Preekluisterkring

Online
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Preekluisterkring

Bericht door Hoopvol »

GerefGemeente-lid schreef: Ik meende een link te zien met Matthéüs 11: 25.
Hoe bedoel je die link? Ik bedoel de opmerking dat de Heere Jezus in onze plaats dankte terwijl Hij zei: Het is volbracht.
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door Refogast »

Preek - Ds. A.C. Rijken
Aanbevolen! https://www.youtube.com/watch?v=My_IhDECqYU
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Refogast schreef:Preek - Ds. A.C. Rijken
Aanbevolen! https://www.youtube.com/watch?v=My_IhDECqYU
Wat vind je er precies bevelenswaardig aan?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Refogast schreef:Preek - Ds. A.C. Rijken
Aanbevolen! https://www.youtube.com/watch?v=My_IhDECqYU
Die kun je wel horen. Ik had van hem gelezen, vroeger ook in Het Gekrookte Riet.
Maar ik had hem nooit horen preken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Preekluisterkring

Bericht door Ad Anker »

Refogast schreef:Preek - Ds. A.C. Rijken
Aanbevolen! https://www.youtube.com/watch?v=My_IhDECqYU
Al heeft de morgendienst op die dag vanaf minuut 48 ook wel een uitleg die tot nadenken noopt.
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door Refogast »

Geytenbeekje schreef:
Refogast schreef:Preek - Ds. A.C. Rijken
Aanbevolen! https://www.youtube.com/watch?v=My_IhDECqYU
Wat vind je er precies bevelenswaardig aan?
Schriftuurlijke-bevindelijke prediking naar het hart van Jeruzalem.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
Refogast schreef:Preek - Ds. A.C. Rijken
Aanbevolen! https://www.youtube.com/watch?v=My_IhDECqYU
Al heeft de morgendienst op die dag vanaf minuut 48 ook wel een uitleg die tot nadenken noopt.
Ik vind dat een verwarrende preek.
Wat zou het betekenen: genade voor genade...
in plaats van? Dus zoals je het ene inruilt voor het andere?
Ja, want Christus is gekomen, en nu krijgen we dus de Genade van Christus in plaats van de genade van Mozes? Had Mozes dan genade? Kon Mozes genade geven, of kon, zoals wij dachten, de wet alleen vervloeken? Ik hoor niets van de vloek van de Wet, en ja, waarom moest Christus komen? Is Hij niet een vloek geworden... lees maar verder... De wet is door Mozes gegeven... en de genade is.. ja dat staat er toch? Dan hebben misschien niet meer zoveel met die vloek te maken? Of wel? Of niet? Ik vind het niet heel duidelijk. Hoe kan dat dan? Of zie ik dat verkeerd?
Dan moet daaruit noodwendig volgen dat Mozes, Abrahem, Job, Elia, Daniël, een ander soort genade kenden? Nee, want ze kenden Christus niet.
Maar is dat echt zo? Als ik dan denk: Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien en geloofd en omhelsd, en hebben beleden dat zij gasten en vreemdelingen op de aarde waren. Gezien en geloofd en omhelst? Hoe kon dat dan? Ja gasten en vreemdelingen, maar niet meer?
Ik dacht altijd dat ook de NT-kerk gasten en vreemdelingen waren in de wereld?
En... kunnen we echt wel een groot verschil maken tussen het Oude- en Nieuwe Testament?
Twee boodschappers? misschien één boodschapper en een Boodschapper?
Dus: de Bijbel kent twee boodschappers
1. Mozes
2. Jezus Christus
Is dat bij nader inzien ook zo? Maar we zeiden toch.... àl de Schrift is van God ingegeven...
Of toch niet?
Nog iets: Als je genade willen ontvangen, bij wie moeten we dan zijn? Bij Christus of bij Mozes?
Bij Christus? Ja, maar wat voor functie heeft dan de tuchtmeester tot Christus?
Of is dat verleden tijd, en viel dat onder de genade van Mozes?
Hij wil dus niet naar Mozes wijzen... Maar als we Mozes niet kennen, dan kennen we toch ook de tuchtmeester tot Christus niet? Of is dat een ouderwetse voorstelling?
Het lijkt of hier de Wet van zijn functie is ontheven en dat er genade is zonder de Wet?
De Wet vraagt dus om gehoorzaamheid, maar de Waarheid... die geloof je gewoon... en waar is dan in feite de functie van de Wet gebleven? het komt dus weer aan op wat je moet doen: Geloven. Zonder meer, en dat kun je, ook zonder de Wet?
Heb ik dat een beetje begrepen?
Of is het toch anders? Kortom ik vind het een heel verwarrende preek. Misschien kan iemand hier wat licht in scheppen?
Want wat ik zo beluister is dat niets anders dan in dat Evangelie met de kleine lettertjes. Luister maar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Preekluisterkring

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
Refogast schreef:Preek - Ds. A.C. Rijken
Aanbevolen! https://www.youtube.com/watch?v=My_IhDECqYU
Al heeft de morgendienst op die dag vanaf minuut 48 ook wel een uitleg die tot nadenken noopt.
Ik vind dat een verwarrende preek.
Wat zou het betekenen: genade voor genade...
..........
Of is het toch anders? Kortom ik vind het een heel verwarrende preek. Misschien kan iemand hier wat licht in scheppen?
Want wat ik zo beluister is dat niets anders dan in dat Evangelie met de kleine lettertjes. Luister maar.
Zegt ds. Rijken dat allemaal of worstel je zelf met deze tekst?

Ik hoop de preek later wel te beluisteren maar jouw hele betoog hier is me op dit moment niet duidelijk. De tekst die je aanhaalt lijkt me wel duidelijk trouwens.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Henk J »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
Ad Anker schreef: Al heeft de morgendienst op die dag vanaf minuut 48 ook wel een uitleg die tot nadenken noopt.
Ik vind dat een verwarrende preek.
Wat zou het betekenen: genade voor genade...
..........
Of is het toch anders? Kortom ik vind het een heel verwarrende preek. Misschien kan iemand hier wat licht in scheppen?
Want wat ik zo beluister is dat niets anders dan in dat Evangelie met de kleine lettertjes. Luister maar.
Zegt ds. Rijken dat allemaal of worstel je zelf met deze tekst?

Ik hoop de preek later wel te beluisteren maar jouw hele betoog hier is me op dit moment niet duidelijk. De tekst die je aanhaalt lijkt me wel duidelijk trouwens.
Volgens mij reageert DIA niet op de preek van ds. Rijken(middagdienst) maar op de preek van ds. Van den Brink(morgendienst).
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Preekluisterkring

Bericht door newton »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
Refogast schreef:Preek - Ds. A.C. Rijken
Aanbevolen! https://www.youtube.com/watch?v=My_IhDECqYU
Al heeft de morgendienst op die dag vanaf minuut 48 ook wel een uitleg die tot nadenken noopt.
Ik vind dat een verwarrende preek.
Wat zou het betekenen: genade voor genade...
..........
Of is het toch anders? Kortom ik vind het een heel verwarrende preek. Misschien kan iemand hier wat licht in scheppen?
Want wat ik zo beluister is dat niets anders dan in dat Evangelie met de kleine lettertjes. Luister maar.
Zegt ds. Rijken dat allemaal of worstel je zelf met deze tekst?

Ik hoop de preek later wel te beluisteren maar jouw hele betoog hier is me op dit moment niet duidelijk. De tekst die je aanhaalt lijkt me wel duidelijk trouwens.
Dia heeft het hier over de morgendienst waar Ad Anker naar verwijst. Ds. G. A. van den Brink gaat daarin voor.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

newton schreef: Dia heeft het hier over de morgendienst waar Ad Anker naar verwijst. Ds. G. A. van den Brink gaat daarin voor.
Precies.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Henk J »

Die preek is misschien ook wel een bespreking waard, heb wat stukjes beluisterd maar bij het gemaakte onderscheid tussen het oude en het nieuwe testament heb ik wel wat vraagtekens.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef:Die preek is misschien ook wel een bespreking waard, heb wat stukjes beluisterd maar bij het gemaakte onderscheid tussen het oude en het nieuwe testament heb ik wel wat vraagtekens.
Als we ook maar ergens aan gaan morrelen valt het hele gebouw ineen. Er staan wel delen op die we kunnen onderschrijven maar het geheel van de preek zal niet helder zijn. En mensen die wat argeloos luisteren kunnen door een stortvloed aan woorden deels waarheden compleet in verwarring raken. Als men tenminste de lijn van ons gereformeerd volksdeel kent. Voor wie daar minder mee bekend is zal het zomaar alles als waar kunnen worden aangenomen. Tenzij we gaan zoeken of deze dingen alzo zijn, en aan zulke onderzoekers zal het naar ik vrees wel wat ontbreken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Preekluisterkring

Bericht door Adagio »

Henk J schreef:Die preek is misschien ook wel een bespreking waard, heb wat stukjes beluisterd maar bij het gemaakte onderscheid tussen het oude en het nieuwe testament heb ik wel wat vraagtekens.
Heb ook wat stukjes beluisterd, en vraagtekenen. In Joh. 1: 16 gaat het over genade voor genade. Genade komt uit Zijn volheid, staat er. En Zijn - dat is Jezus Christus (vs 15) "Deze was het van Welken ik zeide: Die na mij komt, is vóór mij geworden, want Hij was eer dan ik."
E.e.a. niet te verwarren, dat God zeker uit genade Israël verkoos als bondsvolk "En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God en uw zaad na u." (en laten nu het thema rusten of dit hart voor hart is, lees Rom. 9).
Maar bij Joh. 1: 17 schrijven de kanttek. over de wet: "Namelijk der zeden, of der tien geboden, met de dreiging van den eeuwigen vloek tegen de overtreders, en ook de wet der ceremoniën." En over de genade: "Namelijk der verlossing van den vloek der wet, Rom. 10:3, 4. Gal. 3:13, en der aanneming tot kinderen, Rom. 8:15." Daar houd ik het liever bij.

De boodschap van de preek: "Het hele OT was gebouwd op Mozes, was wet. Dat was de hele periode. De wet is een blijk van Gods genade. De wet is genade, als zijnde een wachtkamer". Dat contrasteert ietwat met Rom. 3 "Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde." Voor luisteraars is het wellicht ook lastig te rijmen als tegelijk Rom. 6 en met Gal. 3 worden aangehaald, de wet als tuchtmeester. De verkondiging van de wet bij de berg Sinaï (lees Ex. 19) ging ook wat anders dan de verkondiging van Jezus' geboorte aan bijv. de herders (Vreest niet, want zie, ik verkondig u grote blijdschap).

Daarom schrijft Paulus "Want gij zijt niet gekomen tot den tastelijken berg, en het brandende vuur, en donkerheid, en duisternis, en onweder, en tot het geklank der bazuin, en de stem der woorden; welke die ze hoorden, baden dat het woord tot hen niet meer zou gedaan worden (Want zij konden niet dragen hetgeen er geboden werd: Indien ook een gedierte den berg aanraakt, het zal gestenigd of met een pijl doorschoten worden. En Mozes, zo vreselijk was het gezicht, zeide: Ik ben gans bevreesd en bevende). Maar gij zijt gekomen tot den berg Sion en de stad des levenden Gods, tot het hemelse Jeruzalem en de vele duizenden der engelen; Tot de algemene vergadering en de gemeente der eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, den Rechter over allen, en de geesten der volmaakte rechtvaardigen; En tot den Middelaar des Nieuwen Testaments, Jezus, en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel."

Zeker ook evangelie in het OT, Jezus Zelf getuigt daarvan "Abraham, uw vader, heeft met verheuging verlangd, opdat hij Mijn dag zien zou; en hij heeft hem gezien en is verblijd geweest." Denk aan de hele wolk der getuigen, enz. enz. de profetieën en beloften, de moederbelofte in Gen. 3: 15 enz.

Paulus schrijft niet aan de Galaten dat de wet genade is; hij maakt hen zelfs uit voor onzinnig, als de Galaten werk en genade dreigen te vermengen. En schrijft verder in hoofdstuk 3: "Gelijkerwijs Abraham Gode geloofd heeft, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend; Zo verstaat gij dan, dat degenen die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn. En de Schrift, tevoren ziende dat God de heidenen uit het geloof zou rechtvaardigen, heeft tevoren aan Abraham het Evangelie verkondigd, zeggende: In u zullen al de volken gezegend worden. Zo dan, die uit het geloof zijn, worden gezegend met den gelovigen Abraham. Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven."
Laatst gewijzigd door Adagio op 09 dec 2022, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Refogast
Berichten: 1138
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Preekluisterkring

Bericht door Refogast »

-
Laatst gewijzigd door Refogast op 09 dec 2022, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie