Wat is bevinding?

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
Heel mooi!
Ja dat is het
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Jantje »

liz boer schreef:
Mara schreef:
liz boer schreef: Is dit de omgang van God met Zijn volk? Nee het is een gevolg van liefde en dankbaarheid, je hebt last van je zonden omdat God een goeddoend God is. Je gaat de zonden haten en vlieden omdat het duur betaald is, ik vind het nog steeds moeilijk, de predikanten die genoemd werden als niet bevindelijk, komen mi wel met deze boodschap, dus nog steeds wat is nu bevinding? ik hoor het steeds roepen, er komen verschillende meningen, maar niemand weet het precies tot dusver, heeft het ook te maken met gevoel? of uitdrukkingen? Ik weet het niet.
Als ik een preek hoor merk ik ook, dat is een bevindelijke preek, maar waarom ik weet het niet.
Het gaat niet zozeer over die boodschap, maar HOE die boodschap gebracht wordt.

Ik zal een voorbeeld geven, dat uiteraard mank gaat, maar misschien snap je het dan.
Een man belt bij jou aan en zegt: je kind is net overreden door een vrachtwagen en ze is dood.
Of: Liz, ga even zitten. De man pakt je hand en zegt: ik moet je een ernstige boodschap brengen.
Je kind heeft net een ernstig ongeluk gehad. En ik denk dat het niet goed met haar is.
Zal ik met je meegaan, ik weet hoe je je voelt, ik ken jouw pijn en verdriet.

Nogmaals, het is slechts een voorbeeld.
Het is tweemaal dezelfde boodschap, even ernstig, maar hoe komt het bij jou binnen als je het op de wijze verteld wordt zoals het eerste voorbeeld?
Bij het tweede voorbeeld proef en voel je de empathie, toch? Hij heeft misschien hetzelfde meegemaakt.
Dit gaat idd mank de man heeft het zelf niet meegemaakt, maar probeerd mee te voelen. Er schiet mij een voorbeeld binnen van wijlen ds P. Beekhuis.

Iemand heeft een spreekbeurt ove China, hij gaat naar de bibliotheek en zoekt er van alles over op, hij verteld alles wat hij gehoord en gelezen heeft, een ander verteld over China, maar hij is er geweest, hij weet hoe het voelt, ruikt, hoe de warmte aanvoeld, hoe mooi de kleuren zijn en noem maar op, het ene is een beschouwing, het andere van iemand die het beleefd heeft.
Precies, en daarom kan ik het niet geloven dat er in de reformatorische gezindte (m.n. Ger. Gem.) predikanten zijn die een beschouwende prediking verkondigen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door -DIA- »

Ik zal niet zomaar weggaan, en daarom wil ik scheiden met u een preek mee te geven van wijlen ds. G. Schipaanboord. Deze preek kunnen we vinden op PREKENWEB:
Het is een zeer ernstige preek. Ik heb er meer op gewezen dat er wel enkele preken op Prekenweb staan die zeer goed te beluisteren zijn. Ook deze:
http://www.prekenweb.nl/nl/Preek/Open/14236
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3974
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door Terri »

liz boer schreef:
Mara schreef:
liz boer schreef: Is dit de omgang van God met Zijn volk? Nee het is een gevolg van liefde en dankbaarheid, je hebt last van je zonden omdat God een goeddoend God is. Je gaat de zonden haten en vlieden omdat het duur betaald is, ik vind het nog steeds moeilijk, de predikanten die genoemd werden als niet bevindelijk, komen mi wel met deze boodschap, dus nog steeds wat is nu bevinding? ik hoor het steeds roepen, er komen verschillende meningen, maar niemand weet het precies tot dusver, heeft het ook te maken met gevoel? of uitdrukkingen? Ik weet het niet.
Als ik een preek hoor merk ik ook, dat is een bevindelijke preek, maar waarom ik weet het niet.
Het gaat niet zozeer over die boodschap, maar HOE die boodschap gebracht wordt.

Ik zal een voorbeeld geven, dat uiteraard mank gaat, maar misschien snap je het dan.
Een man belt bij jou aan en zegt: je kind is net overreden door een vrachtwagen en ze is dood.
Of: Liz, ga even zitten. De man pakt je hand en zegt: ik moet je een ernstige boodschap brengen.
Je kind heeft net een ernstig ongeluk gehad. En ik denk dat het niet goed met haar is.
Zal ik met je meegaan, ik weet hoe je je voelt, ik ken jouw pijn en verdriet.

Nogmaals, het is slechts een voorbeeld.
Het is tweemaal dezelfde boodschap, even ernstig, maar hoe komt het bij jou binnen als je het op de wijze verteld wordt zoals het eerste voorbeeld?
Bij het tweede voorbeeld proef en voel je de empathie, toch? Hij heeft misschien hetzelfde meegemaakt.
Dit gaat idd mank de man heeft het zelf niet meegemaakt, maar probeerd mee te voelen. Er schiet mij een voorbeeld binnen van wijlen ds P. Beekhuis.

Iemand heeft een spreekbeurt ove China, hij gaat naar de bibliotheek en zoekt er van alles over op, hij verteld alles wat hij gehoord en gelezen heeft, een ander verteld over China, maar hij is er geweest, hij weet hoe het voelt, ruikt, hoe de warmte aanvoeld, hoe mooi de kleuren zijn en noem maar op, het ene is een beschouwing, het andere van iemand die het beleefd heeft.
Dit is inderdaad het punt waar het omgaat. Dat andere is inderdaad empathie, dat is heel wat anders.
Ds. v.d. Poel werd vroeger nog wel eens verweten dat hij op het gevoel preekte, men zei dan oneerbiedig, hij preekt net zo lang totdat hij de halve kerk aan het brullen heeft. Dat was erg onaardig natuurlijk, maar toch zat er een kern van waarheid in.
Super gevoelige mensen brengen hun boodschap nu eenmaal heel anders dan verstandelijke mensen. ( even een beetje kort door de bocht)
En laat b.v. een ADHD-er z'n verhaal vertellen of een iemand met Autisme, heel verschillend.
De kern zal/kan hetzelfde zijn, maar herkennen ze dat bij elkaar?
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welke predikanten wordt er gelezen?

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:
liz boer schreef:
Mara schreef:
liz boer schreef: Is dit de omgang van God met Zijn volk? Nee het is een gevolg van liefde en dankbaarheid, je hebt last van je zonden omdat God een goeddoend God is. Je gaat de zonden haten en vlieden omdat het duur betaald is, ik vind het nog steeds moeilijk, de predikanten die genoemd werden als niet bevindelijk, komen mi wel met deze boodschap, dus nog steeds wat is nu bevinding? ik hoor het steeds roepen, er komen verschillende meningen, maar niemand weet het precies tot dusver, heeft het ook te maken met gevoel? of uitdrukkingen? Ik weet het niet.
Als ik een preek hoor merk ik ook, dat is een bevindelijke preek, maar waarom ik weet het niet.
Het gaat niet zozeer over die boodschap, maar HOE die boodschap gebracht wordt.

Ik zal een voorbeeld geven, dat uiteraard mank gaat, maar misschien snap je het dan.
Een man belt bij jou aan en zegt: je kind is net overreden door een vrachtwagen en ze is dood.
Of: Liz, ga even zitten. De man pakt je hand en zegt: ik moet je een ernstige boodschap brengen.
Je kind heeft net een ernstig ongeluk gehad. En ik denk dat het niet goed met haar is.
Zal ik met je meegaan, ik weet hoe je je voelt, ik ken jouw pijn en verdriet.

Nogmaals, het is slechts een voorbeeld.
Het is tweemaal dezelfde boodschap, even ernstig, maar hoe komt het bij jou binnen als je het op de wijze verteld wordt zoals het eerste voorbeeld?
Bij het tweede voorbeeld proef en voel je de empathie, toch? Hij heeft misschien hetzelfde meegemaakt.
Dit gaat idd mank de man heeft het zelf niet meegemaakt, maar probeerd mee te voelen. Er schiet mij een voorbeeld binnen van wijlen ds P. Beekhuis.

Iemand heeft een spreekbeurt ove China, hij gaat naar de bibliotheek en zoekt er van alles over op, hij verteld alles wat hij gehoord en gelezen heeft, een ander verteld over China, maar hij is er geweest, hij weet hoe het voelt, ruikt, hoe de warmte aanvoeld, hoe mooi de kleuren zijn en noem maar op, het ene is een beschouwing, het andere van iemand die het beleefd heeft.
Dit is inderdaad het punt waar het omgaat. Dat andere is inderdaad empathie, dat is heel wat anders.
Ds. v.d. Poel werd vroeger nog wel eens verweten dat hij op het gevoel preekte, men zei dan oneerbiedig, hij preekt net zo lang totdat hij de halve kerk aan het brullen heeft. Dat was erg onaardig natuurlijk, maar toch zat er een kern van waarheid in.
Super gevoelige mensen brengen hun boodschap nu eenmaal heel anders dan verstandelijke mensen. ( even een beetje kort door de bocht)
En laat b.v. een ADHD-er z'n verhaal vertellen of een iemand met Autisme, heel verschillend.
De kern zal/kan hetzelfde zijn, maar herkennen ze dat bij elkaar?
Gevoel en emotie kan er zijn, bij de een meer dan bij de ander, maar wie op het gevoel vertrouwt komt bedrogen uit. Er moet meer zijn.

Tot zover de weerlegging.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prekenweb (Uit: Van welke predikanten wordt er gelezen?)

Bericht door Mara »

liz boer schreef: jammer dat het in het negatieve getrokken wordt, ik wil alleen weten wat we met zijn allen nu precies bedoelen.
Zucht, het werd EERDER in het negatieve getrokken!
liz boer schreef:Dit gaat idd mank de man heeft het zelf niet meegemaakt, maar probeerd mee te voelen. Er schiet mij een voorbeeld binnen van wijlen ds P. Beekhuis.

Iemand heeft een spreekbeurt ove China, hij gaat naar de bibliotheek en zoekt er van alles over op, hij verteld alles wat hij gehoord en gelezen heeft, een ander verteld over China, maar hij is er geweest, hij weet hoe het voelt, ruikt, hoe de warmte aanvoeld, hoe mooi de kleuren zijn en noem maar op, het ene is een beschouwing, het andere van iemand die het beleefd heeft.
Als je onder ds. Beekhuis hebt gezeten, weet je dus wat bevinding is.
Terri schreef:Dit is inderdaad het punt waar het omgaat. Dat andere is inderdaad empathie, dat is heel wat anders.
Dat heb ik ook erbij gezegd en tevens dat het voorbeeld mank gaat.
Terri schreef:En laat b.v. een ADHD-er z'n verhaal vertellen of een iemand met Autisme, heel verschillend.
Ook een dominee kan autisme hebben.
-DIA- schreef:Gevoel en emotie kan er zijn, bij de een meer dan bij de ander, maar wie op het gevoel vertrouwt komt bedrogen uit. Er moet meer zijn.
Zeker DIA. In sommige kerkelijke stromingen gaan ze uit van gevoel en ervaring en hoe bedrieglijk is dat.

Het is eigenlijk kort samen te vatten, wordt er OVER gepreekt of erUIT?
En ik wil echt niet op tenen gaan staan, maar ik heb weleens in een GG dienst gezeten, waar het nogal "gortdroog" gezegd werd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Bezorgd »

Dia, ik denk dat ik je deels wel begrijp. Maar leg het eens goed uit wat je bedoeld. Met argumenten. Dan kan er echt een gesprek op gang komen.
Blijven hangen in terminologieen en mystieke woordspelingen zijn geen uitleg. En ik moet eerlijk zeggen dat je veel roept maar weinig uitlegt.
Begrijpelijk dat er dan zulke vragen komen.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Orfeo »

Waar in de Bijbel wordt er bevindelijk gepreekt? Dat lijkt me ook een interessante vraag.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door liz boer »

liz boer schreef:
jammer dat het in het negatieve getrokken wordt, ik wil alleen weten wat we met zijn allen nu precies bedoelen.


Mara schreef:Zucht, het werd EERDER in het negatieve getrokken!
liz boer schreef:
Dit gaat idd mank de man heeft het zelf niet meegemaakt, maar probeerd mee te voelen. Er schiet mij een voorbeeld binnen van wijlen ds P. Beekhuis.

Iemand heeft een spreekbeurt ove China, hij gaat naar de bibliotheek en zoekt er van alles over op, hij verteld alles wat hij gehoord en gelezen heeft, een ander verteld over China, maar hij is er geweest, hij weet hoe het voelt, ruikt, hoe de warmte aanvoeld, hoe mooi de kleuren zijn en noem maar op, het ene is een beschouwing, het andere van iemand die het beleefd heeft.

Mara schreef: Als je onder ds. Beekhuis hebt gezeten, weet je dus wat bevinding is.
Ik vraag in alle eerlijkheid wat er onder bevinding verstaan wordt, ik merk namelijk dat we met zijn allen soms iets anders bedoelen, en dat blijkt maar weer uit de antwoorden.
Dat negatieve over deze vraag heb ik niet eerder gezien, misschien elders op het forum, maar nu niet, we kunnen toch van gedachten wisselen of niet soms?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Herman »

Orfeo schreef:Waar in de Bijbel wordt er bevindelijk gepreekt? Dat lijkt me ook een interessante vraag.
Daar waar de inhoud van de bijbel aan de orde gesteld wordt, is bevinding haar onderwerp:
Ralph Erskine schreef:Met één woord, Ik zal u zeggen, wat de Wet, wat het Evangelie en wat het geloof zegt.
- “Door de wet is de kennis der zonde,” Rom. 3:20. Daarom zegt ze ook: ‘meester u hebt een onwettig hart, daar is geen besturen aan, noch er is geen orde in.’
Het Evangelie antwoordt daarop: “Ik zal Mijn wet in uw binnenste geven,” Jer. 31:33 en het dus tot orde brengen.
Het geloof zegt: “welkom goede belofte! Heere! ik ben blij dat U zulks doet, amen! Doe gelijk u gesproken hebt”; om het woord van DAVID hier eens te gebruiken, 2 Sam. 7: 25.
- De wet zegt: “gij hebt een boos verstand en nog bozer hart, een goddeloze natuur, een onbuigzaam en wederspannig hart.”
Maar het Evangelie antwoordt: “Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en Ik zal u een vlesen hart geven.” Ezech. 36:26.
Daarop zegt het geloof: “o, welkom Heere! met zulk een belofte; o! doe gelijk Gij gesproken hebt.”

en verder
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Mara »

liz boer schreef:
Ik vraag in alle eerlijkheid wat er onder bevinding verstaan wordt, ik merk namelijk dat we met zijn allen soms iets anders bedoelen, en dat blijkt maar weer uit de antwoorden.
Dat negatieve over deze vraag heb ik niet eerder gezien, misschien elders op het forum, maar nu niet, we kunnen toch van gedachten wisselen of niet soms?
Probeer alsjeblieft eens rustig te lezen wat er staat. :sweat
Mara schreef:Eigenlijk twijfelde ik of ik er nog bij zou zetten dat je hart wordt verklaard.
Maar eerder werd hier nogal negatief op gereageerd. (in de trant van dat dit niet noodzakelijk is tijdens een preek, maar ik vind dan zelf dat de spade dieper wordt gestoken.
Ik denk in het topic: Hoe lang mag de preek duren.
En volgens mij bedoelt iedereen gewoon hetzelfde.
Je droeg zelf het voorbeeld aan van ds Beekhuis, dat is nu HET voorbeeld van bevindelijk preken!
En wat begrijp je dan (nog steeds) niet?
Orfeo schreef:Waar in de Bijbel wordt er bevindelijk gepreekt?
Lees de preken dan die Jezus hield.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
liz boer schreef:
Ik vraag in alle eerlijkheid wat er onder bevinding verstaan wordt, ik merk namelijk dat we met zijn allen soms iets anders bedoelen, en dat blijkt maar weer uit de antwoorden.
Dat negatieve over deze vraag heb ik niet eerder gezien, misschien elders op het forum, maar nu niet, we kunnen toch van gedachten wisselen of niet soms?
Probeer alsjeblieft eens rustig te lezen wat er staat. :sweat
Mara schreef:Eigenlijk twijfelde ik of ik er nog bij zou zetten dat je hart wordt verklaard.
Maar eerder werd hier nogal negatief op gereageerd. (in de trant van dat dit niet noodzakelijk is tijdens een preek, maar ik vind dan zelf dat de spade dieper wordt gestoken.
Ik denk in het topic: Hoe lang mag de preek duren.
En volgens mij bedoelt iedereen gewoon hetzelfde.
Je droeg zelf het voorbeeld aan van ds Beekhuis, dat is nu HET voorbeeld van bevindelijk preken!
En wat begrijp je dan (nog steeds) niet?
Orfeo schreef:Waar in de Bijbel wordt er bevindelijk gepreekt?
Lees de preken dan die Jezus hield.
Hier komt de negatieve noot en
pierre27 schreef:
Volgens mij is het prima uitgelegd. De beide artikelen vullen elkaar goed aan. Mara geeft ook een korte maar goede samenvatting. Bij mij rijst met alle respect de vraag of je gewoon niet iets anders erin wil zien.
hier,

Ik geloof niet dat iedereen hetzelfde bedoelde, daarom was het goed om er over te spreken met elkaar, jammer dat er nu weer een soort strijd ontstaat, ik baal er echt van, er zit echt een verdachtmakertje onder, ze hebben regatief gereageert dus... en je wil iets anders zien.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Mara »

liz boer schreef: Ik geloof niet dat iedereen hetzelfde bedoelde, daarom was het goed om er over te spreken met elkaar, jammer dat er nu weer een soort strijd ontstaat, ik baal er echt van, er zit echt een verdachtmakertje onder, ze hebben regatief gereageert dus... en je wil iets anders zien.
Strijd? :bobo
Over negatief gesproken. ::bye
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door pierre27 »

liz boer schreef:
Mara schreef:
liz boer schreef:
Ik vraag in alle eerlijkheid wat er onder bevinding verstaan wordt, ik merk namelijk dat we met zijn allen soms iets anders bedoelen, en dat blijkt maar weer uit de antwoorden.
Dat negatieve over deze vraag heb ik niet eerder gezien, misschien elders op het forum, maar nu niet, we kunnen toch van gedachten wisselen of niet soms?
Probeer alsjeblieft eens rustig te lezen wat er staat. :sweat
Mara schreef:Eigenlijk twijfelde ik of ik er nog bij zou zetten dat je hart wordt verklaard.
Maar eerder werd hier nogal negatief op gereageerd. (in de trant van dat dit niet noodzakelijk is tijdens een preek, maar ik vind dan zelf dat de spade dieper wordt gestoken.
Ik denk in het topic: Hoe lang mag de preek duren.
En volgens mij bedoelt iedereen gewoon hetzelfde.
Je droeg zelf het voorbeeld aan van ds Beekhuis, dat is nu HET voorbeeld van bevindelijk preken!
En wat begrijp je dan (nog steeds) niet?
Orfeo schreef:Waar in de Bijbel wordt er bevindelijk gepreekt?
Lees de preken dan die Jezus hield.
Hier komt de negatieve noot en
pierre27 schreef:
Volgens mij is het prima uitgelegd. De beide artikelen vullen elkaar goed aan. Mara geeft ook een korte maar goede samenvatting. Bij mij rijst met alle respect de vraag of je gewoon niet iets anders erin wil zien.
hier,

Ik geloof niet dat iedereen hetzelfde bedoelde, daarom was het goed om er over te spreken met elkaar, jammer dat er nu weer een soort strijd ontstaat, ik baal er echt van, er zit echt een verdachtmakertje onder, ze hebben regatief gereageert dus... en je wil iets anders zien.
Beste Liz, het is verre van mijn bedoeling om er een soort strijd van te maken hoor.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie