Wat is bevinding?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:
Mara schreef:
Erskinees schreef: Maar jouw gemeente is verre van een GG. Is dus niet te vergelijken met de preken op Prekenweb.
Nee klopt, gelukkig hebben we af en toe nog een BhP ds, die ook zo op de kansel van een GG kan staan. ;)
En ik beluister af en toe wel een preek van PW hoor.
Liz wil graag weten wat de definitie van bevinding is. Welnu Liz, ik ga het proberen.
Bevinding gaat verder dan verstandelijke kennis, het is meer een zaak van het hart.
Het gaat over de omgang van God met Zijn volk, of je daar iets van kent, wordt er dan meestal gevraagd.
Als er tere dingen uit worden verteld, herken je daar dan iets van, of is het je vreemd?
Ken je de droefheid over je zonden?
ds Vreugdenhil heeft er een boek over geschreven, misschien ergens tweedehands te vinden?
Mooie uitleg Mara!
Zeker!

We bevelen het door Mara aangehaald boek van harte aan!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
Erskinees schreef: Maar jouw gemeente is verre van een GG. Is dus niet te vergelijken met de preken op Prekenweb.
Nee klopt, gelukkig hebben we af en toe nog een BhP ds, die ook zo op de kansel van een GG kan staan. ;)
En ik beluister af en toe wel een preek van PW hoor.
Liz wil graag weten wat de definitie van bevinding is. Welnu Liz, ik ga het proberen.
Bevinding gaat verder dan verstandelijke kennis, het is meer een zaak van het hart.
Het gaat over de omgang van God met Zijn volk, of je daar iets van kent, wordt er dan meestal gevraagd.
Als er tere dingen uit worden verteld, herken je daar dan iets van, of is het je vreemd?
Ken je de droefheid over je zonden?
ds Vreugdenhil heeft er een boek over geschreven, misschien ergens tweedehands te vinden?
Is dit de omgang van God met Zijn volk? Nee het is een gevolg van liefde en dankbaarheid, je hebt last van je zonden omdat God een goeddoend God is. Je gaat de zonden haten en vlieden omdat het duur betaald is, ik vind het nog steeds moeilijk, de predikanten die genoemd werden als niet bevindelijk, komen mi wel met deze boodschap, dus nog steeds wat is nu bevinding? ik hoor het steeds roepen, er komen verschillende meningen, maar niemand weet het precies tot dusver, heeft het ook te maken met gevoel? of uitdrukkingen? Ik weet het niet.
Als ik een preek hoor merk ik ook, dat is een bevindelijke preek, maar waarom ik weet het niet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door GJdeBruijn »

liz boer schreef:
Mara schreef:
Erskinees schreef: Maar jouw gemeente is verre van een GG. Is dus niet te vergelijken met de preken op Prekenweb.
Nee klopt, gelukkig hebben we af en toe nog een BhP ds, die ook zo op de kansel van een GG kan staan. ;)
En ik beluister af en toe wel een preek van PW hoor.
Liz wil graag weten wat de definitie van bevinding is. Welnu Liz, ik ga het proberen.
Bevinding gaat verder dan verstandelijke kennis, het is meer een zaak van het hart.
Het gaat over de omgang van God met Zijn volk, of je daar iets van kent, wordt er dan meestal gevraagd.
Als er tere dingen uit worden verteld, herken je daar dan iets van, of is het je vreemd?
Ken je de droefheid over je zonden?
ds Vreugdenhil heeft er een boek over geschreven, misschien ergens tweedehands te vinden?
Is dit de omgang van God met Zijn volk? Nee het is een gevolg van liefde en dankbaarheid, je hebt last van je zonden omdat God een goeddoend God is. Je gaat de zonden haten en vlieden omdat het duur betaald is, ik vind het nog steeds moeilijk, de predikanten die genoemd werden als niet bevindelijk, komen mi wel met deze boodschap, dus nog steeds wat is nu bevinding? ik hoor het steeds roepen, er komen verschillende meningen, maar niemand weet het precies tot dusver, heeft het ook te maken met gevoel? of uitdrukkingen? Ik weet het niet.
Als ik een preek hoor merk ik ook, dat is een bevindelijke preek, maar waarom ik weet het niet.
Misschien kan een mod deze draad afsplitsen? Het is een onderwerp opzichzelf.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door pierre27 »

Volgens mij is het prima uitgelegd. De beide artikelen vullen elkaar goed aan. Mara geeft ook een korte maar goede samenvatting. Bij mij rijst met alle respect de vraag of je gewoon niet iets anders erin wil zien.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Mara »

liz boer schreef: Is dit de omgang van God met Zijn volk? Nee het is een gevolg van liefde en dankbaarheid, je hebt last van je zonden omdat God een goeddoend God is. Je gaat de zonden haten en vlieden omdat het duur betaald is, ik vind het nog steeds moeilijk, de predikanten die genoemd werden als niet bevindelijk, komen mi wel met deze boodschap, dus nog steeds wat is nu bevinding? ik hoor het steeds roepen, er komen verschillende meningen, maar niemand weet het precies tot dusver, heeft het ook te maken met gevoel? of uitdrukkingen? Ik weet het niet.
Als ik een preek hoor merk ik ook, dat is een bevindelijke preek, maar waarom ik weet het niet.
Het gaat niet zozeer over die boodschap, maar HOE die boodschap gebracht wordt.

Ik zal een voorbeeld geven, dat uiteraard mank gaat, maar misschien snap je het dan.
Een man belt bij jou aan en zegt: je kind is net overreden door een vrachtwagen en ze is dood.
Of: Liz, ga even zitten. De man pakt je hand en zegt: ik moet je een ernstige boodschap brengen.
Je kind heeft net een ernstig ongeluk gehad. En ik denk dat het niet goed met haar is.
Zal ik met je meegaan, ik weet hoe je je voelt, ik ken jouw pijn en verdriet.

Nogmaals, het is slechts een voorbeeld.
Het is tweemaal dezelfde boodschap, even ernstig, maar hoe komt het bij jou binnen als je het op de wijze verteld wordt zoals het eerste voorbeeld?
Bij het tweede voorbeeld proef en voel je de empathie, toch? Hij heeft misschien hetzelfde meegemaakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Jantje »

GJdeBruijn schreef:Misschien kan een mod deze draad afsplitsen? Het is een onderwerp opzichzelf.
Dat zou dan al het tweede onderwerp zijn voor verzoek tot afsplitsing. Eerst de GBS en nu bevinding. Overigens ben ik het wel eens met het verzoek.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Mara »

pierre27 schreef:Volgens mij is het prima uitgelegd. De beide artikelen vullen elkaar goed aan. Mara geeft ook een korte maar goede samenvatting. Bij mij rijst met alle respect de vraag of je gewoon niet iets anders erin wil zien.
Eigenlijk twijfelde ik of ik er nog bij zou zetten dat je hart wordt verklaard.
Maar eerder werd hier nogal negatief op gereageerd. (in de trant van dat dit niet noodzakelijk is tijdens een preek, maar ik vind dan zelf dat de spade dieper wordt gestoken. Maar ook dat wordt helaas niet altijd begrepen. Dat bedoel ik niet negatief, maar kennelijk is dat geschrevene voor meerderlei uitleg vatbaar en zou ik dat beter op een forummeeting kunnen doen. ;) )
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
pierre27 schreef:Volgens mij is het prima uitgelegd. De beide artikelen vullen elkaar goed aan. Mara geeft ook een korte maar goede samenvatting. Bij mij rijst met alle respect de vraag of je gewoon niet iets anders erin wil zien.
Eigenlijk twijfelde ik of ik er nog bij zou zetten dat je hart wordt verklaard.
Maar eerder werd hier nogal negatief op gereageerd. (in de trant van dat dit niet noodzakelijk is tijdens een preek, maar ik vind dan zelf dat de spade dieper wordt gestoken. Maar ook dat wordt helaas niet altijd begrepen. Dat bedoel ik niet negatief, maar kennelijk is dat geschrevene voor meerderlei uitleg vatbaar en zou ik dat beter op een forummeeting kunnen doen. ;) )
jammer dat het in het negatieve getrokken wordt, ik wil alleen weten wat we met zijn allen nu precies bedoelen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
pierre27 schreef:Volgens mij is het prima uitgelegd. De beide artikelen vullen elkaar goed aan. Mara geeft ook een korte maar goede samenvatting. Bij mij rijst met alle respect de vraag of je gewoon niet iets anders erin wil zien.
Eigenlijk twijfelde ik of ik er nog bij zou zetten dat je hart wordt verklaard.
Maar eerder werd hier nogal negatief op gereageerd. (in de trant van dat dit niet noodzakelijk is tijdens een preek, maar ik vind dan zelf dat de spade dieper wordt gestoken. Maar ook dat wordt helaas niet altijd begrepen. Dat bedoel ik niet negatief, maar kennelijk is dat geschrevene voor meerderlei uitleg vatbaar en zou ik dat beter op een forummeeting kunnen doen. ;) )
Ik geloof dat er (in de Ger. Gem.) geen één predikant is die geen bevinding preekt of het hart van Gods volk niet verklaart. En de één zal het meer doen dan de ander. Maar, het moet niet de hoofdzaak worden van de preek, evenmin dat men alléén de tekst maar verklaart, en het daar bij laat.
Laatst gewijzigd door Jantje op 23 jul 2018, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Brbndr »

We moeten wel realiseren dat mensen heel wat kunnen ervaren en toch buiten Christus zijn. We moeten ook realiseren dat mensen 'minder' kunnen ervaren en toch in Christus zijn. Vergelijk Judas met Mattheus die uit de tolhuis geroepen was. Judas was geroepen tot het ambt, hij preekte, deed wonderen, enz. Mattheus stond op en volgde Christus. Het is niet een formule dat iedereen volgt. (ik weet dat ik extreme voorbeelden gebruikt maar dat is om het duidelijk te maken).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Jantje »

Brbndr schreef:We moeten wel realiseren dat mensen heel wat kunnen ervaren en toch buiten Christus zijn. We moeten ook realiseren dat mensen 'minder' kunnen ervaren en toch in Christus zijn. Vergelijk Judas met Mattheus die uit de tolhuis geroepen was. Judas was geroepen tot het ambt, hij preekte, deed wonderen, enz. Mattheus stond op en volgde Christus. Het is niet een formule dat iedereen volgt. (ik weet dat ik extreme voorbeelden gebruikt maar dat is om het duidelijk te maken. Een andere voorbeeld is Ezau die eerwaarde ook wat toen hij zocht met tranen).
Precies, de dominee zei pas dat er mensen bekeerd worden, zonder ook maar een traan te laten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door pierre27 »

liz boer schreef:
Mara schreef:
pierre27 schreef:Volgens mij is het prima uitgelegd. De beide artikelen vullen elkaar goed aan. Mara geeft ook een korte maar goede samenvatting. Bij mij rijst met alle respect de vraag of je gewoon niet iets anders erin wil zien.
Eigenlijk twijfelde ik of ik er nog bij zou zetten dat je hart wordt verklaard.
Maar eerder werd hier nogal negatief op gereageerd. (in de trant van dat dit niet noodzakelijk is tijdens een preek, maar ik vind dan zelf dat de spade dieper wordt gestoken. Maar ook dat wordt helaas niet altijd begrepen. Dat bedoel ik niet negatief, maar kennelijk is dat geschrevene voor meerderlei uitleg vatbaar en zou ik dat beter op een forummeeting kunnen doen. ;) )
jammer dat het in het negatieve getrokken wordt, ik wil alleen weten wat we met zijn allen nu precies bedoelen.
Dat is niet fair naar de uitlegster.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
liz boer schreef: Is dit de omgang van God met Zijn volk? Nee het is een gevolg van liefde en dankbaarheid, je hebt last van je zonden omdat God een goeddoend God is. Je gaat de zonden haten en vlieden omdat het duur betaald is, ik vind het nog steeds moeilijk, de predikanten die genoemd werden als niet bevindelijk, komen mi wel met deze boodschap, dus nog steeds wat is nu bevinding? ik hoor het steeds roepen, er komen verschillende meningen, maar niemand weet het precies tot dusver, heeft het ook te maken met gevoel? of uitdrukkingen? Ik weet het niet.
Als ik een preek hoor merk ik ook, dat is een bevindelijke preek, maar waarom ik weet het niet.
Het gaat niet zozeer over die boodschap, maar HOE die boodschap gebracht wordt.

Ik zal een voorbeeld geven, dat uiteraard mank gaat, maar misschien snap je het dan.
Een man belt bij jou aan en zegt: je kind is net overreden door een vrachtwagen en ze is dood.
Of: Liz, ga even zitten. De man pakt je hand en zegt: ik moet je een ernstige boodschap brengen.
Je kind heeft net een ernstig ongeluk gehad. En ik denk dat het niet goed met haar is.
Zal ik met je meegaan, ik weet hoe je je voelt, ik ken jouw pijn en verdriet.

Nogmaals, het is slechts een voorbeeld.
Het is tweemaal dezelfde boodschap, even ernstig, maar hoe komt het bij jou binnen als je het op de wijze verteld wordt zoals het eerste voorbeeld?
Bij het tweede voorbeeld proef en voel je de empathie, toch? Hij heeft misschien hetzelfde meegemaakt.
Dit gaat idd mank de man heeft het zelf niet meegemaakt, maar probeerd mee te voelen. Er schiet mij een voorbeeld binnen van wijlen ds P. Beekhuis.

Iemand heeft een spreekbeurt ove China, hij gaat naar de bibliotheek en zoekt er van alles over op, hij verteld alles wat hij gehoord en gelezen heeft, een ander verteld over China, maar hij is er geweest, hij weet hoe het voelt, ruikt, hoe de warmte aanvoeld, hoe mooi de kleuren zijn en noem maar op, het ene is een beschouwing, het andere van iemand die het beleefd heeft.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie