Wat is bevinding?

HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door HersteldHervormd »

Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:De definitie van ds. Moerkerken blijft sterk:

“Bevinding is het geheel van geestelijke ervaringen, die Gods kinderen ondervinden, wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toepassen”
Ik vind hem niet sterk, omdat het niet concreet is.
Het blijft een beetje een rookgordijn, omdat deze volzin meer vragen oproept dan beantwoordt.
Bijvoorbeeld: wat zijn precies geestelijke ervaringen? Moeten die dan niet getoetst worden aan de Bijbel? Wat versta je onder Gods kinderen, wie bepaalt dat? Mag je pas van bevinding spreken als je eerst kan zeggen: hij of zij is een kind van God? Enzovoorts.

Daarom blijf ik liever bij de definitie van Romeinen 5, zoals ik hierboven citeerde.
Romeinen 5 is geen definitie van bevinding. Het beschrijft wat bevinding werkt.

Bij elke definitie zijn vragen te stellen. Je zou een boek moeten schrijven over bevinding, om alle vragen voor te zijn. Veel vragen die je stelt kun je namelijk ook stellen bij Romeinen 5.
Op zeker is Rom 5 wel een definitie van bevinding. Wie de Romeinenbrief verstaat, verstaat ook de profeten en de rest van de Bijbel.

Mijn definitie van bevinding is het antwoord op de volgende vraag:

Wat heeft de Heere in mijn ziel gedaan?

Maar lieve broeders, het geloof is niet álleen maar bevinding. Laten we de doop en het avondmaal ook niet vergeten. Laten we ethische vraagstukken ook niet vergeten. Wat schieten we tekort als het gaat om evangeliseren/zending/lichtend licht, zoutend zout etc.

Het draait niet alleen maar om bevinding, maar het is wel ontzettend belangrijk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:De definitie van ds. Moerkerken blijft sterk:

“Bevinding is het geheel van geestelijke ervaringen, die Gods kinderen ondervinden, wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toepassen”
Ik vind hem niet sterk, omdat het niet concreet is.
Het blijft een beetje een rookgordijn, omdat deze volzin meer vragen oproept dan beantwoordt.
Bijvoorbeeld: wat zijn precies geestelijke ervaringen? Moeten die dan niet getoetst worden aan de Bijbel? Wat versta je onder Gods kinderen, wie bepaalt dat? Mag je pas van bevinding spreken als je eerst kan zeggen: hij of zij is een kind van God? Enzovoorts.

Daarom blijf ik liever bij de definitie van Romeinen 5, zoals ik hierboven citeerde.
Ik vind het best een duidelijke definitie, maar ik zou er aan toe willen voegen zoals Maarten Luther dat benaderde: dat een belofte van God wáár bevonden wordt.
Die notie mis ik inderdaad: doordat de belofte waar (of misschien beter: waarachtig) bevonden wordt, werkt het de hoop.
eilander schreef:Natuurlijk moeten geestelijke ervaringen getoetst worden aan de Bijbel. Als het los staat van Gods beloften is het helemaal geen bevinding.
Klopt, en dat staat evenmin in die definitie.
Deze definitie maakt de ondervinding van Gods kinderen als ijkpunt voor bevinding. Dat is niet juist.
eilander schreef:De andere vragen vind ik heel bijzonder, als ik eerlijk mag zijn.
Wie bepaalt wie Gods kinderen zijn? Dat bepaalt de Heere Zelf.
Een bevinding hoort inderdaad bij een kind van God. Anders is het hoogstens een verstandelijke ervaring, die misschien voor het oog dichtbij komt.
Dat ben ik met je eens. Maar dan kom je al gauw in een cirkelredenering.
Als je stelt dat alleen de bevinding van Gods kinderen waarachtig is, over welke bevinding gaat het dan? De Heere Zelf weet wie Zijn kinderen zijn; wij weten dat nooit zeker.
Daarom is het m.i. niet juist om de bevinding van Gods kinderen als maatgevend te definiëren.
eilander schreef:Met deze definitie is ook direct duidelijk dat je niet over bevinding kunt spreken als het alleen maar over het juiste woordgebruik gaat. Bevinding gaat om het hart.
Ik zou zeggen: niet 'alleen maar het juiste woordgebruik', maar 'alleen maar het juiste Woordgebruik'.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Herman »

De Heere Zelf weet wie Zijn kinderen zijn; wij weten dat nooit zeker.
Romeinen 8:16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

Deze tekst wil ik in het kader van de bijbelse bevinding ook naar voren brengen. Dat nuanceert overigens jouw opmerking, hoewel ik me kan voorstellen dat je dat niet zeker weten' vooral op de ander betrekt.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door ejvl »

Bevinding is beleefd geloof. Het hart wordt verklaard. Een omschrijving/beschrijving van de weg die God gegaan is met iemand persoonlijk of algemeen.
Echter alleen als die weg van beleefd geloof ook te toetsen is aan de Bijbel. Al de "extra's" die beleefd zijn behoren niet bij de bevinding, alleen datgene wat voorkomt in de Bijbel.

Beschrijvingen als: "Een geopenbaarde Christus is nog geen toegepaste Christus" of "zien is nog geen hebben", kunnen voor iemand persoonlijk wel waar zijn, maar is geen bevinding.
Een beschrijving als: "Ik beleefde en voelde mijn zonden, ik kwam in de schuld voor God en God heeft mijn zonden vergeven", is wel bevinding.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Marco »

Herman schreef:
De Heere Zelf weet wie Zijn kinderen zijn; wij weten dat nooit zeker.
Romeinen 8:16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.

Deze tekst wil ik in het kader van de bijbelse bevinding ook naar voren brengen. Dat nuanceert overigens jouw opmerking, hoewel ik me kan voorstellen dat je dat niet zeker weten' vooral op de ander betrekt.
Precies. Zie ook DL IV/V, art. 9.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Herman »

Marco schreef:Precies. Zie ook DL IV/V, art. 9.
Voor het gemak en ter correctie (IV/V bestaat niet) het artikel (V,9)

Van deze bewaring der uitverkorenen tot de zaligheid, en van de volharding der ware gelovigen in het geloof, kunnen de gelovigen zelven verzekerd zijn, en zij zijn het ook, naar de mate des geloofs, waarmede zij zekerlijk geloven dat zij zijn en altijd blijven zullen ware en levende leden der Kerk, dat zij hebben vergeving der zonden en het eeuwige leven.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Marco »

Herman schreef:
Marco schreef:Precies. Zie ook DL IV/V, art. 9.
Voor het gemak en ter correctie (IV/V bestaat niet) het artikel (V,9)

Van deze bewaring der uitverkorenen tot de zaligheid, en van de volharding der ware gelovigen in het geloof, kunnen de gelovigen zelven verzekerd zijn, en zij zijn het ook, naar de mate des geloofs, waarmede zij zekerlijk geloven dat zij zijn en altijd blijven zullen ware en levende leden der Kerk, dat zij hebben vergeving der zonden en het eeuwige leven.
Je hebt gelijk!
Ik ben zeker niet zo wakker als ik zelf denk :bobo
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Erasmiaan »

Bijzondere discussie.

@HHK: je bent het niet met me eens maar je gaat niet op mijn argumenten in en je geeft zelf ook geen argument voor je stelling. Graag onderbouwen.

@Tiberius: ik vond deze opmerking van je erg bijzonder:
Klopt, en dat staat evenmin in die definitie.
Deze definitie maakt de ondervinding van Gods kinderen als ijkpunt voor bevinding. Dat is niet juist.
De ondervinding van Gods kinderen = bevinding. Wat het ijkpunt is wordt helemaal niet genoemd.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Terri »

Zoek b.v. in de psalmen


Vers 3
God baande door de woeste baren
En brede stromen ons een pad;
Daar rees Zijn lof op stem en snaren,
Nadat Hij ons beveiligd had.
Hij zal eeuw uit eeuw in regeren;
Zijn oog bewaakt het heidendom;
Hij zal d' afvalligen verneêren;
Hij keert hun trots' ontwerpen om.

Vers 4
Looft, looft den HEER der legerscharen,
O volken, heft een lofzang aan;
Hij wil ons in het leven sparen,
Ons hoeden op de steilste paân,
Voor wank'len onzen voet bevrijden.
Gij hebt ons voor een tijd bedroefd,
En ons gelouterd door het lijden,
Gelijk het zilver wordt beproefd.

Vers 5
Een net belemmerd' onze schreden;
Een enge band hield ons bekneld;
Gij liet door heerszucht ons vertreden;
Gij gaaft ons over aan 't geweld;
Hier scheen ons 't water t' overstromen,
Daar werden wij bedreigd door 't vuur;
Maar Gij deedt ons 't gevaar ontkomen,
Verkwikkend ons ter goeder uur.



Vers 8
Komt, luistert toe, gij Godgezinden,
Gij, die den HEER van harte vreest,
Hoort, wat mij God deed ondervinden,
Wat Hij gedaan heeft aan mijn geest.

Zo maar wat regels uit deze psalm, de dichter heeft dit ondervonden= bevinding
De psalmen zijn de apotheek voor de ziel....
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Hollander »

Jongere schreef:
Hollander schreef:
Erasmiaan schreef:De definitie van ds. Moerkerken blijft sterk:
“Bevinding is het geheel van geestelijke ervaringen, die Gods kinderen ondervinden, wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toepassen”
Dit is juist, maar verdient nog aanvulling. Deze definitie betreft met name de zijde van de rechtvaardigmaking, waar is de heiligmaking die daar onlosmakelijk mee verbonden is?
Ik begrijp je niet. Hoe kom je erbij dat deze definitie met name de rechtvaardigmaking betreft? Het gaat over de ervaring van de toepassing van Christus' weldaden. Dat lijkt me inderdaad de juiste omschrijving van bevinding. Onder die weldaden valt evengoed de heiligmaking en de heerlijkmaking, om maar iets te noemen.
Bevinding is niet alleen ervaring. Maar dan is de vraag hoe je ervaring gaat definiëren. Bevinding is voor mij het geheel van geestelijk leven, waar naast ervaringen ook de praxis bij hoort. Zo lees ik de genoemde definitie niet, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door samanthi »

Onberijmd:16 Komt, hoort toe, o allen gij, die God vreest, en ik zal vertellen, wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Bezorgd »

Hollander schreef:Bedankt voor je reactie, Jantje. Zo is het in ieder geval duidelijk wat jij met bevinding bedoeld.

Ik ben ook nog benieuwd naar een definiëring van bevinding, door @Bezorgd.

Een heldere definiëring is nog niet eenvoudig, maar ik kwam tot deze:

Bevinding: Een beschrijving van de ervaringen, zover die in Gods Woord te vinden zijn, die een kind van God kan ondervinden bij geloofsoefeningen in een levende relatie met zijn Verlosser.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Hollander schreef:Bedankt voor je reactie, Jantje. Zo is het in ieder geval duidelijk wat jij met bevinding bedoeld.

Ik ben ook nog benieuwd naar een definiëring van bevinding, door @Bezorgd.

Een heldere definiëring is nog niet eenvoudig, maar ik kwam tot deze:

Bevinding: Een beschrijving van de ervaringen, zover die in Gods Woord te vinden zijn, die een kind van God kan ondervinden bij geloofsoefeningen in een levende relatie met zijn Verlosser.
Deze is helder inderdaad. :super
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:@Tiberius: ik vond deze opmerking van je erg bijzonder:
Klopt, en dat staat evenmin in die definitie.
Deze definitie maakt de ondervinding van Gods kinderen als ijkpunt voor bevinding. Dat is niet juist.
De ondervinding van Gods kinderen = bevinding. Wat het ijkpunt is wordt helemaal niet genoemd.
Dat bestrijd ik dus.
Zie de voorbeelden die Ejvl noemt (zien is nog geen hebben, enz). Dat kan de ondervinding zijn van Gods kinderen; prima. Maar het is geen Bijbelse bevinding. Daarom blijf ik liever dichter bij Romeinen 5.

En inderdaad (@Herman en @Marco), de Geest getuigt met onze Geest dat we kinderen Gods zijn. Maar dat laat onverlet, dat niet alle ondervinding van Gods kinderen Bijbelse bevinding is.
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Wat is bevinding? (uit: Prekenweb)

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
Hollander schreef:Bedankt voor je reactie, Jantje. Zo is het in ieder geval duidelijk wat jij met bevinding bedoeld.

Ik ben ook nog benieuwd naar een definiëring van bevinding, door @Bezorgd.

Een heldere definiëring is nog niet eenvoudig, maar ik kwam tot deze:

Bevinding: Een beschrijving van de ervaringen, zover die in Gods Woord te vinden zijn, die een kind van God kan ondervinden bij geloofsoefeningen in een levende relatie met zijn Verlosser.
Het probleem zit hem o.a. in het woordje 'kan '.
Plaats reactie