Preekluisterkring

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Preekluisterkring

Bericht door Zita »

Offtopic gekissebis geknipt.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Nieuwe poging om de preekluisterkring nieuw leven in te blazen.

Voorstel preek: Ds. J. Lohuis over; het komen tot Jezus
https://www.hervormdscherpenisse.nl/ere ... 2022-09-18

Punten:
1. Dat is nodig
2. Maar niemand wil
3. U kunt ook niet
4. Toch willen sommigen

Teksten voor de prediking:
En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben. Joh5v40
Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke Joh6v44a-b
En die wil, neme het water des levens om niet. Openb22v17b

Schriftlezing:
Johannes 5:31-40
31 Indien Ik van Mijzelven getuig, Mijn getuigenis is niet waarachtig.
32 Er is een ander, die van Mij getuigt, en Ik weet, dat de getuigenis, welke hij van Mij getuigt, waarachtig is.
33 Gijlieden hebt tot Johannes gezonden, en hij heeft der waarheid getuigenis gegeven.
34 Doch Ik neem geen getuigenis van een mens; maar dit zeg Ik, opdat gijlieden zoudt behouden worden.
35 Hij was een brandende en lichtende kaars; en gij hebt ulieden voor een korten tijd in zijn licht willen verheugen.
36 Maar Ik heb een getuigenis meerder, dan die van Johannes; want de werken, die Mij de Vader gegeven heeft, om die te volbrengen, dezelve werken, die Ik doe, getuigen van Mij, dat Mij de Vader gezonden heeft.
37 En de Vader, Die Mij gezonden heeft, Die heeft Zelf van Mij getuigd. Gij hebt noch Zijn stem ooit gehoord, noch Zijn gedaante gezien.
38 En Zijn woord hebt gij niet in u blijvende; want gij gelooft Dien niet, Dien Hij gezonden heeft.
39 Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die zijn het, die van Mij getuigen.
40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.

Johannes 6:41-45
41 De Joden dan murmureerden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het Brood, Dat uit den hemel nedergedaald is.
42 En zij zeiden: Is deze niet Jezus, de Zoon van Jozef, Wiens vader en moeder wij kennen? Hoe zegt Deze dan: Ik ben uit den hemel nedergedaald?
43 Jezus antwoordde dan, en zeide tot hen: Murmureert niet onder elkander.
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.

Opennbaring 22:17-21
17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
20 Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastelijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!
21 De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zijn er mensen die deze preek willen beluisteren en bespreken?
Ik vond deze preek wat Puriteins hebben.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Dat lijkt me goed. Ik heb ook nog een preek die ik wel zou willen bespreken. Over het luisteren naar de heilige Geest, van proponent Lok uit Sint-Jansklooster.

Helaas zijn de kerkdiensten uit mijn eigen gemeente niet toegankelijk. Ik hoorde gisteren een preek over zachtmoedigheid van ds. G.W.S. Mulder die ook zeker het bespreken waard zou zijn.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Henk J »

Johann Gottfried Walther schreef:Zijn er mensen die deze preek willen beluisteren en bespreken?
Ik vond deze preek wat Puriteins hebben.
Woensdag zit ik een poosje in de auto dus dan probeer ik hem mee te pakken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preekluisterkring

Bericht door -DIA- »

Wat is eigenlijk het verschil, het echte verschil tussen 'puriteins' en 'gereformeerd/reformatorisch?
Voor mij staan die op gelijke hoogte wat de waarheid betreft. Wel is misschien op te merken de Puriteinen meer voor de levende Kerk preken, bv. in Avondmaalstijden. Ik dacht dat ook veel Puriteinse nalatenschap stamt uit Avondmaalstijden?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preekluisterkring

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Ik hoorde gisteren een preek over zachtmoedigheid van ds. G.W.S. Mulder die ook zeker het bespreken waard zou zijn.
Kun je er wat meer over vertellen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Preekluisterkring

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:Wat is eigenlijk het verschil, het echte verschil tussen 'puriteins' en 'gereformeerd/reformatorisch?
Voor mij staan die op gelijke hoogte wat de waarheid betreft. Wel is misschien op te merken de Puriteinen meer voor de levende Kerk preken, bv. in Avondmaalstijden. Ik dacht dat ook veel Puriteinse nalatenschap stamt uit Avondmaalstijden?
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16 ... uriteinen/
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Preekluisterkring

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:Wat is eigenlijk het verschil, het echte verschil tussen 'puriteins' en 'gereformeerd/reformatorisch?
Voor mij staan die op gelijke hoogte wat de waarheid betreft. Wel is misschien op te merken de Puriteinen meer voor de levende Kerk preken, bv. in Avondmaalstijden. Ik dacht dat ook veel Puriteinse nalatenschap stamt uit Avondmaalstijden?
Ik denk dat de Puriteinen meer aandacht hadden voor het leven met Christus, en dat de gereformeerde/reformatorische oudvaders wat meer de dogmatische zaken opzochten. Dit blijf je anno 2022 nog steeds terugzien vind ik.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Preekluisterkring

Bericht door Valcke »

HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:Wat is eigenlijk het verschil, het echte verschil tussen 'puriteins' en 'gereformeerd/reformatorisch?
Voor mij staan die op gelijke hoogte wat de waarheid betreft. Wel is misschien op te merken de Puriteinen meer voor de levende Kerk preken, bv. in Avondmaalstijden. Ik dacht dat ook veel Puriteinse nalatenschap stamt uit Avondmaalstijden?
Ik denk dat de Puriteinen meer aandacht hadden voor het leven met Christus, en dat de gereformeerde/reformatorische oudvaders wat meer de dogmatische zaken opzochten. Dit blijf je anno 2022 nog steeds terugzien vind ik.
Mi is dat te kort door de bocht, al herken ik er wel iets van. Mensen als Lodenstein, Theodorus à Brakel, Teellinck en anderen legden echter net als de puriteinen grote nadruk op het geestelijke leven; zij waren bepaald niet dogmatisch. Andersom vind je onder de puriteinen ook mannen die meer of minder dogmatisch waren. Noch de puriteinen noch de Hollandse oudvaders zijn in een hokje te plaatsen; in beide groeperingen was er verscheidenheid. Verder worden de Schotten ook vaak tot de puriteinen gerekend, maar dat klopt eigenlijk ook niet. Zij vormden een groep die naast de Engelse puriteinen staat. Hun prediking kent ook wel weer accenten die bij de Engelse puriteinen wat minder te vinden zijn. Zolang al deze groeperingen dezelfde belijdenis hebben (de drie formulieren versus de Westminster belijdenissen), zijn de verschillen mi meer nuances dan werkelijke verschillen. (Nu heb ik het over de mainstream, niet over de uitzonderingen.)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preekluisterkring

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zijn er nog mensen die de preek van ds. Lohuis willen beluisteren en bespreken?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preekluisterkring

Bericht door Bertiel »

Ik heb m al beluisterd maar eigenlijk niet zo’n zin om weer een fileertopic, als dat dit was, ervan te maken.
Beluisteren als zijnde de stem van God erin te horen en dat biddend bij Hem terug te leggen lijkt me zinvoller
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Preekluisterkring

Bericht door helma »

Johann Gottfried Walther schreef:Zijn er nog mensen die de preek van ds. Lohuis willen beluisteren en bespreken?
Ik, maar ik had nog andere die eerst aan de beurt waren
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preekluisterkring

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:Ik heb m al beluisterd maar eigenlijk niet zo’n zin om weer een fileertopic, als dat dit was, ervan te maken.
Beluisteren als zijnde de stem van God erin te horen en dat biddend bij Hem terug te leggen lijkt me zinvoller
Je kan ook alleen de positieve punten benoemen natuurlijk
En zaken die je opvallen mag je best bespreken hoor.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preekluisterkring

Bericht door DDD »

Ik heb dan weer geen behoefte aan een verzameling aanbevelingen zonder dat blijkt dat er met onderscheid geluisterd is. Dus zo is het nogal ingewikkeld. Wat dat betreft, zou een kritiekloze en een positief kritische preekluisterkring wel iets toevoegen aan de opties.
Plaats reactie