde ik vanzelf niet, en wat u daar noemt is ook niet recht. Daarin ben ik het wel met u eens, maar u verstaat niet wat er bedoeld werd. Het gaat niet om je zonden breed uit te meten of daarmee te koop te lopen, het tegendeel wordt bedoelt. Er is (nog altijd!) een geloof dat sterker is dan wat op de aarde maar genoemd kan worden. Dat alles overwint, maar dat is niet uit de mens zelf.
Lezen we eens Hebreeën 11. Daar zien we soms grote zaken en kleine (ze zijn niet klein, maar om eens zo te noemen).
Abel, Enoch (Henoch), Noach, Abraham, Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien, en gelooft en omhelst, en hebben belden dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren. Want die zulke dingen zeggen, betonen klaarlijk, dat zij een beter vaderland zoeken, en wat er verder volgt,
Dan Mozes, verkiezende liever met het volk van God kwalijk gehandeld te worden dan voor een tijd de genietingen der zonde, enz.
Waarin school het geloof van Rachab, in het uitwendige? En Waardoor vielen de muren van Jericho? Uit zichzelf of geloofden die muren soms? Dan wordem er nog meer genoemd: Simson, maar ook Jefha en David enz.

De kracht van dat geloof ligt niet in de mens, maar in de Werker van dat geloof. Dat overwind dood, graf en hel. Maar dat moet wel persoonlijk gekend worden. Ik zal hier niet persoonlijk worden, maar er moet toch iets van gekend worden. De genoemde namen in Hebreeën 11 hadden er iets van ontvangen, en niet om hun verdienste of hun geloof, maar uit de Werker van dat geloof.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie