Wat is bevinding?

Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Zo raken uitersten elkaar weer. Als het toch louter persoonlijk is, hoef je namelijk ook niet Bijbels te toetsen.
Dat bedoelde ik niet. Toetsing aan de Bijbel is wel degelijk van belang. Maar ook de toetsing zie ik meer als een persoonlijke zoektocht.

Met persoonlijk bedoel ik vooral dat een ervaring van een individu niet kan dienen als norm voor een ander. Voordat je het weet wordt er dan een heel stelsel van ervaringen opgesteld die een gelovige moet doorlopen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Zo raken uitersten elkaar weer. Als het toch louter persoonlijk is, hoef je namelijk ook niet Bijbels te toetsen.
Dat bedoelde ik niet. Toetsing aan de Bijbel is wel degelijk van belang. Maar ook de toetsing zie ik meer als een persoonlijke zoektocht.

Met persoonlijk bedoel ik vooral dat een ervaring van een individu niet kan dienen als norm voor een ander. Voordat je het weet wordt er dan een heel stelsel van ervaringen opgesteld die een gelovige moet doorlopen.
Dat stelsel bestaat al...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door eilander »

Ik vind de definitie van @Bezorgd helemaal niet goed. Ik haak al af bij het begin: "Bevinding = een beschrijving (...).
En opnieuw: ik mis daarin het punt dat we wáár bevinden wat God in Zijn Woord zegt. Dus niet alleen lezen: 'Ik zal..." maar ook bij ervaring weten Hij het aan mijn ziel heeft gedaan.
De definitie van @Bezorgd wil teveel aansluiten bij het begrip 'bevindelijke prediking'. Dat is inderdaad een beschrijving van geloofservaringen.
We smullen ervan, zelfs als we er niets aan hebben, zeg ik dan maar even scherp. Dat kan natuurlijk niet waar zijn. Alsof een bedelaar er iets aan heeft als iemand uitgebreid vertelt over hoe Bill Gates met zijn geld omgaat. Hij heeft er pas iets aan als Bill een deel van zijn rijkdom aan hem afstaat.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Geytenbeekje »

eilander schreef:Ik vind de definitie van @Bezorgd helemaal niet goed. Ik haak al af bij het begin: "Bevinding = een beschrijving (...).
En opnieuw: ik mis daarin het punt dat we wáár bevinden wat God in Zijn Woord zegt. Dus niet alleen lezen: 'Ik zal..." maar ook bij ervaring weten Hij het aan mijn ziel heeft gedaan.
De definitie van @Bezorgd wil teveel aansluiten bij het begrip 'bevindelijke prediking'. Dat is inderdaad een beschrijving van geloofservaringen.
We smullen ervan, zelfs als we er niets aan hebben, zeg ik dan maar even scherp. Dat kan natuurlijk niet waar zijn. Alsof een bedelaar er iets aan heeft als iemand uitgebreid vertelt over hoe Bill Gates met zijn geld omgaat. Hij heeft er pas iets aan als Bill een deel van zijn rijkdom aan hem afstaat.
Een verschil is wel dat iedereen in NL de Bijbel kan lezen, de bedelaar kan niets ontvangen en ook niet geld zomaar tot zijn beschikking hebben.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Dat stelsel bestaat al...
Dat is in abstracte termen uitgedrukt, althans ik vermoed dat je doelt op de trits ellende-verlossing-dankbaarheid. Een geloofservaring is per definitie persoonlijk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Wat @Ambtenaar zegt, is absoluut niet waar. :fi :nonnon
Over welk deel van mijn bijdrage heb je het?
Dat bevinding alleen het geheel aan louter persoonlijke ervaringen is. Dat is natuurlijk niet zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef: Dat stelsel bestaat al...
Dat is in abstracte termen uitgedrukt, althans ik vermoed dat je doelt op de trits ellende-verlossing-dankbaarheid. Een geloofservaring is per definitie persoonlijk.
Nou nee dat niet perse, ik meen dat Ambrosius allerlei trappen heeft bedacht, ik heb al een keer verteld dat ik om een van die reden het blad van de ggin opgezegd heb.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Jantje »

eilander schreef:Ik vind de definitie van @Bezorgd helemaal niet goed. Ik haak al af bij het begin: "Bevinding = een beschrijving (...).
En opnieuw: ik mis daarin het punt dat we wáár bevinden wat God in Zijn Woord zegt. Dus niet alleen lezen: 'Ik zal..." maar ook bij ervaring weten Hij het aan mijn ziel heeft gedaan.
De definitie van @Bezorgd wil teveel aansluiten bij het begrip 'bevindelijke prediking'. Dat is inderdaad een beschrijving van geloofservaringen.
We smullen ervan, zelfs als we er niets aan hebben, zeg ik dan maar even scherp. Dat kan natuurlijk niet waar zijn. Alsof een bedelaar er iets aan heeft als iemand uitgebreid vertelt over hoe Bill Gates met zijn geld omgaat. Hij heeft er pas iets aan als Bill een deel van zijn rijkdom aan hem afstaat.
Bezorgd schreef:Bevinding: Een beschrijving van de ervaringen, zover die in Gods Woord te vinden zijn, die een kind van God, in meer of mindere mate, afhankelijk van het veelkleurige werk van de Heilige Geest, ondervindt bij geloofsoefeningen in een levende relatie met zijn Verlosser.
Ik heb de zinsnede nog eens in stukjes gehakt, en kom inderdaad tot de conclusie dat het geen beschrijving is. Dat kan helemaal niet, want bevinding is de ondervinding van Gods weldaden voor Zijn kinderen. Dus ik voel heel goed mee met @eilander in deze. Het zou als volgt moeten luiden: Bevinding = de ervaringen, zover die in Gods Woord te vinden zijn, die een kind van God in meer of mindere mate, afhankelijk van het veelkleurige werk van de Heilige Geest, ondervindt bij geloofsoefeningen in een levende relatie met zijn Verlosser en dat de beloften uit Gods Woord in Christus Jezus ja en amen zijn.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Tiberius »

Zo komen we tenminste ergens!

Het kan compacter:
Bevinding = de ervaringen die in Gods Woord te vinden zijn, die een kind van God, afhankelijk van het veelkleurige werk van de Heilige Geest, ondervindt bij geloofsoefeningen in een levende relatie met zijn Verlosser en dat de beloften uit Gods Woord in Christus Jezus ja en amen zijn.

(door de komma ná ervaringen weg te laten, betekent dit automatisch al 'zover die in Gods Woord te vinden zijn'; denk aan de komma van Kohlbrugge).
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10603
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Ad Anker »

Calvijn (Institutie I,10,2) schreef:Als we ons door de ervaring laten onderwijzen, bevinden we dat God precies zo is als Hij zich in Zijn Woord openbaart.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Arja »

-
Laatst gewijzigd door Arja op 06 dec 2019, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:Zo komen we tenminste ergens!

Het kan compacter:
Bevinding = de ervaringen die in Gods Woord te vinden zijn, die een kind van God, afhankelijk van het veelkleurige werk van de Heilige Geest, ondervindt bij geloofsoefeningen in een levende relatie met zijn Verlosser en dat de beloften uit Gods Woord in Christus Jezus ja en amen zijn.

(door de komma ná ervaringen weg te laten, betekent dit automatisch al 'zover die in Gods Woord te vinden zijn'; denk aan de komma van Kohlbrugge).
Goede aanvulling! Eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Dodo »

Maar de zin loopt niet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:Maar de zin loopt niet.
Het gaat niet om het Nederlands, maar om de bevinding van bevinding. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:Maar de zin loopt niet.
Wat stel je voor?
Plaats reactie