Meditaties (geen discussie)

Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10443
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Meditaties (geen discussie)

Bericht door Zita »

In dit topic kunnen meditaties geplaatst worden. In het andere topic over meditaties (hier: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =21&t=6864) kunnen - indien dat aan de orde is - deze meditaties besproken worden.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Meditaties (geen discussie)

Bericht door JCRyle »

Voor degenen die ervan overtuigd zijn dat zij voelen dat de Geest van God in de prediking van het Woord op hun hart werkt, zijn er zes waarschuwingen en stellingen die ik wil vermelden. [Van deze zes waarschuwingen en stellingen zal ik de eerste citeren, JCR]

1e Vergewis u ervan dat u zedelijke overreding niet aanziet voor de bijzondere werking van de Geest in u. Als het verstand overtuigd wordt door de kracht van schriftuurlijke argumenten, is dat zedelijke overreding en het Woord van God kan hierin ver gaan, dat het toch slechts een algemeen werk van de Geest is. Het verstand kan overtuigd zijn er er kan een grote beroering in de gevoelens door ontstaan, waar toch geen krachtdadig werk van de Geest is. Er kunnen opflikkeringen van vreugde zijn, zoals bij de hoorders van Johannes de Doper. ZIj hebben zich voor een tijd in hem verheugd. Er kunnen aanvallen van vrees zijn zoals bij Felix, of vlagen van droefheid zoals bij Ezau en Achab. Zedelijke overtuiging lijkt heel erg op de werkingen van de Geest. En opdat u het ene niet zult aanzien voor het andere, zal ik u deze drie verschillen voorhouden:
[1] Zedelijke overtuiging gaat niet verder dan de uitwendige mens, maar de werkingen van de Geest bereiken het inwendige van de mens. Die zijn zodanig dat zij het hart en de innerlijke delen raken: “Gij hebt lust (zei David) tot waarheid in het binnenste, en in het verborgene maakt Gij mij wijsheid bekend” (Ps. 51:8).
[2] Zedelijke overtuiging weerhoudt alleen van de daad van de zonde, maar de werking van de Geest ontkracht de gewoonte tot zondigen. En daarin ziet men de invloed en de kracht van de werkingen van de Geest, dat Hij de gewoonte verandert en de neiging tot hetgeen zondig is doodt.
[3] Zedelijke overtuiging veroorzaakt dat een mens slechts de zonde eerder nalaat uit vrees voor straf dan uit liefde tot heiligheid of afkeer van de zonde tegenover God. Maar de werkingen van de Geest bereiken het hart en veranderen het zo dat het liefde krijgt tot heiligheid, met als gevolg dat wij de zonde meer haten dan de vrees voor straf, omdat de zonde in strijd is met Gods goedheid, heiligheid en autoriteit.

Christopher Love in: “De strijd tussen vlees en Geest”
Plaats reactie