Geloofs- of kinderdoop (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4])

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

Vagari schreef:
Auto schreef:
Nasrani schreef:Ze kunnen in de GG beter een nieuw doopformulier gaan schrijven.....
Je kan ook weer doorslaan in de reacties
Nou, ik houd al een tijdje mijn hart vast als het gaat om het doopformulier en de leer in veel kerken.

Ten tweede betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil. En als wij in den Naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap Zijns doods en Zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den Naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toe-eigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.
Bedankt voor het citaat @Vagari.
Het dikgedrukte dat ontkent ds Schot bijvoorbeeld toch? Hij zegt zelf:
De docenten pretenderen dat zij de klassiek gereformeerde verbondsopvatting aanhangen. Zij stellen dat God met ons een verbond is aangegaan waarin Hij toezegt dat Hij onze Vader is. Zo klassiek vind ik hun opvatting niet. In de klassieke verbondsopvatting is God het verbond met Christus aangegaan.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

Nasrani schreef:
Vagari schreef:
Auto schreef:
Nasrani schreef:Ze kunnen in de GG beter een nieuw doopformulier gaan schrijven.....
Je kan ook weer doorslaan in de reacties
Nou, ik houd al een tijdje mijn hart vast als het gaat om het doopformulier en de leer in veel kerken.

Ten tweede betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil. En als wij in den Naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap Zijns doods en Zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den Naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toe-eigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.
Bedankt voor het citaat @Vagari.
Het dikgedrukte dat ontkent ds Schot bijvoorbeeld toch? Hij zegt zelf:
De docenten pretenderen dat zij de klassiek gereformeerde verbondsopvatting aanhangen. Zij stellen dat God met ons een verbond is aangegaan waarin Hij toezegt dat Hij onze Vader is. Zo klassiek vind ik hun opvatting niet. In de klassieke verbondsopvatting is God het verbond met Christus aangegaan.
Vanuit het verbond met Abraham in het OT gezien geef ik ds Schot gelijk, en zou binnen dit kader het doopformulier onjuist zijn.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Vagari »

Wet en Evangelie schreef:
Vagari schreef:Ten tweede betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil. En als wij in den Naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap Zijns doods en Zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den Naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toe-eigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.
Lees eerst maar eens de aanhef van het Doopformulier: Formulier om den H.Doop te bedienen aan de kleine kinderen dergelovigen. Wie zijn die gelovigen? Alle mensen of alleen die waarlijk tot God bekeerd zijn?
Ja, interresante vraag maar staat bij mij niet op de eerste plaats. Het ging me even om de inhoud. Al die discussies over de doop en beloften zijn afleidingsmanoeuvres, om te verbergen dat de ware betekenis van de doop niet meer gepreekt wordt. Om jou vraag te beantwoorden heb je namelijk eerst meer informatie nodig over wat geloof en wat het bad der wedergeboorte is. Als de wedergeboorte op de kansels anders verklaard wordt dan de Bijbel ons leert, hebben de ware gelovigen, in de kerk, alleen nog de zichtbare tekenen en zegelen (met bijbehorende formulieren) die hen preken en vertroosten.
Laatst gewijzigd door Vagari op 29 mei 2018, 00:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Lees eerst deze link, uit het RD van afgelopen zaterdag: https://www.rd.nl/opinie/rijkdom-kinder ... -1.1490202

...en daarna het volgende, uit het RD van vandaag:

Verbondsbeloften
Twee docenten uit het voortgezet onderwijs reageerden op het verslagje over mijn lezing voor de KLS (RD 26-5). Om te beginnen is het een hachelijke zaak om te reageren op een dergelijk verslag. Bijvoorbeeld: de kop die boven het verslag is geplaatst, ”Het genadeverbond geeft voorrechten”, is absoluut geen citaat van ondergetekende. In mijn visie geeft het genadeverbond zelfs rechten. Maar ik plaats geen isgelijkteken tussen het uitwendige teken van de doop en het wezen van het genadeverbond.
Ik heb gezegd dat het leven onder de bediening van het genadeverbond voorrechten geeft. De auteurs maken zich daar grote zorgen over. Ondergetekende maakt zich echter op zijn beurt grote zorgen over de wijze waarop deze docenten met de verbondsleer omgaan. Zij zien het genadeverbond blijkbaar als een persoonlijke verzegeling van het heil aan alle gedoopten. Zij zullen moeten erkennen dat het genadeverbond dan maar een zeer verbrekelijk verbond is of zij moeten ervan uitgaan dat alle gedoopten ook werkelijk zalig worden.
De docenten pretenderen dat zij de klassiek gereformeerde verbondsopvatting aanhangen. Zij stellen dat God met ons een verbond is aangegaan waarin Hij toezegt dat Hij onze Vader is. Zo klassiek vind ik hun opvatting niet. In de klassieke verbondsopvatting is God het verbond met Christus aangegaan. Hij is het Hoofd van het genadeverbond als Vertegenwoordiger van alle uitverkorenen. Alleen zij zijn wezenlijk in het genadeverbond die in Christus zijn. Daarom zijn de beloften van het verbond ook zo eeuwig vast. Die beloften worden betekend en verzegeld aan al degenen die in Christus zijn.
Het sacrament is ingesteld tot versterking van het geloof. Niet het geloof van het te dopen kind, maar het geloof van de Kerk, die spreekt in de catechismus en in het doopformulier, ontvangt daarin versterking. Laten deze docenten ook eens even goed uitzoeken tot wie Petrus zich richt in Handelingen 2:39. Ik hoop dat onze jongeren vele van zulke verslagen docenten mogen hebben.

Ds. A. Schot
Nunspeet
Ds. Schot heeft volgens mij hier gewoon gelijk.
Als je vraag en antwoord 74 schrapt uit de H.C. zou ds Schot gelijk hebben. Ik hou het maar bij de Bijbelse leer betreffende de doop ( Zie bv NGB,HC,Calviijns Institutie, Ursinus Schatboek, Het doopformulier enz.)
De verschraling van ds Schot is absoluut niet een klassiek gereformeerde leer te noemen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Marion »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:Lees eerst deze link, uit het RD van afgelopen zaterdag: https://www.rd.nl/opinie/rijkdom-kinder ... -1.1490202

...en daarna het volgende, uit het RD van vandaag:

Verbondsbeloften
Twee docenten uit het voortgezet onderwijs reageerden op het verslagje over mijn lezing voor de KLS (RD 26-5). Om te beginnen is het een hachelijke zaak om te reageren op een dergelijk verslag. Bijvoorbeeld: de kop die boven het verslag is geplaatst, ”Het genadeverbond geeft voorrechten”, is absoluut geen citaat van ondergetekende. In mijn visie geeft het genadeverbond zelfs rechten. Maar ik plaats geen isgelijkteken tussen het uitwendige teken van de doop en het wezen van het genadeverbond.
Ik heb gezegd dat het leven onder de bediening van het genadeverbond voorrechten geeft. De auteurs maken zich daar grote zorgen over. Ondergetekende maakt zich echter op zijn beurt grote zorgen over de wijze waarop deze docenten met de verbondsleer omgaan. Zij zien het genadeverbond blijkbaar als een persoonlijke verzegeling van het heil aan alle gedoopten. Zij zullen moeten erkennen dat het genadeverbond dan maar een zeer verbrekelijk verbond is of zij moeten ervan uitgaan dat alle gedoopten ook werkelijk zalig worden.
De docenten pretenderen dat zij de klassiek gereformeerde verbondsopvatting aanhangen. Zij stellen dat God met ons een verbond is aangegaan waarin Hij toezegt dat Hij onze Vader is. Zo klassiek vind ik hun opvatting niet. In de klassieke verbondsopvatting is God het verbond met Christus aangegaan. Hij is het Hoofd van het genadeverbond als Vertegenwoordiger van alle uitverkorenen. Alleen zij zijn wezenlijk in het genadeverbond die in Christus zijn. Daarom zijn de beloften van het verbond ook zo eeuwig vast. Die beloften worden betekend en verzegeld aan al degenen die in Christus zijn.
Het sacrament is ingesteld tot versterking van het geloof. Niet het geloof van het te dopen kind, maar het geloof van de Kerk, die spreekt in de catechismus en in het doopformulier, ontvangt daarin versterking. Laten deze docenten ook eens even goed uitzoeken tot wie Petrus zich richt in Handelingen 2:39. Ik hoop dat onze jongeren vele van zulke verslagen docenten mogen hebben.

Ds. A. Schot
Nunspeet
Ds. Schot heeft volgens mij hier gewoon gelijk.
Als je vraag en antwoord 74 schrapt uit de H.C. zou ds Schot gelijk hebben. Ik hou het maar bij de Bijbelse leer betreffende de doop ( Zie bv NGB,HC,Calviijns Institutie, Ursinus Schatboek, Het doopformulier enz.)
De verschraling van ds Schot is absoluut niet een klassiek gereformeerde leer te noemen.
'k ben blij met het de reactie van Ds. Schot. Hier sta ik van harte achter.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Hoe is het mogelijk?!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

Marion schreef:
huisman schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:Lees eerst deze link, uit het RD van afgelopen zaterdag: https://www.rd.nl/opinie/rijkdom-kinder ... -1.1490202

...en daarna het volgende, uit het RD van vandaag:

Verbondsbeloften
Twee docenten uit het voortgezet onderwijs reageerden op het verslagje over mijn lezing voor de KLS (RD 26-5). Om te beginnen is het een hachelijke zaak om te reageren op een dergelijk verslag. Bijvoorbeeld: de kop die boven het verslag is geplaatst, ”Het genadeverbond geeft voorrechten”, is absoluut geen citaat van ondergetekende. In mijn visie geeft het genadeverbond zelfs rechten. Maar ik plaats geen isgelijkteken tussen het uitwendige teken van de doop en het wezen van het genadeverbond.
Ik heb gezegd dat het leven onder de bediening van het genadeverbond voorrechten geeft. De auteurs maken zich daar grote zorgen over. Ondergetekende maakt zich echter op zijn beurt grote zorgen over de wijze waarop deze docenten met de verbondsleer omgaan. Zij zien het genadeverbond blijkbaar als een persoonlijke verzegeling van het heil aan alle gedoopten. Zij zullen moeten erkennen dat het genadeverbond dan maar een zeer verbrekelijk verbond is of zij moeten ervan uitgaan dat alle gedoopten ook werkelijk zalig worden.
De docenten pretenderen dat zij de klassiek gereformeerde verbondsopvatting aanhangen. Zij stellen dat God met ons een verbond is aangegaan waarin Hij toezegt dat Hij onze Vader is. Zo klassiek vind ik hun opvatting niet. In de klassieke verbondsopvatting is God het verbond met Christus aangegaan. Hij is het Hoofd van het genadeverbond als Vertegenwoordiger van alle uitverkorenen. Alleen zij zijn wezenlijk in het genadeverbond die in Christus zijn. Daarom zijn de beloften van het verbond ook zo eeuwig vast. Die beloften worden betekend en verzegeld aan al degenen die in Christus zijn.
Het sacrament is ingesteld tot versterking van het geloof. Niet het geloof van het te dopen kind, maar het geloof van de Kerk, die spreekt in de catechismus en in het doopformulier, ontvangt daarin versterking. Laten deze docenten ook eens even goed uitzoeken tot wie Petrus zich richt in Handelingen 2:39. Ik hoop dat onze jongeren vele van zulke verslagen docenten mogen hebben.

Ds. A. Schot
Nunspeet
Ds. Schot heeft volgens mij hier gewoon gelijk.
Als je vraag en antwoord 74 schrapt uit de H.C. zou ds Schot gelijk hebben. Ik hou het maar bij de Bijbelse leer betreffende de doop ( Zie bv NGB,HC,Calviijns Institutie, Ursinus Schatboek, Het doopformulier enz.)
De verschraling van ds Schot is absoluut niet een klassiek gereformeerde leer te noemen.
'k ben blij met het de reactie van Ds. Schot. Hier sta ik van harte achter.
En heb je daar ook een reden voor? Want de klassiek gereformeerde werken die ik noem spreken toch echt een andere taal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Hoe is het mogelijk?!Afbeelding
Hebben we het in de Gereformeerde kerken van Nederland, na de Refornatie eigenlijk ooit anders geleerd? Ik kan het me niet voorstellen. Als zullen er altijd zijn geweest die anders dachten dan de oude gereformeerd kerk (later Nederlandse Hervormde Kerk), en ook na de afscheiding in 1934 bleven de meeste afgescheidenen bij het oude.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jeremiah »

Auto schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:Lees eerst deze link, uit het RD van afgelopen zaterdag: https://www.rd.nl/opinie/rijkdom-kinder ... -1.1490202

...en daarna het volgende, uit het RD van vandaag:

Verbondsbeloften
Twee docenten uit het voortgezet onderwijs reageerden op het verslagje over mijn lezing voor de KLS (RD 26-5). Om te beginnen is het een hachelijke zaak om te reageren op een dergelijk verslag. Bijvoorbeeld: de kop die boven het verslag is geplaatst, ”Het genadeverbond geeft voorrechten”, is absoluut geen citaat van ondergetekende. In mijn visie geeft het genadeverbond zelfs rechten. Maar ik plaats geen isgelijkteken tussen het uitwendige teken van de doop en het wezen van het genadeverbond.
Ik heb gezegd dat het leven onder de bediening van het genadeverbond voorrechten geeft. De auteurs maken zich daar grote zorgen over. Ondergetekende maakt zich echter op zijn beurt grote zorgen over de wijze waarop deze docenten met de verbondsleer omgaan. Zij zien het genadeverbond blijkbaar als een persoonlijke verzegeling van het heil aan alle gedoopten. Zij zullen moeten erkennen dat het genadeverbond dan maar een zeer verbrekelijk verbond is of zij moeten ervan uitgaan dat alle gedoopten ook werkelijk zalig worden.
De docenten pretenderen dat zij de klassiek gereformeerde verbondsopvatting aanhangen. Zij stellen dat God met ons een verbond is aangegaan waarin Hij toezegt dat Hij onze Vader is. Zo klassiek vind ik hun opvatting niet. In de klassieke verbondsopvatting is God het verbond met Christus aangegaan. Hij is het Hoofd van het genadeverbond als Vertegenwoordiger van alle uitverkorenen. Alleen zij zijn wezenlijk in het genadeverbond die in Christus zijn. Daarom zijn de beloften van het verbond ook zo eeuwig vast. Die beloften worden betekend en verzegeld aan al degenen die in Christus zijn.
Het sacrament is ingesteld tot versterking van het geloof. Niet het geloof van het te dopen kind, maar het geloof van de Kerk, die spreekt in de catechismus en in het doopformulier, ontvangt daarin versterking. Laten deze docenten ook eens even goed uitzoeken tot wie Petrus zich richt in Handelingen 2:39. Ik hoop dat onze jongeren vele van zulke verslagen docenten mogen hebben.

Ds. A. Schot
Nunspeet
Ds. Schot heeft volgens mij hier gewoon gelijk.
Zo langzamerhand denk ik dat er maar 1 waarheid is en dat is de GG waarheid.
Gelukkig klinkt de oude waarheid nog in de GG. Laten we daar dankbaar voor zijn. Ds. Schot heeft volkomen gelijk. Degenen die het niet met Ds. Schot eens zijn zouden de verwijsteksten bij vraag 74 eens nauwkeurig moeten lezen. En de kanttekeningen.

Het verbond waar vraag 74 over spreekt is het genadeverbond tussen God en de gelovigen (in Christus) volgens de kanttekeningen van de SV.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Hoe is het mogelijk?!Afbeelding
Hebben we het in de Gereformeerde kerken van Nederland, na de Refornatie eigenlijk ooit anders geleerd? Ik kan het me niet voorstellen. Als zullen er altijd zijn geweest die anders dachten dan de oude gereformeerd kerk (later Nederlandse Hervormde Kerk), en ook na de afscheiding in 1934 bleven de meeste afgescheidenen bij het oude.

Ja DIA de Gereformeerde kerken van Nederland na de Reformatie hebben altijd anders geleerd. De leer van ds Schot is van veel recentere datum. Die komt pas in de twintigste eeuw op.
Bewijs kun je bv vinden in Calvijns Institutie en het Schatboek van Ursinus. Maar ja we lezen onze bronnen niet meer.......
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Roos2017 »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Hoe is het mogelijk?!Afbeelding
Hebben we het in de Gereformeerde kerken van Nederland, na de Refornatie eigenlijk ooit anders geleerd? Ik kan het me niet voorstellen. Als zullen er altijd zijn geweest die anders dachten dan de oude gereformeerd kerk (later Nederlandse Hervormde Kerk), en ook na de afscheiding in 1934 bleven de meeste afgescheidenen bij het oude.

Ja DIA de Gereformeerde kerken van Nederland na de Reformatie hebben altijd anders geleerd. De leer van ds Schot is van veel recentere datum. Die komt pas in de twintigste eeuw op.
Bewijs kun je bv vinden in Calvijns Institutie en het Schatboek van Ursinus. Maar ja we lezen onze bronnen niet meer.......
Je kan je afvragen of de leer van ds Schot van veel recentere datum is.
Voor mij is het nu te laat om hier nog inhoudelijk op te reageren, moet n.l. naar bed omdat ik morgen weer om 04:00 moet opstaan om de koeien te melken ... ;)
Houd mijn reactie deze week maar tegoed, dan zal ik ingaan op de kern van de zaak zoals die in het MO altijd door de eeuwen heen geleerd is binnen de christelijke gemeenschap.

@Dia: bij het oude blijven en wat de reformatie leert is geen doel op zich.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Ds. Schot heeft volgens mij hier gewoon gelijk.
Marion schreef:'k ben blij met het de reactie van Ds. Schot. Hier sta ik van harte achter.
Jeremiah schreef:Gelukkig klinkt de oude waarheid nog in de GG. Laten we daar dankbaar voor zijn. Ds. Schot heeft volkomen gelijk. Degenen die het niet met Ds. Schot eens zijn zouden de verwijsteksten bij vraag 74 eens nauwkeurig moeten lezen. En de kanttekeningen.
Het verbond waar vraag 74 over spreekt is het genadeverbond tussen God en de gelovigen (in Christus) volgens de kanttekeningen van de SV.
Helemaal eens! Ik ben blij dat ik niet de enige ben!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ja DIA de Gereformeerde kerken van Nederland na de Reformatie hebben altijd anders geleerd. De leer van ds Schot is van veel recentere datum. Die komt pas in de twintigste eeuw op.
Bewijs kun je bv vinden in Calvijns Institutie en het Schatboek van Ursinus. Maar ja we lezen onze bronnen niet meer.......
Mee eens. Lees Bastingius maar in Het Schatboek.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:Ds. Schot heeft volgens mij hier gewoon gelijk.
Marion schreef:'k ben blij met het de reactie van Ds. Schot. Hier sta ik van harte achter.
Jeremiah schreef:Gelukkig klinkt de oude waarheid nog in de GG. Laten we daar dankbaar voor zijn. Ds. Schot heeft volkomen gelijk. Degenen die het niet met Ds. Schot eens zijn zouden de verwijsteksten bij vraag 74 eens nauwkeurig moeten lezen. En de kanttekeningen.
Het verbond waar vraag 74 over spreekt is het genadeverbond tussen God en de gelovigen (in Christus) volgens de kanttekeningen van de SV.
Helemaal eens! Ik ben blij dat ik niet de enige ben!
Kan één van de 'voorstanders' van ds Schot mij dan uitleggen wat de betekenis en waarde van de doop is in deze visie?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

Lees Calvijn's Institutie Boek IV hoofdstuk 16 en constateer met mij dat ds Schot zijn leer in tegenspraak is met Calvijn en met de leer der Reformatie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten