Geloofs- of kinderdoop (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4])

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

4kinderen schreef:
huisman schreef:
4kinderen schreef:Ik ben het met onze grondslag hartelijk eens, alleen op het punt van de kinderdoop niet. Mag ik dan gewoon niet meer met onze reformatorische mensen praten? Dat is echt vreselijk, dat er zo gedacht wordt. Zo van: je moet alles ondertekenen, anders hoor je er niet bij. Of zijn jullie het zelf wel helemaal met onze formulieren eens? Waarom zijn er dan zoveel verschillende kerken, als we het dan zo eens zijn?
Het Lichaam van Christus wordt op deze manier opgedeeld, de hand moet maar weg van de voet, die heeft hij niet nodig. En zo is weer gebleken dat het doopwater WEL scheiding maakt in de reformatorische kringen. Aan de andere kant heb ik nog nooit meegemaakt dat ik buitengesloten werd in baptische kringen, toen ik nog voor de kinderdoop was. In hun gebedskringen en bij hun bijbelstudies ben ik van harte ontvangen, als zuster in de Heere, blij met mij omdat ik van harte wilde meebidden voor de wereld in nood, voor de kerk in nood, voor Israel. Het is nooit een probleem geweest dat ik een kinderdoper was. Zij hebben mij NOOIT proberen te overtuigen, ze hebben mij NOOIT verketterd, we hebben alleen samen de Heere gezocht, wat heerlijk was. Het is voor mij zo moeilijk afgeserveerd te worden door de zuil die je zo lief hebt. Waar nederigheid en barmhartigheid van de kansel gepreekt wordt, waar geleerd wordt dat we Jezus gelijkvormig moeten worden. Maar hoe vaak blijken dit holle woorden te zijn wanneer het in de praktijk toegepast moet worden, zeker wanneer het gaat om de doop. Hard zijn we voor hen die van doopstandpunt veranderen. We stigmatiseren hen door te zeggen dat alles wel losgelaten zal worden, dat ze ineens ook remonstrants zullen denken, enz. Er zijn er velen die daardoor niet durven te komen het uitspreken ervan, maar al wel van doopvisie zijn veranderd. We zijn zo hard dat mensen bang zijn om hun familie erom te verliezen. Leert Jezus ons dat?

Ik teken voor Gods Woord alleen. Sola Scriptura!
....en wij allemaal niet begrijp ik .
Dat zeg ik niet! Ik vind het alleen heel moeilijk dat je zo hard kan zijn! Zo onverdraagzaam en zo stigmatiserend! Een vraag: Ken je Hem als Redder?
Ik wel, dat mag ik van harte belijden. Jij ook? Dan ben je mijn broeder of zuster. En lees psalm 133, ik zou dat zo graag eens terug zien hier op dit forum! Ik lees zo vaak sarcasme en verketterde woorden. De één wordt buitengesloten, maar wanneer een ander t zegt die mag wel blijven.
Dit forum leent zich niet voor persoonlijke getuigenissen. Daarvoor is het te anomiem.
Verder heb ik de neiging om tijdens een stevige discussie soms wat cynisch te worden. Ik zie in mijn omgeving zo dikwijls dat door twijfel te zaaien over één leerstuk vele jongeren in verwarring raken en ten slotte gaan “kerken” in evangelische gemeenten die niets meer gemeen hebben met gereformeerd denken maar voluit remonstrants met een “beat” zijn.
Jij komt uit “onze” kringen dan weet je best dat het verwerpen van de kinderdoop ( “zuigelingendoop” is een bewust gekozen woord om deze doop min of meer belachelijk te maken......pffff zuigelingen die kunnen toch helemaal niet geloven) gevoelig ligt. Dan moet je niet in een slachtofferrol kruipen als je op een Reformatorisch forum een voluit onreformatorisch standpunt uitdraagt.

Dan toch maar iets persoonlijks.
De afgelopen jaren twee keer ouders bijgestaan die moesten meemaken wat het is om een kind heel jong te verliezen. Daar heb ik gezien hoe de HEERE op grond van Zijn verbond, Zijn eenzijdig genadig handelen troost geeft in de grootste smarten.

Maar jij kunt blijkbaar met je nieuwe inzichten niet geloven dat heel veel serieuze Bijbellezers met die inzichten niet meegaan. Ze zelfs on-Schriftuurlijk vinden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door gallio »

huisman schreef: Jij komt uit “onze” kringen dan weet je best dat het verwerpen van de kinderdoop ( “zuigelingendoop” is een bewust gekozen woord om deze doop min of meer belachelijk te maken......pffff zuigelingen die kunnen toch helemaal niet geloven) gevoelig ligt. Dan moet je niet in een slachtofferrol kruipen als je op een Reformatorisch forum een voluit onreformatorisch standpunt uitdraagt.
Ik heb de term “zuigelingendoop” gebruikt omdat in de kerken waar ik mee bekend ben de geloofsdoop bediend kan worden aan kinderen van 8 jaar en ouder. Mits ze eerst belijdenis van hun geloof afleggen en de gemeente daar mee instemt. De term "kinderdoop" is dus niet zo nauwkeurig in dat geval.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Nasrani »

Auto schreef:
Nasrani schreef:
Isala schreef:
Nasrani schreef:Het is een lastige discussie geworden.
Dat zal het wel blijven denk ik....

"Ik merk de doop liever aan als een bevel, dat uit Goddelijk onderwijs en liefde moet gehoorzaamd
worden. ‘Indien gij Mij lief hebt, zo bewaart Mijn geboden.’ Doch sommigen van mijn liefste vrienden en
beste hoorders zijn geen baptisten, en dat is geen hefboom noch struikelblok tussen onze vriendschap en liefde".

- J.C. Philpot -

Goede zondag.
Inderdaad. Een bekend predikant zegt wel eens: Als mensen op grond van de bijbel tot een andere conclusie komen dan ik, maar we vinden elkaar in de verzoening door het bloed van Christus dan is hij of zij toch mijn broeder of zuster.
Ik denk dat dat een betere levenshouding is dan ten koste van alles (of bijna alles) proberen je gelijk te halen.
En daarmee zeg ik niet dat er geen discussie mag zijn....
Ik vind dat wel een beetje goedkoop. Er zijn plaatsen waar de gemeente op de kop worden gezet omdat een andere visie op de kinderdoop komt en dan wordt er gedramd en uiteindelijke verrekken de leden en beginnen een nieuwe gemeente. Vervolgens eisen ze weer een plek op binnen de kerkelijke gemeenschap en vinden ze het vreemd als mensen dan aangeven voorlopig niet samen te willen werken.
Het zal in dit geval niet gaan om gemeenten waar mensen een andere visie krijgen en beginnen met overdoop. Er zijn toch ook gemeenten, denk even breder dan Nederland, die dicht bij de gereformeerde leer staan maar op het punt van de doop een afwijkende visie hebben.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door gallio »

huisman schreef:
Beste Galio, ik discussier niet met 100 miljoen baptisten maar met een paar overdopers op dit forum. Dit is een feitelijk gegeven.
Wat ik hier boven schreef is mijn ervaring van decennia lang . Toegegeven het is mijn perceptie maar ik wilde het toch even met jullie delen.

Verder vind ik de ruimte die deze overdopers krijgen op dit reformatorisch forum best wel groot. Het is tegen de forumregels maar toch krijgen ze (terecht) wat ruimte . Die ruimte vullen ze vervolgens met weinig bescheidenheid in en dat heeft te maken met hun “drive” om hun ontdekking op te dringen aan die dwaze “zuigelingendopers”.
Je bestrijdt de standpunten van baptisten en overdopers dus. Omdat ik me niet als "overdoper" identificeer zou ik het daarom waarderen dat je de term "geloofsdopers" of "baptisten" zou willen gebruiken.

Probeer ook aub de motieven van een ander niet te benoemen want meestal ga je met zulke aannames in de fout. Net als 4kinderen moet ik constateren dat baptisten in hun zorg voor hun medemens, hun passie voor heb bereiken van hun naasten die het evangelie niet kennen, zij het mensen in eigen omgeving of op een ander werelddeel, in scherp contrast staat met de refo's die zich wel enorm inzetten voor hun eigen groep maar nauwelijks oog hebben voor wat er daarbuiten afspeelt. En dat die baptisten zich over het algemeen helemaal niet druk maken over het feit dat die naaste misschien een andere doopopvatting heeft.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orfeo »

Maar dat maakt natuurlijk allemaal niet uit voor wat waar is en wat niet.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mara »

huisman schreef: De afgelopen jaren twee keer ouders bijgestaan die moesten meemaken wat het is om een kind heel jong te verliezen. Daar heb ik gezien hoe de HEERE op grond van Zijn verbond, Zijn eenzijdig genadig handelen troost geeft in de grootste smarten.
En waren deze kindjes gedoopt?
In onze familie hebben wij dit ook tweemaal moeten meemaken, maar deze kindjes waren niet gedoopt omdat ze daarvoor te ziek waren.
Wij kennen niet het begrip nooddoop, (alhoewel het ziekenhuis daar wel de gelegenheid voor gaf.)
Maar ik denk niet dat het voor de Heere reden is om deze kindjes buiten te sluiten.
Maar misschien begreep ik je verkeerd.

ds. Kempeneers heeft hier een heel troostrijke preek over gehouden. Helaas heb ik er geen opname van en kon ik hem ook niet terugvinden op internet. Ik zou hem nog weleens willen horen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Klavart »

gallio schreef:
huisman schreef: Jij komt uit “onze” kringen dan weet je best dat het verwerpen van de kinderdoop ( “zuigelingendoop” is een bewust gekozen woord om deze doop min of meer belachelijk te maken......pffff zuigelingen die kunnen toch helemaal niet geloven) gevoelig ligt. Dan moet je niet in een slachtofferrol kruipen als je op een Reformatorisch forum een voluit onreformatorisch standpunt uitdraagt.
Ik heb de term “zuigelingendoop” gebruikt omdat in de kerken waar ik mee bekend ben de geloofsdoop bediend kan worden aan kinderen van 8 jaar en ouder. Mits ze eerst belijdenis van hun geloof afleggen en de gemeente daar mee instemt. De term "kinderdoop" is dus niet zo nauwkeurig in dat geval.
De term "zuigelingendoop" is dan net zo min erg nauwkeurig...
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door gallio »

Klavart schreef: De term "zuigelingendoop" is dan net zo min erg nauwkeurig...
In het Engels is het "infant baptism". Hoe zou je dat dan moeten vertalen ?
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

gallio schreef:
Klavart schreef: De term "zuigelingendoop" is dan net zo min erg nauwkeurig...
In het Engels is het "infant baptism". Hoe zou je dat dan moeten vertalen ?
Onmondige, minderjarige.
-
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door gallio »

Mannetje schreef:
gallio schreef:
Klavart schreef: De term "zuigelingendoop" is dan net zo min erg nauwkeurig...
In het Engels is het "infant baptism". Hoe zou je dat dan moeten vertalen ?
Onmondige, minderjarige.

Een kind van 8 is minderjarig maar het is geen 'infant'.

Google Translate vertaalt 'infant' met 'baby'.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door parsifal »

Noem het toch gewoon kinderdoop (of doop van jonge kinderen) als mensen moeite hebben met "zuigelingendoop". Het laatste wat een discussie als deze nodig heeft is dat er geruzied gaat worden over woorden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door gallio »

parsifal schreef:Noem het toch gewoon kinderdoop (of doop van jonge kinderen) als mensen moeite hebben met "zuigelingendoop". Het laatste wat een discussie als deze nodig heeft is dat er geruzied gaat worden over woorden.
Goed idee. Ik wilde eigenlijk alleen maar duidelijk maken richting huisman dat het niet bewust gekozen was als belachelijk maken van zijn opvattingen maar dat het beter aansluit op het Engelstalige en wereldwijde gebruik van de term 'infant baptism'.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door huisman »

gallio schreef:
parsifal schreef:Noem het toch gewoon kinderdoop (of doop van jonge kinderen) als mensen moeite hebben met "zuigelingendoop". Het laatste wat een discussie als deze nodig heeft is dat er geruzied gaat worden over woorden.
Goed idee. Ik wilde eigenlijk alleen maar duidelijk maken richting huisman dat het niet bewust gekozen was als belachelijk maken van zijn opvattingen maar dat het beter aansluit op het Engelstalige en wereldwijde gebruik van de term 'infant baptism'.
Onzin Gallio. De term “zuigelingendoop” wordt in het Nederlands alleen gebruikt door “afstandnemers” van de kinderdoop.
Dus het is een bewuste keus die aansluit bij hun bezwaar dat zuigelingen nog niet kunnen getuigen van hun geloof en dus niet gedoopt mogen worden.

Om nu bezwaar te maken tegen mijn opmerking omdat in het Engels,Swahili of Chinees de term anders vertaald kan worden overtuigt mij niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Mara schreef:
huisman schreef: De afgelopen jaren twee keer ouders bijgestaan die moesten meemaken wat het is om een kind heel jong te verliezen. Daar heb ik gezien hoe de HEERE op grond van Zijn verbond, Zijn eenzijdig genadig handelen troost geeft in de grootste smarten.
En waren deze kindjes gedoopt?
In onze familie hebben wij dit ook tweemaal moeten meemaken, maar deze kindjes waren niet gedoopt omdat ze daarvoor te ziek waren.
Wij kennen niet het begrip nooddoop, (alhoewel het ziekenhuis daar wel de gelegenheid voor gaf.)
Maar ik denk niet dat het voor de Heere reden is om deze kindjes buiten te sluiten.
Maar misschien begreep ik je verkeerd.

ds. Kempeneers heeft hier een heel troostrijke preek over gehouden. Helaas heb ik er geen opname van en kon ik hem ook niet terugvinden op internet. Ik zou hem nog weleens willen horen.
Deze kindjes hadden het teken niet, maar ze zijn even zo goed in het verbond opgenomen. We hoeven zelfs niet te twijfelen aan hun eeuwige zaligheid.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orfeo »

huisman schreef: Dit forum leent zich niet voor persoonlijke getuigenissen. Daarvoor is het te anomiem.
Deze en vergelijkbare discussies zouden zo veel duidelijker worden en sneller gaan als men niet zo geëmotioneerd zou reageren. Althans, ik meen enige emotie of hoe je het wilt noemen te merken in verschillende reacties hier.
Natuurlijk is het een onderwerp dat een emotionele lading heeft, maar dat hoeft ons er niet van te weerhouden op een rationele, analytische manier te bespreken wat de Bijbel zegt over de Doop. Wellicht komen we dan eens wat verder dan het roepen van ons eigen standpunt.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Gesloten